November hónap témája a társas kapcsolatok ápolása volt. Több alkalommal is elmeséltem az aktuális mesét, a Tavaszi ébresztőt. Ezután sokat beszélgettünk a barátságról, társas kapcsolatokról, boldogságról, szeretetről. A barátságlánc elkészítéséhez papír emberfigurákat vágtunk ki, amit a gyerekek kiszíneztek, majd felragasztottuk egy kartonra. A kis barátom, hogy vagy? játékot eddig is nagyon szerették, mostanában is sokat játszottuk. Ismét elővettük Szomorú Szilárdot és Boldog Blankát, beszélgettünk, különböző szituációs feladatokat oldottunk meg. Végül a szőnyegen közösen építettünk fakockából. Ebbe a tevékenységbe minden gyerek bekapcsolódott.
Társas kapcsolatok ápolása
November hónap témája a társas kapcsolatok ápolása volt. Több alkalommal is elmeséltem az aktuális mesét, a Tavaszi ébresztőt. Ezután sokat beszélgettünk a barátságról, társas kapcsolatokról, boldogságról, szeretetről. A barátságlánc elkészítéséhez papír emberfigurákat vágtunk ki, amit a gyerekek kiszíneztek, majd felragasztottuk egy kartonra. A kis barátom, hogy vagy? játékot eddig is nagyon szerették, mostanában is sokat játszottuk. Ismét elővettük Szomorú Szilárdot és Boldog Blankát, beszélgettünk, különböző szituációs feladatokat oldottunk meg. Végül a szőnyegen közösen építettünk fakockából. Ebbe a tevékenységbe minden gyerek bekapcsolódott.
A társas kapcsolatok téma hónap során a gyerekekkel a barátságot vettük górcső alá. Beszélgettünk arról kik a barátaink, miért pont ők azok, mit szeretünk bennük, miért jó hogy vannak barátaink, milyen érzés lenne ha nem lennének. Aztán halacska csoport lévén elkészítettük a saját kis akváriumunkat ahol mindenki tenyérlenyomata az melé került akivel ő a legjobban szeret játszani, vagyis akivel barátok így készült el a mi barátság tablónk.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Ált. Isk. 3. osztálya
A hónap témájának megfelelően a társas kapcsolatokról beszélgettünk. Beszélgetőkört alakítottam ki a téma fontosságáról, ahol a gyermekek elmondhatták a gondolataikat, és az ötleteiket. Ha elakadt a beszélgetés egy két kérdéssel sikerült továbblendítenem. Ennél a témánál többféle feladat során ismerkedhettek meg a gyermekek a téma fontosságával. Elkészítettük a barátság kártyákat, amivel a baráti kapcsolataikat erősítettem, és az egymás közötti kommunikációt. Megbeszéltük, hogy ki kivel lakik a családi fészekben, kivel lenne szívesen egy fészekben, és mit szokott segíteni otthon. A nap végén a relaxációs feladatot végeztük el, ami nagyon jó hatással volt a gyermekekre. Mindenki szívesen pihent, elővettük a párnákat, és azon pihentünk, majd amikor felkeltünk, nyújtózkodtunk.
A téma nagyon közel állt hozzám, szívesen továbbadtam a gondolataimat a gyermekeknek.
Elsőseimmel a társas kapcsolatok témában barátság tenyereket rajzoltunk. Nagyon élvezték a baráttal való közös rajzolást, alkotást. Ezt a képek is mutatják.
Nagyon fontos a barátkozás náluk, hiszen szeptemberben jöttek iskolába, ahol teljesen új közösségbe csöppentek. Hiszem, hogy ahhoz, hogy szeressenek iskolába járni az is szükséges, hogy barátokra leljenek.
Elsőseimmel a társas kapcsolatok témában barátság tenyereket rajzoltunk. Nagyon élvezték a baráttal való közös rajzolást, alkotást. Ezt a képek is mutatják.
Nagyon fontos a barátkozás náluk, hiszen szeptemberben jöttek iskolába, ahol teljesen új közösségbe csöppentek. Hiszem, hogy ahhoz, hogy szeressenek iskolába járni az is szükséges, hogy barátokra leljenek.
Elsőseimmel a társas kapcsolatok témában barátság tenyereket rajzoltunk. Nagyon élvezték a baráttal való közös rajzolást, alkotást. Ezt a képek is mutatják.
Nagyon fontos a barátkozás náluk, hiszen szeptemberben jöttek iskolába, ahol teljesen új közösségbe csöppentek. Hiszem, hogy ahhoz, hogy szeressenek iskolába járni az is szükséges, hogy barátokra leljenek.
A foglalkozást Bagdi Bella: Ha boldog vagy… dalának meghallgatásával kezdtük. Ezután „Mint hal a vízben” játék keretén belül akváriumot, halakat, vízi növényeket színeztek a gyerekek. Ezután „A fészek melege” játékot játszottuk. A gyerekek „óriás fészket” építettek a szőnyegen. WC papír gurigából marakat készítettünk a fészekbe. A foglalkozás lezárásaként a társas kapcsolatok jelét felragasztottuk a „Boldogságvárunk” harmadik lépcsőfokára.
November-társas kapcsolatok
Ezt a novemberi boldogságórát az Önök ajánlata alapján csináltam:
1. Védőburok Készítsetek egy plakátot arról, hogy a társas kapcsolatok mikor, miért és hogyan jelenthetnek egyfajta védőburkot számotokra! A kortárs, különböző tevékenységekhez kapcsolódó csoportok fontosak nekik.
2. Hosszú táv Szerinted mi az a három elengedhetetlen dolog, ami mindenképpen szükséges egy általad jónak tartott, hosszú távú kapcsolathoz? (Gondolhatsz bármilyen kapcsolatra, haverra, barátra, szerelmi stb. kapcsolatra.) Ezt nem post it-el csináltuk meg, hanem felírtuk ezt nagy lapra. Több tanuló szívesen kiegészítette a lapot. Bizony szexuális tartalmak is kerültek fel, de ezeket megbeszéltük.
3. Padon Álljatok körül egy asztalt, amin az itt látható képek szerepelnek. Nézzétek meg ezeket a képeket és válasszatok magatoknak egyet! Válaszoljátok meg a kérdéseket: Kivel szeretnél most ezen a padon ülni és hosszasan beszélgetni? Miről mesélnél neki?
Ezt a feladatot mindenki külön lapon írásban töltötte ki az alábbi kérdésekre válaszolva:
1. Képzelj el 1 padot
2. Milyen anyagból készült?
3. Hol van ez a pad?
4. Kivel ülnél rajta?
5. Miről beszélgetnétek?
6. Milyen az időjárás?
Érdekes megoldások születtek: az osztály nagy résez a barátjával szeretne ott ülni és az életről szeretne beszélgetni. Egy tanulónál megjelent a halott nagypapa is. 3 tanulónál megjelent a párja is. A család csak egy embernél jelent meg.
4. Egy csoport a Dixit kártyákból válogatott, hogy mit jelent számukra a kapcsolat szó. Értékes megoldások születtek.
5. Illusztrálj! Készítsetek illusztrációt (festmény, grafika, képregény, tusrajz stb.) a következő történethez:
Élt egyszer egy kecskepásztor a hegyekben, aki nyáját rendszeresen kihajtotta a hegy oldalában elterülő legelőre. Egy nap vadon élő kecskék keveredtek a sajátjai közé, a pásztor azonban ennek még örült is, hiszen arra gondolt, hogy így még nagyobb nyájat tudhat magáénak. Amint besötétedett, a vadkecskéket saját kecskéivel együtt behajtotta barlangszerű istállójába. Másnap vihar érte el a környéket, zuhogott az eső, villámlott, így a pásztor nem terelte ki a nyájat a legelőre, hanem az istállóban elkezdte a kecskéknek szétosztani az elraktározott takarmányt. A sajátjainak alig adott valamit, épp hogy csak kibírják valahogy, a vadkecskéket azonban bőséges táplálékkal látta el, hogy magához csábítsa őket. Amikor a vihar elállt, és újra a szabadban legelhettek a kecskék, kivitte a pásztor a teljes nyájat a megszokott legelőre. Saját kecskéi szokás szerint elkezdtek békésen legelészni, a vadkecskék azonban egyből elfutottak. A pásztor bosszúsan rázta az öklét, miközben utánuk kiáltott: – Átkozott kecskék, de hálátlanok vagytok! Nagyon jól bántam veletek, bőségesen lakmározhattatok, aztán most meg faképnél hagytok! A kecskék visszanéztek, és egyikük így szólt a pásztorhoz: – Eszünk ágában sincs maradni. Ha a régóta veled lévő kecskéket nem becsülöd meg, és miattunk még mostohábban bánsz velük, akkor velünk is így fogsz, amikor újak jönnek, vagy amikor már nem fűződik érdeked hozzá, hogy jól bánj velünk. A mese bizonyítja, hogy nem kell szívesen fogadni azok barátságát, akik régi barátaiknál többre becsülnek minket, míg újak vagyunk; meg kell gondolnunk, hogy ha fölöttünk is eljár az idő, másokkal barátkoznak össze, és azokat fogják többre tartani.
A tanulók nem tudtak rajzolni a képhez. Este ezt a fotót kaptam egy lánytól:
A szív sötét oldala jelképezi az örömteli kapcsolódást, a halvány, hogy már nem fontos.
6. Majd az óra végén húzott mindenki egy-egy kártyát, és beszéltek a tanulók az élményeikről! Erre a feladatra nagyon kevés idő maradt.
1. segítőkész voltál! megbocsátó voltál!
2. őszinte voltál! szorgalmas voltál! bátor voltál!
3. játékos/ humoros
4. gondoskodó voltál!
5. lelkesedtél valamiért!
6. magabiztos voltál!
7. együttműködő voltál!
8. türelmes voltál!
9. engedelmes voltál!
10. kötelességtudó voltál!
11. pontos voltál!
12. mértékletes voltál!
13. tisztelettudó voltál!
14. becsületes voltál!
15. valami új dolgot megtanultál!
16. kitartó voltál!
17. figyelmes voltál!
18. megbízható voltál!
19. optimista voltál!
20. igazságos voltál!
21. barátságos voltál!
22. valami új dolgot kipróbáltál!
23. megértő voltál!
24. kedves voltál!
25. szeretetteljes voltál!
26. megoldó voltál!
27. kreatív voltál!
A humoros és a gondoskodó felirat tetszett nekik a legjobban.
Hangulatos, jó óra volt ismét együtt!