Mit tegyek, hogy jobb legyen? Mire kell figyelnem? Miben kell változnom? Ilyen és még hasonló kérdésekre kerestük a választ ezen az órán a társas kapcsolatok javítása érdekében. A viselkedési szabályok mellé felkerültek a barátság emblémái, melyek tükrözik az összetartozást, az egymás iránti felelősséget. Újra indítottuk az „Angyal” játékot, mely során még jobban odafigyelnek egymásra a gyerekek és jótékony manókká válhatnak!
Társas kapcsolatok ápolása
A hónap első Boldogságóráját vidáman, a hónap dalának eléneklésével és eljátszásával nyitottuk meg. Mivel már harmadikosok vagyunk, úgy éreztem, nagyobb hangsúlyt fektetek az téma elméleti hátterére is. Ezért a „Társas kapcsolatok ápolása” témakört elméleti alapon is megközelítettük. Beszélgettünk arról, milyen társas közegben élünk, miért fontos társas kapcsolatok kialakítására, fenntartására törekedni és azokat ápolni, milyen hatással vannak személyiségfejlődésünkre, hogyan hathat boldogságunkra, mi a boldog kapcsolat alapja.
Majd egy páros játékkal folytattuk az órát. A legkedvesebb osztálytárssal kellett úgy rajzolni, hogy amit a pár egyik tagja rajzolt a társ hátára helyezett rajzlapra, a társnak azt kellett lerajzolni egy másik lapra. A végén, a rajzokat összehasonlítva, lett nagy móka, kacagás!
A Boldogság-füzetbe megnyitottuk a hónap oldalát. Tanulóim lerajzolhatták vagy leírhatták, számukra melyek a legfontosabb társas kapcsolatok, megfogalmazhatták ide illő gondolataikat.
Ebben a hónapban is találtam olyan kisfilmet, ami a témánkhoz jól kapcsolódott. Az „Érvényesítés” című kisfilm (https://www.youtube.com/watch?v=ACBYwER_-Ho) megtekintése után beszélgettünk a „mosoly erejéről”, arról, mekkora értéke van az elismerésnek, a pozitív megerősítésnek, a kedves szónak a társas kapcsolatokban.
Ehhez kapcsolódóan készítettünk egy „Üzenő-falat”. Mindenkinek volt egy lapja, ezekre ragaszthatták egymásnak a szívből jövő kis üzeneteiket. Nagy sikere volt. Hónap végére megteltek a lapok. Egész hónapban izgatottan lesték, olvasták a lapjukra kerülő újabb és újabb titkos üzeneteket.
November hónapban magyar irodalom órákon éppen Meseországban jártunk, a meséket dolgoztuk fel. Így egy kicsit összekapcsolva a Boldogságóra témájával, az olvasott mesékben az emberi kapcsolatokat is meg tudtuk vizsgálni, ide illő közmondásokat gyűjtöttünk.
A gyerekekkel többször meghallgattuk a hónap dalát, majd együtt énekeltük.
Beszélgettünk arról, hogy kinek mit jelent a „kapcsolat”. A gyerekek meséltek a családi, baráti, társas kapcsolatokról, azok fontosságáról, majd elkészítették saját „puzzel”-jüket.
A gyerekekkel többször meghallgattuk a hónap dalát, majd együtt énekeltük.
Beszélgettünk arról, hogy kinek mit jelent a „kapcsolat”. A gyerekek meséltek a családi, baráti, társas kapcsolatokról, azok fontosságáról, majd elkészítették saját „puzzel”-jüket.
A gyerekekkel többször meghallgattuk a hónap dalát, majd együtt énekeltük.
Beszélgettünk arról, hogy kinek mit jelent a „kapcsolat”. A gyerekek meséltek a családi, baráti, társas kapcsolatokról, azok fontosságáról, majd elkészítették saját „puzzel”-jüket.
A november hónap egyrészt jó lehetőséget adott arra, hogy azok számára kedveskedjünk, akikkel jelenleg nem tarthatjuk személyesen a kapcsolatainkat. Többek között a helyi Idősek Klubja szépkorúinak írtunk leveleket, akikkel heti szintű kapcsolatban álltunk. Valamint a tanév elején távozott tőlünk egy nevelt kislány, aki közkedvelt volt az osztályban. A boldogságóra adta témát kihasználva, megfogalmaztuk számára érzéseinket, gondolatainkat, amit egy szép levél formájában megírtunk és elküldtünk számára.
Másrészt megerősítettük azokat a jó dolgokat, ami egy összetartó, egymást segítő közösséggé varázsol bennünket. Ezeket a pozitív gondolatokat fel is írtuk cédulákra, majd a terem falaira kiragasztgattuk.
Novemberben a társas kapcsolatokról beszélgettünk a gyerekekkel. A jelenlegi pandémiás helyzetben ez a téma különösen hasznosnak bizonyult. Az órák első részében nagy hangsúlyt kapott a társaság, a közösség értelmezése. Volt szó családról, óvodáról, iskoláról, barátokról, majd bővítettük a halmazokat. A kis csoportoktól eljutottunk a nagyobbakig, természetesen az ezekhez kapcsolódó érzelmi kötődésekről is beszéltünk, pl.: a családhoz képest milyennek számít egy iskolai/munkahelyi közösség vagy kirándulások, nyaralások, játszótéri alkalmak esetén az új ismeretségek mennyire meghatározóak lehetnek életünkben. Megvitattuk miért is vágyunk mások társaságára és miért tesz jót egészségünknek, lelkiállapotunknak, ha körülvesznek minket szeretteink, barátaink, osztálytársaink és miért klassz, ha új embereket ismerhetünk meg.
Az órák további részét egyéni – és páros játékokkal színesítettük, végül elkészítettük a mi kis világunkat. A gyerekek rajzokon mutatták be, hogy szabadidejüket kivel és mivel töltik szívesen. A Megértés erdejében csigakereső túra és levélkupac buli volt, a nagy beszélgetések a Bizalom ösvényén történtek, a Barátság dombon fogócskáztak, amely alkalmas volt még futóversenyekhez, szoborjátékhoz és nyomozós játékhoz. Piknikezni és kirándulni a Töprengő tisztásra mentünk. Az elmaradhatatlan focizás pedig a Foci réten zajlott. Végezetül a fáradt vándorok megpihenhettek a Kedves pataknál.
Novemberben a társas kapcsolatokról beszélgettünk a gyerekekkel. A jelenlegi pandémiás helyzetben ez a téma különösen hasznosnak bizonyult. Az órák első részében nagy hangsúlyt kapott a társaság, a közösség értelmezése. Volt szó családról, óvodáról, iskoláról, barátokról, majd bővítettük a halmazokat. A kis csoportoktól eljutottunk a nagyobbakig, természetesen az ezekhez kapcsolódó érzelmi kötődésekről is beszéltünk, pl.: a családhoz képest milyennek számít egy iskolai/munkahelyi közösség vagy kirándulások, nyaralások, játszótéri alkalmak esetén az új ismeretségek mennyire meghatározóak lehetnek életünkben. Megvitattuk miért is vágyunk mások társaságára és miért tesz jót egészségünknek, lelkiállapotunknak, ha körülvesznek minket szeretteink, barátaink, osztálytársaink és miért klassz, ha új embereket ismerhetünk meg.
Az órák további részét egyéni – és páros játékokkal színesítettük, végül elkészítettük a mi kis világunkat. A gyerekek rajzokon mutatták be, hogy szabadidejüket kivel és mivel töltik szívesen. A Megértés erdejében csigakereső túra és levélkupac buli volt, a nagy beszélgetések a Bizalom ösvényén történtek, a Barátság dombon fogócskáztak, amely alkalmas volt még futóversenyekhez, szoborjátékhoz és nyomozós játékhoz. Piknikezni és kirándulni a Töprengő tisztásra mentünk. Az elmaradhatatlan focizás pedig a Foci réten zajlott. Végezetül a fáradt vándorok megpihenhettek a Kedves pataknál.
Gárdonyi Zoltán Református Általános Iskola és AMI
Ebben a témahónapban a társas kapcsolatok két formáját tárgyaljuk, a személyes barátságok és a csoporthoz tartozás kérdéskörét. A kettő természetesen a valóságban összefonódik, a baráti kör tagjai közt rokonszenvek, kifejezetten bizonyos személyekhez főződő barátságok alakulnak, sokszor a barátainkból alakulnak csoportok.Olyan viselkedési helyzetet alakítottunk ki, mely lehetővé teszi a gyerekek megosztási viselkedésének. A csoportok fejlesztő hatással voltak a gyerek személyiségük elmélyítéseben. Segítette az énkép elmélyítését,érzelmi támogatást biztosított társas helyzetekben, lehetőséget kaptak csoportos helyzetek szereplésében, az együttműködés jótékony hatásainak megéléséhez.az időjárás is nekünk kedvezett így sikerült iskolánk udvarán együtt lennünk. A gyerekek nagyon élvezték a visszajelzéseik alapján.
A társas kapcsolatok hónapját a mindig is jelenlévő szeretet ereje hatotta át. Új baráti kapcsolatok alakulnak, meglévők erősődnek, de a kis közösségünk minden tagja kedveli egymást. Valamennyien igyekeznek betartani a társas együttélés szabályait! Féltve öletük át egymást, bíztatóan néztünk egymás szemébe! A barátságláncot nagy odafigyeléssel készítettük el!