A novemberi hónap témája a társas kapcsolatok, melyre a Ficánka csoportban nagy hangsúlyt fektetünk, hiszen vegyes csoportról lévén szó, fontos, hogy a kicsik a nagyokkal és együtt egymással is jó kapcsolatot ápoljanak. Ez fontos a kedvező óvodai légkör biztositásához, a személyiségfejlődésük, valamint a társadalmi beilleszkedésük szempontjából is.
A téma felvezetéséhez elmondtuk a napi jó híreinket mindenki számára, ezáltal együtt örültünk a másik boldogságának.
Meghallgatták a Tavaszi ébresztő c. mesét a könyv 88.oldaláról. Ezek a mesélések mindig kellemes élmények a számomra, mert olyannyira gyermekközpontúak, hogy mindenki szivesen hallgatja, mindenki számára érthető, jól követhető és a mese végén mindig kapok egy nagy ölelést,amiért annyira tetszett nekik.
A mesehallgatás lezárásaként mindenki kapott egy szivecske formát, melyből barátságszivecskét készítettünk. Ehhez mindenki választott magának egy kisgyereket, akit a barátjának tart, odakisérte az asztalhoz, ahol befestette először a barátja, majd a saját tenyerét, amit belenyomdáztak mindketten a szivecske formába. Ezt később átadta a barátjának megindokolva, hogy miért tartja őt a barátjának.Volt, akit többen is választottak barátjuknak és volt, aki több barátot is választott magának. /Egész jó szociometriai vizsgálatnak is bizonyult ez a feladat, feltérképezve a társas kapcsolatokat a csoportban./
Az óvodai tevékenységek sok lehetőséget biztositanak a boldogságprogram alkalmazásához. Az ének foglalkozás során kialakitott kör jó alkalomnak bizonyult, hogy a barátok egymás mellé álljanak, párválasztós játékoknál, törekszünk arra, hogy mindenki sorra kerüljön, siessen párt találni magának. Ezek a játékalkalmak hozzásegítenek a közösségi érzés erősítéséhez is. Mindennapjainkat áthatja, hogy megpróbálunk odafigyelni egymásra, ha megbántunk valakit, bocsánatot kérünk, megvígasztaljuk.Varázsszavakat használunk: „kérem szépen”, „köszönöm szépen”. Igyekszünk példát mutatni és ezeket a figyelmességeket betartatni.
Törekedtetjük a gyerekeket az együttműködésre pl. együtt pakoljuk el a játékokat, segítjük a kisebbeket.
Elkészítettük a barátsággyűrűnket is: a kivágott emberfigurákat, ami őket jelképezte, barátságlánccá ragasztottuk össze, hogy a baráti társaságok egymás mellé kerüljenek.
Reggeli tevékenységeink megkezdése előtt, ráhangolódva az adott napra vagy épp levezetéseként az adott délelőttnek, hallgattuk meg és táncoltuk el Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutatsd meg… kezdetü dalt, melyet örömmel fogadtak és szivesen hallgatták.
Végül felkerült a Boldogság várához vezető út 3. lépcsőfokára a társas kapcsolatok jele is.
Társas kapcsolatok ápolása
Bucsa Község Napközi Otthonos Óvoda
Téma: Barátság
Téma feldolgozása:
A csoporton belüli barátságok feltérképezése céljából választottunk témát.
Elsősorban az volt a cél, hogy megerősödjenek azok a kapcsolatok, melyek alakulóban voltak.
Ezt szolgálta a téma választásunk.
Abból a játékból indultunk ki, melyben a gyerekek állatparkot készítettek, majd utána megerősítettük a közös munka
során alakult kapcsolatokat. Ezt a barátok ujjlenyomataival rögzítettük, melyet később a fantáziájuk alapján egészítettek ki.
Az Advent időszakát hangsúlyozva kapcsolódtunk a ” Jónak lenni jó” programhoz és gyűjtögettük a cipős doboz kincseit.
Bucsa Község Napközi Otthonos Óvoda
Téma: Barátság
Téma feldolgozása:
A csoporton belüli barátságok feltérképezése céljából választottunk témát.
Elsősorban az volt a cél, hogy megerősödjenek azok a kapcsolatok, melyek alakulóban voltak.
Ezt szolgálta a téma választásunk.
Abból a játékból indultunk ki, melyben a gyerekek állatparkot készítettek, majd utána megerősítettük a közös munka
során alakult kapcsolatokat. Ezt a barátok ujjlenyomataival rögzítettük, melyet később a fantáziájuk alapján egészítettek ki.
Az Advent időszakát hangsúlyozva kapcsolódtunk a ” Jónak lenni jó” programhoz és gyűjtögettük a cipős doboz kincseit.
Kapcsolatok, amikkel egymáshoz kapcsolódunk…a szívünkben hordozzuk, és szeretettel ápoljuk.
A novemberi foglalkozást a „ haragom kifújom, mint a cica nyújtózom” mozgásos relaxációval kezdtük. A beszélgető körben mindenki megkérdezte a szomszédjától: „ Kis barátom, hogy vagy?” A pozitív érzelmeiket könnyebben meg tudták fogalmazni, mint a bánatukat, rossz közérzetüket.
Barátságláncot készítettünk, szerencsére egy teljes kört tudtunk alkotni, mindenki be tudott csatlakozni a csoport körébe. Ez azt mutatja, hogy nincs elszigetelt, magányos gyermek, a szorosabb kettes-hármas barátságok is tudnak kapcsolódni a többiekhez. Nagyon élvezték a magukat ábrázoló figura kiszínezését.
Ezután állatkertet építettünk, úgy osztottuk el az állatokat, hogy békében élhessenek egymás mellett. Ezután megrajzoltuk a csoportunk alaprajzát a játszóhelyekkel és mindenki oda helyezte a jelét, ahol szeret játszani. Érdekes volt, hogy nem mindig a valóságnak megfelelően helyezték el magukat, volt amikor inkább a vágyukat tükrözte, azt, hogy kivel szeretnének együtt játszani.
A foglalkozás lezárásaként meghallgattuk a témához kapcsolódó dalt.
Az állatkert építése és csoportszoba rajzolása még a következő napokban is többször megjelent spontán módon a játékukban, így többször is tudtunk beszélgetni a témáról.
Bélapátfalvai Petőfi Sándor Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola
A gyerekek nagy odaadással oldották meg a feladatot.
„A barátok olyanok, mint a csillagok! Nem mindig látod őket, de tudod, hogy vannak!”
Ez a hónap a társas kapcsolatok köré épült fel. Különlegessé tette számunkra a kialakult világjárvány is, hiszen még inkább szükségünk van a szeretetteljes mosolyra, ölelésre, kedves szavakra.
Mit is jelent ez az idézet? Tettem fel ezt a nehéz kérdést az én kis bagolyfiókáimnak. S láss csodát, záporoztak a válaszok: A barátokra szükség van, segítenek, ha bajban vagyok, megvigasztal, játszik velem… Apró kis kobakukból ilyen okos gondolatok sorakoztak fel pár másodperc alatt.
Egyik nap mesebeli útlevéllel útnak indultunk közösen egy vándorútra, ahol csak egymásra számíthattak, segíthették egymást, s tették meg a virtuális próbatételeket. Visszarepültünk a múlt diafilmjei közé, hogy mesézhessünk, majd a mese kanapén mindenki elújságolta, elmesélte jó hírét, amelynek az osztály közösen örült, tapsolt, ujjongott. S talán ezek között a legtöbbször elhangzott és kiemelt jó hír volt a gyerekeknek, hogy jöhetnek iskolába, hogy együtt lehetünk, hogy velük vagyok, s szeretem őket. A barátság háló felállítása után megbeszéltük, hogy a szeretetünket öleléssel tudjuk a leginkább kimutatni, de a mai világjárvány most nem igazán kedvez nekünk, így újabb biztonságos köszönési formákat találtunk ki: pusziküldés, kacsintás, minden oké, könyök érintés, tánc, láb érintés… etc. Nagyon élvezték minden percét. A reggeli relaxációban piciny magocskák voltak a puha, vigyázó földben, de a kíváncsiság és a napocska cirógató napsugara felébresztette őket, s kikelve a magasba nyújtózkodtak. Közösen elénekeltük a Repülj velem dalt, ami már három hónapja örök kedvenc a csapatban. Sokat nevettünk, játszottunk. Kis filmek (Értékes vagy, szív szava) megnézésével értettük meg, mennyire szükségünk van a szeretetre, barátságra, társaságra. A hónap dalának éneklése közben a boldogságfüzetbe elkészültek a színezők, amelyen megjelenítették a lufikban a barátaik nevét, jelét, szeretteiket. Csillagokat gyűjtöttünk, mint a barátokat, párosan oldottunk meg mesebeli feladatokat. A Manó feladatuk ezután az volt, hogy a saját kezük körberajzolása után keressék meg barátjukat és rajzolják mellé az ő kezüket is. Ezzel is szimbolizálva az egységet, az összetartozást. Végül a barátságmanó hozott a gyerekeknek egy titkos szelencét, amelybe el lehetett bújtatni a jó hírekről készült rajzaikat. Nagyon élvezték minden percét a boldogságóráknak, s közösen örültünk, hogy még együtt lehetünk, segíthetjük, támogathatjuk egymást ebben a nehéz időben is. Együtt minden sikerülhet, közösen minden cél közelebb van, s így soha nem adjuk fel, mert jobb velük a világ.
„Van úgy, hogy valaki nagyon törődik a másikkal. Azt hiszem ezt hívják szeretetnek.”
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
Barátság virág.
A virágok szirmaiba a barátok jeleit rajzolták a gyerekek. Önállóan dolgoztak,és a végén elmondták kit miért választottak.