Harmadik témánk a Társas kapcsolatok.
Kis csoportunk harmadik hónapja telt el. Kialakultak már barátságok, tudják, hogy ők a Katica csoport óvodásai, ismerik csoporttársaik nevét, jelét. Hiányzó, beteg társaikat már hiányolják, emlegetik, kérdezik mikor jönnek újra óvodába.
A foglalkozásra kis kivágott, papíremberkét kapott mindenki, amit kedvére kiszínezhetett, vagy arcot rajzolhatott neki, majd amikor elkészültek, megkértem őket, hogy tegyék a szőnyegre középre.
megmondom őszintén, hogy rendkívül meglepő volt, hogy maguktól alakították ki a kört, sőt, ha nem fogta két emberke a kezét, valaki mindig megigazította. Azt hiszem ennek jelentése van:)
Társas kapcsolatok ápolása
Az osztály feladata volt, hogy egymást jellemezzék egy -egy mondatban, és fűzzék ezt verssé.
Novemberben a témához kapcsolódóan csapatmunkában készült el a közös plakát, amely a barátság fontosságáról szól.
Vegyes csoport lévén mindennap adódnak olyan helyzetek, ahol a nagyobbak segítségére lehetnek a kisebbeknek. Ezeket a segítségeket öleléssel hálálják meg egymásnak.
A diákok számára az volt a feladat, hogy írjanak minden osztálytársuknak 1-1 pozitív gondolatot, olyan tulajdonságot, amiért szeretik és fontosnak tartják a kapcsolatukat.
Mielőtt hozzáfogtak volna egy – egy jó tulajdonság, számukra kedves történet leírásába, arról beszélgettünk, h az életünket mennyi kapcsolat hálózza be, és ez a hálózat óvja meg őket, teszi nyitottabbá, közvetlenebbé, bátrabbá.
A rendelkezésre álló idő eltelte után nagy lelkesedéssel olvasták a kedves gondolatokat a diákok, és még azt is igyekeztek kideríteni, hogy ki, melyiket írhatta,valamint felelevenítették az elmúlt évek kedves emlékeit is.
Nyíregyházi Móra Ferenc Álatlános Iskola Petőfi Sándor Tagintézménye
A fiúkból álló csapatunk e témához találóan egy csavarhúzót és egy villáskulcsot rajzolt le, amivel szerelni-javítani lehet.
A jelkép köré olyan szavakat, fogalmakat gyűjtöttek, amik utalnak arra hogy miben fognak javítani a közeljövőben.
Közös beszélgetés után, a gyerekek kiválasztották a színezőket. Majd olló segítségével formára igazítottuk. A gyerekek felragasztották a barátságdombra barátjaikat.
Társas kapcsolatainkat minden boldogságórán, és azokon túl is folyamatosan ápoljuk. Csoportunkban rendszeresek a konfliktusok, amelyeket próbálunk kezelni, de ez bizony nem mindig könnyű. Olyan feladatokat szoktunk az osztályfőnöki órán végezni, amellyel elmélyíthetjük a társas kapcsolatok iránti igényünket. Pl. körbeülünk, becsukott szemmel elképzeljük a legjobb barátunkat, majd mesélünk róla, vagy csak egyszerűen végigmegyünk a társas kapcsolatok színterein.
Csoportunkban nagy hagyománya van a táncolásnak. Ösztönözzük a gyerekeket arra, hogy társaikat segítség a tánc során, és a vidám tánc közben nézzenek egymás szemébe. Így a párok között mindig nagy a mosolygás.
1. Relaxációs gyakorlat:
– fújja a szél a fákat
– lassan forog a kerék
– szállnak, szállnak, peregnek a levelek
– légzőgyakorlat
2. Öleléskör indítása: egymás köszöntése
3. Boldogság mondóka
4. Boldog Dóra meséje: Bogyó és babóca: A barátság, Lola meséi: A legjobb barát
5. Beszélgetés a barátságról
– gondoljatok a barátotokra, tegye fel a kezét, akinek 1,2,3 barátja van
– gondolj arra barátodra, aki itt van az óvodában: nézz rá, küldj neki egy mosolyt – nézzetek egymásra, tekintetek találkoznak
Olyan jó, hogy barátok vagytok, és boldogok vagytok együtt. A barátság nagyon fontos, jó a barátokkal játszani, együtt lenni, segíteni egymást.
Párkereső játék: Ennek a kislánynak….
6. Páros játék: Húzz húzz engemet, Tükör játék: tükör előtt álló kisgyermek
7. Barátság mondóka: Ha a barátok összevesznek – kibékülés – kézfogás
A barátomnak tartalak, mert…
A barátom vagy, mert….
8. Zene: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek…
9. Boldogság jel elhelyezése