A kiscsoportos gyerekek már kiismerték magukat a csoportszobában, tudják minek hol van a helye. Már abban is tudnak egyezkedni egymással, hogy kivel és hol játsszanak. Elkezdődött a baráti kötődések szerveződése.
Társas kapcsolatok ápolása
Nőtincsi Vár-Lak Óvoda és Bölcsőde
Társas kapcsolatok
A novemberi hónapban még mindig sokat betegeskedtek a gyermekek ezért sajnos késve tudtam megtartani a foglalkozást, de annál nagyobb örömmel.
Megbeszéltük, hogy miért is van szükség társakra, miért, ha barátaink vannak. Relaxációs gyakorlatokkal folytattuk, majd Bagdi Bella cd-én lévő zenére táncoltunk. A gyermekek ezt nagyon szeretik is felszabadulnak tőle. Elbáboztam a Süni irigy lesz c. mesét, amit nagy odafigyeléssel hallgattak a gyermekek. Majd játékos feladatokkal próbáltam szemléltetni a témakört. Készítettünk zsenilia drótból egyforma színű barátságkarkötőket. Társas tornát csináltunk, amit a pároknak teljesítenie kellett. Megrajzoltuk közösen a barátság láncot, ahol mindenki saját magát rajzolta meg, majd felragasztottuk egy kartonra őket.
Úgy gondolom a gyermekek nagyon jól megértették mi is a lényege ennek a témakörnek.
A nap indításaként kismadárként összehúzódtunk a kis székeken , beszéltünk madárnyelven, próbálgattuk a szárnycsapkodásokat, hívtuk kétségbeesetten anyukánkat hangos csipogással. Megbeszéltük, hogy milyen jó ha van valaki, aki meghallja, hogy hívjuk és segítségünkre siet. Majd elringatózva a fészkünkön meghallgattuk „A fecske meg a szalmaszál” mesét. Nagyon tetszett a gyerekeknek, megfogalmazták, miként került bajba a fecskefióka, kik segítettek neki.
Újabb játék következett, amikor a gyerekek elmesélték, hogy otthon kivel osztoznak a fészken, és kit vinnének haza a csoportból. Észrevették azt is a felsorolásból, hogy van olyan társuk, akit többen is hazavinnének, de akad olyan is, akit senki nem vinne haza szívesen. Érdekes volt hallgatni a gyerekeket, hogyan magyarázzák választásaikat.
A hónap dalát mindig szívesen hallgatjuk, most már ismerősként a gyerekek kérésére is.
Jászai Mari Általános Iskola Gárdonyi Géza Általános Iskolája Kerékteleki Bársonyos Telephely
A társas kapcsolatok óráin belül sok mindent megbeszélnünk. Például hogyan oldhatnánk meg a csoporton belül egymás elfogadását. Tetszett a film a gyerekeknek. Mi a százlábút próbáltuk meg. Vidámra sikerült. (Sajnos hiába vártuk a társak gyógyulását, így csak 6-an tudtuk kipróbálni.) Ebben a hónapban tettünk egy nagy sétát is kipróbálva a hosszú úton az egymáshoz való viszonyulást. Jól éreztük magunkat ismét! Közösen építettük meg egy hozzánk hasonló falu makettjét.
Novemberi boldogságóra feladatként az együtt könnyebb témát választottuk. Megtekintettük az állatvilág jelentős közösségeit és megbeszéltük, hogy miért élnek, élünk közösségekben.
A gyakorlati feladat mindenkinek nagy örömet okozott. A szünetben is röptettük a mi kis madárseregünket!
A szokásos évi kirándulásunkon voltunk a csoporttal.
Nagyon jól sikerült,a gyerekek nagyon élvezték,hiszen az idő is nagyszerű volt.
Fedfedezték a csigát a fűben, a bodobács bogarakat, kisebb siklót is láttunk.
Egy kis elemorzsiát is ettünk a padon pihenésképpen.
A társas kapcsolatok erősítését szolgálja nagy mértékben a kirándulás.
Atkári Petőfi Sándor Általános Iskola
Ebben a tanévben Berg Judit: Rumini című művét olvassuk el. Papírcsónakokat hajtogattunk, melyeket a Szélkirálynő köré rendeztünk. Egy csapat vagyunk, minden kis csónak ugyanabban az irányban halad előre. Ugyanazon a tengeren hajózunk a helyes irányba. Időközben ha valamelyik csónak eltér a többitől, segítségére sietünk. Ilyen gondolatokkal díszítették a gyerekek a csónakjaikat.
Kárpáti János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A novemberi hónap a társas kapcsolataink körül forgott. Elkészítettük a társas kapcsolataink fáját. Nagyon sokat beszélgettünk arról is, hogy milyen fontos, hogy ápoljuk, gondozzuk ezeket a kapcsolatokat. Kipróbáltuk a fagyott babzsák és a százlábú játékot is, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. A nyuszi új lány kisfilm után nagyon jó kis beszélgetés kerekedett ki. Idén hozzánk is érkezett egy új kisfiú, aki elég nehezen tud a közösségbe beilleszkedni, de ez a kisfilm jó kis érzékenyítés volt.:-) A gyerekek másként álltak az új kisfiúhoz, sokkal elfogadóbbak lettek.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Az egymás iránti érdeklődés felkeltése, a társas kapcsolatok kialakítása és erősítése a kicsiknél a különböző játéktevékenységeken keresztül a legkönnyebb. A csoportban olyan elfogadó, szeretetteljes légkört alakítottunk ki, amely hozzásegíti a gyerekeket a biztonságérzetük megteremtéséhez, így egymás iránti nyitottságuk, kíváncsiságuk felkeltéséhez. Örömmel sütnek, főznek, építkeznek, kirakóznak egymással. De énekelni, mesét hallgatni, együtt mozogni, sétálni és kirándulni is nagyon szeretnek. Reggelente örömmel köszöntik egymást, hiányzás esetén, keresik társaikat, és a betegek is szeretnének minél előbb újból oviba jönni. Számomra ez jelenti azt, hogy kötődnek egymáshoz, szeretnek együtt lenni, amit igyekszünk tovább erősíteni.
A társas kapcsolatok témakörhöz kapcsolódóan a gyerekekkel megnéztük az iskolánk közelében található közösségi komposztálót, amely Miskolcon elsőként, novemberben készült el. Beszélgettünk a komposztáló használatáról, hasznosságáról, arról mi a jelentősége a társadalmi összefogásnak. Ennek kapcsán szót ejtettünk lokális és globális emberi csoportokról, arról, mi mindent tehet az egyén a közösségekért, amikhez tartozik. Nem hiányozhatott a móka sem, az óra második felében bizalomjátékokkal szórakoztattuk magunkat.