Rajzórához kapcsolódó feladat volt.
Társas kapcsolatok ápolása
Mezőlaki Arany János Általános Iskola
A plakát a napszakokat mutatja. A gyerekek csoportokba szerveződve írták be, hogy kitől, milyen segítséget kapnak a nap folyamán. Összegyűjtöttük, hogy kire számíthatnak, ki támogatja őket, kihez fordulhatnak, ha bajban vannak.
A saját osztályomon kívül a 2. b osztályban is tartottam boldogság órákat. A társas kapcsolatokat az adott mesén át vezettem be ” A róka és a farkas a lakodalomban” Segítettem felismerni a gyerekeknek, hogy vannak a közelünkben olyan értékes emberek, akik segítenek a mindennapjainkban. Végül elkészítettük a társas kapcsolatok tablónkat is.
A társas kapcsolatokról a meseszőnyegünkön körben, ülve beszélgettünk. Miért fontos a barátság? Miért jó, hogy nem egyedül játszunk? A barátom, hogy vagy kérdést feltették egymásnak a gyerekek, majd közös tevékenységbe kezdtünk. Pl. együtt épített a csoport, rajzoltak egymásnak, együtt játszottak és a barátságláncot is megalkották.
A hónaphoz tartozó keresztrejtvény segítségével megbeszéltük, hogy mi a szív szava. Utána beszélgettünk arról, hogy milyen egy jó barát. Illetve együtt énekeltünk és táncoltunk a hónap dalára is.
Összegyűjtöttük az őszi levelekre,a számunkra fontos értékeket.Tantermünk dîsze lett.
Már sokan tudják egymás nevét, kialakulóban a párbeszédes kapcsolat. Tanulgattuk, ha valaki sír vagy hiányzik az anyukája, együtt vigasztaljuk, biztatjuk. A mikrocsoportos vagy frontális tevékenységek során, játszottunk páros vagy körjátékot, ahol megérintik egymást, fogják egymás kezét. Tudnak egymás felé fordulni, megszólítani egymást. Megbeszéltük, hogy ez milyen érzés. A „Ha boldog vagy mutasd meg…” dalt már mutatják, velem éneklik. A foglalkozás folytatásaként a „Barna mackó kuckója” című mesét elbáboztam, amibe ők maguk is részt vettek. A mese után feltett kérdésekre már válaszolgattak. Van fogalmuk a barátságról, a segítségnyújtásról, a kedves odafordulásról. A foglalkozás zárásaként maguk színezhették ki a meseszereplőket és a díszletet.
A társas kapcsolatok témakörét online feladatok srgítségével dolgoztuk fel.
A társas kapcsolatokról beszélgetve a barátok szerepéről sok érdekes dolgot elmondtak a gyerekek.
Ők már egy olyan generáció tagjai, amely a társas kapcsolatok területének tekinti a világhálót is. Érdekes, ugyanakkor nem volt meglepő hallani, hogy milyen könnyen születnek a digitális térben ismerteségek, és ezek milyen kis része alakul át igazi barátsággá.
Az osztálytársak között az elmúlt években kialakuló baráti kapcsolatok fontosak számukra. Az együtt átélt élmények, legyenek azok jók és rosszak is, megerősíti ezeket.