„Jól csak a szívemmel láthatok!”
Társas kapcsolatok ápolása
Szívesen beszélgettek és rajzoltak a gyerekek a társas kapcsolatokhoz fűződő témáról. Számtalan ötlet és tevékenység jutott eszükbe arról, hogy mit jó másokkal együtt csinálni. Érzékenyen reagáltakarra, hogy miért fontos, hogy figyeljünk egymásra, és ne hagyjunk senkit magára.
A délutánt azzal indítottuk, hogy felidéztük, hogy ebben az évben hogyan segítettünk másoknak. A legutóbbi még nagyon friss volt, ahol játékokat gyűjtöttünk a helyi családsegítőnek. Csoportokat alkottunk és a csoportok közösen meghatározták, hogy milyen jó tetteket hajtottak végre ebben az esztendőben, bárki mondhatott bármit. Ezeket a cselekedeteket egy csomagolópapírra írták fel és mutatták be a társaik számára. A papírt tetszőleges mintákkal díszíthették is, karácsonyhoz közeledvén érthető a sok ünnepi motívum.
Órakezdő relaxáció és éneklés
Közösen meghallgattuk a Jobb veled a világ című dalt.
1. A téma bevezetése
Mennyire ismeritek egymást?
Mindenki kapott egy fénymásolatot a Boldogságóra tankönyv 103. oldaláról a Mennyire ismeritek egymást című táblázatból, majd megoldották a feladatot. Időkeretben oldották meg, nem pedig versenyszerűen. Tetszett nekik a feladat, szívesen készítették el.
2. A téma feldolgozása
Felolvastam nekik a „Görög mese a barátságról” című történetet, majd közösen megbeszéltük a történet tanulságát.
Ezután egy nagyméretű papírra barátságkezeket rajzoltunk. Mindenki lerajzolta a kezét, majd számára fontos gondolatokat, szavakat írt a barátsággal kapcsolatban.
3. Az óra lezárása
Témazáró 3 dolog megbeszélése önkéntes alapon.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
November a társas kapcsolatok ápolásának hónapja. Beszélgettünk arról, hogy milyen fontos a barátság, az együttjátszás örörme, a közös mesehallgatás, rajzolás, éneklés… Ezek attól olyan izgalmasak, hogy a társainkkal, barátunkkal együtt éljük át.
Közös beszélgetések alkalmával többször megfogalmaztuk, hogy miért szeretjük a társainkat. Ma arról beszélgettünk, hogy kinek ki a barátja, és kértem, hogy fogalmazzák meg, hogy miért pont „Ő” áll közel hozzá. A gyermekek ezeket a válaszokat fogalmazták meg: – Mert szeretek vele játszani,
– mert jószívű, – mert ragaszkodik hozzám, – mert azt szereti játszani, amit én is, – mert mindig figyel rám, – mert rajzol, nekem….
A foglalkozás napján relaxáltunk „Medve vagyok, és cammogok” gyakorlatra. Ezután arra kértem a gyerekeket, hogy mindenki fogja meg a legjobb barátja kezét, és üljenek le egymás mellé a bábelőadásra. Miután elbáboztam nekik a Süni irigy lesz című mesét, beszélgettünk a mesében szereplő állatokról, és az irigységről. Ezután barátságkarkötőt készítettünk, amit átadhattak a legjobb barátjuknak. Az ügyesek kettőt is készítettek, mert nem csak egy barátjuk van. A Mindenkinek van barátja! fonaljátékot eljátszottuk, aminek a végén jó nagy pókháló keletkezett, miközben mindenki megfogalmazta, hogy kit miért tart a barátjának. Nagyon élvezték a közös játékot. A téma levezetéseként többször meghallgattuk Bagdi Bellától a Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalt.
Nyírmártonfalvi Általános Művelődéi Központ
Ebben a hónapban a társas kapcsolatok ápolása volt a fő témánk. Elmeséltem a gyerekeknek a Fülöpke az óvodában című mesét, amely igen nagy hatással volt rájuk, ugyanis az idő teltével sokszor felemlegették. A mese hatására a gyerekek elmesélték kapcsolataikat a többi társukkal. Tevékenységeim során többször alkalmaztam a szeretetgömb játékot, amely során valamilyen kedvességet mondhattak egymásnak. Pozitív tapasztalatom van ezzel kapcsolatban, ugyanis újabb barátságok kezdtek kialakulni, amelyben véleményem szerint ez is közrejátszott.
Zárásképpen mindenki elkészítette a ,,Barátomnak tekintelek, mert…” című rajzot.
Ezt a foglalkozást már sajnos a digitális oktatás keretein belül kellett megtartanom. Sokat beszélgettünk az emberi kapcsolatok fontosságáról, a barátság és a haverság mibenlétéről. Feladatként azt kértem, hogy írjanak szeretteiknek, barátjuknak, barátnőjüknek egy levelet, melyben elmondják, miért szeretik az illető személyt. A következő osztályfőnöki órára elhozták ezeket, s azok, akik valamelyik osztálytársuknak írtak, felolvasták a levelüket. Ezalatt a címzett bekapcsolta a kameráját, s a TEAMS-ben ‘kitűztem’ őtt középre. A felolvasás alatt az ő arcát néztük, hogyan reagál a kedves szavakra. Többen elsírták magukat, még mi is, akik csak szem-és fültanúk voltunk. Nagyon tanulságos volt… A képen egy kis montázs látható néhány tanuló írásából.
Ezt a foglalkozást már sajnos a digitális oktatás keretein belül kellett megtartanom. Sokat beszélgettünk az emberi kapcsolatok fontosságáról, a barátság és a haverság mibenlétéről. Feladatként azt kértem, hogy írjanak szeretteiknek, barátjuknak, barátnőjüknek egy levelet, melyben elmondják, miért szeretik az illető személyt. A következő osztályfőnöki órára elhozták ezeket, s azok, akik valamelyik osztálytársuknak írtak, felolvasták a levelüket. Ezalatt a címzett bekapcsolta a kameráját, s a TEAMS-ben ‘kitűztem’ őtt középre. A felolvasás alatt az ő arcát néztük, hogyan reagál a kedves szavakra. Többen elsírták magukat, még mi is, akik csak szem-és fültanúk voltunk. Nagyon tanulságos volt… A képen egy kis montázs látható néhány tanuló írásából.
Társas kapcsolatink: család, barátok, környezet.
Szavak jelentése és magyarázata.
Irodalmi művek, zenék, filmek gyűjtése a témával kapcsolatban.