Az ehavi téma feldolgozásánál a foglalkozást rövid mindfulness és relaxációs gyakorlatokkal vezettük be.
Beszélgetőkörben átvettük, hogy mi mit gondol a barátságról, társas kapcsolatokról. Miért fontos, hogy ápoljuk a kapcsolatainkat, milyen egy igaz barát, hogyan válhatunk jó baráttá és hogyan tehetjük jobbá a kapcsolatainkat. A gyerekek egyre inkább megnyíltak beszélgetés közben, amit örömmel tapasztaltam.
Megnéztük az állatos természetfilmeket. Játszottunk fagyott babzsák játékot, de mi plüssöket helyeztünk a fejünkre. 🙂 Többször játszottunk a hónap folyamán párokban és csoportokban, ahol a gyerekek csak egymást segítve, támogatva érhettek el jó eredményt. Készítettünk barátság karkötőt. Izgalmas hónapunk volt! 🙂
Társas kapcsolatok ápolása
Erzsébethelyi Általános Iskola
Együtt megnéztük a természetfilmeket, amelyek csoportban mozgó állatokat mutattak be…..halak, seregélyek, ludak. Lenyűgöző volt! A gyerekek ámultak. 🙂 Utána játszottunk „Fagyott babzsák” játékot, készítettünk barátság hajókat, papírból repülő madarakat, majd lementünk az udvarra, és röptettük is őket. Igazi élmény volt!
Beszélgettünk arról,hogy egyedül sokkal nehezebb bizonyos dolgokat megcsinálni: tanulni, játszani.
Egy kellemes órát töltöttünk el játékkal, filmek megtekintésével, azok megbeszélésével. Megnéztük a halakról, darvakról és a ludakról egy-egy kisfilmet. Közösen kiválasztottuk a hónap feladatát és origami technikával madarakat hajtogattunk. Segítettük egymást, ha valakinek nehézsége támadt.
Ez a hónap igazán tartalmasra és szépre sikerült, sok közös élményben volt részünk és igyekeztük úgy alakítani a programjainkat, hogy minél több társas együttlétre, közös játékra, foglalkozásra kerüljön sor ebben a hónapban. A kis manócskáim még csak első osztályosak. Sokan ismerték egymást az oviból, de vannak olyanok is köztük, akiknek év elején nem volt ismerőse az osztályban. Novemberben az egymással való közös és szép élmények gyűjtésére fektettük a hangsúlyt.
Bevezetésképpen megnéztük az ajánlott videót az összetartozásról (Bunny girl) és eldöntöttük, hogy mi is készítünk egy közös csoportképet, igaz más megközelítésben, kicsit már a télre hangolódva. Mondanom sem kell, hogy tetszett a gyerekeknek a fényképekből kivágott arcuk. Az alkotás vidáman folyt, a gyerekek szünetekben is sokszor odamennek és megcsodálják egymást és magukat.
Gyakoroltuk az egymásra odafigyelést is. Láncot alkotva mozdulatsort kellett utánozni. Természetesen a végére, már teljesen mást mutattak a gyerekek, melyen ismét sokat nevettünk.
A lányok és fiúk külön-külön megpróbálhatták a százlábú játékot sok kacagás közepette.
A hónap közepén a következő közös programunk a Bodorka Népmesepont által tartott foglalkozás volt. Itt a gyerekek mesét hallgathattak, majd egy libás tányért készíthettek maguknak Márton nap alkalmából. Mivel ezen a foglalkozáson csak fél csoport (15 gyermek) tudott részt venni, az iskolában maradt gyermekek részére Kártyavár játékkuckó foglalkozást tartottam. Ennek a lényege az volt, hogy a gyerekek megismerkedhessenek a társasjátékozás alapvető szabályaival, saját szabályokat is kialakítottunk, amelyről fogadalmat is tettünk és ezt ujjlenyomatunkkal pecsételtük meg. Ezután forgószínpad-szerűen régi és új társasjátékokat próbálhattak ki a gyerekek. A következő délután ugyanez volt a program, de akkor cseréltek a gyerekek, így mindenki részt tudott venni mindkét foglalkozáson.
A közös élmények, az együtt nevetés meghozta gyümölcsét. Tartalmasabbak a beszélgetéseink és nyitottabbak lettek egymás felé a gyerekek.
DE Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája Arany János téri feladatellátási helye
Társas kapcsolatainkat nagyban befolyásolja, mennyire vagyunk képesek kötődni és bízni a másikban.
Ezt jelképezi a Százlábú feladat, melyet nagyon élveztek a gyerekek.
Novemberben a koronavírus okozta megbetegedések miatt sajnos óvodánkban hosszabb ideig rendkívüli szünetet rendeltek el. A Boldogságórák megvalósítását , a szülők bevonásával, online formában valósítottam meg. A gyermekcsoport zárt facebook oldalán először egy rövid tájékoztatót osztottam meg a szülőknek, a Társas kapcsolatok boldogságfokozó hatásáról, szerepéről. Ezt követően egy feladatbankot állítottam össze a téma feldolgozásához.
Feladatok:
1. Nézegessenek családi fotókat. Beszélgessenek a gyerekekkel a családtagokról. Arról , miért fontos a család( szeretet, összetartozás, számíthatunk egymásra, gondoskodás…stb)
2. Nézzék meg közösen Bogyó és Babóca barátság című meséjét. https://www.youtube.com/watch?v=mEaMIFtHUbI
A mese után beszélgessenek a barátságról. A gyermeknek ki a barátja? Mit szoktak együtt csinálni? Miért fontos a barátság? Mi lenne velünk barátok nélkül?
3. A gyermek készítsen rajzot : rajzolja le a legjobb barátját, vagy rajzoljon a barátjának valami szépet-írhatnak rá üzenetet is.
4. Lehetőség szerint színezhetnek is ( melléklet a barátság színező)
5. Hallgassák szeretettel a hónap dalát: Bagdi Bella : Ha boldog
vagy…https://www.youtube.com/watch?v=ugFvhdvPAhs
A Rózsa csoportban , 2021. szeptemberétől tartok Boldogságórákat. A szülők bevonás a megvalósításba, még kezdeti szakaszban van. Örömmel tölt el, hogy ennek ellenére, voltak akik csatlakoztak a megvalósításhoz.
Bízom benne, hogy decemberben újra együtt lehetünk!
Novemberben , a koronavírus okozta megbetegedések miatt , sajnos több héten keresztül a rendkívüli szünet volt az óvodánkban. A Boldogságóráknak ebben a nehéz időszakban azt gondolom, még nagyobb létjogosultsága van. Ezért gondoltam azt, hogy most az aktuális témánkat, a szülők bevonásával , online valósítom meg.
A gyermekcsoport zárt facebook oldalán először egy rövid tájékoztatót osztottam meg a szülőkkel a Társas kapcsolatok boldogságfokozó szerepéről. Aztán egy feladatbankot állítottam össze amelyikből szabadon választhattak, a téma feldolgozását illetően.
A feladatok:
1.Nézegessenek családi fotókat. Beszélgessenek a gyerekekkel a családtagokról. Arról , miért fontos a család( szeretet, összetartozás, számíthatunk egymásra, gondoskodás…stb)
2. Nézzék meg közösen Bogyó és Babóca barátság című meséjét. https://www.youtube.com/watch?v=mEaMIFtHUbI
A mese után beszélgessenek a barátságról. A gyermeknek ki a barátja? Mit szoktak együtt csinálni? Miért fontos a barátság? Mi lenne velünk barátok nélkül?
3. A gyermek készítsen rajzot : rajzolja le a legjobb barátját, vagy rajzoljon a barátjának valami szépet-írhatnak rá üzenetet.
Lehetőség szerint színezhetnek is .( melléklet a barátság színező)
4.Hallgassák szeretettel a hónap dalát: Bagdi Bella : Ha boldog vagy…https://www.youtube.com/watch?v=ugFvhdvPAhs
A tevékenységekről lehetőség szerint készítsenek fotókat.
A Rózsa csoportban , 2021. szeptemberétől tartok Boldogságórákat. A szülők bevonás a megvalósításba, még kezdeti szakaszban van. Örömmel tölt el, hogy ennek ellenére, voltak akik csatlakoztak a megvalósításhoz.
Bízom benne, hogy decemberben újra , közösen , együtt lehetünk!
Várkonyi István Általános Iskola, Cegléd, Széchenyi út 14/d
A társas kapcsolatok ápolása nagyon fontos volt nekünk ebben a hónapban. Sajnos a karantén és az online oktatás sem került el minket. Szerencsére a gyerekek így is megtalálták a módját a kapcsolatok ápolására.
A videók jó célt szolgáltak a digitális oktatás során.
Naplót írtak, melyik nap hogyan tartották családtagjaikkal, barátaikkal a kapcsolataikat.
Egy héten 2-3-szor a Pozitivity játékkal is tudtunk játszani reggel tanulás előtt. Nagyon tetszik a lurkóknak a játék.
Mint hal a vízben – A társas kapcsolatok ápolása
A téma feldolgozását a „Meleg fészek” relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd meghallgattuk Kormos István A fecske meg a szalmaszál meséjét Pogány Judit előadásában. A mese után beszélgettünk a családról, arról, hogy ki-miben szokott odahaza segíteni, kinek milyen feladatai vannak. Beszélgettünk óvodai csoportunkról is: ki-kivel szeret játszani, ki miben segített társának, vagy a kisebbeknek. Eljátszottuk a Fészekfogó játékot is, de egy kicsit másképpen. Vegyes csoport révén – sok a kiscsoportos korú gyermek -, számukra a játékszabály megértése, betartása nehézséget okozott így inkább Ölelő-fogót játszottunk.
A feladatok közül a Mint a hal a vízben feladatot választottam, melynek megvalósítása lehetővé tette, hogy minden kisgyermek életkorának megfelelő szinten valósítsa meg a feladatot: A kicsik akváriumi halacskákat razolhattak, színezhettek, míg a nagyok barkácsolással alkváriumot építettek.