Barát- sálunkat körbe adva szép gondolatokat mondtunk egymásnak. Tartson barátságunk minél tovább…ezt kívánjuk nektek is.
Társas kapcsolatok ápolása
A kezdő relaxáció után meghallgattuk a hónap dalát. Már a közepétől énekelték a gyerekek is a kulcsszavakat. Ezután beszélgettünk a barátságról. Szerencsére nagyon jó az osztályközösség. Segítik egymást mindenben, mindenki talált magának barátot. Mivel ez a Boldogságóra egybeesik az adventi készülődés első hétvégéjével, ezért díszeket színeztünk. Mindenki a barátjának, barátainak készítette. Nagyon gondosan készítgették az alkotásokat a gyerekek. Ezután közösen játszottunk egy karácsonyi bingóval. Addig játszottunk, amíg mindenki legalább egyszer nyerhetett. Az egész napunk nyugodtan, jókedvűen telt.
A gyerekekkel egy közös játékkal indítottunk, mindenkinek választania kellet egy embert akire felnéz/úgy gondolja, hogy tanulhat tőle és meg kellet indokolnia, hogy miért gondolja ezt.
Utána körben helyezkedtünk el, babzsákok segítségével párokat alakítottunk ki. Páros tagjainak egymásról kellett jó tulajdonságokat gyűjteni. A feladat során egy gyermeknek nem volt párja, így mindenki mondott róla egy pozitív tulajdonságot és ő is a társairól.
Ezt követően megbeszéltük, hogy miért fontosak a barátok és miket kell tenni a barátság ápolásáért és a baráti kapcsolat jól működéséért.
A novemberi boldogságóránk témája a társas kapcsolatok ápolása volt. A tanulóink közül többen élnek olyan helyzetben, melyben nehéz a társas kapcsolatok alakítása, fenntartása. Ilyen oknál fogva is fontos számunkra, hogy tanulóinknak legyen lehetőségük a megtapasztalásra, a meglévő kapcsolatok ápolására és az esetleges újabb kapcsolatok kialakítására. Iskolánkban az iskolai jó kapcsolatok, az egymással való törődés és egymás segítése nagyon fontosak, ezért is lett az óránk fő témája a barátság.
Üdvözlés és a ráhangolódó dal után, (Csiga Duó Gyermekzenekar – Barátság dal) melyet a tanulók ritmushangszerekkel kísértek, beszélgettünk a társas kapcsolatokról, az iskolai kapcsolatokról és a barátság jelentéséről. (Iskolatársak, osztálytársak, barátok…) A beszélgetést ismét egy dal követette. (Levendula néni meséi – Barátság) Ezután barátság hálót készítettünk mely megmutatta ki kit kedvel, kit tekint a barátjának az osztályból. Egy kedves, pihentető dal után folytattuk az órát. (Szofi és Borisz – A legjobb barátom) Boldogságóránk utolsó harmadában egy barátság lánc elkészítése volt a feladat, papírból, ragasztással. ( Mindenki az előkészített saját, az órán használt színű szíveket ragasztotta fel a saját lánc szakaszára, melyeket a végén összefűztünk.) Az értékelés után feltöltődve, jó hangulatban zártuk a tanórát
Boldogságóra november –Társas kapcsolatok
Napraforgó csoport
Ebben a hónapban a Társas kapcsolatok fontosságát erősítettük a gyermekekben. A barátság-füzér közös elkészítése után beszélgető kör keretében megbeszéltük mi köt össze minket, embereket.
Maci csoport
Csoportunkban, ebben a hónapban a kedvességet helyeztük előtérbe az ötletek közül, melyet több játékon keresztül erősítettünk a gyermekekben. Többek között színes szívformákat kaptak a gyermekek, melyeket a számukra legkedvesebb pajtásuknak kellett átadni és egy apró gesztussal megköszönni, például mosoly, simogatás.
A Katica csoportban a kiscsoportos gyermekekkel meghallgattuk a hónap dalát, ami aktivitásra serkentette őket. A zenés-táncos mozgás során párt választottak, aki számukra legkedvesebb barát. A dal végén egy öleléssel fejezték ki az egymás iránti kedvességüket.
A Napsugár (nagy) csoportban az „Add előre” csapatjátékban, az összefogás és csapatmunka érvényesült. A gyerekek nagy örömmel vettek részt rajta.
A Süni csoportos gyermekek „barátság-füzért” készítettek. Miután elkészültünk vele, megbeszéltük, hogy milyen jó érzés ezt a sokszínű csapatot együtt látni.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Készségfejlesztő szakiskola- Hegyipatak csoport
Sziklaforrás csoport csoport
Néha tényleg elég egy ár kedves szó is, hogy boldoggá tegyük egymást. Az örömünk a társaink kézfogására, simogatására, dicséreteire növekszik és egy általános, kellemes hangulat lesz a csoportban.
Könnyen ment a sálas játékkal a gyermekek figyelmét a társaik felé irányítani, hogy átérezzék, a kapcsolataik alakítói és felelősei, kimondott szavaikért felelősek, társaik dicsérésével. A jól működő kapcsolatok kiépítéséhez sok tanulóval szemben tapintat, óvatosság, kis lépésekkel közeledés kell. Hosszabb folyamat míg megtanulják a társak közeledésének jószándékát és vele megtapasztalják a kapcsolatokkal keletkező jó érzést. A Barátsál játék remek volt ennek gyakorlására. A játékután sálakat rajzoltak, amire a társak jó tulajdonságait, kiemelendő értékeit írtuk. A kicsikkel kesztyűket rajzoltunk a sálakhoz. A Barátsál körjáték után a barátaik és magunk értékeit is a szalagokra íratták a gyerekek. Az egyik tanulóm mondta az óra végén: -Milyen jó tudni, mit szeretnek bennem! A megbecsülés, egymás értékeinek megemlítése jó érzésekkel töltötte el az órán résztvevőket
A „Ha boldog vagy” című zenét kapcsoltam be a gyerekeknek, azzal motiváltam őket a szőnyegre. Hamar oda is jött mindenki. Mivel ismerik és nagyon szeretik ezt a Bagdi Bella zenét, így kétszer is eljátszottuk. A következő játék a „dagasztás” volt. „Pizzát sütöttünk”. Körbeálltunk, menetirányba fordultunk, és mindenki az előtte álló társa hátát masszírozta. Ezt nagyon élvezték a gyerekek, jó hangulatban telt a játék. Majd mindenki elkészítette a saját kis figuráját. Rárajzoltuk a jelüket, majd feltették a mágnestáblára egy kört alakítva belőle. Mondták is, hogy „úgy állnak ott a figurák, mint az előbb mi álltunk a pizzasütésnél”. Elmeséltem nekik a Visszajött a répa című mesét, majd beszélgettünk róla, hogy az állatok milyen jó barátok, segítenek egymásnak, sokat gondolnak egymásra. Megbeszéltük, hogy itt a csoportban is sok baráti kapcsolat alakult ki, ki kivel szokott játszani, stb. A reggel elkészített „Barátságvirágot” mindenki átadta a társának, a barátjának. Volt olyan, aki még néhány gondolatot is mondott a másiknak: „Azért adom neked, mert a barátom vagy”, „Ezt neked színeztem, mert szeretlek”. „Neked adom a virágom, mert jó veled játszani.”. Nagyon kedvesek voltak egymással. Ölelőkör következett, amelyet Boldog Dóra kezdett, (a bábot körbeadtam, mindenki megölelte Boldog Dórát), majd egymást ölelték meg. Mindenki szívesen vett részt a játékban. Majd a szőnyegen több csapatban lehetett egy-egy várat, bármit építeni. Örömmel láttam, hogy szépen tudnak együtt építkezni, megbeszélik, hogy mit szeretnének, csak kevés felnőtt segítséget igényelnek. Egy mozgásos játék következett: Gyümölcsök. (Utasításoknak megfelelően kell megállni, addig sétálgatunk – alma-egyedül állunk meg, cseresznye-párt választanak, szőlő-többen állhatnak egy körbe). Ezt a játékot nagyon szerették, tetszett nekik. A foglalkozás zárásaként mindenkinek lehetőséget biztosítottam arra, hogy készítsen barátságvirágot más csoportba járó barátjának. Többen is elkészítették, majd az udvaron odaadták a barátaiknak. A harmadik lépcsőfokra felragasztották a társas kapcsolatok jelét a gyerekek.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
A fotókat visszanézve, hangulatos óra volt. A különböző érdeklődésű gyerekeket a zenés programok mindig közelebb hozzák. De a barátságszigeten is sokan elfértek. Megállt a zene, a szigeten kellett minél több gyereknek a vihar elől megbújnia, szemét behunyva. Egy gyereket elvittünk a titkos sátorba, letakartuk. Az volt a feladat, hogy a szigetlakók találják ki, ki van a sátor alatt. Ehhez figyelni kellett egymás közelségét a szűkös szigeten és számon tartani ki nincs meg. Az első játék lassan ment. Nehezen, rávezetéssel tudták kitalálni ki van a sátor alatt, de a későbbiekben már jobban figyeltek egymásra.
A boldogság óra Novemberi fókuszában a Társas kapcsolatok ápolása állt.
Első feladatkén kivetítettük a táblára az erősségeket összefoglaló táblázatot és személyenként végig mentünk rajta, hogy kinek mi az erőssége és hogy mit szeretne erősségnek. Ez a gyakorlat nagyon tetszett az osztálynak. Ezek után pedig a társas intelligencia témakörben csináltuk meg a feladatokat.
A boldogság óra Novemberi fókuszában a Társas kapcsolatok ápolása állt.
Első feladatkén kivetítettük a táblára az erősségeket összefoglaló táblázatot és személyenként végig mentünk rajta, hogy kinek mi az erőssége és hogy mit szeretne erősségnek. Ez a gyakorlat nagyon tetszett az osztálynak. Ezek után pedig a társas intelligencia témakörben csináltuk meg a feladatokat.