Ebben a hónapban a társas kapcsolatok témakörön belül a nagyobbakkal a fecske meg a szalmaszál című mesét dolgoztuk fel. Mindkét nagycsoport ehhez kapcsolódva dolgozta fel a témát. Meghallgattuk a mesét s közösen játszottunk, majd fészket készítettünk a fázós kismadaraknak, vagy a libáknak. A kisebbek számára a ” mint hal a vízben” játék okozott óriási örömet. De nagyon élvezték a gyerekek azt a játékot is amikor egy egy szeretetmozdulatot adhattak át annak a társuknak akit szeretnek.
Társas kapcsolatok ápolása
A játék, kézműves foglalkozás és dalolás közé csempésztem be Lupsánné Kovács Eta Barátság című versét. Drámaeszközökkel dolgoztuk fel, hogyan viszonyulnak egymáshoz a vers szereplői: a borsószemek, a mászemek, a diócskák és a manó. Aztán rajz kiegészítéssel mutatták meg a gyerekek, hogy még mit tudnak ebben a témában elképzelni. Közben megtanultuk a hónap dalát.
Egy közös program sok esetben segít a társas kapcsolatok erősítésében és építésében.Más szemszögből látjuk egymást.Cél, hogy erősödjön a feladattudat, az önbecsülés és a mások elfogadása. Ismerje fel saját erősségeit. Legyen tisztában a baráti kapcsolatok jellemzőivel. Tudatosodjon az őszinteség és az önfeltárás szerepe a baráti kapcsolatok kialakításában. Ismerje és alkalmazza az érzelmeket kifejező szavakat. Legyen képes az érzelmi kommunikációra.Jó úton járunk!
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Kópé Klub
A nagycsoportosok foglalkozását a „Puha meleg, felengedek …” kezdetű relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd mindenki párt választott magának és a varázsragasztóval adott helyen összeragadva kellett zenére bejárni a csoportszobát – többszöri párcserével és más-más testrész megnevezésével játszottuk.
Ezután simogató folyosót alkottak a párok, ahol egyesével áthaladva minden gyermek sok gyengéd, kedves simogatást kapott.
A beszélgetés során felidéztük, hogy miért jó ,hogy van barátjuk, mit szoktak együtt csinálni, mit szeretnek benne a legjobban, mit tesznek ők a barátjukért.
Ezután barátságkertet készítettünk: mindenki kapott egy virágformát, aminek a közepébe berajzolta a jelét, majd annyi szirmot színezhettek ki, ahány barátjuk van. a kivágott virágokból kertet készítettünk,amit a folyosón helyeztünk el.
A foglalkozást Bagdi Bella, Ha boldog vagy…. c. dalával zártuk.
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Süni csoport
A hónap elején a Márton napi ünnepkörrel foglalkoztunk a „Mint hal a vízben” c. feladatot kicsit átalakítottam. Az okos libák c. verses mesét készültünk előadni a szülőknek (sajnos addigra karanténba került a csoport). A mese megtanulása, többszöri eljátszása után beszélgettünk arról, miért könnyebb, ha összefogunk, mit tudunk együtt elérni.
A második foglalkozáson a relaxációs gyakorlat után az Aranytarajas kiskakas c. mesével folytattuk. Beszélgettünk arról, hogyan tudnak egymásnak segíteni a barátok, mit jelent a megbocsátás.
Ezután barátságkarkötőt készítettünk, amit kedvükre díszíthettek.
A barátságkarkötő átadásakor elmondták, miért szeretik a barátjukat.
A foglalkozást Bagdi Bella, Ha boldog vagy…. c. dalával zártuk.
A „Társas kapcsolataim” című fejezetet rajzban dolgoztuk fel tanítványaimmal. Egy A3-as lapot 3 részre osztottunk, és rajzban fejezte ki minden gyerek, hogy milyen kapcsolatot ápol a családjával, a barátaival illetve az osztálytársaival. A képkollázs elkészültével elmesélték a tanulók, hogy mit szerettek volna elmondani a képek segítségével, majd megállapítások születtek arra vonatkozóan, hogy melyik a legerősebb kapcsolat.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Nagykereki Tagóvoda
A boldogságóra témája, a társas kapcsolatok feldolgozása nagyon kedves volt a gyerekek számára. Az állatos játékok, a mozgás, a mesehallgatás közel áll az óvodás gyerekekhez, általuk kíváncsiak, érdeklődők lesznek. A felajánlott tevékenységek segítettek abban, hogy a foglalkozás során motiváltak, aktívak, jókedvűek legyenek. Örömmel készítették el a halrajt, ezzel nemcsak az egymáshoz való tartozást, kötődést kívántuk hangsúlyozni, hanem az egymással való törődést, együttműködést, a társas kapcsolatok fontosságát igyekeztünk erősíteni.
Téma: Társas kapcsolatok
Van olyan kisgyermek a csoportunkban, aki nehezen teremt kapcsolatot, vagy valamilyen tulajdonsága miatt kiszorított helyzetbe kerül. Éppen ezért próbáltam a peremhelyzetben lévő gyerekeket is jobban bevonni a társakkal való játékba. Beszélgettünk arról, hogy ki hogyan érzi magát a csoportban. Kinek ki a barátja? Miért szeret vele játszani? Barátság láncot alkottunk a szőnyegen kézfogással, majd ennek megfelelően felragasztották egymás mellé a saját magukról alkotott képüket. Bízom benne, hogy a foglalkozás elmélyíti a már meglévő baráti kapcsolatukat és új barátságok kialakulását is elősegítette!
Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános Iskola
Sajnos a folyamatos fertőződési helyzet miatt csak a hónap végén került sor erre az órára, így ezt majd más keretben még folytatni kell, hisz ez nem 1-2 órás problémakör. Bár ezek a gondolatok az etika órán is felmerültek már más megközelítésben, erről sokat kell ebben a csoportban beszélni, mert már 3. éve járnak egy osztályba, de még mindig sok az idegenkedés egymástól.
Az órát nyugtató, lecsendesítő, békéltető relaxációs gyakorlattal kezdtük. Nagy szükség volt erre, az előző izgalmas testnevelés óra után.
A téma azzal a kéréssel vezettem be, hogy gondoljanak valakire, aki fontos nekik, aztán mondják el, miért, mi pedig megpróbáltuk kitalálni, kire gondolt.
Ezután a barátságról beszélgettünk, miért fontos ez nekünk.
A következő a mese olvasása, megbeszélése volt, Elmondták, miért nem barát a róka, és miért nem szertnének együtt lenni ilye tulajdonságú gyerekkel. Azt is megfogalmazták, mit várnak el egy igazi baráttól.
Az óra végén a rejtvényt fejtették meg, sajnos a járványhelyzet miatt a csoprtmunkát kerüljük, amennyire lehet, de így is segítettek egymásnak. A megfejtés „SZERETLEK” szó kimondásának fontosságáról mondták el tapasztalataikat, érzéseiket.
Zárásként elénekeltük a hónap dalát.
Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános Iskola
Sajnos a folyamatos fertőződési helyzet miatt csak a hónap végén került sor erre az órára, így ezt majd más keretben még folytatni kell, hisz ez nem 1-2 órás problémakör. Bár ezek a gondolatok az etika órán is felmerültek már más megközelítésben, erről sokat kell ebben a csoportban beszélni, mert már 3. éve járnak egy osztályba, de még mindig sok az idegenkedés egymástól.
Az órát nyugtató, lecsendesítő, békéltető relaxációs gyakorlattal kezdtük. Nagy szükség volt erre, az előző izgalmas testnevelés óra után.
A téma azzal a kéréssel vezettem be, hogy gondoljanak valakire, aki fontos nekik, aztán mondják el, miért, mi pedig megpróbáltuk kitalálni, kire gondolt.
Ezután a barátságról beszélgettünk, miért fontos ez nekünk.
A következő a mese olvasása, megbeszélése volt, Elmondták, miért nem barát a róka, és miért nem szertnének együtt lenni ilye tulajdonságú gyerekkel. Azt is megfogalmazták, mit várnak el egy igazi baráttól.
Az óra végén a rejtvényt fejtették meg, sajnos a járványhelyzet miatt a csoprtmunkát kerüljük, amennyire lehet, de így is segítettek egymásnak. A megfejtés „SZERETLEK” szó kimondásának fontosságáról mondták el tapasztalataikat, érzéseiket.
Zárásként elénekeltük a hónap dalát.