Mint hal a vízben – A társas kapcsolatok ápolása
A téma feldolgozását a „Meleg fészek” relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd meghallgattuk Kormos István A fecske meg a szalmaszál meséjét Pogány Judit előadásában. A mese után beszélgettünk a családról, arról, hogy ki-miben szokott odahaza segíteni, kinek milyen feladatai vannak. Beszélgettünk óvodai csoportunkról is: ki-kivel szeret játszani, ki miben segített társának, vagy a kisebbeknek. Eljátszottuk a Fészekfogó játékot is, de egy kicsit másképpen. Vegyes csoport révén – sok a kiscsoportos korú gyermek -, számukra a játékszabály megértése, betartása nehézséget okozott így inkább Ölelő-fogót játszottunk.
A feladatok közül a Mint a hal a vízben feladatot választottam, melynek megvalósítása lehetővé tette, hogy minden kisgyermek életkorának megfelelő szinten valósítsa meg a feladatot: A kicsik akváriumi halacskákat razolhattak, színezhettek, míg a nagyok barkácsolással alkváriumot építettek.
Társas kapcsolatok ápolása
Iskolánkban ebben a hónapban a társas kapcsolatok témában az 5. osztályosok munkáival mutatkozunk be. Az osztályfőnök rajztanárként a színkört választotta, de most a színeknek nem volt jelentősége csak a koncentrikus köröknek. A kör középpontjába mindenki saját magát írta bele. Majd a belső körbe azoknak a neve került, akik érzelmileg a legközelebb állnak a gyerekekhez. A következő körbe azokat írták, akikkel szintén jó kapcsolatot ápolnak vagy napi szinten találkoznak. Végül a külső körbe azokat a személyeket írták a felsős diákok, akikkel csak köszönőviszonyban állnak, de érzelmileg nem annyira kötődnek az adott személyekhez. A mellékelt listáról kérdések hangzottak el Kinga néni részéről. Pl. Válassz ki a körödről valakit, akivel őszinte szoktál lenni. Ki az a körbe írt személyek közül, aki segítőkész veled. A gyerekek szívesen és örömmel válaszoltak a feltett kérdésekre. A beszélgetés során megtudták, hogy ki kiben bízik, kivel oszt meg szívesen titkokat, ki az akik a legközelebb állnak hozzá, akár az osztálytársak közül is. Egy olvasmánnyal zárult a beszélgetés: Görög mese a barátságról. Őszinte beszélgetés jellemezte az osztály és osztályfőnök közös témafeldolgozását.
Az órát ráhangoló játékokkal és énekléssel kezdtük. Ezt követően a Pozitivity társasjáték kártyáiból húzhatott egyet mindenki, majd többféle társasjátékot kipróbálhattak együtt. A foglalkozást meditációval zártuk.
A méhecske csoport (nagycsoport) harmadik boldogságóra foglalkozás témája a társas kapcsolatok volt. A foglalkozást beszélgetéssel kezdtük, mindenki elmondhatta, hogy mit is gondol arról, hogy neki mi az elképzelése a társas kapcsolatokról. Megkérdeztem a gyerekeket, hogy mit gondolnak mit jelent az, ha azt mondjuk, hogy meleg otthon. A téma megértéséhez elolvastam Aranyosi Ervin: Meleg otthon című versét. Megbeszéltük, hogy a melegség nem feltétlen azt jelenti, hogy meleg van a szobában ( bár voltak többen akik arra gondoltak) A továbbiakban inkább a csoporton belüli társas kapcsolatokról volt szó A BARÁTSÁGRÓL. A foglalkozás bevezetése kapcsán a gyerekekkel meghallgattuk a hónap dalát, ami nagyon jó ráhangolódás volt a téma megbeszélésére. A foglalkozás alkalmával meglátogatott minket Boldog Dóra is, és közösen elmeséltük a medve történetét, akinek nagyon sok barátja volt az erdei állatok körében, de csak egy volt a mesében, aki tényleg figyelt a barátjára, és tudta hogy hogyan tud neki igazán segíteni. A gyerekek nagy, nagy szeretettel fogadták Boldog Dórát, aki ott is maradt velünk a csoportban. A mese megérintette a gyerekeket, mely egy jó kiindulási alap volt a barátság fogalmának a megismerésére, gyakorlására. A mese meghallgatása után beszélgettünk, hogy mit gondolnak a meséről. Milyen állatok szerepeltek a mesében, és milyen barátai voltak a medvének. Nagyon ügyesen fogalmazták meg a gondolataikat. A foglalkozás további részében elkészítettük a gyerekek boldogság könyvecskéjét. A könyvben elkészítették a saját boldogságvirágukat, és kiválaszthatták, hogy számukra milyenek a jó barátok, és hogyan viselkednek egymással. „A JÓ BARÁTOK MINIDIG SEGÍTENEK EGYMÁSNAK, SEGÍTŐKÉSZEK, MEGHALLGATJÁK EGYMÁST”
Jó móka volt egymás segítése, ha leesett egy-egy babzsák. És még nagyobbakat kacagtunk, miközben „egymásra támaszkodtunk” szükség esetén. 🙂
Csoportokban olyan plakátokat készítettünk, amelyek a közösségünket prezentálják.
Csoportokban olyan plakátokat készítettünk, amelyek a közösségünket prezentálják.
Novemberi hónapunk a társas kapcsolatok ápolásáról szólt. Az osztályunkba járó gyerekek egyre jobban megismerik egymást, a baráti kapcsolataik is folyamatosan erősödnek. Egyre jobban megbíznak egymásban. A konfliktushelyzetek megoldásához eszköztárunkat folyamatosan bővítjük drámajátékokkal, s a boldogságórához kapcsolódó ötletekkel, meditációs gyakorlatokkal.
Sokat beszélgettünk a barátságról, hogyan, mitől működhet a legjobban, milyen kincseket kell boldogság-ládikónkba tennünk: szeretetet, odafigyelést, törődést, vigasztalást, titoktartást, megértést, bíztatást, békességet, kedvességet…
Közös feladatunk, hogy osztályunk láthatatlan kincsei ne fakuljanak meg, ne tűnjenek el, hanem együtt, összefogással ragyogtassuk őket mindenki számára.
A Százlábú nevű feladat során eleinte nehéz volt a gyerekeknek együtt mozogni, egyfelé haladni, egyként létezni, érdekes, vidám feladatként azóta többször eljátszottuk már.
A csoportban mozgó állatokról szóló természetfilmeket ámulva nézték. Beszélgettünk az összefogás erejéről, hogy együtt mennyivel könnyebb, s mennyivel erősebbek lehetünk.
A repülő madár készítése nagy örömmel töltötte el őket, mert egyszerű és nagyszerű volt egyben. Vidáman szaladva reptették az udvaron, csak úgy siklott a levegőben. El is nevezték őket, közös játékélményként.
Fagyott babzsák játékunk lényegére hamar ráéreztek a gyerekek, és egyre ügyesebben, felszabadultabban játszották, volt, aki szinte repült futás közben, annyire belemerült a játékba.
Fésűs Éva meséjét hallgatva élőképeket készítettünk.
Barátság papírhajónk készítése által az újra, és újra próbálkozást gyakorolhatták, hiszen eleinte nehéznek bizonyult számukra a lépések követése. Egyre kitartóbban, színes lapjaikat forgatva addig-addig próbálkoztak, míg elkészültek hajtogatott papírhajóink is.
Nagyon szerették a gyerekek a hónap dalát, sokat énekeltük is, hogy „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek!”
A novemberi hagyományőrző ünnepekre népi tánccal, -népi dalos játékokkal készültünk, mely tovább erősítette a gyermekek baráti kapcsolatait.
Novemberi hónapunk a társas kapcsolatok ápolásáról szólt. Az osztályunkba járó gyerekek egyre jobban megismerik egymást, a baráti kapcsolataik is folyamatosan erősödnek. Egyre jobban megbíznak egymásban. A konfliktushelyzetek megoldásához eszköztárunkat folyamatosan bővítjük drámajátékokkal, s a boldogságórához kapcsolódó ötletekkel, meditációs gyakorlatokkal.
Sokat beszélgettünk a barátságról, hogyan, mitől működhet a legjobban, milyen kincseket kell boldogság-ládikónkba tennünk: szeretetet, odafigyelést, törődést, vigasztalást, titoktartást, megértést, bíztatást, békességet, kedvességet…
Közös feladatunk, hogy osztályunk láthatatlan kincsei ne fakuljanak meg, ne tűnjenek el, hanem együtt, összefogással ragyogtassuk őket mindenki számára.
A Százlábú nevű feladat során eleinte nehéz volt a gyerekeknek együtt mozogni, egyfelé haladni, egyként létezni, érdekes, vidám feladatként azóta többször eljátszottuk már.
A csoportban mozgó állatokról szóló természetfilmeket ámulva nézték. Beszélgettünk az összefogás erejéről, hogy együtt mennyivel könnyebb, s mennyivel erősebbek lehetünk.
A repülő madár készítése nagy örömmel töltötte el őket, mert egyszerű és nagyszerű volt egyben. Vidáman szaladva reptették az udvaron, csak úgy siklott a levegőben. El is nevezték őket, közös játékélményként.
Fagyott babzsák játékunk lényegére hamar ráéreztek a gyerekek, és egyre ügyesebben, felszabadultabban játszották, volt, aki szinte repült futás közben, annyire belemerült a játékba.
Fésűs Éva meséjét hallgatva élőképeket készítettünk.
Barátság papírhajónk készítése által az újra, és újra próbálkozást gyakorolhatták, hiszen eleinte nehéznek bizonyult számukra a lépések követése. Egyre kitartóbban, színes lapjaikat forgatva addig-addig próbálkoztak, míg elkészültek hajtogatott papírhajóink is.
Nagyon szerették a gyerekek a hónap dalát, sokat énekeltük is, hogy „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek!”
A novemberi hagyományőrző ünnepekre népi tánccal, -népi dalos játékokkal készültünk, mely tovább erősítette a gyermekek baráti kapcsolatait.
Barátságrepcsik
Török Enikő
A Rákóczi Ferenc Általános Iskola Kincsek csapata számára nagyon fontos az összetartozás. Szmtalan tevékenységben vesznek részt, amelyekkel a társas kapcsolatok fontosságát ismerhetik meg.
Lehetőségük volt arra, hogy két másik iskola tanulóival érdekes interaktiv gyakorlatok során online barátkozzanak.
A tevékenység végén mindenki barátságrepcsit hajtogatott. Ezzel köszöntek el egymástól.