Sajnos a folyamatos fertőződési helyzet miatt csak a hónap végén került sor erre az órára, így ezt majd más keretben még folytatni kell, hisz ez nem 1-2 órás problémakör. Bár ezek a gondolatok az etika órán is felmerültek már más megközelítésben, erről sokat kell ebben a csoportban beszélni, mert már 3. éve járnak egy osztályba, de még mindig sok az idegenkedés egymástól.
Az órát nyugtató, lecsendesítő, békéltető relaxációs gyakorlattal kezdtük. Nagy szükség volt erre, az előző izgalmas testnevelés óra után.
A téma azzal a kéréssel vezettem be, hogy gondoljanak valakire, aki fontos nekik, aztán mondják el, miért, mi pedig megpróbáltuk kitalálni, kire gondolt.
Ezután a barátságról beszélgettünk, miért fontos ez nekünk.
A következő a mese olvasása, megbeszélése volt, Elmondták, miért nem barát a róka, és miért nem szertnének együtt lenni ilye tulajdonságú gyerekkel. Azt is megfogalmazták, mit várnak el egy igazi baráttól.
Az óra végén a rejtvényt fejtették meg, sajnos a járványhelyzet miatt a csoprtmunkát kerüljük, amennyire lehet, de így is segítettek egymásnak. A megfejtés „SZERETLEK” szó kimondásának fontosságáról mondták el tapasztalataikat, érzéseiket.
Zárásként elénekeltük a hónap dalát.
Társas kapcsolatok ápolása
Egyre több gyermeknek van jó pajtása, jó barátja. Mi ennek nagyon örülünk!
Szeretnek együtt lenni, együtt játszani a gyerekek.
A rajzokból ítélve az osztály nemcsak rajzolni szeret, hanem labdázni, focizni is.
A novemberi boldogságóra témája: a társas kapcsolatok ápolása volt. Iskolánkban a tanórai keretben minden osztályban megvalósult a téma.
Igencsak hálás a társas kapcsolatok ápolása témakör, ezért nagyon jól sikerült órák voltak. A beszélgetések, a páros és csoportos munkák, a barátság ötös rajz elkészítése, a szituációs játékok, a különböző szerepkörök kiosztása és megbeszélése, igazán boldoggá tette gyermekeinket. A feladatokban: önismereti és társismeret feladatok, játékok is szerepeltek, melyek segítettek abban is, hogy feltérképezzük az osztály szerkezetét, az esetleges periféria lévő gyermekek jobban bekapcsolódhassanak a közösség életébe és munkájába.
A jól sikerült órákból sokat profitáltunk és a következő évben is ehhez hasonló jó feladatokat és játékokkal fogunk alkalmazni
A karantén után kiemelten fontosnak tartjuk, hogy újra együtt lehetünk, ismét egy valós közösséget alkothatunk!
Embertársaink mellett nagyon fontos az állatokkal való kapcsolat is. Általában minden gyereknek van valamilyen háziállata, a köztük kialakult viszony bensőséges.
Embertársaink mellett nagyon fontos az állatokkal való kapcsolat is. Általában minden gyereknek van valamilyen háziállata, a köztük kialakult viszony bensőséges.
A gyerekek nehezen értelmezték a társas kapcsolatok fogalmát, de miután tisztáztuk, könnyebben lerajzolták azt.
Fejlesztendő készségek, képességek: Rendezés, olvasás, koncentráció, figyelem, emlékezet, szociális készségek, társas kapcsolatok fejlesztése, önálló gondolkodás, kommunikációs készségek fejlesztése, íráskészség, kritikai gondolkodás, önértékelés, anyanyelvi készség fejlesztése szóban és írásban, szókincsfejlesztés
Tanítandó ismeretek, elérendő tudásszint: Tájékozódás a termékelőállításban, a kenyérsütés kapcsán.
Az óra didaktikai feladatai: Érdeklődés felkeltése, motiváció fenntartása, aktivizálás, ismeretek elmélyítése, szintetizálás, visszacsatolás, összefoglalás, értékelés, fokozatosság, rendszerezés, differenciálás, általánosítás és konkretizálás
Nevelési cél: Kritikai gondolkodás a szövegfeldolgozásával.
Tanulás tanítása: szöveg feldolgozását segítő ábra bemutatása.
Társas kapcsolatok fejlesztése, empátia, a társ segítése, elfogadás fejlesztése mivel az órán többször párban dolgoznak a tanulók.
Az órán az új ismeretek feldolgozása mellett a társas kapcsolatok fejlesztése történt változatos módon. Az órán többször párban dolgoztak a tanulók, amivel egymás elfogadása volt a célom. Igyekeztem olyan párokat alakítani, hogy különböző képességűek alkossanak egy párt, hiszen a másik elfogadása, segítése hasznos lehet.
Az óra elején a zenehallgatás megteremtette az óra hangulatát. Utána az új ismeretek feldolgozása következett, ezzel a szövegértésüket, szókincsüket fejlesztettem.
Időrendbe kellett rakni a receptet párban. Ügyeltem arra, hogy a párok mindkét tagja egyenlően dolgozzon, egymást segítve gondolkodjon. Nagyon fontos az SNI – s tanulók egymás iránti érzékenysége. Ezért is igyekszem minél többször hangsúlyozni nekik, hogy ők is értékesek, nem csak ép társaik. Ha hisznek önmagukban, akkor ők is képesek bármire.
A kovászkészítés közben a mese elolvasása jó hangulatot teremtett. A tanulók csendben dolgoztak, hogy hallhassák közben a mesét.
Az óra végén értékelhették a párok egymás és saját munkájukat, órai szerepüket.
Nagyon fontosnak tartom, hogy minden óra végén megtesszük ezt, így fejlődik önértékelésük, önképük, kritikai gondolkodásuk.
Az elkészült kovászt pedig a szakiskolai Pék osztálynak vittük le a Tanműhelybe, hogy ők használhassák fel péksütemény készítésekor. Így láthatták, hogy milyen hasznos dolgot készítettünk, melyet más osztály is fel tud használni másik órán.
Domoszlói III. András Általános Iskola
Ebben a hónapban sajnos nagyon sok kis betegünk volt. Így voltak akik, nem tudtak a százlábú része lenni, de, ha mindenki itt lesz az iskolában megcsináljuk a nagy százlábúnkat. Nagyon óvatosak voltak. A feladat nagyon tetszett, sokat nevetgéltek közben, aztán helyet cseréltek és akkor már biztosabban merték a feladatot megoldani. Majd hajókat is hajtogattunk egymásnak és úgy eveztünk, hogy mindenkihez érkezzen egy csónak.