A Boldogságórák egyik pedagógiai célja az, hogy megtanítsuk a gyerekeknek a társas kapcsolatok érzelmi hullámzásainak és viharainak kezelését. Fokozzuk a belső tartalékokat, a boldogságra való hajlamot fejlesszük.
November hónap a társas kapcsolatok ápolásáról szól.
Az egyik kedvenc hónapunk, mivel az együttműködés, a közös élmény ebben a témában erősödik fel leginkább.
A jelenlegi helyzetben talán fel is értékelődnek emberi kapcsolataink, melyeket jobban meg tudunk becsülni. A játékos feladatok, a mese, a megvalósított alkotások mind ezt a bizalmat, és együttműködést közvetítik a gyerekek felé.
Ráhangoló feladatként közös barátság fűzért készítettünk, majd egy közös képet alkottunk, amely az emberek közötti szoros kapcsolatot ábrázolja.
Beszélgetőkörben a témát körül járva érdekes történetek, családi –baráti szálakat fontunk össze.
A foglalkozás zárásaként a POZITIVITY társasjátékkal játszottunk.
Társas kapcsolatok ápolása
A színes fonalakat elindítva, a tanulók mindig annak küldték tovább, akit kedvelnek, aki a barátjuk. Mivel csoportunkban sokféle társas kapcsolat kialakult a tanulók között a hálónk, igazán szerteágazó lett.
Az iskola természetéből fakadóan természetes és mesterséges közösségeket teremt, ezek megtanítanak bizonyos viselkedésmintákat, amelyek máshol nem sajátíthatók el.A közösség megtartó erejű lehet a gyerekek számára, hiszen megvan benne a valahová tartozás érzése, a másik megértése és elfogadása. Megtanulható az alkalmazkodás, a lojalitás, ami fontos lehet a későbbi életükben.Jó magam vagyok a mintahordozó, értékközvetítő és normateremtő , meghatározó lehetek a gyerek életében. A társas kapcsolatoknál a gyerekeknek elsődlegesen a család, és a barátok jöhetnek szóba. A mostani vírushelyzetben, az is elszomorítja őket, hogy nem ölelhetik át egymást, maszkban beszélgethetnek egymással, stb.
Minden tanuló rendezett, szeretetteljes családból érkezik naponta az iskolába. Nagyon szeretik a szüleiket, és az elmondásuk szerint a testvéreikkel is még szorosabb lett a kapcsolat az online időszakban.
Az online időszakban nagyon hiányzott a másik, most sem érintkezhetünk konkrétan, de legalább naponta találkozhatunk, láthatjuk egymást, és reméljük ez sokáig így is marad!
A fogalkozást a történet felolvasásával kezdtem, melyben a kérdések a felismerést, a megértést segítették.
Beszélgettünk a barátainkról:
– mit szoktak együtt csinálni,
– hogyan viszonyulnak egymáshoz,
– mit kell tenni ha valamelyikük helytelenül cselekszik.
Megnétzünk egy mesét a barátságról.
Végül a mellékelt rajzok elkészítésével zártuk az órát.
A rajzokon jelenlegi barátaik szerepelnek és a szöveg buborékokba írták számukra milyen a jó barát!
Egyedül nem jó, egyedül nem megy!
Osztályfőnöki órán a társas kapcsolatokról beszélgettünk. Nagyon tartalmas beszélgetés után sem tudtuk eldönteni, hol a legfontosabb a társas együttlét: Család, barátok, iskola?
Megegyeztünk, hogy nincs is fontossági sorrend. Egyedül minden sokkal nehezebb! Mindenütt kell valaki vagy valakik, akik mellettünk vannak mindig, minden körülmények között.
A plakáton megjelenítettünk több szituációt is, mely tükrözi mindezt.
Távíróoszlop, Nyelvtörő, Szoborpark, Plüsselkapó, Udvariasság, Meditáció
Távíróoszlop, Nyelvtörő, Szoborpark, Plüsselkapó, Udvariasság, Meditáció
Távíróoszlop, Nyelvtörő, Szoborpark, Plüsselkapó, Udvariasság, Meditáció
Milyen a legjobb barát? Mitől tudok jó barát lenni? Miért jó, ha mások vagyunk? Ezekhez hasonló kérdéseket beszéltünk meg.
Lerajzoltuk a szívekbe a barátainkat, majd a következő szívekbe, hogy mit szeretünk a társunkban.
„Mindenkinek van barátja” – szociális háló annak minden örömével. A gyerekek nagyon élvezték!