A társas kapcsolatkészség alakulásának elsődleges színtere az óvoda. Fontossága szerepe abból a szempontból is kiemelkedő, hogy a gyermek itt sajátíthatja el a társas együttlét normáit, a közösségi szemléletet.
Az, hogy egy óvodai közösségen belül milyen szerep jut egy gyermeknek, sok mindentől függ. Pl.: bekerülésekor van-e ismerőse az új környezetben, milyen korú gyermekek közé kerül, mennyire tud alkalmazkodni a társaihoz, mennyire nyitott egyéniség, az óvónővel hogyan alakul a kapcsolata. Megfigyeléseink alapján játékos tevékenységek, beszélgetések során formáljuk a gyermekek társas kapcsolatait.
Tevékenységet végző pedagógusok: Koloh Magdolna, Hornok Ágnes, Németné Bukva Magdolna
Szervezés: eszközök előkészítése
-A téma kibontása: beszélgetés
Megismerni külső és belső tulajdonságokat (sajátunkat és másokét), megismerni a hasonlóságokat és különbségeket, megtanulni együttműködni nem önként választott társunkkal, alkalmazkodni.
– Mese bemutatása: Mese a sündisznóról, aki arra vágyott, hogy megsimogassák- A mese tükrözi a barátság kialakulásának, megélésének, átélésének folyamatát
-Beszélgetés a meséről-mi történt, milyen érzések jelentek meg a mese szereplőinél? Beszélgetés a barátságról: kit nevezünk barátnak, milyen egy igazi barát? hány barátunk lehet? van e a csoportban barátod? – ha igen miért Őt választottad-mondd el neki !Van e szerintetek olyan ember, akinek nincs barátja? miért lehet?…
-Boldogságóra munkafüzet – 19.o Hálás vagyok a barátaimért
-Barátságvirág készítés
-Téma lezárása:
• Bagdi Bella: Repülj velem CD – Közös éneklés, zenehallgatás
Társas kapcsolatok ápolása
A társas kapcsolatok feldolgozását a babzsákkal kezdtük. A gyerekekről, felnőttekről szóló állításokról kellett eldönteni, hogy igazak, vagy hamisak. Segítségért fordulhatott társaihoz, aki nem tudott dönteni. A gyerekek kommunikációs képességeinek fejlesztéséhez kiváló eszköz.
Ezután következett a mezítlábas ösvény játék, amit hidegre való tekintettel kicsit átalakítottunk kézzel érintős játékká. Tanulságos feladat volt a gyerekek számára: egyrészt úgy irányítani a társát, hogy minél több tapasztalatot szerezzen és könnyen felismerje a különböző textúrákat, másrészt megbízni a vezetőben csukott szemmel.
A kooperatív technikákat a boldogságórákon kívül is használjuk, a képen matematika óra látható.
A sport! Kiváló a társas kapcsolatok alakításához, a kis csapatunk megyei atlétika bajnokságon szerepelt sikeresen.
A szabadidőben pedig megünnepeltük osztálytársunk születésnapját, rajzoltunk neki, ő pedig megvendégelt miket.
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda,Közművelődési Intézmény és Könyvtár
Beszélgetéssel kezdtük a téma feldolgozását,majd a medvéről szóló mesét hallgatták meg a gyerekek.Sok jó gondolatot osztottak meg a kis ovisok a barátság címszó alatt,noha még sokan a testvérüket vagy a szüleiket titulálták barátnak. Mindenki rajzolt a csoportban egy kis társának,akit ő barátjának gondolt és egy nagy öleléssel kísérve át is adta neki. Következő nap hallgatta meg a csoportunk a téma zenéjét.
Ebben a hónapban a társas kapcsolatok témakörön belül a nagyobbakkal a fecske meg a szalmaszál című mesét dolgoztuk fel. Mindkét nagycsoport ehhez kapcsolódva dolgozta fel a témát. Meghallgattuk a mesét s közösen játszottunk, majd fészket készítettünk a fázós kismadaraknak, vagy a libáknak. A kisebbek számára a ” mint hal a vízben” játék okozott óriási örömet. De nagyon élvezték a gyerekek azt a játékot is amikor egy egy szeretetmozdulatot adhattak át annak a társuknak akit szeretnek.
Ebben a hónapban a társas kapcsolatok témakörön belül a nagyobbakkal a fecske meg a szalmaszál című mesét dolgoztuk fel. Mindkét nagycsoport ehhez kapcsolódva dolgozta fel a témát. Meghallgattuk a mesét s közösen játszottunk, majd fészket készítettünk a fázós kismadaraknak, vagy a libáknak. A kisebbek számára a ” mint hal a vízben” játék okozott óriási örömet. De nagyon élvezték a gyerekek azt a játékot is amikor egy egy szeretetmozdulatot adhattak át annak a társuknak akit szeretnek.
A játék, kézműves foglalkozás és dalolás közé csempésztem be Lupsánné Kovács Eta Barátság című versét. Drámaeszközökkel dolgoztuk fel, hogyan viszonyulnak egymáshoz a vers szereplői: a borsószemek, a mászemek, a diócskák és a manó. Aztán rajz kiegészítéssel mutatták meg a gyerekek, hogy még mit tudnak ebben a témában elképzelni. Közben megtanultuk a hónap dalát.
Egy közös program sok esetben segít a társas kapcsolatok erősítésében és építésében.Más szemszögből látjuk egymást.Cél, hogy erősödjön a feladattudat, az önbecsülés és a mások elfogadása. Ismerje fel saját erősségeit. Legyen tisztában a baráti kapcsolatok jellemzőivel. Tudatosodjon az őszinteség és az önfeltárás szerepe a baráti kapcsolatok kialakításában. Ismerje és alkalmazza az érzelmeket kifejező szavakat. Legyen képes az érzelmi kommunikációra.Jó úton járunk!
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Kópé Klub
A nagycsoportosok foglalkozását a „Puha meleg, felengedek …” kezdetű relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd mindenki párt választott magának és a varázsragasztóval adott helyen összeragadva kellett zenére bejárni a csoportszobát – többszöri párcserével és más-más testrész megnevezésével játszottuk.
Ezután simogató folyosót alkottak a párok, ahol egyesével áthaladva minden gyermek sok gyengéd, kedves simogatást kapott.
A beszélgetés során felidéztük, hogy miért jó ,hogy van barátjuk, mit szoktak együtt csinálni, mit szeretnek benne a legjobban, mit tesznek ők a barátjukért.
Ezután barátságkertet készítettünk: mindenki kapott egy virágformát, aminek a közepébe berajzolta a jelét, majd annyi szirmot színezhettek ki, ahány barátjuk van. a kivágott virágokból kertet készítettünk,amit a folyosón helyeztünk el.
A foglalkozást Bagdi Bella, Ha boldog vagy…. c. dalával zártuk.
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Süni csoport
A hónap elején a Márton napi ünnepkörrel foglalkoztunk a „Mint hal a vízben” c. feladatot kicsit átalakítottam. Az okos libák c. verses mesét készültünk előadni a szülőknek (sajnos addigra karanténba került a csoport). A mese megtanulása, többszöri eljátszása után beszélgettünk arról, miért könnyebb, ha összefogunk, mit tudunk együtt elérni.
A második foglalkozáson a relaxációs gyakorlat után az Aranytarajas kiskakas c. mesével folytattuk. Beszélgettünk arról, hogyan tudnak egymásnak segíteni a barátok, mit jelent a megbocsátás.
Ezután barátságkarkötőt készítettünk, amit kedvükre díszíthettek.
A barátságkarkötő átadásakor elmondták, miért szeretik a barátjukat.
A foglalkozást Bagdi Bella, Ha boldog vagy…. c. dalával zártuk.
A „Társas kapcsolataim” című fejezetet rajzban dolgoztuk fel tanítványaimmal. Egy A3-as lapot 3 részre osztottunk, és rajzban fejezte ki minden gyerek, hogy milyen kapcsolatot ápol a családjával, a barátaival illetve az osztálytársaival. A képkollázs elkészültével elmesélték a tanulók, hogy mit szerettek volna elmondani a képek segítségével, majd megállapítások születtek arra vonatkozóan, hogy melyik a legerősebb kapcsolat.