Egy olyan fotóalbumot készítettünk, amelyen a baráti kapcsolataikat rajzolták le a gyerekek.
Társas kapcsolatok ápolása
A hónap tevékenységeit már októberben, az ölelés napján elkezdtük. Ingyen ölelést kínáltunk iskolánkban és iskolánk lakótelepen élőknek. Az „akció” ragadóssá vált és a felsősök körében is. Az utcai járókelők pedig hálásan fogadták. Erről videófilmet készítettünk.
A hónap ajánlott témái közül a barátsághoz kapcsolhatók álltak legközelebb az osztályhoz. A barátságötös, a szobros játék osztatlan sikert aratott. Az értékes emberek és értékeik felsorolása már nehezebben ment. A kapcsolati hálók megrajzolása során alig tudtam válogatni, hogy melyek kerüljenek be a fotóalbumba. E hónap is remekül sikerült, mindenki érezte, hogy a kapcsolatok ápolása fokozza boldogságérzetünket.
Zsuzsanna Majercsákné Kemecsei
A „Túl az Óperencián” színjátszó szakkörös gyerekekkel Az alma című mese dramatizálásával és sok-sok játék segítségével jártuk körbe a társas kapcsolatok fontosságát. Végül Naftalinról a magányos törpéről szőttük tovább a mesét. Először kiscsoportokban gondolták tovább a gyerekek a történet folytatását, majd a csoportok legjobb ötleteit összevetve írtuk meg a közös mesénket.
Az albumunkba kerülő fényképeink a gyerekek családi (anya-apa, anya-gyerek, testvérek közötti), osztálytársi, sportközösségi viszonyait örökítik meg. A kapcsolatok feltérképezésénél a boldogságórás csoportbeli kapcsolataikról is szívesen beszéltek a csoporttagok.
Jászai Mari Általános Iskola Gárdonyi Géza Általános Iskolája Kerékteleki Bársonyos Telephely
Meg írtuk mesénket Naftalin törpéről. Kaptunk egyik társunk szüleitől egy mézeskalács házat. Kitaláltuk itt is élhetne a törpe. A mi ki házikónk nagyon próbára tesz bennünket. Az a finom illat, ami jön belőle. Nehéz ellen állni. Utolsó nap megesszük, addig gyertyát gyújtunk péntekenként. Mesénk így sikerült:
Naftalin, a törpe ma is magányosan sétálta körbe birtokát, hiszen valamiért egy ideje senki feléje sem nézett.
Elgondolkodott azon, vajon miért nem keresi senki? Rájött, hogy kiabált másokkal. Úgy gondolta megkeresi társait és bocsánatot kér. Felkereste egyenként az összes törpe barátját, bocsánatot kért tőlük, és megígérte, hogy többet nem csinál ilyet. Azt mondta, megpróbál legközelebb türelmesebb lenni. Ennek mindenki örült és megbocsátottak neki. Elmondták a béke mondókát : Béke, béke, barátság, összeveszni szamárság, ha még egyszer összeveszünk azon nyomban kibékülünk.
Ezután boldogan indult haza legjobb barátja, Levendula törpe kíséretében.
Az előzetes beszélgetés után a gyerekek szívesen rajzolták le társas kapcsolataikat, melynek ápolását nagyon fontosnak tartják. Ez náluk, életkorukból adódóan, a baráti kapcsolataikat jelenti, melyet családjuk mellett, élménybe ágyazottan rajzoltak le.
Győri Kölcsey Ferenc Általános Iskola
Ebben a hónapban a társas kapcsolatok témát jártuk körbe a gyerekekkel. A gyerekek egy csoportja mesét fogalmazott Naftalinról, a magányos törpéről.
A többi tanuló rajzokat készített ebben a témában.
November a társas kapcsolatok jegyében telt el. Intézményünkben, a pétfürdői Horváth István Általános Iskolában új kezdeményezésként üzenőládát nyitottunk, ahova bárki bedobhatta névre szóló üzenetét. A címzetteket naponta beolvastuk, akik átvették azokat. Az iskola megtelt hangos felolvasásokkal, nevetésekkel, ugratásokkal. A legérdekesebb az volt, hogy egy idő után a pedagógusok is kaptak, sőt írtak üzeneteket. A hónap végén sokan sajnálták, hogy véget ért a kezdeményezés, és szeretnék, ha folytatódhatna.
Mindennapi életünk legnagyobb részét társas közegben töltjük, adott esetben, az óvodában, ami a gyerekek második otthona. Alapvetően fontosak a hétköznapi tevékenységeink, hisz ez által ismerjük, szeretjük meg egymást. Fontos, hogy odafigyeljünk egymásra hisz apró rezdüléseinkből, gondolatainkból, érzéseinkből születnek a barátságok, a kapcsolatok. Fontos és szükséges ezekről beszélni, hogy még jobban elmélyítsük a gyerekekben és általuk a felnőttekben is. Az e havi téma feldolgozását is beszélgetőkörrel kezdtük, melyben elmondtuk egymásnak miért is fontos a család, a családon belül a szerepekről beszélgettünk. Majd mindenki elmondhatta neki ki a fontos, kihez kötődik. Természetesen nem hiányozhatót a beszélgető körről Bodri a csoport „szeretet gombóca” sem. Feladat az volt ad oda annak a gyereknek, akit a legjobban szeretsz, aki fontos neked. Persze indokolni is kellett a választásukat és a gyerekek egészen meglepő dolgokat mondtak el, amire én sem számítottam, így én is tanultam, még jobban megismertem a csoportomba járó gyerekeket. Következő nap folytattuk a játékos téma feldolgozást, a „szeretet kekszet” kellett eltörni, annyi felé ahány gyermeknek, csoporttársadnak adni akarsz. Egész héten és azóta is sokszor hallgatjuk Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek c. dalát, mely könnyű szövegével, dallamával hamar nagy kedvenc lett a csoportban. Akiknek kedvük volt rajzolhatót „Aki fontos nekem „témában. A barátság volt a fókuszban egész héten és örömmel tölt el, hogy ismét egy tartalmas, kitűnő hetet tudunk magunk mögött, mely még jobban erősítette a csoportban a kohézióerőt.