Elkészült Pitypangfalva barátságlánca. A gyerekek imádják ezeket a foglalkozásokat ❤️
Társas kapcsolatok ápolása
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Magyar irodalomból a mesék témakörnél tartunk, így a boldogságóra munkafüzetekben a társas kapcsolatok témaköréhez kapcsolódó mesét dolgoztunk fel. Csoportokat alkotva báb előadást is készítettünk belőle: A róka és a farkas lakodalomban.
Együtt könnyebb – kicsit másképp
Tulajdonképpen a javasolt témákat mind feldolgoztuk, egy kicsit másképp: A hónap dalát meghallgatva e gyerekek lelkesen vették észre a tartalmi hasonlóságot a hallgatott dal ( „Ha boldog vagy, tapsolj a kezeddel…”) és az általuk többször elénekelt, eljátszott dalocska között (” Ha jó a kedved tapsolj egy nagyot…)Majd a javasolt filmek megtekintése és értelmezése után nem madarat, hanem barátságrepülőt hajtogattunk, amibe mindenki beleírt egy kis vidámságot, vagy bátorító üzenetet. Ezeket a repülőket reptettük a magasba, s aki elkapta, az elolvashatta, hogy neki melyik üzenet érkezett a magasból. Kipróbáltuk a százlábút is. Nem is bizonyult olyan egyszerű feladatnak. Levezetésként megnézték a Nini mesék 14. epizódját (https://www.youtube.com/watch?v=e1yaWHcPgUM ), amelyben kiderült, hogy egy nehéz kerti munkából hogyan lesz vidám, mókás tevékenység, ha többen összefognak. Amíg a meséhez tartozó dalt ( Együtt könnyebb ) hallgatták a kisdiákok illusztrációt is készíthettek a meséhez.
A társas kapcsolatok hónapjába érkeztünk, feljutottunk a 3. lépcsőfokra. Nem kezdhetünk boldogságórát anélkül, hogy boldogságminyonunkat ne szeretgetnénk meg és adogatnánk körbe.
Relaxációnk most az „almát szedj, ügyesedj…,szőlőt szedj ügyesedj..” volt. A hónap dalára vidáman táncolunk, mozogtunk.
Az e hónapi két mesénket (Tavaszi ébresztő, Fecske meg a szalmaszál) örömmel hallgattuk. A téma feldolgozás során megtanultuk, hogy az ember társas lény,és ezért fontos a megfelelő fejlődés érdekében, a közösség megléte, a kapcsolataink rendszere. A barátság oltalmaz bennünket a magánytól is. Szükségünk van egymásra, és a szeretetre.
Ezután közösen készítettünk jellel ellátott barátság láncot, amit később ki is színeztek a pillangós gyerekek. Egy nagyon jó kis szeretetkört varázsoltunk a szőnyegünkre.
Nagyon jól sikerült a fészekfogó játékunk is.
Majd a „melegfészek relaxáció” játékban elképzeltük, hogy egy puha meleg fészekben vagyunk(Még a párnánkat is magunkhoz szorítottuk). Ebben a biztonságot adó fészekben töltöttünk nyugodt perceket, addig amíg a madármamánk vissza nem érkezett hozzánk. Öröm és lelkesedés volt jellemző mindeközben.
A zárókörünkben beszélgettünk arról, hogy ki, milyen segítséget kért akkor, amikor egy faladat megoldása nehézségbe ütközött. Azt is elmondtuk egymásnak, hogy kivel laknánk egy fészekben.
A boldogságóránk végén elhelyeztük egymás csuklóján a barátságkarkötőnket. Annak adtunk karkötőt, ki kedves nekünk.
Szombathelyi Bercsényi Miklós Általános Iskola
A gyerekekkel beszélgettünk a társas kapcsolatok fontosságáról.Csapatépítő játékokat játszottunk,majd megnéztük a videót a madarakról.Ezután a gyerekek színespapírból elkészítették a saját madarukat,amiket aztán levittünk az udvarra és kipróbálhatták hogy szállnak a szélben.
Beszélgetésünk közben folyamatosan szó van a vírus okozta bezártság negatív hozadékáról. Ellenben örömmel élünk meg minden együtt töltött időt barátokkal, osztálytársakkal, tanárokkal, szülőkkel, testvérekkel, miközben tudjuk, bármikor korlátozás léphet be. Nem elég a rajzlap arra, hogy mindent le tudjunk rajzolni, sok minden kimaradt, ezért is lett kicsit zsúfolt a rajzunk.
Ebben a hónapban a társas kapcsolatok fontosságával foglalkoztunk a 9. B osztályban. Az óra elején beszélgettünk, hogy kinek milyen társas kapcsolatai vannak, miért fontosak ezeknek a kapcsolatoknak a fenntartása. Látnak – e összefüggést a kapcsolatok minősége, és az egészségi állapotuk között? Miért fontos a kötődés, a bizalom? A beszélgetés gyorsan beindult, a témához az osztály többségének volt véleménye, akadt olyan is, aki nagyon személyes dolgokat hozott be. Jó volt látni, hegy társas kapcsolatok terén a tanulók tisztában vannak a minőségi kapcsolatok jelentőségével, fontosságával, és azok rájuk vonatkozó hatásával.
Elvégeztük a „Hosszú táv” feladatot, ahol rengeteg dolgot szedtek össze a tanulók. Kíváncsian várták, hogy a társuk milyen dolgokat fog mondani, mennyi új dolog lesz még.
Az óra végén megnéztük „A legjobb segítség” feladatban javasolt videót. A tanulók csendben és nagyon figyelmesen nézték az előadást, mely mély érzelmeket hívott elő, így a megbeszélés is egyre érzékenyebb és intimebb témákat érintett.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvoda Könd Utcai Telephely
Társas kapcsolatok ápolása kapcsan a gyerekekkel elbeszélgettünk kik lehetnek a barátaink, hogy nem csak az emberek, de az állatok is. Majd a halak mozgását utánoztuk, és halas dalokat énekeltünk, majd a tegnap elkészített színes papírokból kivághatták, rajzolgatták, ragaszthatták. Ez lett a mi halóvodánk, ahol mindenki kis hallá változva a csoportban legjobb barátai közelébe helyezthette el a saját halát, majd sétát tettünk, hogy megnézhessük az óvodában található akváriumot.
Korábban már készítettünk videót a barátságról. Most azonban változott a csoportösszetétel, s az egyéni különbségek, eltérések nőttek, így a barátságokból kevesebb lett.
Beszélgetésünk kezdeti témája – egy konfliktus után -, hogy mindenki nem lehet a barátunk, de mindenkit tisztelnünk kell. Majd a témánk a barátságok elmesélése lett. Megállapítottuk, hogy a barátság jó dolog, s akinek nincs barátja, annak is hiányzik a barátság. Akiknek vannak barátai, azok boldogabbak.
Első osztályos tanulóim nagyon ügyesen megfogalmazták, mi is az a társas kapcsolat:
– az, amikor anya és apa szereti egymást (#szerelem)
– az, amikor én és a tesóm jól eljátszunk (#testvériség)
– az, amikor a barátomat sosem hagyom cserben (#barátság)
– az, amikor együtt vagyunk a családunkkal (#család) !
🙂 Aranyosan próbálták körbeírni, hogy számukra mit is jelent a társas kapcsolat!
Kis kártyákra rajzolták le! Család (baloldal), barátság (jobboldal)