A fiúkból álló csapatunk e témához találóan egy csavarhúzót és egy villáskulcsot rajzolt le, amivel szerelni-javítani lehet.
A jelkép köré olyan szavakat, fogalmakat gyűjtöttek, amik utalnak arra hogy miben fognak javítani a közeljövőben.
Társas kapcsolatok ápolása
Közös beszélgetés után, a gyerekek kiválasztották a színezőket. Majd olló segítségével formára igazítottuk. A gyerekek felragasztották a barátságdombra barátjaikat.
Társas kapcsolatainkat minden boldogságórán, és azokon túl is folyamatosan ápoljuk. Csoportunkban rendszeresek a konfliktusok, amelyeket próbálunk kezelni, de ez bizony nem mindig könnyű. Olyan feladatokat szoktunk az osztályfőnöki órán végezni, amellyel elmélyíthetjük a társas kapcsolatok iránti igényünket. Pl. körbeülünk, becsukott szemmel elképzeljük a legjobb barátunkat, majd mesélünk róla, vagy csak egyszerűen végigmegyünk a társas kapcsolatok színterein.
Csoportunkban nagy hagyománya van a táncolásnak. Ösztönözzük a gyerekeket arra, hogy társaikat segítség a tánc során, és a vidám tánc közben nézzenek egymás szemébe. Így a párok között mindig nagy a mosolygás.
1. Relaxációs gyakorlat:
– fújja a szél a fákat
– lassan forog a kerék
– szállnak, szállnak, peregnek a levelek
– légzőgyakorlat
2. Öleléskör indítása: egymás köszöntése
3. Boldogság mondóka
4. Boldog Dóra meséje: Bogyó és babóca: A barátság, Lola meséi: A legjobb barát
5. Beszélgetés a barátságról
– gondoljatok a barátotokra, tegye fel a kezét, akinek 1,2,3 barátja van
– gondolj arra barátodra, aki itt van az óvodában: nézz rá, küldj neki egy mosolyt – nézzetek egymásra, tekintetek találkoznak
Olyan jó, hogy barátok vagytok, és boldogok vagytok együtt. A barátság nagyon fontos, jó a barátokkal játszani, együtt lenni, segíteni egymást.
Párkereső játék: Ennek a kislánynak….
6. Páros játék: Húzz húzz engemet, Tükör játék: tükör előtt álló kisgyermek
7. Barátság mondóka: Ha a barátok összevesznek – kibékülés – kézfogás
A barátomnak tartalak, mert…
A barátom vagy, mert….
8. Zene: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek…
9. Boldogság jel elhelyezése
Felvezetésként – mivel nagyon kevesen voltunk – mélyebb hangvételű beszélgetést tudtam kezdeményezni a gyermekekkel. Miért is vágyunk mások társaságára? Miért fokozza a boldogságérzetünket mások társasága? Elsősorban a gyermeki kapcsolatokat hozták fel, mint vágyat a társaság gyanánt. Eszükbe sem jutott, hogy akár szülőkkel, testvérekkel, közelebbi rokonokkal, nagyszülőkkel is lehet „társaságot” lehet alkotni. Egyértelműen a gyermekcsoportokra gondoltak. Mivel ezen csoporton belül képesek a saját érzéseiket (bánatukat, örömüket, vágyaikat, feszültségüket) elmondani, megélni. A süni irigy lesz című mese meghallgatása után a gyermekek többsége még jobban megerősödött abban, hogy milyen jó, hogy vannak barátaik. Az együttlét öröme, a közös boldogság jobban összekovácsolja őket, mélyebb érzések jöhetnek elő belőlük. A szomorú és vidám arcú képek segítségével jelezték a gyermekek, hogy kikkel vannak szívesen együtt és kikkel nem. Magyarázattal is szolgáltak, ami azonban a pillanatnyi érzelmeiket tükrözte.
Kirándulás a töltéshez:
Természet közelében élhetünk, iskolánktól 2 km-re kanyarog a Tisza.
Gyakran felkerekedünk és elsétálunk a töltéshez, ahol a tiszta és jó levegő testünket, lelkünket üdíti.
Együtt barangolni jó, a szépet együtt csodálni még jobb! Bújócska, fogócska, legurulni a töltés oldalából feledhetetlen közös élmény.
A közösen szerzett élmények, erősítik a társas kapcsolatokat. A gyerekek sok sok tapasztalatot szereznek a környező világról és egymásról.
Zajzoni Rab István középiskola
Iskolánk tetején egy szép nap megjelent a Kárpátok kőszáli sasa. Hogy mit látott, mit vett észre, lerajzoltuk.
A foglalkozást relaxációval kezdtük, majd elénekeltük az eddig tanult dalok közül a gyerekek kedvenceit. Megtanultuk az új dalt a Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek.
Beszélgettünk a társas kapcsolatok fontosságáról, kinek ki a barátja miért jó neked ha sok jó barátod van…stb. Meghallgatták a gyerekek a Tavaszi ébresztő c. verset és együtt elkészítettük a barátságvirágainkat.