A gyerekek a barátságot, a barátokat tartják a legfontosabb – családi kapcsolatokon kívül eső – kapcsolatnak. Nagy igényük van az önkifejezésre a beszéden kívüli eszközökkel is. Eljutottak annak felismerésére, hogy hasonló érdeklődésű, tulajdonságú emberek egyszerűbben alakítanak baráti kapcsolatokat. Nagy igényük van a relaxációra, nagyon szeretik a meditációt.
Társas kapcsolatok ápolása
Ebben a hónapban a társas kapcsolatok ápolása témát dolgoztuk fel mind az öt csoportban. Minden csoportban a foglalkozások során beszélgettünk arról, hogy kinek ki a barátja és miért fontos a barátság. Ebben a hónapban is meghallgattuk Bagdi Bella dalát: „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek! Ez a dal nagy örömet szerzett a gyerekeknek hamar megszerették, és ők is elkezdték énekelni. A „tavaszi ébresztő” című mesét mondtuk el a gyerekeknek, mese után megbeszéltük a szereplőket, kinek melyik állat volt a leg szimpatikusabb. Volt olyan csoport ahol a gyerekek eljátszották „Süni irigy lesz” bábjátékot, nagy siker volt a csoportban, többször is kellett, hogy játsszák annyira tetszett a gyerekeknek a történet, teljesen át tudtak szellemülni a történettel. A foglalkozásokat egy kis közös kreativitással fejeztük be, voltak akik barátságláncot, barátságszirmokat és barátságvirágot készítettek.
Papp Bertalan Ószőlői Általános Iskola
Novemberben izgalmas témával foglalkoztunk; a társas kapcsolatokkal. Fontosak vagyunk egymás számára, ezért az a minimum, hogy figyelünk egymásra. Nem csupán az iskola falai között vagy a virtuális térben, hanem kint, az utcán is.
Az osztályomba járó diákokkal ebben a hónapban a „társas kapcsolatok” témájának segítségével a biztonságos közlekedésre szeretnénk felhívni mindenki figyelmét, mindamellett, hogy a jelenlegi élethelyzetben folyamatosan központi téma a két ember közti kontaktus is. Így tehát egy komplexen értelmezett produktumot sikerült alkotnunk.
Az első foglalkozáson a gyerekekkel megbeszéltük annak fontosságát, hogy figyelnünk kell egymásra a közlekedés során is. Csoportmunkában közlekedési szabályokat kerestünk, melyek a gyalogosokra, kerékpárosokra vonatkoznak, hiszen ebben az életkorban ezekkel a szabályokkal a legszükségesebb megismerkedni.
A következő órán a társas kapcsolatokról beszélgettünk, megnéztük, hogy milyen feladatok közül válogathatunk a Boldogságóra Program során. Ezt követően páros munkával folytattuk a tevékenységet (kresz-táblák készültek), miközben Bella „A szeretet összetart” című dalát hallgattuk meg többször is.
A harmadik alkalom során a plakátra jelzőtáblákat helyeztünk, azok alá kiírtuk azok jelentését, hogy minél több gyereknek jusson eszébe, mit is lát az utcán. A táblák mögött azonban üzeneteket is elrejtettünk. Olyan üzeneteket, amelyeket olvasva jelezhetjük egymásnak, milyen fontos számunkra a szeretet, az emberi kapcsolat, de a vírushelyzetben kissé óvatosabbaknak kell lennünk.
A záró foglalkozáson készült el a teljes tabló, amit iskolánk folyosóján szerettünk volna elhelyezni, hogy minél többen lássák a táblákat és olvashassák a 6.a osztály tanulóinak üzeneteit, de végül egyelőre csak az osztályteremben maradt, mert a jelenlegi helyzetben nem előnyös, ha sokan érnek a kinyitható tábláinkhoz.
Üzeneteink:
„Ez a helyzet mindenkinek nehéz, de fő a biztonság!”
„Tudod, hogy szeretlek, de most nem találkozhatunk. De ha majd egészségünk biztonságban lesz, akkor rendezhetünk egy házibulit és elmehetünk együtt a moziba. ”
„Vigyázzunk egymásra!”
„Most tudom, hogy ebben a helyzetben nem találkozhatunk, de testileg és lelkileg kitartást kívánok neked! ”
„Haladj az egészség felé!”
„A szeretet jelzőfény, mely hazavezet!”
Papp Bertalan Ószőlői Általános Iskola
Novemberben izgalmas témával foglalkoztunk; a társas kapcsolatokkal. Fontosak vagyunk egymás számára, ezért az a minimum, hogy figyelünk egymásra. Nem csupán az iskola falai között vagy a virtuális térben, hanem kint, az utcán is.
Az osztályomba járó diákokkal ebben a hónapban a „társas kapcsolatok” témájának segítségével a biztonságos közlekedésre szeretnénk felhívni mindenki figyelmét, mindamellett, hogy a jelenlegi élethelyzetben folyamatosan központi téma a két ember közti kontaktus is. Így tehát egy komplexen értelmezett produktumot sikerült alkotnunk.
Az első foglalkozáson a gyerekekkel megbeszéltük annak fontosságát, hogy figyelnünk kell egymásra a közlekedés során is. Csoportmunkában közlekedési szabályokat kerestünk, melyek a gyalogosokra, kerékpárosokra vonatkoznak, hiszen ebben az életkorban ezekkel a szabályokkal a legszükségesebb megismerkedni.
A következő órán a társas kapcsolatokról beszélgettünk, megnéztük, hogy milyen feladatok közül válogathatunk a Boldogságóra Program során. Ezt követően páros munkával folytattuk a tevékenységet (kresz-táblák készültek), miközben Bella „A szeretet összetart” című dalát hallgattuk meg többször is.
A harmadik alkalom során a plakátra jelzőtáblákat helyeztünk, azok alá kiírtuk azok jelentését, hogy minél több gyereknek jusson eszébe, mit is lát az utcán. A táblák mögött azonban üzeneteket is elrejtettünk. Olyan üzeneteket, amelyeket olvasva jelezhetjük egymásnak, milyen fontos számunkra a szeretet, az emberi kapcsolat, de a vírushelyzetben kissé óvatosabbaknak kell lennünk.
A záró foglalkozáson készült el a teljes tabló, amit iskolánk folyosóján szerettünk volna elhelyezni, hogy minél többen lássák a táblákat és olvashassák a 6.a osztály tanulóinak üzeneteit, de végül egyelőre csak az osztályteremben maradt, mert a jelenlegi helyzetben nem előnyös, ha sokan érnek a kinyitható tábláinkhoz.
Üzeneteink:
„Ez a helyzet mindenkinek nehéz, de fő a biztonság!”
„Tudod, hogy szeretlek, de most nem találkozhatunk. De ha majd egészségünk biztonságban lesz, akkor rendezhetünk egy házibulit és elmehetünk együtt a moziba. ”
„Vigyázzunk egymásra!”
„Most tudom, hogy ebben a helyzetben nem találkozhatunk, de testileg és lelkileg kitartást kívánok neked! ”
„Haladj az egészség felé!”
„A szeretet jelzőfény, mely hazavezet!”
Kiscsoportban a beszoktatási időszak egyik kiemelt feladata a gyermektársak megismerése. A társas kapcsolatok téma feldolgozását a legelső szinten, ismerkedős játékokkal vezettük fel a kicsik számára. Mindenki bemutatkozott Dóra barátjának, Panna babának a teljes nevén. Ezután Gondoltam egy kisgyerekre játékon keresztül kellett azonosítaniuk magukat és társaikat. Majd egymás megnevezésével plüssöket dobáltunk egymásnak, és meg is futtattuk őket:) Az előző heti Márton napra visszacsatolva, egy magasabb szintű testi kontaktust igénylő dalos játékot játszottunk (Ki libámat elviszi..), ahol a gyerekek szabad választás alapján ölelhették meg egymást. Végezetül végig gondoltuk, hogy ki a legjobb barátunk, akivel sokat szoktunk játszani, beszélgetni, gyurmázni, énekelni , stb és papír szívecskét adtunk neki. Tőlem is mindenki kapott egy szívecskét, annak jelképéül, hogy minden egyes süni csoportost szeretünk itt az oviban és össze tartozunk. A szívecskékből barátságfát készítettünk. A hét másik napján Ki van a takaró alatt játékkal próbálták felismerni társukat hangja alapján.
A vírushelyzet miatt kevés létszámmal ugyan, de sikerült megvalósítani a foglalkozást. Mivel a társas kapcsolatok kialakulásának az elején járunk, nagyon örülünk, hogy játékidőben kialakulnak 2-3 fős egymás mellett, együtt játszások a gyerek között. Az átadós játék már kicsit elvontabb gondolkodást igényelt, néhány gyermeknél csere-berévé alakult, éppen ezért fontosnak tartottam, hogy mindenki kapjon egy szívet a végén, ami csak a sajátja lehet. Így a peremhelyzetre szorult gyerekek sem maradtak ki a játékból, a közösség tagjának érezhetik magukat. A foglalkozást közös barátságtánccal zártuk a jelenlegi helyzethez tudatosan választott, Világomban minden rendben van című dalra.
(Süni kiscsoport)
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája, Székhely Óvoda
Megalkottuk az élő Barátságláncot
Elkészült a Barátságvirág
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda,Közművelődési Intézmény és Könyvtár
3 éves gyerekekkel történik a téma feldolgozásunk.A téma dala nagyon tetszett a gyerekeknek,a mozdulatokat mutatták,miközben énekeltek.Szuper hangulat kerekedett gyorsan!Másnap a mesét hallgatták meg,ezt a héten többször elővettük és beszélgettünk róla.Együtt készítettük el a barátságszívet,amely jelképezi a csoportba járó gyerekek és felnőttek összetartozását!
Társas kapcsolataink ápolása talán sosem volt annyira fontos,mint napjainkban. Igényeljük a társaságot,a beszélgetéseket,a közös programokat.Lényeges,hogy a sok rossz hír mellett, jó dolgok is történjenek velünk.A gyerekek is pontosan érzik és igénylik ezt,ezért választottam a ” Jó hírem van! „c. feladatot.Nagyon élvezték és rengeteg „jó hírt” osztottak meg egymással.
Batthyány Lajos Általános Iskola, Géza Fejedelem Tagiskolája, Úrhida
A másodikos osztályommal először úgy dolgoztuk fel a témát, hogy elmondták a másiknak azokat a jó híreket, amik aznap érték őket. Az osztálytársak nagyon örütek a másik boldogságának, ezt különböző módon ki is fejezték.
Játszottunk „telefonos” játékot, meglátásom szerint nem volt könnyű a feladat, de nagyon élvezték.
Közösen készítettünk egy plakátot is, valamint egy „kincses ládát” is, melybe csupa jó híreket raktunk.
Beszélgettünk a társas kapcsolatok fontosságáról, egymás elfogadásáról is. Végezetül meghallgattuk Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek c. dalát.
Uzsoki Középiskolai Leánykollégium
Számos életfontosságú szükségletünket elégítik ki a társas kapcsolatok: a létfenntartás, a támasznyújtás, a szeretet megtapasztalása.
A társas hálózatokban lévő boldogság emberről emberre terjed. A boldogság leginkább a szoros kapcsolatokkal rendelkezők, mint barátok, testvérek, házastársak és szomszédok között terjed és egy kutatás szerint a boldogság a hálózaton keresztül sokkal egyenletesebben terjed, mint a boldogtalanság. (British Medical Journal, 2008)
Kollégiumunkban a társas támogatottság mértékét vizsgáló kérdőívre,( Összpontszám: 33.Válaszok: Max. 21 p.-Min. 10 p.) a diákok válaszaiban az első négy helyen a szoros kapcsolatokkal rendelkezők álltak. Barát(22 p.) a válaszadók 66,6%-a. Szülő (21 p.) 63,6%. Iskolatárs (17 p.) 51,5%. Testvér (16 p.) 48,4%.
A tágabb szociális kapcsolatokkal rendelkezők társas támogatottsága alacsony. Ezt az értékes erőforrást lehetne még javítani. Sporttárs (8 p.) 24,2%. Klubtárs (2 p.) 6%. Egyházi csoport (1 p.) 3%.
Most, amikor az online térbe szorul vissza társas kapcsolataink jelentős része, valós emberi kapcsolataink minősége még értékesebbé válik.