A novemberi hónap témája nagyon közel állt a gyerekekhez. Szívesen és nagy lelkesedéssel osztották meg gondolataikat egymással. Többféle kapcsolatrendszerről beszéltünk, de közülük a baráti és a családi kapcsolatok lettek a leghangsúlyosabbak. Tudják, hogy ezek a kapcsolatok folyamatos törődést, ápolást igényelnek és hogy időnkénti konfliktusok, problémák is megoldhatók közös akarattal, kedvességgel, megbeszéléssel. Ügyesen soroltak olyan szavakat, amelyek a jó és igaz baráttal kapcsolatos elvárásaikat mutatja. Összegyűjtötték a társas kapcsolatok pozitív hatásait is. A boldogságórákon a segédanyag ajánlásai közül az alábbi feladatokat végeztük el:
1. Fagyott babzsák
2. Pöttömke piros vitorlása
3. Barátság papírhajók hajtogatása színes papírból
4. Összetartozunk
5. Százlábú
6. Együtt könnyebb (röpülő madár készítése papírból)
Az órák végén mindig elénekeltük koreográfiával kísérve Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek c. dalt is.
Társas kapcsolatok ápolása
1.Boldog Dóra csengővel
2.Boldogságmondóka közös elmondása
3.Relaxációs gyakorlat
4.Kis barátom, hogy vagy? (játék)
5.Süni irígy lesz c. mese lejátszása plüssel
6.Barátságlánc készült
7.Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek(zenére tánc)
Társas kapcsolatok a témája a boldpgságóránknak.
Relaxálással kezdtünk. Meghallgattuk a hónap dalát:Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutatsd meg mindenkinek, a Világomban minden rendben van c. CD-ről. Gyakran beszélgettünk arról, hogy miért jó az hogy vannak társaik. Pl.: Van kivel játszani. Segítünk egymásnak. Tudunk körjátékozni.
Otthon: Van családunk, szeretnek bennünket, mindent megtesznek értünk, mindent megvesznek.
Olyan játékokat választottunk, melyet párosan kell játszani:1, Húzz, húzz engemet!… 2, Te és én mi ketten!…3, Szervusz kedves barátom!..
A fészekfogó játékot gyorsan megismerték, nagyon élvezték.Akinek háttal állt a kismadár az már azonnal futott is tovább, menekült a másik fészekbe,hogy a sas el ne kapja. Hangosan biztatták egymást.
Örülnek, hogy vannak társaik, barátaik.
Az óra elején beszélgettünk arról, hogy milyen fontosak az emberek számára a kapcsolatok, milyen fajta kapcsolatok lehetnek, és melyik miről szól. Nagyon jó kis beszélgetés keveredett a témával kapcsolatban, sok mondanivalójuk, mesélnivaalójuk akadt. Utána megnéztük az állatos videókat, amit szájtátva, csodálattal figyeltek. Játszottunk Fagyos b abzsákos játékot is, amit biztosan a tarsolyomban fogok tartani az elkövetkezendő évekre is. Nagyon jól szórakoztunk.
Boldogságóránk újabb témájával foglalkoztunk. A baráti, társas kapcsolatok nagyon fontosak az életünkben, ezek már most a középső csoportos gyerekeknél megfigyelhető. Amint belépnek a csoportba. keresik a barátaikat és ez jó motiváció volt a foglalkozásuknak. A relaxációs gyakorlat nagyon tetszett a gyerekeknek, majd mesével folytattuk, ami nagyon megérintette őket és másnap is odafigyeltek arra, hogy a behozott játékaikat megmutatták egymásnak. Az egyik kisfiú mindenkinek matricát hozott, amiből mindenki választhatott. Nagyon jó érzéssel töltött el. Kreatívkodtunk is, elkészítettünk mi is a baráti kapcsolatok ápolása lapunkat, játszottunk Szomorú Szilárd és Boldog Blanka játékot. A boldogságóránkat a ” Boldog vagy …” énekkel zártuk. A dalt minden délelőtt kérték a gyerekek, hogy indítsam el.
A téma bevezetése:
Bizalom játék
A bizalom olyan döntés, amelyet a maguknak a gyermekeknek kell meghozniuk. Hozzáállásuk a tevékenységekhez meghatározzák viselkedésüket. Ha a gyerekek segítőkészek egymással, a félelemük, szorongásuk csökken.
A téma feldolgozása mesével:
Gál László-Hitka Viktória: Játékeső
A téma zárása: Mese kitalálása közösen
A nevetés az érzelmi kapcsolatokat erősíti, „cinkosokká” teszi őket, biztosítja a jó légkört csoportunkban. A MI közösségi érzése megerősödik a gyermekekben.
A hónap során elvégzett feladatok:
November a barátság, a társas kapcsolatok ápolásának hónapja. Ennek megfelelően sokat beszélgettünk az egymásra való odafigyelésről, empátiáról, összetartozásról, figyelmességről és alkalmazkodásról, amik nélkül normális emberi kapcsolatok nem léteznek, nem létezhetnek. Az egymás közötti kommunikáció mindig köszönéssel, köszöntéssel és ismerkedéssel kezdődik. Ez a tanév számomra is az első osztályosaimmal való nagy találkozással indult, aminek kapcsán az augusztusi gólyatáborunkban ismerkedési tablót alkottunk, „De jó, hogy itt vagy!” felirattal és kedves arcú napocskával. Minden gyerek színes papírból vágott ki magának sablon segítségével egy kis ingecskét, amire rárajzolták az óvodai jelüket majd felakasztották sorban egymás mellé, egy csomagolópapírra felrajzolt szárító kötélre. Ezzel az összetartozásunkat és a jövőbeli együtt működésünket pecsételtük meg. Ez a tablókép lett később a szülői csoportunk profilképe is.
Barátság-hajókat is hajtogattunk színes papírból, amire szívecskék kerültek díszítőelemként. Mindenki annyi kisszívet rajzolt a saját hajójára, ahány barátot szerzett szeptember óta az iskolában. Rajzolás, színezés közben arról beszélgettünk, hogy mit jelent az igaz barátság, ki az igazi jóbarát.
Abban is egyet értettünk, hogy az emberek nem csak egymással, hanem állatokkal, kis kedvenceikkel is ápolhatnak mély, baráti, szeretetteljes kapcsolatot. Sőt, kisállatot tartani csak úgy érdemes, ha családtagként, hű barátként tekintünk rájuk és ennek megfelelően gondozzuk, szeretjük őket, játszunk, foglalkozunk velük. Megnéztük a segédanyagokban található kisfilmeket is a halraj mozgásáról, a seregélyek táncáról és a vadludak repüléséről. Ez az összetartás, az összefogás és együttműködés, egymásra való odafigyelés fontosságáról győzött meg bennünket. A „szúrós tüskéjű” sünről szóló kisfilm pedig a kis süni főszereplésével arra mutatott irányt, hogy társas kapcsolatainkban természetesen vannak, akadhatnak problémák, de ezek mindig megoldhatók jó ötletekkel, közös találmányokkal, a gondok megbeszélésével. Tehát ahhoz, hogy soha ne maradjon „tüske” bennünk megbántás, megbántottság esetén, fontos az együttműködés és az egymáshoz való alkalmazkodás segítségével az okok feltárása, megbeszélése, a bocsánatkérés és a megoldásra való közös, célirányos törekvés.
Mindkét csoportommal elkészítettük a „repülő madárkákat” is színes papírból az elküldött videó alapján, amiknek az iskola udvarán történő reptetése nagy örömöt jelentett kicsiknek és nagyoknak egyaránt.
Iskolai szinten részt vettünk a „TeSzedd!” elnevezésű, országosan meghirdetett szemétgyűjtési akcióban is, amiben minden osztály lelkesen teljesített, bizonyítva ez által, hogy a csoportokban működő baráti összefogás, együtt működés segítségével egy közösség csodákra képes.
Minden évben, novemberben barátság-karkötőket is készítünk, ez idén is megvalósult. Mindenki lelkesen kötözte a színes fonalakat társai csuklójára, szabályos versengés alakult ki köztük, hogy kinek sikerül többet gyűjtenie a barátoktól. A „barátság-séta” is hagyomány már nálunk, így idén is útra keltünk és szép időben, friss levegőn, hegyeken, dombokon át sétálva, közös élményeket gyűjtögetve gyönyörködtünk lakóhelyünk szépségében.
Foglalkozásainkon rengeteget játszottunk is, nagy kedvenc lett a „fagyott babzsák” és a „százlábú”, amik az általános kedvcsinálás mellett arra is tanítottak, hogy a játékokban is figyelnünk kell egymásra, sőt cselekedeteinktől, mozdulatainktól függ a játék sikeressége, eredményessége is. Ezt a róluk készült fényképek is igazolják.
Több alkalommal is örömmel hallgattuk, énekeltük, elmutogattuk, eltáncoltuk Bagdi Bella „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek!” című dalát, ami vidámságot, örömöt és boldogságot varázsolt mindannyiunk szívébe, lelkébe minden találkozásunk alkalmával.