A társas kapcsolatok ápolása a hosszúra sikeredett tavaszi szünet után különösen fontos lett a számunkra. Tanulóinkkal minden lehetőséget igyekszünk megragadni, hogy egymással és a barátokkal töltsük el a szabad időnket. Szerencsére erre mindenkinek van igénye. A tartalmas időtöltés egyre fontosabb tanulóinknak. Az összecsiszolódás, az egymás megismerése folyamatosan jelen van a mindennapi letünkben.
Elolvastuk és feldolgoztuk A róka és a farkas a lakodalomban című mesét, majd levontuk a következtetéseket. Volt aki rajzot is készített a meséhez.
Készítettünk egy barátságtáblát is. Ezt a feladatot nagyon élvezték. Egy lapra mindenki összegyűjtötte az anyukája, a barátja és a saját maga értékes tulajdonságait.
Minden napra igyekeztünk egy kedves gesztussal, apró figyelmességgel a másikra figyelni. A titok manó minden nap az általa kihúzott gyerekre figyel és a háttérből segíti (ad neki egy papírzsebkendőt, letörli helyette a táblát…) .
Nem tervezetten, de egy cicát is befogadtunk képletesen az osztályba, aki minden lehetőséget megragad, hogy a gyerekek közelében legyen. Hihetetlenül megnyugtatja őket. Garfieldnak neveztük el. Minden gyerek arcára mosolyt csal.
A szokásos dalos napunkon meghallgattuk a Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek kezdetű dalt.
Társas kapcsolatok ápolása
November hónap tényleg a társas kapcsolatokról szól hiszen folyamatosan változik a csoportunk. Valaki meggyógyult és jött az oviba valaki más pedig beteg lett. Így szinte minden nap előkerült a csoport arany szabályai :
*Napocska csoportban nincsen verekedés
*Szeretjük egymást ha valami nem tetszik akkor azt nem verekedéssel oldjuk meg hanem meg kell beszélni, és kérjenek bátran segítséget
*Ha valaki hoz valamit azt megosztja a többiekkel nem kell irigykedni, sokkal jobb érzés mint amikor dugdos pl egy kis autót hiszen nem is tud játszani felhőtlenül mert mindig azt az autót szorongatja.
Az elején nehéz volt de már van pár gyerek aki a többieket figyelmezteti „Játszunk inkább együtt mert jobb mint egész nap egyedül bujkálni azzal a pl. kis autóval.
Így ebben a hónapban báboztunk, táncoltunk, tornáztunk, beszélgettünk egymással.
Kalász Suli Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A kedves rajzokból, amelyek a gyerekeket ábrázolták a barátaik társaságában, egy plakát készült, amely bemutatja, hogy kicsi elsős létükre erős közösséget alkotnak, kedvelik és elismerik egymást. Mindenkit a sajátosságaival együtt. Még a két tanítójukat is: Kati nénit és Panni nénit. 😉
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Helyszín, időpont: Online tér, 2020. 11. 30.
Téma: Társas kapcsolatok
Cím: Társas kapcsolatok ápolása
Foglalkozásvezető: Lőrincz Norbert
Módszer: előadás, irányított megbeszélés; tanulói módszer: feladatok önálló megoldása
Eszközök: laptop, táblagép, okostelefon
Cél: A személyes kapcsolatok, melyeket hétköznapjaink során tartunk fenn más emberekkel, alapvetően fontosak a tevékenységeink elvégzésében, testi, lelki, szellemi jóllétünkhöz. A kapcsolatok megbecsülése, azok minőségi ápolása boldogságunk egyik forrása lehet.
Célhoz rendelt feladatok:
Egy a foglalkozásvezető által összeállított PPT-ből megtudhatták, miért vágyunk mások társaságára.
Választ kaptak arra is, miért fokozza boldogságérzetünket a társas kapcsolatok ápolása?
Mi adja a jó kapcsolatok alapját?
Majd a kérdésekhez kapcsolódó feladatokat kaptak:
– Miért fontosak kapcsolataink a boldogságunk szempontjából?;
– Milyen pozitív és negatív tapasztalatokat szereztek korábbi kapcsolataikban.;
– Milyen a társas támogatottságuk?
Sikeres, tartalmas foglalkozás van mögöttünk. Az elvárásaimnak megfelelően, értő módon dolgozták fel az anyagot.
Készítette: Lőrincz Norbert
Eljött a november! Szaladnak a napok, már a harmadik Boldogságórát töltöttük a Liliom csoporttal. A lelkesedés töretlen volt ismét. A gyerekek csillogó szemekkel ültek a szőnyegen mikor meghallották, hogy boldogságóránk lesz. A tevékenységet Bagdi Bella ; Pozitív gyerek vagyok dalával indítottam. Ezt a dalt nagyon kedvelik a gyerekek, sokszor kérik kapcsoljam be játékidőbe. A tevékenységet Bezzeg Andrea, A szeretetre vágyó süni meséjével folytattam. A mese után körbe adtunk egy szívecskét és mindenki elmondhatta, hogy ki a barátja és miért őt választotta. A gyerekek csillogó szemekkel hallgatták egymást. Beszélgettünk arról, hogy miért van szükségünk barátokra. A beszélgetés után mindenki kiszínezhette a barátját megszemélyesítő figurát, melyeket kivágtunk és egy hatalmas szívre ragasztva megalkottuk a csoportunk barátság láncát. Ezzel jelképeztük, hogy egy csapat vagyunk és mindig össze tartunk! A tevékenységet Bagdi Bella, Boldog gyerek vagyok dalával zártuk, közbe táncoltunk egy jót.
Ebben a hónapban az eddigi boldogságórák képeiből álló videóval készültünk, valamint a hónap témájához kapcsolódóan a gyerekek elismerő okleveleket készítettek és azzal lepték meg egymást.
A témát több lépcsőben dolgoztuk fel.
Első alkalommal minden gyermek megfestette a „szívét”.
Körbe ültünk, majd arról beszélgettünk, hogy a csoportban kinek melyik gyermek a barátja. A beszélni tudók megindokolták a választásukat (speciális csoport, eltérő életkorral, képességgel). Felidézhettek olyan emlékezetes élményt, amit a barátjával együtt éltek meg. Kicserélhették a szíveiket egymás között.
Koszorú, koszorú kezdetű dalt eljátszva a középen guggoló „koszorúnak” fel kellett ismernie a hangjáról a csoporttársakat / barátját.
Az elsős Csoda-csapatom ebben a hónapban a tanító néni párjaimnak is megmutatta vidám éneklését, hiszen az Egészséghét projekthetünk alatt nemcsak az egészséges ételekről/italokról beszélgettünk, hanem kiemeltük az aktív mozgás, a pihentető alvás és a lelki boldogság jelentőségét is. A Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dal kulcsmondata („mondd, hogy szeretlek…”) jó alap volt a Boldogságóránk bevezető beszélgetéséhez is, mely során megállapítottuk, hogy minél boldogabbak vagyunk, annál jobbak a kapcsolataink társainkkal, a környezetünkkel.
A Csak tekintettel játék során az első önkéntes jelentkezőnk ügyesen mutogatta el az osztálynak a feladatot. Amikor magára ismert a másik fél, hogy most neki kell cselekednie, onnantól felgyorsultak az események, és szinte pillanatok alatt rájött, hogy ki kell jönnie, és a tanító nénit „kell” megölelnie. Nagy mosollyal tette meg, de a többiek is örültek, hiszen kezdődhetett újra a mutogatás. Amint a körülmények engedik, ölelés-napot tartunk, hogy ebből a jó érzésből másnak is jusson.
A játékos feladat után az Egy barátság története című mesét olvastam fel a gyerekeknek. Megbeszéltük, hogy nem csak mackóéknál éri meg szépen, kedvesen bánni egymással, barátokat a való életben is odafigyeléssel, szeretettel szerezhetünk. És hogy hogyan tudunk egymással kedvesek lenni? Például úgy, ha elmondjuk nekik a pozitív tulajdonságaikat. A gyerekek három puzzle elemei közül húztak, így alkotva 3 csapatot a rajtuk lévő színek alapján. Mikor bekerültek az adott csoportba, a csoport utolsó tagjának kellett belenézni a szemébe, és elmondani neki, hogy milyen jó dolgokat tud az adott illetőről. A feladat nehézsége volt, hogy ezek a kis elsősök még nem rendelkeznek akkora szókinccsel, hogy ne ismétlődnének sokszor a jó tulajdonságok, de a dicséretet adó, illetve a dicséretet kapó oldalán sem volt egyszerű állni. Bízom benne, hogy majd ezt is megszokják.
Minden csapattag pozitív, örömteli dolgot rajzolt a saját puzzle darabjára, majd következett az összeillesztés. Lelkesen dolgoztak együtt, és lassan, de összeállt a közös SZÍV!
Az órát rövid meditálással, illetve az óra mondatával zártuk: „mondd, hogy szeretlek…” <3