Csoportmunkában dolgoztak a gyerekek. A lányok csoportja elismerő levelet írt. Közösen fogalmazták meg köszönetüket édesanyjuknak. Apróságokért és nagy dolgokért is köszönetet mondtak. Több példány készült. Mindenki hazavitte a levelet, átadta édesanyjának egy ölelés kíséretében. A következő boldogságórán felidézték a legtöbbször katartikus élményt, melyben részük volt.
Társas kapcsolatok ápolása
A gyerekek a társasjáték készítést választották. Barátkereső kérdések kerültek a mezőkbe, s az elkészült táblán jót játszottak, természetesen az egészségügyi előírások betartásával.
Ez a téma nagyon közel állt a gyerekek szívéhez, ezért sokat és jókat tudtunk róla beszélgetni. Természetesen ebben a korban a barátság még elég törékeny. Sokkal nehezebb feladat a barátság fenntartása, ápolása, és a másikra való odafigyelés. Ezen a foglalkozáson játékos formában próbáltunk ötleteket gyűjteni, és megvalósítási módokat ajánlani egymásnak a társas kapcsolatok ápolására.
Nagy sikere volt a kedves üzenetek egymás hátára rajzolásának, a jó hírek csoportos megosztásának. Nagy derültséget váltott ki a csoportok bemutatkozó barátság tánca, és a foglalkozás végére a táblára az is felkerült, hogy mit várunk el egy jó baráttól. A gyerekek azt is tervezik, hogy a kialakult barátságaikat egy-egy saját maguk készítette barátságkarkötővel még erősebbé fogják tenni.
Mivel hatodikos gyerekekkel foglalkozom, az egyik legfontosabb téma ez volt számomra.Ez a korcsoport a legkritikusabb, minden empátia nélkül bántják egymást, gúnyosan beszólogatnak egymásnak, és nagy fájdalmakat élnek át.Szeretnének szeretett kapcsolatban élni, de nem tudják, hogyan nyissanak egymás felé.Hogy ezeket a válaszfalakat bontsam nagy segítséget nyújtottak a nyári tanfolyamon tanult játékok, amikor akaratuk ellenére kerültek egymáshoz közel a különböző csoportalakításokkal.Először nem tetszett nekik, de később hálásan mondogatták, hogy sokkal jobb a közösség.Beengedték egymást a saját világukba, rájöttek, hogy nem kell egyforma tulajdonságokkal bírni ahhoz, hogy barátok legyenek.Kiváncsiak lettek egymásra. Minderre úgy jöttek rá, hogy nem kellett folyton tanítani őket, „papolni” nekik.
A tankönyv feladatai azt segítettek megtapasztalni, hogy milyen az, ha a másik fejével gondolkoznak, ha az ő érzelmeiket élik át. Kiléptek a saját önzésükből, odafigyeltek az idősebbekre is. Átérezték, milyen jó adni.
Hálás voltam ezért a témákörért.
November- társas kapcsolatok hónapja
Belevágtunk: kirándulunk!!!
A boldogságóra program harmadik témája a társas kapcsolatok ápolása volt. A téma fontosságát igazolja az a tény, mely szerint társas kapcsolataink döntő hatással vannak személyiségfejlődésünkre és társadalmi beilleszkedésünkre. Egészségünk, lelki jólétünk meghatározó eleme.
Tanulóink mindennapi életébe jelentős változásokat hozott az online oktatás, valamint a járványhelyzettel kapcsolatos intézkedések. Az elmúlt tanév második félévében elmaradtak a közösségépítő rendezvényeink, utazások, táborozások, kirándulások. Éppen ezért arra gondoltunk, hogy az őszi szünetben a társas kapcsolataink ápolása jegyében boldogságnapot tartunk, s ellátogatunk a kisvárdai cinema film és kalandparkba. Miután igazgatónk engedélyezte a programot, indulhatott a szervező munka. Nagy kaland volt! Minden feltétel adott volt ahhoz, hogy remekül sikerüljön a nap: csodás, tavaszias idő, szuper kísérők, finom ebéd, vidámság. Mintha visszakaptuk volna a régi életünket. Jó volt kizökkenni az iskola falai közül, örültünk, hogy a nyolcadikosokkal a kapcsolatunkat tovább erősíthettük.
A napról képes beszámoló készült, amely felkerült iskolánk honlap
Ez a témakör a gyerekek szemszögéből számomra a legsikeresebb. Minden gyerkőcnek van legalább egy barátja a csoportban, de persze a legtöbbjüknek több is. Arra a kérdésre, hogy „miért szereted a barátodat?” a legtöbben azt válaszolták: mert kedves, jó vele játszani, sokat nevetünk együtt és még hasonlók. A téma feldolgozásához, Az okoska botocska c.mesének egy részletét is felhasználtam, mert abban a mesében is jól kidomborodik a baráti kapcsolatok fontossága. Minden gyerek készített egy- egy barátság virágot, melynek a közepére a saját jelét, a szirmaira pedig a barátai jelét rajzolta. Lezárásként az ölelős játékot játszottuk, valamint a barátság szimbólumának felragasztása következett.
Nagykőrösi II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola
Nyolcadikosaimmal a témát játékok segítségével dolgoztuk fel. Activity segítségével kis csoportban jelenítették meg, írták körül, rajzolták le a kihúzott társas kapcsolatokat. Majd párválasztóval elképzeltük, hogy ki kinek lehetne ideális munka-, sport-, élet-, csoporttársa stb. Meg is kellett indokolni, hogy miért. Majd asszociációs játékot játszottunk, amikor újságokból kivágott képeket kellett választani a fogalmakhoz: család, baráti társaság, lelki társ, osztály- vagy iskolatárs. Ezután meg kellett fogalmazni, hogy milyen pozitív érzelmek, emlékek kapcsolódnak hozzá.
Beszélgettünk a társas kapcsolataink fontosságáról. Összegyűjtöttük, ki, milyen kapcsolti hálóval rendelkezik. A felsorolt személyek közül mindenki kiválasztott egy számára nagyon fontos személyt, akihez levelet írt, amelyben elmondja neki, miért hálás a barátságáért, szeretetéért, segítségéért. A leveleket borítékba tettük és fel is adtuk postán, hogy meglepetést szerezzünk a címzettnek.