Nagyon sokat beszélgettünk az adott témával kapcsolatban, hogy milyen nagy szükség van az emberek életében a barátságokra, a barátokra. A foglalkozást kezdő énekléssel indítottuk Boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalt. Felolvastam az osztálynak a Pöttömke piros vitorlása című mesét. Mindenki fűzhetett hozzá néhány gondolatot. Elkészítettük közösen a barátságvitorlásokat, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. A vitorlásokat a batártoknak küldhették és mindenki elmondta miért pont annak vagy azoknak a gyerek(ek)nek küldi. A célom az volt, hogy elmélyítsem a gyerekekben a barátság érzését. Azt gondolom, hogy ez sikerült is. A gyerekek jó hangulatban voltak a foglalkozások idején és az azt következő időszakban is.
Társas kapcsolatok ápolása
Edelényi Mátyás Óvoda és Bölcsöde
A gyerekekkel megismertettem a fészekfogó játékszabályát, melyet néhányszor eljátszottunk. Majd közösen megnéztük Kormos István: A fecske meg a szalmaszál című meséjét, amely nagyon tetszett a gyerekeknek. A beszélgetés során a nagyobbak következtettek arra, hogy a fecske egyedül nem tudta megmozdítani a szalmaszálat, de öten együtt már képesek voltak erre. Az összefogás csodákra képes. Az adventi első gyertyagyújtásunk alkalmával beszélgettünk a jó cselekedetekről, amivel felöltöztetjük a szívünket, a segítségadásról. Elmesélték a gyerekek, hogy ők is szoktak segítséget kérni és kapni. Egy felmerülő problémát, ha egyedül nem tudunk megoldani, milyen jó, ha van segítség, akitől megerősítést kapunk, mint a fecske a többi madártól. Közösen készítettünk egy halrajt a tengerben, mindenki készített több halat is. A képen jól látszik az összefogása a társas kapcsolatoknak.
A társas kapcsolatok fontosságának megbeszélését ebben a csoportban is egy reklámfilm (Kissanpur – Discovering Real Togetherness) megtekintésével kezdtük. Alaposan megbeszéltük, miként változott meg a szereplők viselkedése, lelkiállapota azáltal, hogy kapcsolatba kerültek egymással, közösen tevékenykedtek, közös célért küzdöttek.
Ezután áttekintettük emberi kapcsolataink sokrétűségét, és megoldottuk „Az én köröm” c. feladatot. (Sok minden kiderült ezáltal a gyerekek érzelmi kapcsolatairól!)
Az ezt követő foglalkozások témája a barátság volt. Saját példákon keresztül megbeszéltük, milyen az igaz barát, mit tehetünk azért, hogy jó barátok legyünk.
Kis plakátot készítettünk az osztályterembe emlékeztetőül, s nem maradhatott el a jól megérdemelt Pozitivity.
Pillangó és Gomba csoport Témahét
2021. november 22–26-ig
4. hét
A Boldogságóra Program 3. hónapjának témája: Társas kapcsolatok ápolása
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Külső világ tevékeny megismerése
(matematikai tapasztalatszerzéssel)
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
Komplexen
Hétfő:
Mindennapos testnevelés reggelente + Foglalkozást kezdő relaxáció: 5, 6, 7, 21, 22, 23, 28, 29, 30 Ugráljunk, mint a verebek, mondókával egybekötött mozgásos játékok (Mozdulj rá!)
Repül a, repül a (játék)
A Boldogságóra Program 3. hónapjának témája: Társas kapcsolatok ápolása
Zh: Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek
Kf.: Egyenletes lüktetés gyakorlása, mozgással kísért éneklés.
A téma bevezetése: Beszélgetőkörben a „kis barátom, hogy vagy?” játék Beszélgetés a barátságról gyermekszemmel
Ének-zene, énekes játék: Elvesztettem zsebkendőmet, Ennek a kislánynak nem jutott párja (páros játékok, a játékról videót lehet készíteni!)
*Színezd ki, ami a jó barátokra jellemző! (Boldogságóra feladatlap 18. old.)
Kedd:
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Verselés-mesélés, anyanyelvi nevelés
Matematika
Komplexen
Mindennapos testnevelés reggelente: mondókával egybekötött mozgásos játékok (Mozdulj rá! +ÉNO+ foglalkozást kezdő relaxáció: 5, 6, 7, 21, 22, 23, 28, 29, 30) Molnár Orsi: Száz liba egy sorba https://www.youtube.com/watch?v=RPAc-vIY6b0
Beszélgetőkör: „kis barátom, hogy vagy?” játék
Az őszi versek gyakorlása: (lásd mellékletben)
Mese: Kormos mesék: A fecske meg a szalmaszál: https://www.youtube.com/watch?v=cAh7qtR75-0
Vers: Zelk Z.: Mikulás, Pataki E.: Várunk Mikulás
Anyanyelvi nevelés 11. hét anyaga (fejlesztő füzet 56. old)
Matematika: Csoportosítás, halmazképzés. Számlálás 8-ig (mini- mattal) Ismerkedünk a relációs jelekkel! (>, =, <) halacskák számlálása, csoportosítása párosával
*Feladatlap kitöltése: rajzolj kisebbet-nagyobbat (Boldogságóra munkafüzet 20. old.)
Szerda:
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
Külső világ tevékeny megismerése
(Matematikai tapasztalatszerzéssel)
Komplexen
Énekes játék: A hétfői nap ismétlése, gyakorlása
Zh: https://www.youtube.com/watch?v=lKFcm25WTd4 Hónapsoroló – Dúdoló (51. epizód) | Dalok gyerekeknek
Képesség fejlesztés: ritmusvisszhang gyermekek nevének szótagonként tapsolása
Zh: Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek
Kf.: Egyenletes lüktetés gyakorlása, mozgással kísért éneklés.
A téma bevezetése: Beszélgetőkörben a „kis barátom, hogy vagy?” játék Beszélgetés a barátságról gyermekszemmel
Ének-zene, énekes játék: Elvesztettem zsebkendőmet, Ennek a kislánynak nem jutott párja (páros játékok, a játékról videót lehet készíteni!)
* Gyurmázás főzött gyurmával: halacskák
Csütörtök:
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka
Vers-mese, anyanyelvi nevelés
(komplexen)
A keddi nap ismétlése, felidézése, gyakorlása, folytatása
Új mese: Bábjáték- Ferenczei Éva: Süni irigy lesz
Bogyó és Babóca: A barátság: https://www.youtube.com/watch?v=mEaMIFtHUbI
Vers: Zelk Zoltán: Mikulás, Pataki Edit: Várunk Mikulás!
– Az őszi versek gyakorlása: (lásd mellékletben)
* Barátságlánc készítése: kivágott emberfigurák, színes ceruzák, színes karton, ragasztó. (Boldogságóra könyv 87. old. lásd mellékletben)
* Színes üdítő kupakokból halacskák készítése (differenciáltan)
Péntek:
Mozgás, mozgásos játékok
Rajzolás, festés, mintázás és kézimunka
komplexen
Mindennapos testnevelés reggelente: Mondókával egybekötött mozgásos játékok és zenehallgatással egybekötött mozgásos játékok, Repül a, repül a (játék)
Mozgásfejlesztés: fejlesztő füzet 41. old. 4. hét anyaga: +Mozdulj Rá!
Átbújás a karikán úgy, hogy körben állva nem engedjük el egymás kezét. (Fénykép erről)
Vonatos játék, százlábú játék (fénykép erről, az alsós feladatokból választva!)
https://www.youtube.com/watch?v=T3pJ8nGSyyU 👐 Molnár Orsi: Ram sam sam
*Hálás vagyok a barátaimért! (Boldogságóra munkafüzet 19. old.)
*A barátság jelének kiszínezése és a boldogság várának harmadik lépcsőfokára felragasztani! (Boldogságóra munkafüzet 23. old.)
Átadni a barátság jelét másik csoportban lévő barátoknak is.
Szülőknek megmutatni, amit egész héten készítettünk!
Játék:
Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok személyiségfejlesztő kártyajáték
Bábszínházas játék paraván mögött gyerekek által: Süni irigy lesz
Szabad játék a fejlesztő játékokkal a csoportszobában. Számolós játék: folytasd a számolást. Folytasd a mondókát. Matematikai tapasztalatszerzéssel.
Páros játékok: LEGO-val építés, főzőcskézés a babakonyhában, puzzle kirakása, postás játék a barátság jelével (Kinek adod oda, ki a barátod? Szociometriai mérés is egyben!)
Reflexió:
Ezen a héten sajnos a COVID és a bárányhimlő megbetegedés miatt csökkentett létszámmal dolgoztunk!
A gyermekek kis-középső- és nagycsoportosok együtt végezték a feladatokat. A kicsik is nagyon élvezték a közös tornát, a relaxációs gyakorlatokat. Szívesen végig hallgatták a meséket, színeztek és gyurmáztak a nagyokkal és a középsősökkel együtt. A nagyobbak segítették a kisebbek játékát, de öröm volt látni, hogy egyetértésben építenek legóból, vagy műanyag kockából. Ahogy a madarak együtt repülnek, vagy a halacskák rajban úsznak úgy tevékenykedtünk együtt mi is. Azok a gyerekek, akik otthon voltak ők is válogattak a feladatok közül és örömmel végezték el azokat. Az online csoportokba (Gomba és Pillangó csoport) mindig feltesszük az aktuális témaheteket, hogy a szülők is láthassák és ha szeretnének otthon is a gyerekekkel, például verseket gyakorolni, akkor azt megtehessék. Tudjuk a szülői visszajelzésekből, hogy szívesen hallgatják Bagdi Bella dalait otthon is a gyerekekkel együtt. "Jobb Veled a Világ!" Köszönjük!
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógusok
A gyerekekkel a délelőtt folyamán megvalósítottuk a program által ajánlott játékokat és megnéztük a mesét is. Végig érdeklődőek és motiváltak voltak. A fészekfogó során legkedvesebb társaikkal szerettek volna fészket alakítani , ezt megerősítette a záró kör során elhangzott megfogalmazások is. A gyerekek szivesen meséltek családjaikról és családtagjaikról. A záró beszélgetés során érdekes történetek derültek ki a csoportba járó gyerekekről.
Gomba és Pillangó csoport Témahét
2021. november 22–26-ig
4. hét
A Boldogságóra Program 3. hónapjának témája: Társas kapcsolatok ápolása
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Külső világ tevékeny megismerése
(matematikai tapasztalatszerzéssel)
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
Komplexen
Hétfő: Mindennapos testnevelés reggelente + Foglalkozást kezdő relaxáció: 5, 6, 7, 21, 22, 23, 28, 29, 30 Ugráljunk, mint a verebek, mondókával egybekötött mozgásos játékok (Mozdulj rá!)
Repül a, repül a (játék)
A Boldogságóra Program 3. hónapjának témája: Társas kapcsolatok ápolása
Zh: Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek
Kf.: Egyenletes lüktetés gyakorlása, mozgással kísért éneklés.
A téma bevezetése: Beszélgetőkörben a „kis barátom, hogy vagy?” játék Beszélgetés a barátságról gyermekszemmel
Ének-zene, énekes játék: Elvesztettem zsebkendőmet, Ennek a kislánynak nem jutott párja (páros játékok, a játékról videót lehet készíteni!)
*Színezd ki, ami a jó barátokra jellemző! (Boldogságóra feladatlap 18. old.)
Kedd:
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Verselés-mesélés, anyanyelvi nevelés
Matematika
Komplexen
Mindennapos testnevelés reggelente: mondókával egybekötött mozgásos játékok (Mozdulj rá! +ÉNO+ foglalkozást kezdő relaxáció: 5, 6, 7, 21, 22, 23, 28, 29, 30) Molnár Orsi: Száz liba egy sorba https://www.youtube.com/watch?v=RPAc-vIY6b0
Beszélgetőkör: „kis barátom, hogy vagy?” játék
Az őszi versek gyakorlása: (lásd mellékletben)
Mese: Kormos mesék: A fecske meg a szalmaszál: https://www.youtube.com/watch?v=cAh7qtR75-0
Vers: Zelk Z.: Mikulás, Pataki E.: Várunk Mikulás
Anyanyelvi nevelés 11. hét anyaga (fejlesztő füzet 56. old)
Matematika: Csoportosítás, halmazképzés. Számlálás 8-ig (mini- mattal) Ismerkedünk a relációs jelekkel! (>, =, <) halacskák számlálása, csoportosítása párosával
*Feladatlap kitöltése: rajzolj kisebbet-nagyobbat (Boldogságóra munkafüzet 20. old.)
Szerda:
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
Külső világ tevékeny megismerése
(Matematikai tapasztalatszerzéssel)
Komplexen
Énekes játék: A hétfői nap ismétlése, gyakorlása
Zh: https://www.youtube.com/watch?v=lKFcm25WTd4 Hónapsoroló – Dúdoló (51. epizód) | Dalok gyerekeknek
Képesség fejlesztés: ritmusvisszhang gyermekek nevének szótagonként tapsolása
Zh: Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek
Kf.: Egyenletes lüktetés gyakorlása, mozgással kísért éneklés.
A téma bevezetése: Beszélgetőkörben a „kis barátom, hogy vagy?” játék Beszélgetés a barátságról gyermekszemmel
Ének-zene, énekes játék: Elvesztettem zsebkendőmet, Ennek a kislánynak nem jutott párja (páros játékok, a játékról videót lehet készíteni!)
* Gyurmázás főzött gyurmával: halacskák
Csütörtök:
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka
Vers-mese, anyanyelvi nevelés
(komplexen)
A keddi nap ismétlése, felidézése, gyakorlása, folytatása
Új mese: Bábjáték- Ferenczei Éva: Süni irigy lesz
Bogyó és Babóca: A barátság: https://www.youtube.com/watch?v=mEaMIFtHUbI
Vers: Zelk Zoltán: Mikulás, Pataki Edit: Várunk Mikulás!
– Az őszi versek gyakorlása: (lásd mellékletben)
* Barátságlánc készítése: kivágott emberfigurák, színes ceruzák, színes karton, ragasztó. (Boldogságóra könyv 87. old. lásd mellékletben)
* Színes üdítő kupakokból halacskák készítése (differenciáltan)
Péntek:
Mozgás, mozgásos játékok
Rajzolás, festés, mintázás és kézimunka
komplexen
Mindennapos testnevelés reggelente: Mondókával egybekötött mozgásos játékok és zenehallgatással egybekötött mozgásos játékok, Repül a, repül a (játék)
Mozgásfejlesztés: fejlesztő füzet 41. old. 4. hét anyaga: +Mozdulj Rá!
Átbújás a karikán úgy, hogy körben állva nem engedjük el egymás kezét. (Fénykép erről)
Vonatos játék, százlábú játék (fénykép erről, az alsós feladatokból választva!)
https://www.youtube.com/watch?v=T3pJ8nGSyyU 👐 Molnár Orsi: Ram sam sam
*Hálás vagyok a barátaimért! (Boldogságóra munkafüzet 19. old.)
*A barátság jelének kiszínezése és a boldogság várának harmadik lépcsőfokára felragasztani! (Boldogságóra munkafüzet 23. old.)
Átadni a barátság jelét másik csoportban lévő barátoknak is.
Szülőknek megmutatni, amit egész héten készítettünk!
Játék:
Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok személyiségfejlesztő kártyajáték
Bábszínházas játék paraván mögött gyerekek által: Süni irigy lesz
Szabad játék a fejlesztő játékokkal a csoportszobában. Számolós játék: folytasd a számolást. Folytasd a mondókát. Matematikai tapasztalatszerzéssel.
Páros játékok: LEGO-val építés, főzőcskézés a babakonyhában, puzzle kirakása, postás játék a barátság jelével (Kinek adod oda, ki a barátod? Szociometriai mérés is egyben!)
Reflexió:
Ezen a héten sajnos a COVID és a bárányhimlő megbetegedés miatt csökkentett létszámmal dolgoztunk!
A gyermekek kis-középső- és nagycsoportosok együtt végezték a feladatokat. A kicsik is nagyon élvezték a közös tornát, a relaxációs gyakorlatokat. Szívesen végig hallgatták a meséket, színeztek és gyurmáztak a nagyokkal és a középsősökkel együtt. A nagyobbak segítették a kisebbek játékat, de öröm volt látni, hogy egyetértésben építenek legóból, vagy műanyag kockából. Ahogy a madarak együtt repülnek, vagy a halacskák rajban úsznak úgy tevékenykedtünk együtt mi is. Azok a gyerekek, akik otthon voltak ők is válogattak a feladatok közül és örömmel végezték el azokat. Az online csoportokban (Gomba és Pillangó csoport) mindig feltesszük az aktuális témaheteket, hogy a szülők is láthassák és ha szeretnének otthon is a gyerekekkel, például verseket gyakorolni, akkor azt megtehessék. Tudjuk a szülői visszajelzésekből, hogy szívesen hallgatják Bagdi Bella dalait otthon is a gyerekekkel együtt. "Jobb Veled a Világ!" Köszönjük!
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus
BOLDOGSÁGÓRA KÖNYV- Társas kapcsolatokat építő, bővítő tevékenységek és játékok
-Relaxáló játék
– „Kis barátom, hogy vagy?”
– „Add a kezed, kis barátom!” (Barátságlánc készítése)
– Fogjunk össze! Építsük meg együtt!
– Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek
-Mese: A süni irigy lesz
Saját ötletek- Társas kapcsolatokat építő, bővítő tevékenységek és játékok
– Kukorica morzsolás
– Örömzenélés
Konyári Óvoda Maci csoport
Az óvodában minden nap közösségben élünk ezért fontos, hogy jó társas kapcsolatban beilleszkedjünk amely kihat a személyiség fejlődésére. Arra törekszünk, hogy segítőkész, őszinte kapcsolatok jöjjenek létre. Legyen mindenkinek segítő, megértő barátja, akivel őszinte önzetlen viszony alakuljon ki. Ez a jó kapcsolat a boldogság formája, mely kihat az egészségre, a jólétre. Csoportunkban mindenkinek van barátja a játékban és a napi szintű tevékenységekben. A választott barátság jeléül virágcsokrot készítettek barátaiknak.
Fazekas József Általános Iskola
Novemberi boldogságóránk témája a Társas kapcsolatok, valamint azok ápolása volt. Az órát rendhagyó módon nem a tanteremben, hanem az iskola udvarán kezdtük. A témát bevezető beszélgetésre is itt került sor. Mit jelent az a kifejezés, hogy „társas kapcsolatok”? Mi jut eszetekbe erről a kifejezésről? Milyen kapcsolatokat ismertek? Ezekre és hasonló kérdésekre kerestük a választ. A gyerekek megemlítették a barátságot, a családot, a szomszédokat, az iskolatársakat mint az életükben jelen lévő társas kapcsolatok.
A beszélgetés után párokba állva szituációs játékokon keresztül mutatták be ezeket a viszonyokat. Idős bácsit és nénit a zebrán átsegítő fiatalokat, rollerrel elesett gyereknek segítő társat, cipekedő és holmiját elejtő felnőttet megsegítő gyereket, reggel egymást üdvözlő osztálytársakat játszottak el a gyerekek. Minden szituáció után megbeszéltük a társas viselkedés szabályait, valamint a segítés fontosságát, mint kapcsolatápoló eszközt hangsúlyoztuk.
Az óra a teremben folytatódott, ahol megtekintettük a „Life Vest Inside – Kindness Boomerang – One day” című kisfilmet. A gyerekek megállapították, hogy a történet láncszerű, a szereplők láncszemként kapcsolódnak egymáshoz. A kezdő szereplőt felfedezték a kisfilm végén, így levonták a tanulságot: ha segítünk, az visszahat ránk is, lehet, hogy egyszer pont az a személy segít rajtunk, akin – közvetlenül, vagy akár közvetve is – egyszer már mi is segítettünk. Megbeszéltük, hogy ez a dominó hatás nem kell, hogy nagy dologgal induljon, sokszor az is elég, ha rámosolygunk valakire, aki aztán ezt a mosolyt viszonozza vagy tovább viszi másnak. A film annyira tetszett a gyerekeknek, hogy a következő tanórán aznap még egyszer le kellett vetíteni nekik, különösen azért tudtak vele azonosulni, mert a boldogságóra elején ők is hasonló szituációkat játszottak el, tehát saját bőrükön érezték a segítségnyújtás és a segítség elfogadásának pozitív érzését.
Az óra lezárásaként a gyerekek post-it lapocskákra írva elmondhatták, hogy számukra mit jelentenek a társas kapcsolatok, milyen érzések, gondolatok, mely személyek jutnak eszükbe erről a kifejezésről. A cetlikből megalkottuk az osztály „szívét”, mely azóta is tantermünket díszíti.
A társas viszonyok ápolása témakör kapcsán felvettük a kapcsolatot egy közeli település idősotthonának lakóival, akiknek karácsonyi kívánságát decemberben, a boldogító jó cselekedetek hónapjában igyekszünk teljesíteni.
Az órát Móró-Hornyák Henrietta kolléganőm vezette.
Életkoruknál fogva sokat foglalkozunk a témával. Nemrég elemeztük az osztály szociometriáját is. Most nem tudták eldönteni, hogy melyik feladatot válasszák. Az osztály egyik fele az állatokról készített tablókat, a másik fele történetet írt.