A gyerekek nagyon szorgalmasan készítették el a családfájukat! Természetesen volt, akinek segítettek a szülei!
Most, a Covid 19 miatt még nagyobb hatást gyakoroltak a gyerekek egymásra a beszélgetések alkalmával!
Társas kapcsolatok ápolása
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A foglalkozást azzal kezdtük, hogy mindenki elmondott egy jó hírt a társainak, ami a közelmúltban történt meg vele. Ezzel megteremtettük a pozitív hangulatot. Ezután eljátszottuk, hogyan üdvözölhetjük barátunkat, kedves ismerősünket. Ehhez nem használhattak szavakat a gyerekek, gesztusokkal, mimikával kellett megmutatni az üdvözlési formákat. Nagy nevetések, jó hangulat jellemezte a feladat megoldását. Ezután szintén gesztusokkal kellett különböző tevékenységeket bemutatni, amit a pedagógus súgott a gyerekeknek. Nem is volt egyszerű ezeket kitalálni. Az óra elérte célját, jó hangulatban, a társakkal közösen tudtunk pozitív érzelmeket megmutatni a többieknek.
Veszprémi Egry Úti Körzeti Óvoda
A társas kapcsolatok ápolása témán belül, a barátságra helyeztük a hangsúlyt. A foglalkozást relaxációval és Bagdi Bella „Boldog vagyok” című dalával kezdtük. Az ének meghallgatása, mozgásos játéka, jókedvre derítette a gyerekeket. Elmeséltem a sün történetét, aki arra vágyott, hogy megsimogassák. Közösen beszélgettünk arról, mit érezhet az, aki egyedül van, nem játszanak vele. A nagyok már ügyesen megfogalmazták, hogy szomorkodik, rosszkedvű. Miért fontosak a barátok? Egy 4 éves kislány szerint: „ha reggel elmegy az anyukánk és szomorúak vagyunk, az óvó néni megvigasztal és boldog szerencse, hogy itt vannak a barátok.” A legtöbb gyermek azért tartja fontosnak a barátokat, mert van kivel játszani és nincsenek egyedül az óvodában. A foglalkozás zárásaként elkészítettük a csoport barátságláncát. Mivel aznap voltak hiányzók, a gyerekek azt kérték, hagyjunk helyet a láncban. Ha újra jönnek majd, ők is odatehessék a jelüket.
A Boldogságórák egyik pedagógiai célja az, hogy megtanítsuk a gyerekeknek a társas kapcsolatok érzelmi hullámzásainak és viharainak kezelését. Fokozzuk a belső tartalékokat, a boldogságra való hajlamot fejlesszük.
November hónap a társas kapcsolatok ápolásáról szól.
Az egyik kedvenc hónapunk, mivel az együttműködés, a közös élmény ebben a témában erősödik fel leginkább.
A jelenlegi helyzetben talán fel is értékelődnek emberi kapcsolataink, melyeket jobban meg tudunk becsülni. A játékos feladatok, a mese, a megvalósított alkotások mind ezt a bizalmat, és együttműködést közvetítik a gyerekek felé.
Ráhangoló feladatként közös barátság fűzért készítettünk, majd egy közös képet alkottunk, amely az emberek közötti szoros kapcsolatot ábrázolja.
Beszélgetőkörben a témát körül járva érdekes történetek, családi –baráti szálakat fontunk össze.
A foglalkozás zárásaként a POZITIVITY társasjátékkal játszottunk.
A színes fonalakat elindítva, a tanulók mindig annak küldték tovább, akit kedvelnek, aki a barátjuk. Mivel csoportunkban sokféle társas kapcsolat kialakult a tanulók között a hálónk, igazán szerteágazó lett.
Az iskola természetéből fakadóan természetes és mesterséges közösségeket teremt, ezek megtanítanak bizonyos viselkedésmintákat, amelyek máshol nem sajátíthatók el.A közösség megtartó erejű lehet a gyerekek számára, hiszen megvan benne a valahová tartozás érzése, a másik megértése és elfogadása. Megtanulható az alkalmazkodás, a lojalitás, ami fontos lehet a későbbi életükben.Jó magam vagyok a mintahordozó, értékközvetítő és normateremtő , meghatározó lehetek a gyerek életében. A társas kapcsolatoknál a gyerekeknek elsődlegesen a család, és a barátok jöhetnek szóba. A mostani vírushelyzetben, az is elszomorítja őket, hogy nem ölelhetik át egymást, maszkban beszélgethetnek egymással, stb.
Minden tanuló rendezett, szeretetteljes családból érkezik naponta az iskolába. Nagyon szeretik a szüleiket, és az elmondásuk szerint a testvéreikkel is még szorosabb lett a kapcsolat az online időszakban.
Az online időszakban nagyon hiányzott a másik, most sem érintkezhetünk konkrétan, de legalább naponta találkozhatunk, láthatjuk egymást, és reméljük ez sokáig így is marad!
A fogalkozást a történet felolvasásával kezdtem, melyben a kérdések a felismerést, a megértést segítették.
Beszélgettünk a barátainkról:
– mit szoktak együtt csinálni,
– hogyan viszonyulnak egymáshoz,
– mit kell tenni ha valamelyikük helytelenül cselekszik.
Megnétzünk egy mesét a barátságról.
Végül a mellékelt rajzok elkészítésével zártuk az órát.
A rajzokon jelenlegi barátaik szerepelnek és a szöveg buborékokba írták számukra milyen a jó barát!
Egyedül nem jó, egyedül nem megy!
Osztályfőnöki órán a társas kapcsolatokról beszélgettünk. Nagyon tartalmas beszélgetés után sem tudtuk eldönteni, hol a legfontosabb a társas együttlét: Család, barátok, iskola?
Megegyeztünk, hogy nincs is fontossági sorrend. Egyedül minden sokkal nehezebb! Mindenütt kell valaki vagy valakik, akik mellettünk vannak mindig, minden körülmények között.
A plakáton megjelenítettünk több szituációt is, mely tükrözi mindezt.
Távíróoszlop, Nyelvtörő, Szoborpark, Plüsselkapó, Udvariasság, Meditáció