Egy baráti ötös mindig jól jön!
Társas kapcsolatok ápolása
Mivel hatodikos gyerekekkel foglalkozom, az egyik legfontosabb téma ez volt számomra.Ez a korcsoport a legkritikusabb, minden empátia nélkül bántják egymást, gúnyosan beszólogatnak egymásnak, és nagy fájdalmakat élnek át.Szeretnének szeretett kapcsolatban élni, de nem tudják, hogyan nyissanak egymás felé.Hogy ezeket a válaszfalakat bontsam nagy segítséget nyújtottak a nyári tanfolyamon tanult játékok, amikor akaratuk ellenére kerültek egymáshoz közel a különböző csoportalakításokkal.Először nem tetszett nekik, de később hálásan mondogatták, hogy sokkal jobb a közösség.Beengedték egymást a saját világukba, rájöttek, hogy nem kell egyforma tulajdonságokkal bírni ahhoz, hogy barátok legyenek.Kiváncsiak lettek egymásra. Minderre úgy jöttek rá, hogy nem kellett folyton tanítani őket, „papolni” nekik.
A tankönyv feladatai azt segítettek megtapasztalni, hogy milyen az, ha a másik fejével gondolkoznak, ha az ő érzelmeiket élik át. Kiléptek a saját önzésükből, odafigyeltek az idősebbekre is. Átérezték, milyen jó adni.
Hálás voltam ezért a témákörért.
November- társas kapcsolatok hónapja
Belevágtunk: kirándulunk!!!
A boldogságóra program harmadik témája a társas kapcsolatok ápolása volt. A téma fontosságát igazolja az a tény, mely szerint társas kapcsolataink döntő hatással vannak személyiségfejlődésünkre és társadalmi beilleszkedésünkre. Egészségünk, lelki jólétünk meghatározó eleme.
Tanulóink mindennapi életébe jelentős változásokat hozott az online oktatás, valamint a járványhelyzettel kapcsolatos intézkedések. Az elmúlt tanév második félévében elmaradtak a közösségépítő rendezvényeink, utazások, táborozások, kirándulások. Éppen ezért arra gondoltunk, hogy az őszi szünetben a társas kapcsolataink ápolása jegyében boldogságnapot tartunk, s ellátogatunk a kisvárdai cinema film és kalandparkba. Miután igazgatónk engedélyezte a programot, indulhatott a szervező munka. Nagy kaland volt! Minden feltétel adott volt ahhoz, hogy remekül sikerüljön a nap: csodás, tavaszias idő, szuper kísérők, finom ebéd, vidámság. Mintha visszakaptuk volna a régi életünket. Jó volt kizökkenni az iskola falai közül, örültünk, hogy a nyolcadikosokkal a kapcsolatunkat tovább erősíthettük.
A napról képes beszámoló készült, amely felkerült iskolánk honlap
Ez a témakör a gyerekek szemszögéből számomra a legsikeresebb. Minden gyerkőcnek van legalább egy barátja a csoportban, de persze a legtöbbjüknek több is. Arra a kérdésre, hogy „miért szereted a barátodat?” a legtöbben azt válaszolták: mert kedves, jó vele játszani, sokat nevetünk együtt és még hasonlók. A téma feldolgozásához, Az okoska botocska c.mesének egy részletét is felhasználtam, mert abban a mesében is jól kidomborodik a baráti kapcsolatok fontossága. Minden gyerek készített egy- egy barátság virágot, melynek a közepére a saját jelét, a szirmaira pedig a barátai jelét rajzolta. Lezárásként az ölelős játékot játszottuk, valamint a barátság szimbólumának felragasztása következett.
Nagykőrösi II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola
Nyolcadikosaimmal a témát játékok segítségével dolgoztuk fel. Activity segítségével kis csoportban jelenítették meg, írták körül, rajzolták le a kihúzott társas kapcsolatokat. Majd párválasztóval elképzeltük, hogy ki kinek lehetne ideális munka-, sport-, élet-, csoporttársa stb. Meg is kellett indokolni, hogy miért. Majd asszociációs játékot játszottunk, amikor újságokból kivágott képeket kellett választani a fogalmakhoz: család, baráti társaság, lelki társ, osztály- vagy iskolatárs. Ezután meg kellett fogalmazni, hogy milyen pozitív érzelmek, emlékek kapcsolódnak hozzá.
Beszélgettünk a társas kapcsolataink fontosságáról. Összegyűjtöttük, ki, milyen kapcsolti hálóval rendelkezik. A felsorolt személyek közül mindenki kiválasztott egy számára nagyon fontos személyt, akihez levelet írt, amelyben elmondja neki, miért hálás a barátságáért, szeretetéért, segítségéért. A leveleket borítékba tettük és fel is adtuk postán, hogy meglepetést szerezzünk a címzettnek.
Novemberben a társas kapcsolatokkal foglalkoztunk. A foglalkozás kezdetén a szokásos Bagdi Bella zenéit vettem elő. Most a Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dalát hallgattuk meg a gyerekekkel. Készítettem egy piros szívet nekik, amelyet a legjobb barátaiknak adhatták át. Aki tudott, mondhatott róla 1-2 szót, miért szereti őt a legjobban. Ezután egy fonalat vettem elő, amellyel azt próbáltam érzékeltetni a gyermekek számára, hogy a barátságok, a társas kapcsolatok ápolása fontos. Ezt úgy értük el, hogy egymásnak adogattuk a fonalat addig, míg minden gyermek sorra nem került. Nagyon figyeltünk rá, hogy mindenkihez eljusson a fonal. Egy nagy pókháló lett a végére belőle. A vizuális sarokban pedig lehetett készíteni szívecskéket.
Veszprémi Kastélykert körzeti Óvoda
„Kinyílt a barátságvirág!”
A Csiga – biga csoportban a társas kapcsolatok témakört a hónap dalával vezettem be. Különféle mozdulatsorral játszottuk el, a gyermekek ötleteinek figyelembe vételével. Amikor „megjelent” csoportunk Boldog Dórája a gyermekek tudták, hogy ismét valami érdekes dolog következik. Gondolatébresztőnek elmeséltem a barátságról szóló „Tavaszi ébresztő” című verses mesét. Beszélgettünk arról, hogy mennyire fontos dolog, hogy mindenkinek legyen barátja. Hogy miért is? Erre a kérdésre meglepően érdekes dolgok hangzottak el a gyermekek szájából. A barátok tudnak együtt focizni, nyuszisat játszani, táncolni.” „Nagyokat lehet együtt nevetni”. „ A barátok segítenek egymáson, ha baj van”. „ Együtt játszanak a játszótéren, együtt mennek kirándulni”. „ A barátok szeretik egymást”. Különféle szituációs játékokat játszottunk, melyből kiderültek a baráti kapcsolatok. Mindenki kapott három szívecske formájú meghívót, és annak a társának adhatta, akiket szeretne meghívni a születésnapi zsúrjára. Szívecske formából elkészítettük a barátságvirágunkat. Mindenki maga színezte, és ragasztotta oda, ahol a barátai vannak. Úgy gondolom, hogy a téma feldolgozása nemcsak erősítette a már meglévő kapcsolatokat, hanem bővítette is.
Zsida Jánosné óvodapedagógus
Veszprémi Kastélykert Körzeti Óvoda
Csiga-biga csoport
2020. november