Egy szép őszi napon egy kislány érkezett hozzánk, aki nagyon sírt. Morcos Kata elmesélte nem tudja miért nem játszanak vele a gyerekek, pedig ő ” jól viselkedik.” Előfordul, hogy rugdos, kiabál, fellöki a társait.
A csiga csoportos gyerekek ámulattal nézték Katát és elmondták neki, hogy ez bizony nem szép viselkedés.
Minden gyerek egy jó cselekedetet, a megfelelő viselkedést mondták el a kislánynak.
Kata nagyon szeretett volna a csoportban maradni, hogy megfigyelje és megtanulja a helyes cselekedeteket.
A gyermekek örömmel mutatták meg neki a csoportszobát, amelyet azonnal megtöltött a barátság, az egymásra figyelés, a szeretet.
Volt akik barátságvárat építettek, voltak akik barátság karkötőt készítettek, voltak akik egymásnak rajzoltak.
Büszkék voltak, hogy segíthettek Morcos Katának megváltozni és ” jobb” színben látni a világot.
Társas kapcsolatok ápolása
Novemberi hónapban központi témánk volt a barátság. Boldogságóránkat Napimádó relaxációnkkal kezdtük, majd egy kis malomkörzés után +Kis barátom, hogy vagy?” szituációs játékot játszottunk. A hónap aktualitását, a Márton napi elemeket beleépítve liba bábnak mesélhette el mindenki, hogy érzi magát. A játék során sok gyerek gyönyörűen kifejezte magát, használták a köszönöm szépen vagy a remekül szavakat is. Mesepárnánkra (meseerdő) kényelmesen elhelyezkedve meghallgatták a hónap barátság meséjét. Mese után lerajzolták magukat olyannak, amilyennek látják. Tükröt is kaptak segítségül. Rajzolás közben kifejezték a barátsággal kapcsolatos gondolataikat. Ezután a barátok megfogták egymás kezét, majd további párokhoz kapcsolódva kialakult a Barátságlánc.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A témában többféle kapcsolatrendszer működését jártuk körbe, de a baráti kapcsolatok lettek a hangsúlyosabbak.
Az óra elején csoportmunkában dolgoztak a gyerekek. A Magyar értelmező kéziszótár segítségével megkeresték, felolvasták a barát szó jelentését. A Szólások és közmondások könyvből pedig szólásokat, közmondásokat gyűjtöttek, értelmeztek a barát, barátság szóhoz. Ezt követően beszélgettünk arról, hogy a gyerekek milyen tulajdonságok alapján választanak barátot, milyen közös tulajdonságok tartják össze a kapcsolatot, miért fontos ápolni, valamint hogyan járulnak hozzá a boldogságukhoz a jól működő társas kapcsolatok. Majd összegyűjtöttük a táblára a jó baráttal kapcsolatos elvárásaikat. Játékok közül az alábbiakat játszottuk: Távíróoszlop, Szoborpark, Csak tekintettel, Telefon. Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek c. dalt együtt többször is elénekeltük, majd koreográfiát is készítettünk hozzá. Nagyon élvezték. A témakörhöz a Jó hírem van címűt választottuk. Párban a gyerekek megosztottak egymással egy-egy jó hírt közös gesztussal kísérve (taps, mosoly, éljenzés, ölelés). Ezeket a jó híreket lerajzolták, majd beledobták az együtt elkészített a jó hírek gyűjtésére szolgáló ládába. Az alkalmunkat relaxációs gyakorlattal zártuk.
Társas kapcsolataink fontosságáról beszélgettünk a gyerekekkel. Ki, miért fontos számunkra. Miért jók a barátok, az ovis társak. Ki a legjobb barátunk? Jó tulajdonságokkal láttuk el őket. Rajzoljuk is le! Majd egyénileg kiválasztott feladatlapon dolgoztuk fel a témát. A foglalkozás végét közös társasjátékkal zártuk, s mindenki adhatottt egy szívecskét a legjobb óvodás barátjának.😊♥️👫👬👭
Sokat beszélgettünk a gyerekekkel támogató kapcsolataikról, és azok ápolásának fontosságáról. Mindenki lerajzolta, és el is mondta, hogy kire támaszkodhat leginkább, így született meg az 1. b-sek közös alkotása.
A társas kapcsolatok nagyon fontosak az életünkben. A társas kapcsolatok témájának feldolgozását ráhangolódó relaxációval és közös mondókázással kezdtük. Ezt követően próbáltunk beszélgetni a barátságról és a társas kapcsolatok fontosságáról. Azt tapasztaltam, hogy a gyerekeknek fontos a barátság, de szóban nehezen tudják kifejezni azt, hogy miért. Ezért megnéztük Bogyó és Babóca: A barátságról című mesét. A mese után kiszíneztük a munkafüzetben található színezőt, közben meghallgattuk a hónap dalát is. Hogy kis közösségünket jobban összekovácsoljuk, kitaláltuk, hogy közösen gofrit fogunk sütni, hiszen az egyik kislánynak közelgett a szülinapja. Másnap vidám hangulatban fogtunk hozzá a sütéshez, ezzel köszöntöttük fel Erzsikét. Majd táncoltunk a hónap dalára. A jó hangulatban eltöltött közös napot meg is örökítettük egy nagy barátság szívben.
A mi barátság szívünkben mindenkinek van helye, mert mindenki belefér!
A társas kapcsolatok témájának feldolgozását ráhangolódó relaxációval kezdtük. Ezt követően a barátságról, a társas kapcsolatok fontosságáról beszélgettünk.Felolvastuk a munkafüzetben található idézeteket és bölcsességeket, mindenki kiválasztotta a neki legjobban tetszőt. A jó barát jellemzőit közös szófelhőben gyűjtöttük össze. Azt is megbeszéltük, hogy a járványhelyzet miatt még nagyobb szükségünk van a barátainkra, hogy félelmeinket, aggodalmainkat megbeszéljük velük. Jobban oda kell figyelnünk társainkra is! Ha hiányzik valamelyik osztálytársunk az iskolából, érdeklődünk felőle, felhívjuk telefonon vagy üzenetet írunk neki, mindenkinek jól esik egy-két kedves, bátorító szó. November 13-án, a kedvesség világnapján apró kedves üzeneteket csempésztünk egymás padjára.
A választható feladatok közül a Barátság szív elkészítésére esett a gyerekek választása, mert ezzel tudták leginkább kifejezni érzéseiket, hangulatukat. A mi szívünk kék lett, mert az optimizmust sugallja. A gyerekek először megtervezték, megrajzolták a motívumokat, majd fehér temperával fültisztító segítségével „kipöttyözték”. Alkotás közben meghallgattuk a hónap dalát. Az elkészült szíveket örömmel adták át barátaiknak. Nagy örömmel tapasztaltam, hogy többen megajándékozták egymást az osztályban. Ez is azt mutatja, hogy egymást szerető közösség a miénk.
„Az igazi barátok figyelnek rád, mindent megtesznek érted, ott vannak melletted a bajban, bármi is legyen az.”
A társas kapcsolatok feldolgozását az erdei állatok témakörébe illesztettük be,hisz az állatok szerepébe „bújva” könnyebb a kapcsolatteremtés. Sok szerepjátékot, kapcsolatteremtő játékot játszottunk. Nagy kedvenc volt a Bemutatkozó játék. Egy gyerek elindult körbe, valaki hátát megérinti, aki ellentétes irányba elindult. Amikor találkoznak, bemutatkoznak egymásnak a fejükön lévő állatfejdísznek megfelelően. Pl. Róka Ildikó vagyok. Majd tovább futva az üres helyet kell elfoglalni,sok vidámság, kacagás kíséretében. Boldog Dóra A barna mackó kuckója c. mesét hozta nekünk, ami arra motivált, hogy mi is hajtogassunk barátságkuckókat és megajándékozzák egymást barátságjelükkel. Így az aktuális szociometriai felmérést is megcsináltuk. Nagy örömmel láttam, hogy minden gyereknek van barátja, vannak nagyon népszerű gyerekek és sok a kölcsönös választás. Ezek a játékok hoztak új barátságokat és megerősítették a régieket is.
A harmadik téma a társas kapcsolatok ápolása volt, melyet heti tervnek megfelelően valósítottam meg. Hétfőn a foglalkozást a kezdő relaxációval kezdtük: „az én hangom”. Ez rendkívül vonzó volt a gyermekeknek, a jókedv, a lazító hatás egyértelműen jelentkezett. A relaxáció után a már megismert boldogság mondóka következett. Felelevenítettük az előző hónapok témáit, majd áttértünk a társas kapcsolatok fontosságára. A társas kapcsolatok és a boldogság közötti oksági viszonyra. Arra, hogy minden boldog kapcsolat alapja a szeretet! Miért is vágyunk egymás társaságára? Szükségünk van egymásra! A gyerekek által megfogalmazottak: „Legyen kivel játszani!”, „Ne legyünk magányosak!”, „Barátok vagyunk jóban, rosszban!”, „Segítsük, támogassuk egymást!” , „A barátom megvigasztal engem, ha valami rossz dolog történik velem, és én is megvigasztalom őt, ha szomorú!”, „A barátaimmal, a társaimmal nagyon jó együtt nevetni! A nevetés ragályos!” A beszélgetés után eljátszottuk „Kis barátom, hogy vagy? ” játékot. Ezután a Szomorú Szilárd és Boldog Blanka szituációs játékot. A szomorú, bánatos társaikat kellett megvigasztalni. Találtam egy nagyon kedves verset a társas kapcsolatok témához. Aranyosi Ervin: Ovis társak, barátok. Ezt mindennap mondogattuk, péntekre megtanulták a gyerekek, és erről videó felvétel is készült. Kedden a Bezzeg Andrea: Tavaszi ébresztő verses mesét hallgathatták meg a gyerekek, majd ehhez kapcsolódóan Bagdi Bella: Isten éltessen, boldog Szülinapot! című zenével köszöntöttük mi is a mesében szereplő medvét. Szerdán készítettük a barátságkarkötőt. Színes szívószál darabkákat fűzhettek a gyerekek, amit a kislányok gyönggyel egészítettek ki. Van aki egyet, van aki több karkötőt is ajándékozott a társainak. Kérdeztem a gyerekeket, hogy kinek mit jelent ez a karkötő, milyen érzéseket vált ki belőlük: „Kincsem, szemem fénye, szívem csücske, a boldogságom…stb.” Minden nap magukon hordják, viselik, óvják, védik. Van olyan kislány, aki kipakolta otthon az ékszeres ládikáját, és csak ez a karkötő van benne éjjelente. Több gyermek mondta el, hogy ők ezt csak fürdéskor veszik le. Az összetartozást színezőn is megjelenítették. A délelőtt végén újra zenéltünk: Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek.. című dalt énekeltük, játszottuk nagy jókedvvel, utánzó mozgással.
Csütörtökön Ferenczei Éva: Süni irigy lesz című bábjátékát dramatizáltuk. Ezután barátságláncot készítettünk. Minden gyermek lerajzolta magát, kivágtuk, majd felragasztottuk egy piros kartonra. A gyerekek adták a címét: „Összetartozunk”. A gyerekek mondták a sorrendet, hogy kit hova ragasszunk. Természetesen mindenki a barátját választotta maga mellé. Ez a faliújságra is kikerült. Pénteken zárásként pókhálót készítettünk piros fonal segítségével. „Azt szeretem benned, hogy…” Mindenki kedves dolgot fogalmazott meg a társának. Megbeszéltük, hogy ez a színes pókháló is az összetartozásunkat jelképezi. Felragasztottuk a Boldogságvár harmadik lépcsőfokára a társas kapcsolatok jelképét.