Elismerő oklevél készítése
Társas kapcsolatok ápolása
Az 5.b osztály tanulói a „Társas kapcsolatok” témaköréből az „Öreg barátok” gondolatát dolgozta fel. Három fénykép és néhány segítő kérdés segítette a téma körüljárását.
November a társas kapcsolatok hónapja volt. Ebben a vírushelyzetben átértékelődnek a társas kapcsolatok, a személyes kapcsolatok fontosságai. Az összetartozásnak, az egymásra figyelésnek fontos szerepe lett. Sokat beszélgettünk, játszottunk.Megbeszéltük, hogy a feladat megoldáshoz most a jó hírekre összpontosítsanak. Két kis ládikába összegyűjtötték milyen jó híreket hallottak. Jó hírek pl.: volt akinek az apukája megvette az új csokit amit szeretett volna, egy kisfiú megvehette a focis könyvet, volt akinek a nyelvtan dolgozata ötös lett… sorolhatnám még. Minden nap volt valami ami jó hír és öröm. Jóérzés, hogy mennyire összetartanak az osztályban a gyerekek.
Fazekas József Általános Iskola
Órakezdő relaxációs gyakorlatunk novemberben a Márton naphoz kapcsolódott: „Totyog a liba, nagy a galiba…”. Első körben csak nyitott szemmel, szépen sorban totyogtak a gyerekek egymás után. Második körben csukott szemmel kellett totyogni. Megállapították a gyerekek, hogy így sokkal nehezebb… Aztán harmadik körben az osztály fele csukott szemmel ment, de mindannyian kaptak maguk mellé egy segítőt, aki vezette őket. Egy társsal megint könnyű volt a feladat!
Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy – ahogyan az első feladatban, úgy az életünkben is – adódhatnak nehézségek, amiken sokkal könnyebben túljutunk, ha van mellettünk valaki, aki segít. A társas kapcsolatok fontosságát ebből a szemszögből kezdtük el vizsgálni.
Ezután összeszedtük, hogy milyen társas kapcsolataink vannak. Ezeket a szavakat színes kártyákra írták, díszítették kedvük szerint.
Az órát megelőző héten azt a feladatot kapták a gyerekek, hogy gyűjtsenek olyan képeket, amiken emberek láthatók, akik között valamilyen kapcsolat van (pl: apa-fia, munkatársak, barátok stb.). Megbeszéltük, hogy milyen kapcsolat lehet egy-egy képen, hogyan segíthetik egymást az életben, miért boldogabbak ezek az emberek a társaikkal, mint nélkülük. Újra kihangsúlyoztuk a társas kapcsolatok boldogságfokozó hatását. Keresztrejtvény segítségével kitaláltuk a társas kapcsolatok legfontosabb szavát, kipróbáltuk, hogy milyen érzelmet tudunk kiváltani társainkból ezzel a szóval. A képekből, az összegyűjtött kapcsolatokat jelentő szavakból és a rejtvényekből egy tablót készítettünk.
Meghallgattuk a témához tartozó mesét és dalt, majd az óra zárásaként meditáltunk a tankönyvben szereplő feladat szerint.
Társas kapcsolatok
Alapvető szükséglete minden embernek, hogy társak vegyék körül. A gyerekek egy része a csoporthoz tartozás élményét az óvodában éli meg először. Évtizedek alatt már jól kialakított befogadás/beszoktatás metódust sikerült kialakítanom. Sajnálatosan az idei év átalakította a mindennapjainkat. A pandémia következtében új szokásokat kellet bevezetni, ami elsősorban a beszoktatást nehezítette. Elmondható, hogy a gyerekek szívesen járnak óvodába. A nagyobbak szeretettel fogadták a kisebbeket, bevonják őket a tevékenységeikbe. Állandó játszó csoportok, barátságok alakultak ki. A hiányzó társaik után érdeklődnek. Lassacskán óvodai csoportunk igazi közösséggé kovácsolódik. A társas kapcsolatok téma remek lehetőséget nyújt a közösségi nevelés feladatainak megvalósítására. A testünk tematikus tervéhez nagyon jól illeszkedett a Megismersz játék. Hang alapján már jól felismerik egymást a gyerekek, ez az új játék a taktilis érzékre hagyatkozva már jóval nehezebb volt, de nagyon szívesen játszottuk. A szívet örömmel rajzolták, vágták, díszítették. Jól megfogalmazták, hogy kit miért tartanak barátjuknak. Ezt jól előkészítette és kiegészítette a Fülöpke az óvodában című mese és a feldolgozása. A hónap feladatának a barátságszív elkészítését választottuk.
Papi Kölcsey Ferenc Általános Iskola Aranyosapáti Tagiskolája
Sok apró, sokra megy… Ha összefogunk, nagyot alkotunk!
Minden hétfőn a Komplex Alapprogram keretében Ráhangoló órán beszélgetünk a hétvége eseményeiről. A Boldogórán ezekből az élményekből válogattak a gyerekek és a feladat különlegessége az volt, hogy osztálytársak jó élményeit rajzolták le.
A múlt héten mi is megtartottuk foglalkozásunkat a Társas kapcsolatok témakörében.
A gyerekek nagy érdeklődéssel fogadták ismételten.
A foglalkozást egy relaxációs gyakorlattal kezdtük, melynek során napraforgóvá változtunk és a nap melengető sugarai felé fordultunk.
Ezt követően meghallgattuk, majd együtt énekeltük, s mutattuk Bagdi Bella Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek c. dalát. A gyerekek csoportunkban nagyon szeretnek énekelni, táncolni, kérték, hogy máskor is táncoljunk erre a dalra.
Tánc után leültünk egy körben a szőnyegre és megkérdeztük egymástól, hogy Kis barátom, hogy vagy? Ezen először jót mosolyogtak, de ügyesen tovább adták a kérdést egymásnak.
Süni irigy lesz volt a választott mesénk, melyet elbáboztam a gyerekeknek. Kis-középső csoportos gyerekek lévén inkább érzelmi alapon választottak maguknak szereplőt, de megbeszéltük a mese tanulságát. Beszéltünk a jó és rossz cselekedetekről, a barátságról. Elmondhatták, hogy ki kivel játszik szívesen, sőt egy jellel ellátott barátságszívet is adhattak egymásnak.
Elkészítettük csoportunk szívét, melyre minden gyerek felragaszthatta saját jelével ellátott szívecskéjét. E szív felkerült a Boldogság falunkra.
A témát a barátság jelének megismerésével és a vár lépcsőjére rajzolásával fejeztük be.
Csoportokat alkottunk, majd a gyerekek közösen egy tablót készítettek. Téma: Hogyan segíthetnek a társak egymásnak?
A gyerekek barátság szívet készítettek. Szépen díszítették, majd felírták rá legjobb barátaik nevét.