Beszélgettünk arról, hogy mit is nevezzünk toleranciának. Miért kell a másikkal szemben toleránsnak lennnünk. Majd elkészítettük a szíveket. Végül mindeki elmondta, hogy milyen pozítiv tulajdonságot talált magáról. Illetve a többiek is kerestek neki újabb pozítiv tulajdonságot. A gyerekek élvezték a feladatokat.
Társas kapcsolatok ápolása
Fogalmak megbeszélése: társ, kapcsolat, ápolás
Társas kapcsolatok és a boldogság közötti oksági viszonyok megbeszélése
Szükségünk van egymásra! mondat értelmezése
Játék: „Találkozás-köszöntés
Kulcsmondatok könyv 110. oldalról
A társas kapcsolatok gyakorlását a Kivel … ? kezdetű kérdéssel indítottUK, mi a Madárkák.
Kivel … indulnál el egy útvesztőben? Miért rá gondoltál?
Kivel … játszanál legszívesebben? Miért őt választottad?
Kikkel … alkotnál csapatot egy iskolai feladat elvégzésében? Miért őket választottad?
A válaszok megfogalmazásában a következő fogalmak kerültek előtérbe: bizalom, kedvesség, okosság, egymás alapos ismerete. Megértettük, megtanultuk, hogy ezek az erények a társas viszonyok alapjai. A ,,Madarat tolláról, embert barátjáról ismered meg.” közmondást a hónap közmondásává neveztük ki.
Sziasztok!
Tegnap tartottam a Boldogságórát, amit a gyerekek izgatottan vártak. Relaxációs gyakorlattal kezdtünk. Beszélgettünk a társas kapcsolatok fontosságáról, a szeretet pozitív hatásairól. Figyelmesen, ötletesen alkottunk, s közben hallgattuk a gyönyörű zenét.
Milyen a jó barát?
Bemelegítésként: Napimádás
Belélegzéskor beszívtuk a jót, kilégzéskor elengedtük a rosszat.
———————————————————————————————————-
Spontán beszélgetés: kinek ki a barátja, milyen közös van bennetek? (sport, hobbi, tanulás, szabadidő..) Hogy érzitek magatokat, amikor együtt vagytok?
———————————————————————————————————————-
Meseolvasás: A róka és a farkas a lakodalomban
Valóban barátok voltak? Miből gondolod, hogy nem? Mit kellett volna tennie a rókának, ha igaz barátok a farkassal?
——————————————————————————————————————–
Neked mit jelent az igaz barátság? Mit vársz el egy baráttól, milyen legyen?
Feladatlapot csoportos munkában kitöltötték, majd megbeszéltük, hogy ki mit írt és miért azt írta.
—————————————————————————————————————————–
Szerződéskötés.
Mit jelent az a mondat, hogy: Úgy viselkedem másokkal, ahogy szeretném, hogy velem is viselkedjenek. Mindenki egyetértett azzal, hogy kedvesen, figyelmesen fog viselkedni másokkal, és ezt alá is írták a gyerekek.
—————————————————————————————————————————
Zárásként meghallgattuk Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek c. dalát.
Boldogságóra – 2.a osztály
Téma: Társas kapcsolatok ápolása
Időtartam: 45 perc
Fejlesztendő területek: együttműködés, empátia, segítőkészség, pozitív kommunikáció, közösségi érzés
________________________________________
Célok
• A tanulók megértsék, hogy a barátság és a törődés boldoggá tesz minket.
• Fejlődjön a gyerekek egymás iránti figyelme, segítőkészsége és kedvessége.
• Megtanulják, hogyan tudnak másoknak örömet okozni apró tettekkel.
________________________________________
Eszközök
• Kis cetlik
• Doboz („Barátságláda”)
• Labda
• Színes ceruzák, papír
• Vidám zene
________________________________________
1. Ráhangolódás – „Barátságlabda”
A gyerekek körben állnak. Feldobom a labdát valakinek, és mondok valami kedveset:
„Szeretek veled együtt játszani.”
Aki elkapja, másnak dobja, és ő is mond valami kedveset.
Ha valaki elakad, segítek („Miért szeretsz vele lenni?”).
Fejleszti a pozitív visszajelzést és az egymásra figyelést.
________________________________________
2. Téma bevezetése – közös beszélgetés
Kérdések:
• Mitől lesz jó egy barátság?
• Hogyan tudunk törődni egymással?
• Mit éreztek, ha valaki kedves hozzátok?
Összegzés:
„Ha figyelünk egymásra, segítünk és kedvesek vagyunk, akkor a kapcsolataink virágzanak, és mindenki boldogabb lesz.”
________________________________________
3. Fő tevékenység – „Kedvességposta” (20 perc)
A gyerekek mindannyian kapnak.
A feladat: írjanak vagy rajzoljanak valami kedves üzenetet egy társuknak (pl. „Kedves Zsófi! Jó veled játszani.” vagy „Kedves Marci! Tetszett, ahogy segítettél ma az olvasásnál.”).
• A gyerekek bedobják az üzeneteiket a „Barátságládába”, majd a végén mindenki kap egyet a ládából (nem feltétlenül azt, amit neki írtak).
• Aki szeretné, felolvashatja a kapott üzenetet.
Fejleszti az empátiát, önkifejezést és a pozitív kapcsolati élményt.
A társas kapcsolatokon belül a barátságot választottuk a novemberi Boldogságóra témájának. Beszélgettünk a barátságról, mi fér bele, mennyi rivalizálás, mennyi megbántás. Mivel lehet ellensúlyozni, miért maradnak meg a nagy barátságok akkor is, ha becsúszik valami negatívum. Mindenesetre törekedni kell, hogy szeretetünk olyan mértékű legyen, hogy eleve elkerüljük ezeket, amennyire csak lehet. Végezetül kaptak a lányok egy képeslapot. A címzésnél a legjobb barátnőmnek felirat állt, ide írták a nevét, illetve folytatódott, hogy aki…Ide a barátnőjük 5 pozitív tulajdonságát írhatták. A lányok szerint, a legjobb barátnő megtanít arra, milyen fontos a bizalom, az őszinteség és a támogatás. Jó érzés tudni, hogy nincsenek egyedül.
I. Bevezetés: Relaxációs gyakorlat: „Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok”
Beszélgetés a témakörről.
Ráhangoló gyakorlat: „Milyen a jó barát?” Ötletbörze.
Közös megbeszélés.
II. Főrész: Célkitűzés: Téma megnevezése.
Téma feldolgozása:
„Az igaz barátság” gyakorlat.
„Kedvesség-gyűjtő” elkészítése. (Máskor.)
„Udvarias vagyok” játékos gyakorlat.
III. Befejezés: Meditációs gyakorlat: a társas kapcsolatok pozitív megélésére.
Gyerekdal: Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek.
A tevékenységet Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalának meghallgatásával kezdtük, amit mozgással kísértünk. Majd ezt követően beszélgettünk a társas kapcsolatokról, hogy mikor érezzük magunkat jobban egy társaságban, közösségben. A tevékenységet játékokkal folytattuk:
– „Kis barátom, hogy vagy”,
– Közös bennünk,
– Add előre.
A gyerekek nagyon örültek a közös játékoknak, mindenki szívesen, önként vett részt benne.
Majd ezt követően A jó orvosság című mesét dolgoztuk fel a gyermekekkel. A mese végén beszélgettünk, majd elkészíthették a meséhez kapcsolódó színezőt.