Nagyon fontos számunkra a barátság, a jó közösség kialakítása. Igyekszünk ebben a nehéz helyzetben, hogy az iskolában eltöltött idő hasznosan és kellemesen teljen. Közös éneklés, játékos feladatok, komoly beszélgetés után lerajzolta mindenki önmagát, amikor jól érzi magát a bőrében. Ebből készült a tablónk.
Társas kapcsolatok ápolása
Nagyon fontos számunkra a barátság, a jó közösség kialakítása. Igyekszünk ebben a nehéz helyzetben, hogy az iskolában eltöltött idő hasznosan és kellemesen teljen. Közös éneklés, játékos feladatok, komoly beszélgetés után lerajzolta mindenki önmagát, amikor jól érzi magát a bőrében. Ebből készült a tablónk.
Ezen a héten a gyermekek létszámából adódóan összevont csoportokkal működött óvodánk. Középsőseink a minicsoportosokkal töltötték ezeket a napokat, mely remek alkalom volt a társas kapcsolatok ápolására.
A játék állatokat és az építő kockát használtuk először, miközben arról beszéltünk, ki-kinek a barátja, miért fontos, hogy legyen barátunk. Az állatok is közösségben élnek, így aszerint építettünk lakóhelyet az állatok számára, ki hogyan és kivel él szoros kapcsolatban. A könyv ötlete alapján történt mindez, s közben megbeszéltük, hol élnek ezek az állatok, mivel táplálkoznak stb. Ez jó átvezetés volt a következő heti Márton-napi készületekre is.
Az alapötlet az volt, hogy egy-egy szívet készítenek festéssel (fültisztító nyomdával) a gyerekek és megajándékozzák vele egymást, de úgy módosult ez, hogy a szíveket játékra használtuk fel (térpercepciót fejlesztő gyakorlatokkal-pl. tedd a füled mögé, a lábujjaid alá stb.) Továbbá a délelőtt lezárásaként egy pozitív gondolatot megfogalmazva mindenki megkapta saját szívét, melyet haza is vihettek délután. Az ajándékozás lehetőségét sem vettük el tőlük, díszes papírlapra mindenki kedve szerint rajzolhatott egy általa választott személynek. Örömmel vettek részt ezekben a tevékenységekben óvodásaink.
Az új és régi barátságok ápolása a „Repülj velem” című dalra való táncos mozgással is megvalósult, amelyben mindkét korosztály örömmel részt vett. A hetet az „Ellazulni jaj de jó” című dalra végzett relaxációs gyakorlattal zártuk, amelyet sokáig énekeltek a gyerekek a pénteki nap további részében is, így az alváshoz is erre a dalra készülődtünk.
A kialakult helyzet ellenére egy igazi „boldog hetet” sikerült megvalósítani.
DERECSKEI BOCSKAI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
Nagyon értékes vagy!- ezzel a mondattal és az indoklással adtunk egymásnak karkötőt, amit mi magunk készítettünk a barátság karkötők mintájára. A Boldogító erősségek kártya segítségével, olyan mondatokat sikerült fogalmazni egymásnak, ami mindenki szívét, lelkét megsimogatta.
Természetesen jól elő lett készítve, hiszen megnéztünk egy mesét a foltmanókról, akik matricákat ragasztanak egymásra. Megbeszéltük, hogy a „matricák” csak akkor ragadnak ránk, ha fontosak nekünk, és hogy a közösségben mindenki nagyon értékes valamiért.
Kosárba került mindenkinek a neve, majd húztunk. Ölelés, nagy mosoly, pacsi és hatalmas szeretet társaságában adtuk át egymásnak az elkészített Értékes vagy! karkötőt.
„Sose hagyd, hogy éreztessék veled, hogy kicsi vagy, mert benned egy egész világ lakik. Hatalmas vagy, és csodás. De ezt magadnak kell elsőként felfedezned, csak azután láthatják meg mások is.”
Pierce Brown
A diákoknak nagyon tetszett a feladat. A saját, és a kiválasztott személy reakcióinak megfigyelése új volt számukra, de a megbeszélés során kiderült, hogy hasznos volt. A legérdekesebb levél az osztálynak szólt. Az írója nem merte felolvasni, én tettem meg helyette. Volt olyan tanuló, aki elsírta magát a meghatottságtól. Ez is megerősített abban, hogy a program nem csak az egyén számára „hasznos”, hanem a közösség szempontjából is.
A diákoknak nagyon tetszett a feladat. A saját, és a kiválasztott személy reakcióinak megfigyelése új volt számukra, de a megbeszélés során kiderült, hogy hasznos volt. A legérdekesebb levél az osztálynak szólt. Az írója nem merte felolvasni, én tettem meg helyette. Volt olyan tanuló, aki elsírta magát a meghatottságtól. Ez is megerősített abban, hogy a program nem csak az egyén számára „hasznos”, hanem a közösség szempontjából is.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola
Társas kapcsolatok
„Hiába fürösztöd önmagadban,
Csak másban moshatod meg arcodat.”
(József Attila)
„Az ember társas lény, és csak más emberekkel szövetségben, kapcsolatban élhet teljes életet.”
(Arisztotelész)
Szükségünk van arra, hogy támogató és pozitív emberi kapcsolatokat tudjunk fenntartani és kialakítani. A tartós kapcsolatok kihatnak a szubjektív jóllétünkre. Egészségesebbnek és boldogabbnak érezzük magunkat, ha tudjuk, hogy van kire számítanunk. A másokhoz tartozás alapvető emberi szükséglet.
Fejezd ki nagyrabecsülésedet!
A gyerekek szembefordultak a padtársukkal:
Nagyra becsüllek azért, mert…
Barátságötös
Az én barátom legyen…
A tanulók megfogalmazták azt a számukra öt legfontosabb dolgot, amitől jó egy barátság.
Bizalomkör
Az osztálytársak szorosan egymás mellett állva kört alkottak. Egy tanuló becsukott szemmel a kör közepére állt, és lassan hátradőlt a mögötte álló társakra bízva magát, akik gyengéden elkapták és átbillentették a másik oldalra (harangozás).
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola
Társas kapcsolatok
„Hiába fürösztöd önmagadban,
Csak másban moshatod meg arcodat.”
(József Attila)
„Az ember társas lény, és csak más emberekkel szövetségben, kapcsolatban élhet teljes életet.”
(Arisztotelész)
Szükségünk van arra, hogy támogató és pozitív emberi kapcsolatokat tudjunk fenntartani és kialakítani. A tartós kapcsolatok kihatnak a szubjektív jóllétünkre. Egészségesebbnek és boldogabbnak érezzük magunkat, ha tudjuk, hogy van kire számítanunk. A másokhoz tartozás alapvető emberi szükséglet.
Fejezd ki nagyrabecsülésedet!
A gyerekek szembefordultak a padtársukkal:
Nagyra becsüllek azért, mert…
Barátságötös
Az én barátom legyen…
A tanulók megfogalmazták azt a számukra öt legfontosabb dolgot, amitől jó egy barátság.
Bizalomkör
Az osztálytársak szorosan egymás mellett állva kört alkottak. Egy tanuló becsukott szemmel a kör közepére állt, és lassan hátradőlt a mögötte álló társakra bízva magát, akik gyengéden elkapták és átbillentették a másik oldalra (harangozás).
A gyerekekkel a Boldogságfoglalkozást énekléssel kezdtük. Bagdi Bella: Ha boldog vagy… dal éneklése, mozdulatokkal kísérése. „Kis barátom, hogy vagy?” játék játszása. Ezután elbáboztam a gyermekeknek Bezzeg Andrea: Tavaszi ébresztő című meséjét. A mese bemutatása után beszélgettünk a szereplőkről, cselekményről. Ezután a gyermekek a Boldogságóra színező munkafüzetben színezték a barátokra jellemző tulajdonságokat. A téma lezárásaként a „Boldogság várának” 3. lépcsőfokára a társas kapcsolatok jelének felragasztása.