Novemberi hónapunk a társas kapcsolatok ápolásáról szólt. Az osztályunkba járó gyerekek egyre jobban megismerik egymást, a baráti kapcsolataik is folyamatosan erősödnek. Egyre jobban megbíznak egymásban. A konfliktushelyzetek megoldásához eszköztárunkat folyamatosan bővítjük drámajátékokkal, s a boldogságórához kapcsolódó ötletekkel, meditációs gyakorlatokkal.
Sokat beszélgettünk a barátságról, hogyan, mitől működhet a legjobban, milyen kincseket kell boldogság-ládikónkba tennünk: szeretetet, odafigyelést, törődést, vigasztalást, titoktartást, megértést, bíztatást, békességet, kedvességet…
Közös feladatunk, hogy osztályunk láthatatlan kincsei ne fakuljanak meg, ne tűnjenek el, hanem együtt, összefogással ragyogtassuk őket mindenki számára.
A Százlábú nevű feladat során eleinte nehéz volt a gyerekeknek együtt mozogni, egyfelé haladni, egyként létezni, érdekes, vidám feladatként azóta többször eljátszottuk már.
A csoportban mozgó állatokról szóló természetfilmeket ámulva nézték. Beszélgettünk az összefogás erejéről, hogy együtt mennyivel könnyebb, s mennyivel erősebbek lehetünk.
A repülő madár készítése nagy örömmel töltötte el őket, mert egyszerű és nagyszerű volt egyben. Vidáman szaladva reptették az udvaron, csak úgy siklott a levegőben. El is nevezték őket, közös játékélményként.
Fagyott babzsák játékunk lényegére hamar ráéreztek a gyerekek, és egyre ügyesebben, felszabadultabban játszották, volt, aki szinte repült futás közben, annyire belemerült a játékba.
Fésűs Éva meséjét hallgatva élőképeket készítettünk.
Barátság papírhajónk készítése által az újra, és újra próbálkozást gyakorolhatták, hiszen eleinte nehéznek bizonyult számukra a lépések követése. Egyre kitartóbban, színes lapjaikat forgatva addig-addig próbálkoztak, míg elkészültek hajtogatott papírhajóink is.
Nagyon szerették a gyerekek a hónap dalát, sokat énekeltük is, hogy „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek!”
A novemberi hagyományőrző ünnepekre népi tánccal, -népi dalos játékokkal készültünk, mely tovább erősítette a gyermekek baráti kapcsolatait.
Társas kapcsolatok ápolása
Novemberi hónapunk a társas kapcsolatok ápolásáról szólt. Az osztályunkba járó gyerekek egyre jobban megismerik egymást, a baráti kapcsolataik is folyamatosan erősödnek. Egyre jobban megbíznak egymásban. A konfliktushelyzetek megoldásához eszköztárunkat folyamatosan bővítjük drámajátékokkal, s a boldogságórához kapcsolódó ötletekkel, meditációs gyakorlatokkal.
Sokat beszélgettünk a barátságról, hogyan, mitől működhet a legjobban, milyen kincseket kell boldogság-ládikónkba tennünk: szeretetet, odafigyelést, törődést, vigasztalást, titoktartást, megértést, bíztatást, békességet, kedvességet…
Közös feladatunk, hogy osztályunk láthatatlan kincsei ne fakuljanak meg, ne tűnjenek el, hanem együtt, összefogással ragyogtassuk őket mindenki számára.
A Százlábú nevű feladat során eleinte nehéz volt a gyerekeknek együtt mozogni, egyfelé haladni, egyként létezni, érdekes, vidám feladatként azóta többször eljátszottuk már.
A csoportban mozgó állatokról szóló természetfilmeket ámulva nézték. Beszélgettünk az összefogás erejéről, hogy együtt mennyivel könnyebb, s mennyivel erősebbek lehetünk.
A repülő madár készítése nagy örömmel töltötte el őket, mert egyszerű és nagyszerű volt egyben. Vidáman szaladva reptették az udvaron, csak úgy siklott a levegőben. El is nevezték őket, közös játékélményként.
Fagyott babzsák játékunk lényegére hamar ráéreztek a gyerekek, és egyre ügyesebben, felszabadultabban játszották, volt, aki szinte repült futás közben, annyire belemerült a játékba.
Fésűs Éva meséjét hallgatva élőképeket készítettünk.
Barátság papírhajónk készítése által az újra, és újra próbálkozást gyakorolhatták, hiszen eleinte nehéznek bizonyult számukra a lépések követése. Egyre kitartóbban, színes lapjaikat forgatva addig-addig próbálkoztak, míg elkészültek hajtogatott papírhajóink is.
Nagyon szerették a gyerekek a hónap dalát, sokat énekeltük is, hogy „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek!”
A novemberi hagyományőrző ünnepekre népi tánccal, -népi dalos játékokkal készültünk, mely tovább erősítette a gyermekek baráti kapcsolatait.
Barátságrepcsik
Török Enikő
A Rákóczi Ferenc Általános Iskola Kincsek csapata számára nagyon fontos az összetartozás. Szmtalan tevékenységben vesznek részt, amelyekkel a társas kapcsolatok fontosságát ismerhetik meg.
Lehetőségük volt arra, hogy két másik iskola tanulóival érdekes interaktiv gyakorlatok során online barátkozzanak.
A tevékenység végén mindenki barátságrepcsit hajtogatott. Ezzel köszöntek el egymástól.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Az novemberi boldogságóránkra a boldogságóra honlapon ajánlott videó megtekintésével, majd a történet megbeszélésével hangolódtunk rá.
Majd felidéztük, hogy ki hogyan talált barátra és összegyűjtöttük a jó barát ismertetőjegyeit is a személyes életünkből.
Ezután az igaz-hamis játékot játszottuk el a babzsákkal, közben pedig még jobban megismertük egymást.
Az órát a „Ha boldog vagy..” vidám dallal zártuk.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Az novemberi boldogságóránkra a boldogságóra honlapon ajánlott videó megtekintésével, majd a történet megbeszélésével hangolódtunk rá.
Majd felidéztük, hogy ki hogyan talált barátra és összegyűjtöttük a jó barát ismertetőjegyeit is a személyes életünkből.
Ezután az igaz-hamis játékot játszottuk el a babzsákkal, közben pedig még jobban megismertük egymást.
Az órát a „Ha boldog vagy..” vidám dallal zártuk.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Ifjúság utcai Telephely
A hónapban sokat beszèlgettünk a gyerekekkel arról, hogy mit is jelenthet az , hogy tàrsas kapcsolat, bizalom. Meghallgattuk a hozzà tartozó dalocskàt is. A feladat elkészítèse közben is felidèztük a hónapban beszèltekről. A hónap elejével ellentétben a gyerekek nagyon szépen megtudtàl fogalmazni, megvàlaszolni, hogy kinek mit jelent a bizalom, barátsàg, kapcsolatok.
Igaz, hogy egy képet készítettünk viszont ebben mindenkinek a keze munkája benne van.
Az ötödik és hatodikos gyermekekkel novemberben a boldogságórák keretében a társas kapcsolatok témáját dolgoztuk fel közösen változatos módszer és munkaformák alkalmazásával. A gyerekekkel meghallgattuk a hónap dalát, relaxáltunk. Megbeszéltük, hogy mik is azok a társas kapcsolatok, az órán a munkafüzeti feladatok nyújtottak segítséget. Dramatizáltunk, szerepjátékot játszottunk. Boldogság 5-öst készítettünk, illetve a gyerekek megmérettették magukat, ki mennyire ismeri egymást. A gyerekek ismét önfeledten, jókedvvel vettek részt az órákon.
A társas kapcsolatok témáját a Márton naphoz, az állatok téli menedékének témájához kapcsoltam. Az állatok hangjának utánzásának megfelelően a Bagdi Emőke relaxációs gyakorlatai közül a magánhangzók hosszú hangoztatását választottam.Ez nagyon tetszett a gyermekeknek, együtt az egész csoport hangoztatta a hangokat, ez már önmagában is társas élményt nyújtott.Boldog Dóra mindig a gyermekek között van, a tevékenységek elején mindig elmondjuk a mondókát, valamint folyamatosan hallgatjuk a Badgi Bella CD jét. Benedek Elek Rókáné foga libacombra vágyik c. mese közben a libák társas viselekdése példa lehetett a gyermekek előtt, abban, hogy milyen fontos a társak szerepe egy közös cél elérése érdekében. A mese szemléltetéséhez felhasználtam az előző nap a gyermekek által készített és a fényképeken látható liba bábot. A libás gyermekjátékdalok is a társas kapcsolatokat erősítették a gyermekek között. Az állatok őszből télbe való átmenetét, a menedékkresése támát a Varga Katalin A barna mackó kuckója meséje vezette be. A mese hallgatása során is érzehető a gyermekek számára a társas kapcsolatok pozitív hatása, a megfelelő társas szabályok, a nyugalom egymás megértése, és az együttérzés.
A társas kapcsolatok témáját a Márton naphoz, az állatok téli menedékének témájához kapcsoltam. Az állatok hangjának utánzásának megfelelően a Bagdi Emőke relaxációs gyakorlatai közül a magánhangzók hosszú hangoztatását választottam.Ez nagyon tetszett a gyermekeknek, együtt az egész csoport hangoztatta a hangokat, ez már önmagában is társas élményt nyújtott.Boldog Dóra mindig a gyermekek között van, a tevékenységek elején mindig elmondjuk a mondókát, valamint folyamatosan hallgatjuk a Badgi Bella CD jét. Benedek Elek Rókáné foga libacombra vágyik c. mese közben a libák társas viselekdése példa lehetett a gyermekek előtt, abban, hogy milyen fontos a társak szerepe egy közös cél elérése érdekében. A mese szemléltetéséhez felhasználtam az előző nap a gyermekek által készített és a fényképeken látható liba bábot. A libás gyermekjátékdalok is a társas kapcsolatokat erősítették a gyermekek között. Az állatok őszből télbe való átmenetét, a menedékkresése támát a Varga Katalin A barna mackó kuckója meséje vezette be. A mese hallgatása során is érzehető a gyermekek számára a társas kapcsolatok pozitív hatása, a megfelelő társas szabályok, a nyugalom egymás megértése, és az együttérzés.
A hónap üzenete az volt számunkra, hogy figyeljünk egymásra! De …Ne csak szűkebb környezetünkben, hanem nyissunk a világra! A MosolyManók felhívására gondoltunk azokra a szerényebb körülmények között élő családokra, akik karácsonyát ez a néhány szerény ajándék boldogabbá teszi. Természetesen az összetartozást is igyekeztünk kifejezni. Szuper jól érkeztük magunkat! Köszönjük az ötletet!