Társas kapcsolatok hónapja sok fejtörést, komoly órákat hozott számunkra. Ebben a tanévben több új tanuló érkezett az osztályba, akiknek a beilleszkedése nem bizonyul egyszerűnek. Sok elgondolkodtató feladatot oldottunk meg novemberben. A vadlibák története az igazi összefogás példáját hozta, gondolattérképet készítettünk az összefogásról, támogatásról. Több videót megtekintettünk a közösség erejéről. Vadlibákat hajtogattunk, névjegykártyákat készítettünk saját magunkról, sok közösségépítő játékot játszottunk. Bízom benne ez a hónap hozzásegítette az osztályt a kohézió erősödéséhez, a tanulók közötti kapcsolatok mélyítéséhez.
Társas kapcsolatok ápolása
November hónap témája a társas kapcsolatok ápolása volt. A választható feladatok közül az „Együtt könnyebb” című produktum elkészítését választottuk. A gyerekek nagy érdeklődéssel, örömmel nézték meg a madarakról szóló ternészetfilmeket, és készítették el saját röptethető madarukat. Az elkészített madárkák röptetése különössen jó móka volt számukra.
A hónap témája a társas kapcsolatok ápolása volt. Ez a téma különösen fontos a csoportunk életében, ugyanis mostanában elmélyültek a barátságok, kialakultak a kis csoportok, viszont emellett sajnos a kiközözítés, a verekedés is megjelent. Novemberben különös figyelmet fordítottunk arra, hogy a gyerekek észrevegyék, ha a társuknak rossz a kedve és ha segítségre van szüksége, akkor támaszt nyújtsanak egymásnak. A Boldogságfoglalkozás keretein belül elkészítettük a Barátságláncot. A gyerekek szívesen csatlakoztak a kezdeményezéshez és örömmel színezték a saját figurájukat. Megbeszéltük, hogy kinek ki a barátja és ennek megfelelően raktuk egymás mellé a babákat. A végén pedig a sorban álló gyerekekből egy kör jött ki. Ez jelképezte azt, hogy habár mindenkinek van egy szoros baráti kapcsolata, attól még mindenki szereti a másikat.
A foglalkozás elején néhányszor meghallgattuk Bagdi Bella: Jól érzem magam boogie című dalát. Erre táncolunk is együtt.
Ezután megnéztük A fecske és a szalmaszál című mesét. Beszélgettünk a gyerekekkel a mese tartalmáról, tanulságáról. Megbeszéltük, hogy miért könnyebb együtt és milyen jó érzés segíteni. Elmesélték a gyerekek, hogy ők miben szoktak otthon segíteni a szüleiknek.
Ezután fecske fészket készítettünk papírtányérból és színes papírokból.
Az etika óránk témájához kapcsolódva novemberben megtartottuk a következő boldogság óránkat. Tánccal indítottuk a foglalkozást, majd az igazi barátságról, barátokról, társas kapcsolatokról beszélgettünk. Nem maradt el a rejtvényfejtés, a társak, segítők, gondviselők elhelyezése a körökben. Összegeztük a társas kapcsolatok pozitív hatásait. Végül szituációs játékokkal zártuk le témánkat. Ismét nagyon élvezték a gyerekek a boldogság órára fordított időt.
Felső-mátrai Zakupszky László Általános Iskola
A társas kapcsolatokat nagyon fontosnak tartják a gyerekek. A foglalkozások minden pillanatát élvezték, éppen ezért a százlábú c. feladaton kívűl az együtt könnyebb c. feladatot is megoldottuk.
Az osztályon belül játékon keresztül alkalmaztuk a társas kapcsolatok ápolását, az emberi kapcsolatok fontosságát és azok fenntartását.
A kis állatokkal foglalkozó témát választottunk. Sok vidám és szívhez szóló történetet osztottak meg egymással a gyerekek. A képek között van több saját állat fotó is és olyan is, amilyet szeretnének.
A hónap feladatát meseírás által valósítottuk meg. Az előadáshoz bábokat is készítettünk, amivel visszaidéztük az alsó tagozatos emlékeinket is.
A mesénk:
A barátságfüzet rejtélye
Nyúl Bercinek, a baromfiudvar bölcsének, volt egy kockás jegyzetfüzete. Apró nyuszi korától jegyzetelte le ebbe az irkába a baromfiudvar lakóinak nevét, s legfontosabb adatait. Mindent tudott ez a varázslatos kockás füzet: hány gyermeke született Kocáné asszonynak, hányas lába van a Kis Bikának, hány tojáson ül a Tyúkanyó, szóval minden adat benne volt a lakóhelyéről és a baráti köréről. Egy reggel azonban ez az ismerettár úgy eltűnt, mintha nem is létezett volna.
Gondolkodóba esett Nyúl Berci:
– Vajon ki lophatta el a füzetet? Kinek volt rá szüksége, hogy az adatok alapján barátokat keressen magának?
Körbejárta a baromfiudvarban lakó barátait, végigkérdezgette őket, nem látták-e a kockás jegyzetfüzetét?. A legtöbb szárnyas tanácstalanul tárta szét szárnyait, a patások meg tétován kaparták a földet, de senki nem tudott segíteni az egyre elkeseredettebb kakasnak. Végül az udvar végében lakó Macska Rezsőhöz kopogtatott be,- akivel nem volt igazán jóban – , aki ravaszul hunyorgott és így felelt a feltett kérdésre:
– Nem láttam a kockás füzetedet, nyaú, nyaú, de kérdezd meg Menyét Menyust, aki tegnap este 16 tojást lovasított meg Tyúkanyó fészkéből! Egy barátot kereset, s egyből 16 lett neki! Biztosan ő vette magához a te jegyzetfüzetedet is! Neki nincsenek barátai! Neki lehet rá szüksége, hogy így találjon rájuk!
Nyúl Berci sejtette, hogy rátalált a tettesre, de biztos akart lenni a dolgában:
– Mit gondolsz Rezső, – faggatta a cicát – nem lehet a tehén a tettes, a tolvaj? Mégis többet tud a szokásaimról, mint Menyét Menyus! Aki közel áll hozzám, az gyakran jobban ismer, mint én, saját magamat!
– Nem – rázta a fejét a macska -, ő éppen a jászol előtt állva fogyasztotta az esti megérdemelt szénaadagját, s amúgy sincsen olyan hely az istállójában, ahová el lehet rejteni a kockás barátságfüzetedet.
– És te mióta vagy ilyen jól értesült, kedves Macska Rezső? – ráncolta össze homlokát Berci.
– Ó, én már születésemtől fogva ilyen okos vagyok! Mese is szól rólam, a legokosabb macskáról! – felelt az egyre jobban elvörösödő arcú Rezső. Megpróbálta lesimítani domborodó tejestáljának a fedelét, amelyből kockás, szamárfüles lapok kandikáltak elő a túrórudis papírok közül.
Berci nem nyugodott addig, amíg a cica be nem vallotta tettét, s vissza nem adta az adatbankot, azaz a jegyzetfüzetet. Amint magához ölelte füzetét, elviharzott vele a nyúlólba. Itt pedig belejegyezte lúdtollal és nyomtatott nagybetűkkel, hogy Macska Rezsővel résen kell lenni, mert hajlamos a csenésre, no meg a füllentésre! Igaz barát nem lopja meg, no meg nem is csapja be a pajtását!
Igaz volt vagy sem? Bárki megtudhatja és a tanulságot levonhatja: Ne mondj valótlant és ne nyúlj a máséhoz! Barátokat személyes kapcsolat által szerezz, ne jegyzetek és más jellemzése alapján!