Nagy lelkesedéssel kezdtünk hozzá a gyerekekkel a november havi feladatok feldolgozásához. Nagyon sok olyan játékot játszottunk, amelyben szerepet kapott a barátság és a társas kapcsolatok. Minden reggel érkezéskor elmondták a napi jó híreket, amely egy személyes beszélgetés volt, amely a jó hírek elmondása után élménybeszámolóval is társult. A hónap végén azok a gyerekek is szívesen beszámoltak az élményeikről, akik korábban tartózkodóak voltak. Előre elkészítettem a kis kártyákat, amelyen a dátum és a jel szerepelt, majd felírtam amit a gyerekek elmondtak nekem. Ők helyezték el a kis dobozba, amely a hónap végére meg is telt. A negyedik hét végén egy kis játékkal zártuk le a „Jó hírem van feladatot”. Mindenki húzott egy kártyát, azt felolvastam, aki magára ismert, hogy ő mondta, az jelezte és elmondta, hogy mire emlékezett abból amit mondott. Jó memória és emlékezet fejlesztő játék volt lezárásként. Ebbe a feladatba bevontam a szülőket is, miután a személyes beszélgetésre sajnos nincs sok lehetőségünk, a csoportunk facebook oldalán egy játékra invitáltam őket is. Mindennap kiírtam az oldalra néhány jó hírt, amit ha felismertek, hogy az ő gyermekük mondhatta, akkor azt jelezték. Ez olyan jól sikerült, hogy egymás között, de nyilvánosan megbeszélték a történeteket. Több család életébe bepillantást nyerhettünk és ez a feladat a szülőket is közelebb hozta egymáshoz.Nagyon jó érzés volt, amikor elismerő szavakat kaptam tőlük, hogy ez milyen jó ötlet volt, örültek a kezdeményezésemnek. A barátság szív is elkészült. Együtt ragasztottuk fel a szívecskéket. Az egyik kislány ötlete volt, hogy ragasszunk fel kicsi szíveket is, hogy az legyen egy száj, ami mosolyog, az ő szavaival élve ” A mi csoportunkban mindenki mosolyog, akkor a szívünknek is kell!” Elmondták kinek ki a barátja, miért szereti. Összekötöttük ezeket a szíveket és beleírtuk azokat a gondolatokat, ami elmondtak egymásról. A hiányzó gyerekek szívecskéje üresen maradt, de beszélgettünk róluk is, nagyon jól ismerik egymást a gyerekek, mert meg tudták nevezni kinek ki a barátja. Az elkészült munka a csoportszobánkat díszíti. A hónap dala kedvence lett a gyerekeknek. A hónap meséjét is meghallgatták, voltak akik játékidőben többször is bábozták, érdekes történeteket adtak elő. Minden tevékenységünkben előtérbe kerültek a baráti kapcsolatok. A társas kapcsolatok téma feldolgozása mind a gyerekek, mind a szülők körében megvalósult!
Társas kapcsolatok ápolása
Szolnoki Kőrösi Csoma Sándor általános Iskola és AMI
Ebben a mostani világunkban a legfontosabb, hogy érezzük, milyen fontosak a barátok. Van kire számítani, és van kihez tartozni. Ilyen az osztályunk, és benne a baráti kapcsolataink. Elkészítettük a „barátság szíveket”, és eljátszottuk a „törzsi” történetet. Jó volt megtapasztalni, hogy tudunk jókat mondani a másikról, észrevesszük egymás szükségleteit.
Szolnoki Kőrösi Csoma Sándor általános Iskola és AMI
Ebben a mostani világunkban a legfontosabb, hogy érezzük, milyen fontosak a barátok. Van kire számítani, és van kihez tartozni. Ilyen az osztályunk, és benne a baráti kapcsolataink. Elkészítettük a „barátság szíveket”, és eljátszottuk a „törzsi” történetet. Jó volt megtapasztalni, hogy tudunk jókat mondani a másikról, észrevesszük egymás szükségleteit.
A boldogságóra program 3. hónapjának témáját drámajátékokon keresztül boncolgattuk. A dramatikus nevelés elősegíti a közösségben, a közösségért tevékenykedő gyermek aktivitását. Gazdagítja az önismeretét. Fejleszti rugalmas és önálló gondolkodását. Viselkedési bátorságot, biztonságot ad az élet sok-sok területén. Elősegíti a természetes kapcsolatteremtést, a szociális érzékenység kialakulását.
Bizalom, szeretet, gondoskodás, barátság…
A kapcsolatok tudatos ápolása az iskolai élet minden percében hangsúlyosan megjelenik. A téma feldolgozásának sémája: ráhangolódás (kisfilm nézése, mozgásos játékok, kiolvasók tanulása, szellemi játékok), jelentésteremtés (beszélgetés, rajzkészítés, térbeli megjelenítés, játék) majd közös reflexió.
A humor morzsáit is elhintettük a nyelvtörők tanulásakor és a különböző játékokban.
A boldogságóra program 3. hónapjának témáját drámajátékokon keresztül boncolgattuk. A dramatikus nevelés elősegíti a közösségben, a közösségért tevékenykedő gyermek aktivitását. Gazdagítja az önismeretét. Fejleszti rugalmas és önálló gondolkodását. Viselkedési bátorságot, biztonságot ad az élet sok-sok területén. Elősegíti a természetes kapcsolatteremtést, a szociális érzékenység kialakulását.
Bizalom, szeretet, gondoskodás, barátság…
A kapcsolatok tudatos ápolása az iskolai élet minden percében hangsúlyosan megjelenik. A téma feldolgozásának sémája: ráhangolódás (kisfilm nézése, mozgásos játékok, kiolvasók tanulása, szellemi játékok), jelentésteremtés (beszélgetés, rajzkészítés, térbeli megjelenítés, játék) majd közös reflexió.
A humor morzsáit is elhintettük a nyelvtörők tanulásakor és a különböző játékokban.
Csemete liget Napközi otthonos Óvoda
Ebben a nehéz vírusos időszakban még kiemeltebb figyelmet fordítottunk csoportunk életére és a barátságok elmélyítésêre. A gyerekek egymáshoz való ragaszkodása már nagycsoportban nem felszínes, hanem elmélyültebbek és kialakultak a jàtszóközösségek és a barátságok. A hiányzó gyerekekről is beszélgettünk a csoportban, szinte minden gyermeknek van olyan csoporttàrsa, aki hiányzik neki és a vele töltött idő.
A „barátság karkötő” elkészítésével mindenki nyomatêkositotta, hogy ki a legjobb barátja és miért. Örömmel adtàk át az elkészített karkötőt a kis cinegék.
Három csoportra osztottuk a gyerekeket és a kreativitásukra bíztuk, hogy mit fognak építeni a Duplo és Lego építővel. Szebbnél szebb alkotások születtek, így mindenki egy kis meglepetést és dicséretet kapott a szorgalmas munkájáért.
Bàbozâssal zártuk ennek a témakörnek a végét, amelyben a Maci irigy lesz című mesét dolgoztuk fel. Az adott téma nagyon közel áll a gyerekekhez és szívesen beszélgettünk róla a csoportban.
A hetedikesekkel novemberben a társas kapcsolatok témakörben mélyültünk el. Szinonimákat kerestünk a barát szóra, meghallgattuk a hónap dalát, csoportokban beszélgettek a tanulók arról, hogy mi a közös bennük. Képeket kerestek és beszélgettek ezekről, montázst készítettek, terveztek, ötleteket osztottak meg, együttműködtek folyamatosan. Még jobban megerősítették magukban, egymásban, hogy milyen nagy szükség is van jó barátokra, akikkel megoszthatnak sok mindent. Mennyire nagy szükség van megértő, támogató családra, ahol az öröm megduplázódik, a bánat megfeleződik. Hálás lehet minden gyerek, akinek ilyen családja van.
A jelenlegi helyzetben még nagyobb szükségünk van társas kapcsolataink ápolására. Kevesebb lehetőségünk van szeretteinkkel való találkozásra. Mégis keressük azt, hogyan, mi módon tarthatjuk a kapcsolatot rokonainkkal, barátainkkal. Sokat beszélgettünk arról is, hogyan fejezhetjük ki egymás felé érintés, ölelés nélkül is szeretetünket, mennyire fontosak számunkra a családunk tagjai, a rokonaink, barátaink.
Minden esetben keresem a kapcsolatot a boldogságórák fő témájával, a hónap témájával, ami novemberben az egészséges életmód, valamint a tantárgy adott témájával. Ötvözöm mindezeket egymással, hiszen az egészség mind a fizikai, mind a lelki, hat az immunrendszerre, ezáltal hatást gyakorol a boldogságunkra. A társas kapcsolatok témakört az egyik mesén keresztül vezettem be. A mese címe: A nyuszi, az őzike és a répa. Mind a két szereplő gondolt a másikra, titkon örömet próbáltak szerezni egymásnak. A mese befejezéseként elhangzott, hogy „Milyen jó az én barátom!”
A mesét megbeszéltük, eljátszottuk. Mozdulatukkal bemutatták a gyerekek többféleképpen, szoborjáték formájában, a szükségem van rád kifejezést. Készítettünk lapbookot, melyben a társas kapcsolatok témakört jelenítettük meg különböző oldalról. Egye több tanítási órába becsempészem a boldogságóra elemeit, relaxálunk, meditálunk, kooperálunk, együtt gondolkodunk, megoldásokat, lehetőségeket keresünk. Ritkábban fordulnak elő a gyerekek között konfliktusok, ha mégis, akkor sokkal békésebben rendezik el egymás között. Ott segítenek társaiknak, ahol csak tudnak. A hálát és az optimizmust folyamatosan felszínen tartjuk. Hálás vagyok, hogy közöttük lehetek, velük együtt megtapasztalhatom mindezt. Kölcsönösen tanulunk, fejlődünk a gyerekekkel együtt.
A napot azzal kezdtük, hogy a barátságról beszélgettünk a gyerekekkel. Közben kiszínezték a barátság jelét. Amikor mindenki elkészült egy lapra rajzoltam egy nagy szívecskét, amit a gyerekek felváltva színeztek ki szép pirosra. Ezután a gyerekek kiszínezték „magukat”,ehhez a munkafüzetből másoltam ki az aranyos képeket. Amikor mindenki végzett a színezéssel megfogták a barátok egymás kezét és úgy állták körbe az asztal körül a szívecskét. Ragasztás közben segítettek ki hol áll, ki a következő. Ezután a már korábban elkészített hőmérő segítségével elmondhatták a gyerekek, hogy ki hogyan érzi magát. Egy kisfiú azóta is minden nap elé áll és elmondja, hogy neki ma is a mosolygósnál van a kedve. Ezután felragasztottuk a barátság jelét a vár lépcsőjére. Ezután meghallgatták a Tavaszi ébresztő című mesét, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. Utána a mese szereplőit kézbe véve táncoltunk egy jót a legújabb dalunkra. Táncolás után beszélgettünk arról, hogy milyen fontosak a barátok, de a legfontosabb a családunk. Mivel most nem hozhatnak be kintről semmit a gyerekek, ezért a gyerekek füzetébe rajzoltam egy fát, ahova elmondásuk alapján felírtam a családtagokat, majd a mellette levő helyre le is rajzolta mindenki a saját családját. Igazán tartalmas és vidám délelőtt volt.
Téma bevezetése: barátságlánc készítése
Téma feldolgozása: Tavaszi ébresztő című mese
Foglalkozás lezárása: lépcsőre a barátság jele
Foglalkozást záró éneklés: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek
Téma továbbadása: Családfa, családrajz készítése
Hám János Római Katolikus Teológiai Líceum
Boldogságóra
-november –
Téma: Társas kapcsolatok ápolása – Baráti kapcsolatok
Osztály: Második osztály
Tanító: Urban Klára
Éneklés: ,,Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek”
Beszélgetés: többféle társas kapcsolatban élünk, ezek közül a baráti kapcsolat, családi kapcsolat a legfontosabbak. A társas kapcsolatok folyamatos törődéssel, ápolással működhetnek. A gyermekek elmondják elvárásaikat a jó barátjuktól. Mesélnek a barátságokról.
Mese: A róka és a farkas a lakodalomban című mese felolvasása. Ez a mese nem éppen egy mintaszerű barátságról szól. Miközben olvasom a mesét gondoljatok arra, hogy milyen egy jó barát.
A mese megbeszélése. A mese szereplői nem voltak igaz barátok, mert a róka a bajban többször is magára hagyta a farkast. Az igaz barát nem hagyja cserben társát. A társas kapcsolat, barátság, egyik legfontosabb szerepe a támasznyújtás. Ezt ti is tapasztaltátok, amikor betegség miatt nem tudtatok iskolába jönni. A barátod felhívott, elmondta az iskolában történteket, s megmondta miről tanultak aznap.
Közmondásokat mondanak a barátságról.
Az igaz barátság: Most gondolj a legjobb barátodra! Írj arról, mi jellemző rád, mi a barátodra, és mi az, ami közös bennetek! A táblára elhelyeztük az elkészült munkákat. Minden gyermek kíváncsian nézte, hogy mit írt róla a barátja.
Az óra lezárása: mit jelent számomra a barátság?
“Barátomat úgy szeretem, hogy őérte meg is teszem,
Amit csak neki adhatok, s amit érte tenni tudok …
Ami vele megtörténik, azt átélem vele én is …
Tudom, ő is szeret engem, és megbízik mindig bennem …”