A gyerekek társas kapcsolatai döntő hatással vannak személyiségük fejlődésére. A Pedagógiai Programunk alapján november és május hónapokban a postás játékkal szociometriai vizsgálatot végzünk a gyerekeknél és a mérést követően elemezzük a közösségben elfoglalt helyüket. Idén a csoportunk összetételében változás történt, mivel a nagyok szeptembertől iskolába mentek, így a helyükre új gyermekek érkeztek. Örömmel mondhatjuk el, hogy a csoportunkban senki sem helyezkedett el a peremhelyzeten és legalább egy kölcsönös baráti kapcsolata volt. Az óvodai közösségfejlesztés fontos feladatának tekintjük egymás szeretetére, elfogadására, segítésére nevelést. A gyermekeknél személyes példával, tevékenységekkel segítjük elő.
Elvégzett tevékenységek:
1. Relaxációs gyakorlatok: Arcizom lazítás játékosan, Az én hangom…..
2. Bábelőadás: Süni irigy lesz…..
3. Szituációs játékok a barátság, szeretet és az irigység témákban
4. Vuk csoport Boldogságvárának elkészítése
5. Zenére: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek tánc, párválasztós játék
6. Barátságlánc készítése rajzolás, manuális tevékenység
Társas kapcsolatok ápolása
November
Társas kapcsolatok ápolása
A gyermekekkel a barátság fontosságáról beszélgettünk. Minden gyermek barátságkarkötőt adott át a kiválasztott barátjának. Megfogalmazták miért adták ennek a gyermeknek. Nagyon fontos számukra a barátság, mert a boldogságérzetüket növeli. a szeretet, az együttjátszás öröme is megfogalmazodott bennük. Nagy öröm volt számukra, hogy minden gyermek kapott karkötőt.
Nálunk az óvodában az újévet a gyerekekkel két különlegesebb foglalkozással kezdtük, ugyan ezek nem szerepeltek a választható témakörök között, mégis úgy gondolom ezek is valamilyen formában, kicsit másképp, de kapcsolódnak a témához.
A 3. témakörhöz kapcsolódóan tartottunk foglalkozást (legyen mákod jövőre is)
A jelenlegi helyzet miatt, azaz a covid-19 miatt, az óvodánkban nincs lehetőség a sütésre. Viszont mi is sok szerencsét és boldog újévet kívántunk egymásnak. A szeretet lángjának átadásával, mely során minden kisgyerek egy társának átadta a szeretet lángját, és hozzá elmondta az ő jó kívánságait a társának.
Egy másik feladatot is csináltunk a gyerekekkel. Kis zászlókkal díszítettük fel a termünket, melyen kis lóherék vannak, ezzel a csoportnak szerencsét hozva az évre.
Nagyon sok jó hírt mondtak a gyerekek! Elkezdtük a ládika készítését egy karton dobozból, rajzokkal borítottuk be a külsejét… Néhány nap múlva az egyik kisgyerek ezzel a gyönyörű, szintén papírból készült, de ” mívesen” kidolgozott ládikával jelent meg, az anyukájával közösen készítették! Még nagyobb lendülettel figyeltünk a jó hírekre, és arra is, hogy ezeket tudassuk egymással!
Hatos Ferenc Általános Iskola és AMI
Milyen a jó barát?
Szólások és közmondások a barátságról.
„A kör közepén” feladat közös feldolgozása.
Ajándék szavak barátomnak és ajándék kártya készítése.
A vírushelyzet miatt olyan köszöntési, üdvözlési formákat találtak ki a gyerekek, amikkel még ebben a helyzetben is ki tudják fejezni, hogy mennyire örülnek, hogy találkozhatnak egymással.
A koreográfiákat kis csoportokban vagy párokban találták ki, volt olyan, hogy zenét is választottak az üdvözlésükhöz a gyerekek.
Köröstarcsai Arany Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Csoportmunkában dolgoztak a gyerekek. A lányok csoportja elismerő levelet írt. Közösen fogalmazták meg köszönetüket édesanyjuknak. Apróságokért és nagy dolgokért is köszönetet mondtak. Több példány készült. Mindenki hazavitte a levelet, átadta édesanyjának egy ölelés kíséretében. A következő boldogságórán felidézték a legtöbbször katartikus élményt, melyben részük volt.
A gyerekek a társasjáték készítést választották. Barátkereső kérdések kerültek a mezőkbe, s az elkészült táblán jót játszottak, természetesen az egészségügyi előírások betartásával.
Ez a téma nagyon közel állt a gyerekek szívéhez, ezért sokat és jókat tudtunk róla beszélgetni. Természetesen ebben a korban a barátság még elég törékeny. Sokkal nehezebb feladat a barátság fenntartása, ápolása, és a másikra való odafigyelés. Ezen a foglalkozáson játékos formában próbáltunk ötleteket gyűjteni, és megvalósítási módokat ajánlani egymásnak a társas kapcsolatok ápolására.
Nagy sikere volt a kedves üzenetek egymás hátára rajzolásának, a jó hírek csoportos megosztásának. Nagy derültséget váltott ki a csoportok bemutatkozó barátság tánca, és a foglalkozás végére a táblára az is felkerült, hogy mit várunk el egy jó baráttól. A gyerekek azt is tervezik, hogy a kialakult barátságaikat egy-egy saját maguk készítette barátságkarkötővel még erősebbé fogják tenni.