Legyen barátod, társad, sokkal vidámabb lesz az életed!
Mennyivel szórakoztatóbb úgy élni napjainkat, ha van kivel játszanunk, beszélgetnünk, ha segítségre van szükségünk, van kihez fordulnunk.
A hónap témája a Társas kapcsolatok.
9. osztály több új tanulóval. 10 fiú, 1 lány. Fontos szerepet kap a társak megismerése, elfogadása, barátságok kialakulása. Meg tudják-e fogalmazni, ki az igazi barát, vagy egész egyszerűen érzik?
Lazítás – feszültségoldás: Alkossunk kört, figyelem hogyan, ki-ki mellett helyezkedik el.
– Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…
– Hervad a virágom, éled a virágom
– Domborítok mint a cica, házba bújok, minta csiga
– Medve vagyok és cammogok
– Totyog a liba, nagy a galiba
Remek hangulatkeltő gyakorlatok, vidámság, könnyed ráhangolódás.
– Színezz, a rajz téged ábrázoljon!
– Kit tartasz a legjobb barátodnak?
– Kapcsolati ábra – Megjeleníti ki tölt be központi szerepet, és ki az aki távol tartja magát a többiektől.
Bezzeg Andrea: Tavaszi ébresztő történetének meghallgatása
– Érzékenyítés
– Miért fontosak a barátok?
Körbe vesznek a jó barátok – Barátságjel színezése
Döbbenetes, hogy a gyakorlatok során milyen érzelmek kerülnek felszínre, rávilágít problémákra, segít azok megoldásában. Köszönöm a könyv által nyújtott segítséget, mintafeladatokat.
Társas kapcsolatok ápolása
Foglalkozást kezdő relaxáció:
„Domborítok, mint a cica, házba bújok, mint a csiga” c. mondókára domborítjuk, majd behúzzuk a fejet és a nyakat a mellkasunk védelmébe, és a sarkunkra kuporodunk. Ezt néhányszor ismételjük.
Ráhangolódás:
Meghallgatjuk/elénekeljük Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek c. dalát, énekelve, mozgássorral.
Beszélgetőkör indítása a szőnyegen „Nyuszipajtás hogy vagy?” c. játékkal. Amikor körbeért a kérdés és a válasz, megkérdezem, hogy vajon miért kérdeztük meg, hogy van a pajtásunk? Mikor érdekel bennünket, hogy van a „Nyuszipajtás”? Amikor ismerjük, amikor egy családba, egy óvodába, egy faluba, egy házba, egy focicsapatba járunk, akkor oda tartozunk. Ők olyanok nekünk, mint a családunk, akik a családtagokból állnak, apa-anya-gyerekek-nagyszülők-unokatestvérek. Az ovis családunkba pedig az óvodástársaink-óvónénik-dadusok. Akkor érezzük jól magunkat, ha mindenki jól érzi magát az oviban. Ha valaki sír, bizonyára jólesik neki, ha odamegyünk megvígasztalni, kiderítjük, hogy miért sírt és segítünk neki, hogy jobb kedve legyen.
Jelentésteremtés:
Szerintetek mivel tudunk örömet szerezni a társainknak? Mindannyian mindig ugyanazt szeretjük? Megkérdezem, hogy a legjobb barátjuknak mit adnának, hogy megvígasztalódjon? Megy körbe a plüss, és valaki mond valamit. Amikor kimondta, megkérdezem a többiektől, hogy ki örülne ennek? És ki az, aki nem? Aki nem örülne, annak mit adnánk? Szépen lassan, próbálom rávezetni a gyerekeket, hogy figyeljenek oda egymásra. Az az igazi figyelem és szeretet, ha nem a mi akaratunkat erőltetjük másokra, hanem azzal tudunk örömet szerezni, ha az ő kívánságát helyezzük előtérbe.
A téma feldolgozása mesével:
Elmesélem Bezzeg Andrea: Tavaszi ébresztő c. meséjét és megbeszéljük, hogy milyen jó érzés a titkos meglepetés. Milyen jó, hogy végiggondolták az állatok, hogy a medve minek örülne, mert az az igazi öröm.
A foglalkozás lezárása:
Barátságláncot készítünk. Mindenki kiszínezi az előre megrajzolt emberfiguráját olyanra, amilyennek magát látja. A nagyok kivágják, a kicsiknek kell segítség. Amikor készen vannak, megfogják egymás kezét, a barátok egymás mellé állnak, folyamatos láncot alkotva. Majd egy nagy kartonra ugyanabban a sorrendben felragasztjuk a saját emberfiguráikat, ahogy álltak.
A munkafüzetből kimásolt barátság jelét kiszínezzük közösen és felragasszuk a 3. lépcsőfokra.
Megbeszéljük, ha valaki beteg a csoportban, egy lapra mindenki rajzol Neki valami szépet és azt elküldjük Neki. Bízva abban, hogy örömet szerzünk, ezáltal hamarabb felgyógyul és jön hozzánk újra.
Társas kapcsolatok – Reflexió
A társas kapcsolatokhoz is tökéletesen illik ez a mese (Vlagyimir Szutyejev – A gomba alatt), ahogy örömet szereznek, segítenek egymáson a „bajba került” kisállatok. Barátságok kötődtek és együtt megoldották a nehézséget. Ezt a téma feldolgozásánál elő is hozták a gyerekek, hogy ebben a mesében is a társas kapcsolatok vannak jelen, Ők lettek a „gomba alatti család” az eső idejére. Innen a nagyobbakkal tovább fűztük a mesét. Miután kisütött a napocska és mindenki hazament, azután néha meglátogatták egymást. A kismadár felderítette ki, hol lakik, és meglátogatták egymást. A hangyának csodaszép faleveleket vittek, az egérkét elvezették egy diófához, ahol lakmározhatott,….stb. Nagyon cuki lett a folytatás…
A barátság hónapja sok lehetőséget adott, hogy a csoportban felmerülő társas viszonyok konfliktusait szelídítsük.Csoportunkban a gyerekek között gyakori a durvaság,szóban is, tettlegességben is.Ebben a hónapban kolléganőimmel azon fáradoztunk, hogy a gyerekek és miattuk szüleik problémáit megoldjuk.A ,,fekete báránynak” kikiáltott gyerekek jó oldalát erősítsük,a szülőknek fogadó órán tájékoztatást adjunk a változásokról,a szülőknek olyan pozitív társas kapcsolatról küldtünk fotókat,videókat,amelyből szeretet,jókedv és közösen végzett békés tevékenység áradt.A mások hibáztatása, és a másik gyereke csak a problémás,hát innen indultunk apró lépésekben szülőkkel és gyerekekkel együtt foglalkozva a közösség építő munkánk.Nehezítette a tájékoztatást a Covid vírus miatt a személyes beszélgetés lehetőségének hiánya.
A fiúk és lányok közötti lelki különbséget több hétig kiemelten hangsúlyoztuk.A fiúk számára érzékeltettük, hogy a lányok érzékenyebbek,a testük is lelkük is hamarabb sérül.Hasonlítottuk a lányok testét,lelkét:,,mint a lepke szárnya,mint a hímes tojás,mint az üveg gömb stb.”
Sok javulás,változás történt a csoport békés együttélésében ebben a hónapban.
A barátságokat erősítettük barátság karkötőkkel,nagy lelkesedéssel készítették,és adták oda.Senki nem ment haza úgy, hogy nem volt barátság karkötő a kezén.Az egyik kisfiú,akinek még eddig sose volt igazi barátja hetekig hordta büszkén a barátság karkötőt.Édesanyja külön megköszönte, hogy foglalkoztunk a barátság témával,és ez mennyire sokat jelentett a kisfiának.
Kolléganőm ebben a hónapban kapott bizonyítékokat, hogy a Boldogság Óra milyen pozitív hatással van a gyerekek közösségi életére is.
Szentesi Felsőpárti Óvoda, Dr. Mátéffy Ferenc utcai Tagóvodája
Elérkeztünk a boldogságóra 3. témájához a társas kapcsolatok ápolásához. Az egyik legfontosabb óra, hiszen az ember társas lény, a boldogságához elengedhetetlen a kapcsolatok ápolása. A csoportban is nagyon nagy hangsúlyt helyezünk a társas kapcsolatok alakítására, hiszen a gyerekek többsége most került először közösségbe, meg kell ismerje a szabályokat, nagy szükségük van a szociális kapcsolatokra. Szeretnénk, ha igazán jó közösséggé alakulnánk, és ebben sokat segít a boldogság óra pedagógiája. A pandémia miatt kialakult nehéz helyzetben ránk pedagógusokra most sokkal nagyobb felelősség hárul, hiszen a gyermekek élettere is leszűkült. Az óvodai kapcsolatok alakításának elsődleges színtere a közös játék, mely során barátságok szövődhetnek. A baráti kapcsolatok kialakítása, az összetartozás pozitív érzelme, fontos a testi és lelki egészségünk megerősítésében.
1. Ráhangolódás a témára
2. Témával kapcsolatos mese elolvasása
3. Mesefeldolgozás
4. Témához kapcsolódó feladatok
5. Foglalkozás lezárása énekkel
Az aktuális téma megbeszélése után, feldolgoztuk a mesét és megfejtettük a keresztrejtvényt.
Az aktuális téma megbeszélése után, feldolgoztuk a mesét és megfejtettük a keresztrejtvényt.
Az aktuális téma megbeszélése után, feldolgoztuk a mesét és megfejtettük a keresztrejtvényt.
2020. november
A család témakörben kézenfekvőnek tűnt, hogy a társas kapcsolatokról beszélgessünk, hiszen a 3-4 éves gyermekeknek elsősorban a család jelenti a szoros társas kapcsolatot. Olyan mesét kerestem, ahol a családi gondoskodás, az összeveszés és kibékülés is megjelenik, és a végén minden jóra fordul. Így esett a választás Döbrentey Ildikó: Csigacsalád című meséjére.
Csigákat rajzoltunk kemény kartonra: kisebbeket, nagyobbakat, vicceseket és komolyabbakat is. Miután kivágtuk a formákat, fehér mágnes-táblánál meséltem el a mesét, közben táblafilccel kiegészítettem a képet.
Ezen a héten többször is elmeséltem a mesét, mert úgy éreztem, szükségük van a gyerekeknek erre. És valóban, a hét vége felé megérett bennük a történet annyira, hogy beszélgettünk is róla.
A mese szereplőit több szempont szerint is csoportosítottuk, és beszélgettünk az eseményekről:
Kik tartoznak a Csigacsaládba?
Miért adtak salátalevelet a tücsöknek, a nyuszinak és a kismadárnak?
Miért haragudott meg a forgószél? Igaza volt?
Kik segítettek a bajba jutott kiscsigának? Miért segítettek?
Hány salátalevelet csomagolt Csigamama? Miért?
Szépen megjelent az a motívum is, hogy lehet hibázni, ki is lehet javítani és bocsánatot lehet nyerni; egyúttal a közösségben való viselkedési normák is szóba kerülhettek. Pontosan tudták a gyerekek, hogy csúfolódni nem illik, és, hogy a forgószél jogosan haragudott meg.
A beszélgetésekből egyértelműen kiderült, hogy a gyerekek pontosan tudják, hogy annak, aki bajban van, segíteni kell, ahogyan a Csigacsalád segített a három vándoron, amikor éhesek voltak. Azt is értették, hogy a három vándor miért sietett a kicsi csiga segítségére…