A kedves rajzokból, amelyek a gyerekeket ábrázolták a barátaik társaságában, egy plakát készült, amely bemutatja, hogy kicsi elsős létükre erős közösséget alkotnak, kedvelik és elismerik egymást. Mindenkit a sajátosságaival együtt. Még a két tanítójukat is: Kati nénit és Panni nénit. 😉
Társas kapcsolatok ápolása
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Helyszín, időpont: Online tér, 2020. 11. 30.
Téma: Társas kapcsolatok
Cím: Társas kapcsolatok ápolása
Foglalkozásvezető: Lőrincz Norbert
Módszer: előadás, irányított megbeszélés; tanulói módszer: feladatok önálló megoldása
Eszközök: laptop, táblagép, okostelefon
Cél: A személyes kapcsolatok, melyeket hétköznapjaink során tartunk fenn más emberekkel, alapvetően fontosak a tevékenységeink elvégzésében, testi, lelki, szellemi jóllétünkhöz. A kapcsolatok megbecsülése, azok minőségi ápolása boldogságunk egyik forrása lehet.
Célhoz rendelt feladatok:
Egy a foglalkozásvezető által összeállított PPT-ből megtudhatták, miért vágyunk mások társaságára.
Választ kaptak arra is, miért fokozza boldogságérzetünket a társas kapcsolatok ápolása?
Mi adja a jó kapcsolatok alapját?
Majd a kérdésekhez kapcsolódó feladatokat kaptak:
– Miért fontosak kapcsolataink a boldogságunk szempontjából?;
– Milyen pozitív és negatív tapasztalatokat szereztek korábbi kapcsolataikban.;
– Milyen a társas támogatottságuk?
Sikeres, tartalmas foglalkozás van mögöttünk. Az elvárásaimnak megfelelően, értő módon dolgozták fel az anyagot.
Készítette: Lőrincz Norbert
Eljött a november! Szaladnak a napok, már a harmadik Boldogságórát töltöttük a Liliom csoporttal. A lelkesedés töretlen volt ismét. A gyerekek csillogó szemekkel ültek a szőnyegen mikor meghallották, hogy boldogságóránk lesz. A tevékenységet Bagdi Bella ; Pozitív gyerek vagyok dalával indítottam. Ezt a dalt nagyon kedvelik a gyerekek, sokszor kérik kapcsoljam be játékidőbe. A tevékenységet Bezzeg Andrea, A szeretetre vágyó süni meséjével folytattam. A mese után körbe adtunk egy szívecskét és mindenki elmondhatta, hogy ki a barátja és miért őt választotta. A gyerekek csillogó szemekkel hallgatták egymást. Beszélgettünk arról, hogy miért van szükségünk barátokra. A beszélgetés után mindenki kiszínezhette a barátját megszemélyesítő figurát, melyeket kivágtunk és egy hatalmas szívre ragasztva megalkottuk a csoportunk barátság láncát. Ezzel jelképeztük, hogy egy csapat vagyunk és mindig össze tartunk! A tevékenységet Bagdi Bella, Boldog gyerek vagyok dalával zártuk, közbe táncoltunk egy jót.
Ebben a hónapban az eddigi boldogságórák képeiből álló videóval készültünk, valamint a hónap témájához kapcsolódóan a gyerekek elismerő okleveleket készítettek és azzal lepték meg egymást.
A témát több lépcsőben dolgoztuk fel.
Első alkalommal minden gyermek megfestette a „szívét”.
Körbe ültünk, majd arról beszélgettünk, hogy a csoportban kinek melyik gyermek a barátja. A beszélni tudók megindokolták a választásukat (speciális csoport, eltérő életkorral, képességgel). Felidézhettek olyan emlékezetes élményt, amit a barátjával együtt éltek meg. Kicserélhették a szíveiket egymás között.
Koszorú, koszorú kezdetű dalt eljátszva a középen guggoló „koszorúnak” fel kellett ismernie a hangjáról a csoporttársakat / barátját.
Az elsős Csoda-csapatom ebben a hónapban a tanító néni párjaimnak is megmutatta vidám éneklését, hiszen az Egészséghét projekthetünk alatt nemcsak az egészséges ételekről/italokról beszélgettünk, hanem kiemeltük az aktív mozgás, a pihentető alvás és a lelki boldogság jelentőségét is. A Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dal kulcsmondata („mondd, hogy szeretlek…”) jó alap volt a Boldogságóránk bevezető beszélgetéséhez is, mely során megállapítottuk, hogy minél boldogabbak vagyunk, annál jobbak a kapcsolataink társainkkal, a környezetünkkel.
A Csak tekintettel játék során az első önkéntes jelentkezőnk ügyesen mutogatta el az osztálynak a feladatot. Amikor magára ismert a másik fél, hogy most neki kell cselekednie, onnantól felgyorsultak az események, és szinte pillanatok alatt rájött, hogy ki kell jönnie, és a tanító nénit „kell” megölelnie. Nagy mosollyal tette meg, de a többiek is örültek, hiszen kezdődhetett újra a mutogatás. Amint a körülmények engedik, ölelés-napot tartunk, hogy ebből a jó érzésből másnak is jusson.
A játékos feladat után az Egy barátság története című mesét olvastam fel a gyerekeknek. Megbeszéltük, hogy nem csak mackóéknál éri meg szépen, kedvesen bánni egymással, barátokat a való életben is odafigyeléssel, szeretettel szerezhetünk. És hogy hogyan tudunk egymással kedvesek lenni? Például úgy, ha elmondjuk nekik a pozitív tulajdonságaikat. A gyerekek három puzzle elemei közül húztak, így alkotva 3 csapatot a rajtuk lévő színek alapján. Mikor bekerültek az adott csoportba, a csoport utolsó tagjának kellett belenézni a szemébe, és elmondani neki, hogy milyen jó dolgokat tud az adott illetőről. A feladat nehézsége volt, hogy ezek a kis elsősök még nem rendelkeznek akkora szókinccsel, hogy ne ismétlődnének sokszor a jó tulajdonságok, de a dicséretet adó, illetve a dicséretet kapó oldalán sem volt egyszerű állni. Bízom benne, hogy majd ezt is megszokják.
Minden csapattag pozitív, örömteli dolgot rajzolt a saját puzzle darabjára, majd következett az összeillesztés. Lelkesen dolgoztak együtt, és lassan, de összeállt a közös SZÍV!
Az órát rövid meditálással, illetve az óra mondatával zártuk: „mondd, hogy szeretlek…” <3
Kőbányai Széchenyi István Magyar-Német Két Tan. Nyelvű Általános Iskola
Az osztályunkba 25 gyerek jár. Nagyon sox rosszindulatúak egymással. Beszélgetésünk során viszont az derült ki, hogy szinte mindenki mindenkinek a barátja. Ennek nagyon megörültünk, hiszen akkor csak a jót akarhatjuk egymásnak és ezáltal mi is jobbak leszünk. 🙂
Hagyomány nálunk ,hogy hétfői napokon, vagy egyéb jeles/ különleges események után beszámolunk1másnak:
— A legjobb dolog, ami történt velem……….– A legrosszabb, ami történt velem……
Ez ugyanolyan játék, mint a Van 1 jó hírem. Mi maradtunk a megszokottnál. 1 hetes karanténunk 🙁 után mindenkinek az volt A legjobb dolog, ami történt velem:– hogy újra együtt lehetünk. 🙂
Levelet írtunk a barátainknak,ezen felbuzdulva, a Télapónak is, leveleinket bedobtuk a postaládába.
Mézeskalács szíveket készítettünk az iskola faliújságjára. Belerajzoltuk a barátainkat és, hogy miért szeretjük őket.
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
Az egyik kedvenc témakörünk az évben. Mindig kiemelt szerepe van a társas kapcsolataink ápolásának,de ebben az időszakban még inkább hangsúlyossá válik. Barátság témakörét segített feldolgozni a bábjáték.
Nagy örömmel készítették önmaguk rajzát,amelyből barátság láncot készítettek. Öröm volt látni,ahogy együtt, figyelve társaikra alakították azt.
A hónap dalát már jól ismerik,most is örömmel mozogtak és énekelték.
Somogyi Rezső Általános Iskola
A mai boldogságórán Barátságtánc-ra perdültünk. Minden kisgyereknek valamilyen módon (szavak nélkül) kellett üdvözölni egymást. A hónap témája: a társas kapcsolatok ápolása.