A foglalkozás keretében arról beszélgettünk,hogy milyen fontos mindenki számára a társas kapcsolatok megléte. Elmondták,hogy mennyivel gazdagabbá teszi az életüket a jó társaság, a barátok megléte. A mese meghallgatása után egyéni beszámolók keretében mesélték el élményeiket.
Társas kapcsolatok ápolása
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Az órát beszélgetéssel kezdtük, majd a gyerekek megosztottak egymással egy-egy jó hírt. Ezeket zenehallgatás közben lerajzolták. Ezután készítettünk egy „jó hírem van ládikát”, melybe mindenki elhelyezte a saját üzenetét. Az óra jó hangulatba telt, a végén pedig meghallgattuk a hónap dalát.
Mohács, Meixner Ildikó EGYMI 4. osztály
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Az órát a barátságtánc koreográfia ötletelésével indítottuk. Természetesen vannak bevállalósabb, bátrabb gyerekek, akik nem sokat kérették magukat, s hamar ötletekkel rukkoltak elő, csoportokba verődve. Majd egyenként kiállhattak a Jó hírem van szlogennel, s megismertethették az osztály tagjait egy olyan történettel, ami nekik valamiért örömet, vidámságot, boldogságot jelentett. Egyenként társaikhoz mehettek és kifejezhették örömüket az iránt hogy egymás barátai lehetnek. Végül egy tablót készítettek, ahol legjobb barátaikkal szerepelnek. Természetesen többször meghallgattuk a hónap zenéjét is, amely nekünk mindig örömteli pillanatokat szerez. 🙂
Ugye mi jó barátok vagyunk?
Az óvodás gyermekek életében fontos szerepet tölt be az érzelem. Minden cselekvésük megnyilvánulásai az érzelmeiken keresztül közelíthető meg. A három éves gyermekek érzelmei még labilisak, de nagyfokú fejlődést mutatnak az óvodás kor végére, az intellektuális, erkölcsi, szociális és esztétikai érzelmek terén. A kisgyermekek a szüleiken túl már az óvónénihez és a társaikhoz is erős érzelmi szállal kötődnek. Növekszik társas igényük. A barátválasztás nagyon fontos a gyermekek életében. Eleinte külső jegyek, tulajdonságok alapján választanak barátot, társat. Később a nagyobbak már fontosabb szempontot is szem előtt tartanak, a belső értékek szerinti választást (jószívű, kedves, segítőkész). A baráti kapcsolatok eleinte labilisak, ám életkor előrehaladtával állandósulnak. A mi csoportunkba vegyes életkorú gyermekek járnak. Számunkra nagyon fontos, hogy a gyermekek fogadják el egymást, és minél több tartós baráti kapcsolatot tudjanak építeni. A mindennapokban nagy odafigyeléssel oldjuk meg a konfliktushelyzeteket, drámajátékokkal segítjük őket az elfogadásra (söprűs tánc, páros szobor játék, hálapercek, nyitott mondatok-azért szeretlek mert). Az óvodáskorú gyermekek életében fontos a boldogság, az állandó öröm érzése. A barátság kialakulásában is ennek van nagy szerepe, mert olyan társat választanak, akivel jól érzik magukat. A téma feldolgozása során, amikor megkérdeztem, miért Ő a legjobb barátod a következőket válaszolták:
– Azért, mert szeretjük egymást.
– Azért, mert mindig megegyezünk.
– Azért, mert meg tudjuk beszélni mit játsszunk.
– Azért mert azt szereti játszani, amit én.
– Azért mert ő is LEGO-zni szeret, mint én.
A gyermekek elsősorban az alapvető személyiségjegyek alapján döntik el kinek ki lesz a barátja. A gyermek saját attitűdje szerint választ. Szerencsére minden gyermekben ott rejtőzik az a pozitív vonás, amitől vonzóvá válik (vezéregyéniség, segítőkész, ragaszkodó, csendes stb…). A csoportunkban örömmel tapasztaljuk a baráti kapcsolatok jók, stabilak, kirekesztett gyermek nincs. Minden reggel örömmel várják egymást.
A novemberi téma a társas kapcsolatok ápolása. Az órára való felkészülést nagy lelkesedés és felkészülés előzte meg. Elsősorban a gyerekekkel megbeszéltük a társas kapcsolatok fontosságát, a barátokkal, és a szeretteinkkel töltött értékes idő hasznosságát. A beszélgetést követően elkészítettük az osztály örökzöld fáját, amelyre minden tanuló egy osztálytársának pozitív tulajdonságait jegyezte fel. Az eleinte csupasz, kopasz fa lassan, fokozatosan bezöldült. A feladatot teljesítve egy barátságvirágot készítettünk, amelynek szirmaira a barátsághoz szükséges pozitív tulajdonságok kerültek fel. Miközben a gyerekek szívkarkötőket készítettek a Pozitív gyerek vagyok című dalt énekelték.
Jó hír
November a társas kapcsolatok hónapja. Igyekeztünk sokat beszélgetni, játszani, énekelni, táncolni, közös élményeket szerezni együtt. Most a vírushelyzet miatt ismét felértékelődött a személyes kapcsolatok jelentősége. Próbáltuk ezért az együtt töltött perceket még örömtelibbé varázsolni és egy hatalmas pozitív töltésű gömbbé formálni, épp azért, hogy akkor is töltekezhessünk majd belőle, ha hiányzik valaki a csapatból. A feladatmegoldás könnyen ment. Mindenki egy-egy jó hír megosztásával kezdte rendszerint a napot, melyet örömmel rajzoltak le és zártak ládikába, hogy bármikor elő lehessen venni, ha szükség lesz egy kis nevetésre, vidámságra.
Novemberi hónapunk a társas kapcsolatok ápolásáról szólt. Ezekben a napokban még inkább fókuszba került a közösségi élet ápolása, az egymásra való odafigyelés fontossága, az együttlét öröme.
Okoskocka játékkal közös mesét alkottunk a barátságról, szeretetről, mindenki beleszőhette az érzéseit, élményeit. A róka és a farkas a lakodalomban című mese feldolgozása kapcsán sokat beszélgettünk arról, milyen is egy jó barát. Illetve arról is, hogy a bajban hogyan tudunk egymáson segíteni, hogyan tudjuk megoldani a konfliktusokat, vagy egy rosszabb napon felvidítani egymást.
A kör közepén című játékot nagyon szerették, örömmel írták be, rajzolták le életük fontos szereplőit, társaikat, családtagjaikat, pedagógusaikat.
Elkészítettük a mi mese-erdőnket, ahol mindenki elkészíthette, kidíszíthette saját barátságfáját. Beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogyan tudunk vigyázni a mi erdőnkre, fáira, a lombjai közt szövődő barátságokra. Hogyan tudjuk távoltartani a viharfelhőket, és ha mégis esik az eső, hogyan csalogathatjuk elő újra a napot, együtt, az összefogás erejével.
Tenyérrajzot készítettek, és beleírták, kinek mi a fontos a barátságban, mit szeretne adni, és kapni.
Nagyon szerették a gyerekek a hónap dalát, sokat énekeltük is, hogy „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek!”
A novemberi hagyományőrző ünnepekre népi tánccal, -népi dalos játékokkal készültünk, mely tovább erősítette a gyermekek baráti kapcsolatait.
Sok tervet szövögetünk arról, mi mindent pótlunk majd, ami most sajnos elmaradt a járványügyi helyzetre való tekintettel, az Ölelésnapot biztosan megtartjuk majd!
Várkonyi István Általános Iskola, Cegléd, Széchenyi út 14/d
Barátságkártyát készítettünk, amire lerajzolták a gyerekek a barátjukkal töltött legkedvesebb pillanatot, vagy annak részletét. Titokban készült a rajz, másnap reggel adták át a gyerekek. Nagy örömet szereztek egymásnak.
A szülőknek kupont készítettünk, amire a gyerekek azt rajzolták, miben tudnak segíteni otthon a szülőknek. Ezt a kupont többször is beválthatják az anyukák, apukák.
A teremben kiakasztottuk kártyákra rajzolva, hogy ki miben jó, ki miben tud segíteni másoknak, ha megakad. Külön a lányokat, fiúkat. Névvel is elláttuk. Ha bárkinek segítségre lenne szüksége, itt kereshet magának társat akivel megoldja problémáját.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Az órát a barátságtánc koreográfia ötletelésével indítottuk. Természetesen vannak bevállalósabb, bátrabb gyerekek, akik nem sokat kérették magukat, s hamar ötletekkel rukkoltak elő, csoportokba verődve. Majd egyenként kiállhattak a Jó hírem van szlogennel, s megismertethették az osztály tagjait egy olyan történettel, ami nekik valamiért örömet, vidámságot, boldogságot jelentett. Egyenként társaikhoz mehettek és kifejezhették örömüket az iránt hogy egymás barátai lehetnek. Végül egy tablót készítettek, ahol legjobb barátaikkal szerepelnek. Természetesen többször meghallgattuk a hónap zenéjét is, amely nekünk mindig örömteli pillanatokat szerez. 🙂
Erzsébethelyi Általános Iskola
Ebben a hónapban nyitottunk egy „Jó hír” ládát, amelybe minden nap bele lehetett dobni egy kis cédulát, ha valami jót vettünk észre a társakban, a társakkal kapcsolatban. Ezután rajz órán kibontottuk, felolvastuk a jó híreket. Mindenki választhatott egy helyzetet, amit lerajzolt. Nagyon kedves rajzok születtek! Főként a barátságok, a közös játék lett megformálva. Úgy érzem, ezáltal is erősödtek az osztályban a kötődések, a másik gyermek pozitív értékelése.