A társas kapcsolatok minősége meghatározza lelki állapotunkat! Harmonikus, kiegyensúlyozott barátságaink boldoggá tesznek. A kapcsolatok ápolásának fontosságára helyeztük a hangsúlyt, amikor az ” Adj egy barátságötöst!” feladatot választottuk!
Társas kapcsolatok ápolása
A társas kapcsolatok minősége meghatározza lelki állapotunkat! Harmonikus, kiegyensúlyozott barátságaink boldoggá tesznek. A kapcsolatok ápolásának fontosságára helyeztük a hangsúlyt, amikor az ” Adj egy barátságötöst!” feladatot választottuk!
November hónapban már mindenki attól félt, hogy bezárják a sulit és otthonról kell majd tanulnunk. A szülők munkahelyének megóvása mellett a társas kapcsolatok ápolása, az élőszavas órák fontossága indokolta, hogy járjunk iskolába. Már csak azért is, mert a legtöbb osztályban nincs hiányzó. Szerencsére.
Miután sokat beszélgettünk a társas kapcsolatok ezernyi fajtájáról, mindenki maga választotta meg, miről szeretne rajzolni.
Tudjuk, hogy sajnos nem a rajz az osztály erőssége, inkább az olvasás, de mégis ceruzát ragadtunk és kiviteleztük a saját ötleteinket. Volt, aki telefonon, más emailben, szóban, levélben képzelte el a társas kapcsolatokat.
Közösen készítettünk egymásnak oklevelet. Ezeket adtuk át egymásnak!
Mindannyian fontosak vagyunk egymásnak!
Társas kapcsolatokon belül a barátságról
(Bár e témán belül majd egyszer folytatjuk lehet beszélgetni apákról, anyákról, testvérekről, öregekről, az idősek tiszteletéről)
1.Először közösen megbeszéltük, hogy mit jelent a társas kapcsolat. Kinek mi jut eszébe e szó hallatán. 2 tanuló fel írta a táblára, majd ezeket bővítettük szóban tovább.
2.Majd szociometriát csináltunk, írásban. Mindenki külön papírra dolgozott.
1. Milyen szerepekben gondolsz magadra?
2. Melyik van az énedhez a legközelebb?
3. Melyik van a legtávolabb?
4. Melyik ad feladatot Neked?
5. Melyik van rendben?
6. Melyik szerepedet szeretnéd bővíteni?
7. Van-e olyan szerep, ami neked fontos, de másnak nem?
8. Van-e olyan szerep. amire vágysz, de nincs meg benned?
3.Majd leírták önállóan, hogy számukra mely tulajdonságok fontosak a barátságban.
4.Közben pár lelkes tanulóval, aki gyorsan készen lett, körbeszélgetést folytattunk.
1. Mi a különbség a barát és a haver között?
2. Létezik-e barátság férfi és nő között?
3. Mit jelent az, hogy a szükség próbája az igaz barátságnak?
4. Mondj egy dolgot, amit a barátodtól tanultál meg!
5. Mondj egy szót, ami számodra fontos a barátságban!
Majd következett a mese, de ez átcsúszott a következő órára: Boldizsár Ildikó gyűjtésében: A páfrány virága c. mese meghallgatása.
Reflexióim: ez a téma nagyon tetszett a tanulóknak, mindenki lelkes volt, örömmel dolgozott. Online világ lett mától, de nekünk még sikerült a tanteremben dolgoznunk
Először, hogy ki milyen szerepben látja magát-e feladat nehéznek bizonyult. Csak néztek, aztán belejöttek. A végére volt, akinek 10-12 szerepe is volt. Csak pár tanulónál jött elő a nő és a férfi szavak. Érdemes lesz ezt megcsinálni 1 év múlva is. Kollégisták, de otthon is tagjai 1-1 csapatnak, így derültek ki újabb érdekességek is. azóta is jutnak eszükbe újabb és újabb szerepek. Érdekes volt, ahogy ezekhez a szerepekhez állnak a tanulók. Volt, akivel szóban folytattuk.
A barátságban fontos nekik az őszinteség, a segítségadás, és hogy a barátjuk velük van. Fontosak a közös programok is. Mivel 25 fiú van, és 7 lány vannak vegyes barátságok is. Különbséget tudnak tenni haver és barát között.
A páfrány virága c. mese nagyon tetszett nekik. Nem kellene nekik a gazdagság a szeretteik, barátaik nélkül. Ki se bírnák egyedül a nagy gazdagságot.
Ismét jó téma volt, érdemes volt megcsinálni, bár voltak hiányzók.
Társas kapcsolatokon belül a barátságról
(Bár e témán belül majd egyszer folytatjuk lehet beszélgetni apákról, anyákról, testvérekről, öregekről, az idősek tiszteletéről)
1.Először közösen megbeszéltük, hogy mit jelent a társas kapcsolat. Kinek mi jut eszébe e szó hallatán. 2 tanuló fel írta a táblára, majd ezeket bővítettük szóban tovább.
2.Majd szociometriát csináltunk, írásban. Mindenki külön papírra dolgozott.
1. Milyen szerepekben gondolsz magadra?
2. Melyik van az énedhez a legközelebb?
3. Melyik van a legtávolabb?
4. Melyik ad feladatot Neked?
5. Melyik van rendben?
6. Melyik szerepedet szeretnéd bővíteni?
7. Van-e olyan szerep, ami neked fontos, de másnak nem?
8. Van-e olyan szerep. amire vágysz, de nincs meg benned?
3.Majd leírták önállóan, hogy számukra mely tulajdonságok fontosak a barátságban.
4.Közben pár lelkes tanulóval, aki gyorsan készen lett, körbeszélgetést folytattunk.
1. Mi a különbség a barát és a haver között?
2. Létezik-e barátság férfi és nő között?
3. Mit jelent az, hogy a szükség próbája az igaz barátságnak?
4. Mondj egy dolgot, amit a barátodtól tanultál meg!
5. Mondj egy szót, ami számodra fontos a barátságban!
Majd következett a mese, de ez átcsúszott a következő órára: Boldizsár Ildikó gyűjtésében: A páfrány virága c. mese meghallgatása.
Reflexióim: ez a téma nagyon tetszett a tanulóknak, mindenki lelkes volt, örömmel dolgozott. Online világ lett mától, de nekünk még sikerült a tanteremben dolgoznunk
Először, hogy ki milyen szerepben látja magát-e feladat nehéznek bizonyult. Csak néztek, aztán belejöttek. A végére volt, akinek 10-12 szerepe is volt. Csak pár tanulónál jött elő a nő és a férfi szavak. Érdemes lesz ezt megcsinálni 1 év múlva is. Kollégisták, de otthon is tagjai 1-1 csapatnak, így derültek ki újabb érdekességek is. azóta is jutnak eszükbe újabb és újabb szerepek. Érdekes volt, ahogy ezekhez a szerepekhez állnak a tanulók. Volt, akivel szóban folytattuk.
A barátságban fontos nekik az őszinteség, a segítségadás, és hogy a barátjuk velük van. Fontosak a közös programok is. Mivel 25 fiú van, és 7 lány vannak vegyes barátságok is. Különbséget tudnak tenni haver és barát között.
A páfrány virága c. mese nagyon tetszett nekik. Nem kellene nekik a gazdagság a szeretteik, barátaik nélkül. Ki se bírnák egyedül a nagy gazdagságot.
Ismét jó téma volt, érdemes volt megcsinálni, bár voltak hiányzók.
A gyerekek nagyon várják mindig, amikor jön az új Boldogságóra. Tudják, hogy ilyenkor jókat beszélgetünk, játszunk és csinálunk is valamit a végén. Így volt ez most is. Leveleket írtak, volt aki többet is, ki-ki a maga módján, de most nem ez volt a lényeg, hanem a tartalma. Nagyon szépen írtak egymásnak egymásról, hogy miért szeretik a barátaikat. Volt aki családtagnak írt és voltak akik nekem. Nagyon kedves és megható volt.
A 10.e osztály tanulói különböző színű – és rájuk jellemző -, fonalból, kartonpapír és olló segítségével, speciális fonási technikával, elkészítette az osztály „barátságkarkötőjét”. Mindenki részt vett a közös csomózásban úgy, hogy egyetlen alkotáson dolgoztak. Az elkészült karkötő jellemezte az osztály tagjait és a köztük lévő szoros kapcsolatot, barátságot. A fiatalok megbeszélték, hogy felváltva hordják azt (a járványügyi szabályok betartásával), ezzel is szimbolizálják összetartozásukat.
Foglalkozásterv 3. – Társas kapcsolatok ápolása
A Boldogságóra vezetője:
Jeney Gabriella
Kaposvári Nemzetőr Sori Központi Óvoda, 2020/2021-es tanév
Bojtocska csoport, 3-4 éves korosztály
Idő A foglalkozás menete Módszerek és munkaformák Eszközök
5’ Szervezési feladatok
-csoportszoba előkészítése
-hangulatjelző kártyák elhelyezése
-jelek előkészítése
beszélgetés megbeszélés
egyéni
hangulatjelek
gyermekek jelei
10’ Ráhangolódás
Miért jó nekünk ha vannak barátaink?
– barátokkal jobb játszani, mint egyedül
– barátok segítenek egymásnak
– barátokkal sokat nevetünk
– barátokkal őszintén tudunk beszélgetni
– ha valamin összeveszünk, hamar megbeszéljük és megbocsátunk egymásnak
Azonban nem csak a barátok fontosak az életünkben, hanem az otthoni társas kapcsolatok, azaz a család, a szüleink kedves szava, a szeretetük is sokat jelentenek számunkra. Ha bánatosak vagyunk, otthon vigasztalást, segítséget, kedves szavakat kapunk, hogy elmúljon a szomorúságunk. Ha örülünk valaminek, akkor szüleink figyelmesen meghallgatnak, velünk együtt örülnek. Ezért is fontos figyelni arra, hogy mindig ELMONDJUK örömünket és bánatunkat is, hogy a családunk, barátaink figyelme és segítsége által jobb napunk legyen. Hiszen ha nem beszéljük meg a dolgokat, akkor hiába várjuk a segítséget, ha nem osztjuk meg örömünket, mi sem tudunk teljes szívvel örülni!
Tehát ne felejtsük el: beszélünk, elmondunk, megbeszélünk… Beszélgessünk egymással sokat otthon is a családunkkal, és a barátainkkal is!
beszélgetés
kérdezés
rávezetés
megbeszélés
csoportos
egyéni
Idő A foglalkozás menete Módszerek és munkaformák Eszközök
5’ Relaxáció
„Nap-légzés”
Egyenesen állunk, az orrunkon keresztül lélegzünk. Lassan leguggolunk, és közben kifújjuk a levegőt, karjainkat pedig a mellkasunkhoz húzzuk.
„Domborítok, mint egy cica, házba bújok, mint egy csiga”
A mondókára a hátat domborítjuk, majd behúzzuk a fejet és a nyakat a mellkasunk védelmébe, és a sarkunkra kuporodunk.
Meghallgatjuk Bagdi Bella: „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek” című dalát.
bemutatás
magyarázat
javítás
dicséret
csoportos
CD lejátszó
„Világomban minden rendben van” CD
5’
Jelentésteremtés
„Gyöngysor”
Játékos alakzatokat találunk ki, amiket közösen hozunk létre:
-nyaklánc – kézfogással köralakítás
-tenger – kézfogás, majd fel-le guggolás
-napocska – oldalkörben állva külső kéz magasba nyújtása
-erdő – szétszórtan állás magasba tartott kezekkel
-csiga – guggolásból felállás, kezekkel szarv mutatása, karok nyújtása
bemutatás
gyakorlás
buzdítás
javítás
csoportos
10’ Jelentésteremtés mesével
Triangulum hangjára odaröppen hozzánk a boldogság kék kismadara, hogy ő is velünk hallgassa a mesét. „Kerekerdő kalandra hív téged, hallgasd, mit súgnak a tündérek,
hipp-hopp, tárd ki a szíved kapuját,
mesevilág ajtaja előtted is nyitva áll.
Tikk-takk ketyeg a kis óra,
ezt üzeni neked a Boldogság Madara”
Majd elmesélem Bartos Erika: Léggömb című meséjét.
A mese után megbeszéljük, hogy:
– hogyan találkozott Nelli az erdőlakókkal?
– hogyan segítettek új barátjuknak?
– mit érezhetett Nelli?
– segítettetek már valakinek?
bemutatás
beszélgetés
csoportos
egyéni
triangulum
kék nemezmadár
mesekönyv
Idő A foglalkozás menete Módszerek és munkaformák Eszközök
5’ Reflektálás
„Boldog mondóka”
Ezzel látok, meg ezzel is,
szemre mutatás
Ezzel hallok, meg ezzel is,
fülre mutatás
Ezzel érzek illatot,
orra mutatás
Ezzel mindent bekapok,
szájra mutatás
Ezzel fogok, ezzel járok,
kéz forgatása, lábbal dobogás
Boldoggá csak ezzel válok!
kezet szívre tesszük
bemutatás
gyakorlás
buzdítás
javítás
csoportos
Téma továbbadása:
– munkafüzet 18-19. oldalán található feladat otthoni megoldása
– közös családfa készítése otthon rajzzal, vagy fényképekkel
Felhasznált irodalom
• Bagdi Bella – Prof. Dr. Bagdy Emőke – Tabajdi Éva:
Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek
3-6 éveseknek
• Bagdi Bella – Bezzeg Andrea:
Boldogságóra készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet
3-6 éveseknek
• Bagdi Bella: Világomban minden rendben van cd
• Honnan hová? – Egyénre szabott fejlesztés az óvodában
Novum szakkönyvek, Novum Könyvklub Kft.
• Szabó Borbála: Mozdulj rá!
Mozgással kisért vers-és mondókagyűjtemény
Logopédia Kiadó 2002
• Batáné Murányi Erika – Kis Gyuláné – Koncz Antónia:
Ugróiskola – Szemezgető 1. osztály
Műszaki Könyvkiadó 2009
• Bartos Erika: Bogyó és Babóca meséi
Pozsonyi Pagony Kiadó 2015
• Lovas Mihályné – Tarr Ágnes:
Varázstükör – Drámapedagógiai játékgyűjtemény óvodásoknak
a kommunikációs neveléshez
Készült a Közoktatási Modernizációs Közalapítvány támogatásával 2002.
relaxációs feladat:
„mozogj a tükrömben”
elméleti áttekintés körben ülve:
Miért is vágyunk mások társaságára?
gyakorlati feladat:
egy mondatban összefoglalni, miért fontosak a kapcsolatok a boldogság szempontjából
a diákok írjanak fel 3-3 dolgot egy A/4-es papírra, amin az osztályban változtatni kellene, mert nagyon negatív
a foglalkozás lezárása: a diákok egy mondatban megfogalmazzák, hogy kinek a társasága a legfontosabb számukra