Társas kapcsolataink építésére a Boldogságóra kézikönyv, valamint az aktuális segédanyag módszereit alkalmaztuk. Mivel nagyon fontosnak tartom és csoportunkban különlegesen odafigyelünk a közösségépítésre és a pozitív társas kapcsolatok ápolására, ezért ebben a hónapban is törekedtünk minél több tapasztalatszerzésre.
Együtt mozogtunk és táncoltunk Bagdi Bella zenéjére, A Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek-re. Nagyon fülbemászó dallama van és kifejezetten szeretik, hogy mozgással kísérhetik a dalt.
A mesénk a hónapban a A fecske és a szalmaszál volt. Ezt elmeséltem, majd a segédanyagban kapott linken keresztül megnéztük a történetet.. Nagyon tetszett nekik és úgy tűnt, hogy eljutott a mese üzenete a számukra. Ezután elkészítettük a saját fecskefészkünket. Differenciáltan, a nagyoknak kevesebb, a kicsiknek több segítséggel oldottuk meg az ábrázolást. Többféle technikát és anyagot használtunk: ollóval vágtunk, szalmaszálat ragasztottunk, rajtoltunk és színeztünk. gyakoroltuk a képalkotást, a képelrendezést. Több területen is fejlődhettek a gyerekek ezáltal, sőt egymásnak segítve társas kapcsolataik is fejlődhettek.
Egy nagycsoportos kisfiú ritkán jár az óvodába a Covid miatt, ezért társas kapcsolatai sem korának megfelelően alakulnak.. Nagyon megörültem, amikor a hónapban járt pár napot. Úgy gondoltam, kihasználom ezt az alkalmat és mint csapatkapitány gyűjthet maga köré gyermekeket, akikkel megépíthetik a saját boldogság várukat. Látszott a társas kapcsolatok terén megnyilvánuló rutintalanság, a kooperációra való törekvés hiánya a kisfiúnál. Nehezen épült fel az a vár.
Eljátszottuk a szomorú Szilárd és Boldog Blanka nevű játékot a kézikönyvből, amikor megpróbáljuk felvidítani egymást. Nagyon jól ment, főleg a fiúk teljesítettek bohóckodásban nagyon jól.
A heti nagytornán lehetőség volt a Fészekfogó eljátszására. A kicsikkel nehezen ment megértetni a szabályt, hogy ki és mikor futhat el a fészekből. -Ezt még gyakorolnunk kell.-
Elkészítettük a barátságláncunkat is. Sajnos a hónapban eléggé lecsökkent a létszáma a csoportnak, de egy kis barátságkört sikerült alkotnunk a jelenlevőkből.
természetesen a hónap lezárásakor felkerült a társas kapcsolatok jele is a Boldogság várába vezető lépcsősor következő fokára.
Társas kapcsolatok ápolása
Szorgalmatos Mesekert Óvoda Bölcsőde és Konyha
A téma rendkivül felkeltette a gyerekek érdeklődését és aktívan részt is vettek a tevékenységben.Megosztották az előzetes tapasztalataikat,élményeiket a társaikkal.Közös munka keretében elkészítettük a” csoport szívét – lelkét ” egy tabló keretében.
Csoportunkban a gyermekek kiválasztották barátaikat és barátság karkötőt fontak egymásnak.
A projekt leírása:
Szeretetbefőtt készítése
– előzetes beszélgetés és kreatív ötletek gyűjtése
youtube videó megtekintése: https://www.youtube.com/watch?v=yLsSy64xILI&t=62s
– befőttes üveg kidíszítése
Feladat:
A gyerekek egy kis szív formájú papírra megfogalmazzák, mit értékelnek nagyra, mit becsülnek az osztálytársukban, majd ezt a személyre szabott üzenetet beleteszik annak az üvegébe, akinek írták.
-A papír elkészítése után arról beszélgetnek, milyen érzések voltak bennük a levél írása közben.
-Feladatuk az, hogy a kis üzenetek elolvasása után megfigyeljék, milyen kognitív érzéseket vesznek észre társuk arcán.
Gyulai Implom József Általános Iskola
Órakeret: 70 perc (dupla rövidített óra)
Pedagógus: Szintai Éva
Osztály: 7.b
Időpont: 2021. 12. 11.
„A boldogság órák célja: a pozitív orientáció készségszintű elsajátítása.”
„Ebben a fejezetben gyerekek figyelmét arra irányítjuk, hogy ők a társas kapcsolataikért felelős szereplői. Többféle kapcsolatrendszer működést körbejárjuk, a barátság és a családi kapcsolatok lesznek ezek közül a leghangsúlyosabbak. Mindenképpen tudatosítani szeretnénk a diákokkal, hogy a társas kapcsolatok folyamatos törődéssel, ápolással tarthatóak karban. Hogy a jó kapcsolat nem magától értetődik, és hogy a konfliktusok, problémák is megoldhatók közakarattal, kedvességgel. A társas kapcsolatokban rejlő boldogító erő felszabadításának módjai, reméljük, életük részévé válnak.”
Kk/8. o., 99. o.
Felhasznált irodalom, tanulási segédletek:
1. Bagdi Bella- Prof. Dr. Bagdy Emőke: Boldogságóra (Kézikönyv pedagógusoknak) 10-14 éveseknek, Jobb Veled a Világ Alapítvány, Copy & Conzulting Kft., Budapest, 2017
2. Bagdi Bella- Prof. Dr. Bagdy Emőke: Boldogságóra- Munkafüzet 10-14 éveseknek, Jobb Veled a Világ Alapítvány, Copy & Conzulting Kft., Budapest, 2017
3. Bagdi Bella: Repülj velem! CD, Szerzői kiadás 2017.
4. Bagdi Bella: Világomban minden rendben CD, Szerzői kiadás 2017.
5. Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok kártya, Szerzői kiadás 2013.
6. Bagdi Bella: Boldogító erősségek kártya, Szerzői kiadás 2017.
7. https://www.youtube.com/watch?v=kfTK60VE3sI
8. https://www.podcastics.com/podcast/the-iki-guys-podcast/
IDŐKERET AZ ÓRA MENETE TANULÓI MUNKAFORMA ESZKÖZÖK
RÁHANGOLÓDÁS-15 perc
Témakör meghatározása: Társas kapcsolatok
Köszöntés-mosollyal 2’
1. Kaptál egy követ…koncentrációs gyakorlat-egész óra 2’
2. Irányított meditációs gyakorlat: Buborékban elengedem….kicsit másként 2’
Kk/ 40. o. /39.
3. Idézetek felolvasása- rövid értelmezése, az óra témájának körvonalazása 5’
Mf/41-43.o.
4. Nagyon becsüllek, mert….IKIGAI -PPT kép
Kk/106.o. -PÁROS munka
4’
JELENTÉSTEREMTÉS-kétszer 30 perc
5. Adj egy ötöst!
Kéz tabló-tábla 6’
Kk/108.o.
• értelmezés, közös fogalomgyűjtés
• „kedvenc” kiválasztása, bemutatása
6. Keresd a párját!
„ragacs” a szék aljára 6’
• Az irodalmi példák
„oldások”
7. Szituációs játék 8’
• „Kapcsolj! ”
Szoborjáték, gesztusnyelv, SMS, …
Közben zenehallgatás: Bagdi Bella-Hooponopono/
Jól csak a szívemmel láthatok
SZÜNET
• „Szélfútta fa….”-átvezető gyakorlat 2’
• csoportmunka be- 10’
mutatása
8. Szófelhő alkotás 4’
tábla: szívecseke tabló
• „Szívvel-ésszel”
• Boldogító erősségek
• „kártyavásár”
9. Tanmese – tanári felolvasás 14’
PPT
• Kk/107.
• szorgalmi feladatok: Szókratész, filozófia, görög színház
• „görög színház”
• Tanulság?
LEZÁRÁS- 5 perc
10. Zenehallgatás 3’
• Bagdi Bella-Hooponopono
/jól csak a szívemmel láthatok
• Mit üzen nekem?
+ Mit viszek magammal? 2’
• Véleménykör
• Én és a kő
Elköszönés mosollyal
Az órát relaxálással kezdtük.
A kapcsolataink a szüleinkkel, rokonainkkal, barátainkkal és osztálytársainkkal.
Érzékenyítés.
Karkötőkészítés, amíg fonod, addig a társaidra gondolj!
Mese a rókáról és farkasról – rossz kapcsolat.
Óra végén meditáció.
Csepreghiné Nyitrai Katalin 2. osztály osztályfőnöke
Az órát relaxálással kezdtük.
A kapcsolataink a szüleinkkel, rokonainkkal, barátainkkal és osztálytársainkkal.
Érzékenyítés.
Karkötőkészítés, amíg fonod, addig a társaidra gondolj!
Mese a rókáról és farkasról – rossz kapcsolat.
Óra végén meditáció.
Beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy miért fontos a jó viszony, a barátságok ápolása. Meghatározza közérzetünket, kihat a mindennapos tevékenységeinkre. Boldogságot okoz, ha van kivel megosztanunk örömünket, de meghallgat minket akkor is, mikor szomorúság tölti el szívünket.
Az osztályból három tanuló őszinte barátságát mutatjuk be.