Tisztáztuk a kapcsolatteremtés 3 fázisát (ismerkedés, kapcsolatépítés, fenntartás), majd mindenki húzott egy „Boldogító erősségek” kártyát, és elmondta, hogy szerinte az adott erősség jellemző rá vagy sem, és meg is indokolta. Egy játékos feladattal 7 csoportban gyakoroltuk az empátia képességét, és bebizonyosodott, hogy a hiánya szinte lehetetlenné teszi a kapcsolatépítést és fenntartást. Majd a tanulók csoportonként összegyűjtötték a 12 – általuk vélt – legfontosabb feltételét annak, hogy sikeresen kapcsolatot alakítsunk ki valakivel. Az eredményt összegezve megkaptuk az osztály közös véleményét, a legerősebb 12 feltételt.
Társas kapcsolatok ápolása
Tisztáztuk a kapcsolatteremtés 3 fázisát (ismerkedés, kapcsolatépítés, fenntartás), majd mindenki húzott egy „Boldogító erősségek” kártyát, és elmondta, hogy szerinte az adott erősség jellemző rá vagy sem, és meg is indokolta. Egy játékos feladattal 7 csoportban gyakoroltuk az empátia képességét, és bebizonyosodott, hogy a hiánya szinte lehetetlenné teszi a kapcsolatépítést és fenntartást. Majd a tanulók csoportonként összegyűjtötték a 12 – általuk vélt – legfontosabb feltételét annak, hogy sikeresen kapcsolatot alakítsunk ki valakivel. Az eredményt összegezve megkaptuk az osztály közös véleményét, a legerősebb 12 feltételt.
Tisztáztuk a kapcsolatteremtés 3 fázisát (ismerkedés, kapcsolatépítés, fenntartás), majd mindenki húzott egy „Boldogító erősségek” kártyát, és elmondta, hogy szerinte az adott erősség jellemző rá vagy sem, és meg is indokolta. Egy játékos feladattal 7 csoportban gyakoroltuk az empátia képességét, és bebizonyosodott, hogy a hiánya szinte lehetetlenné teszi a kapcsolatépítést és fenntartást. Majd a tanulók csoportonként összegyűjtötték a 12 – általuk vélt – legfontosabb feltételét annak, hogy sikeresen kapcsolatot alakítsunk ki valakivel. Az eredményt összegezve megkaptuk az osztály közös véleményét, a legerősebb 12 feltételt.
A társas kapcsolatok építését a Görög mese a barátságról című történettel kezdtük el.
A gyerekeknek különösen tetszett a 3 lépcsős szabály. Megfogalmazták, hogy kellene az Igazság-Jóság és Hasznosság szűrőit a hétköznapokban is alkalmazni. Beszélgetést indított a történet, hogy milyen az igaz barát, hány barátunk van, miért fontos a barátság.
Végül dekorációt készítettünk. Mindenki a kezét rajzolta le, és 5 olyan dolgot írt az öt ujjba, ami fontos neki a barátjában. Volt aki közös élményeket írta le, más komolyabb érzelmeket: törődést, szeretetet fogalmazott meg. A kezek az osztályunk ajtaját díszítik.
Az éven 3 új kisgyermek érkezett a csoportunkba és pont aktuálissá vált az ehavi témánk. Mint tudjuk, a gyermekeknél is kialakul már elég korán az az érzés, hogy valaki szimpatikus e avagy sem, azonban sok esetben nincs választási lehetőségük, egy csoportba kell járni egymással. Szerencsére, nem volt tapasztalható a csoportunkban az, hogy ne fogadták volna el egymást az új és a régi csoporttagok, de néha bizony előfordulnak surlódások. A két előző foglalkozáson már nagyon sok mindent megtanultunk arról, hogy legyünk pozitívak, hogyan legyünk hálásak bármiért is, de a társas kapcsolatok már egy sokkal magasabb szinten való gondolkodást jelent. Maga a szó használata is elgondolkodtató, hiszen be kell tudni azonosítani egy kisgyermek számára, hogy mi az, hogy ” társas”. A kezdő relaxációnk elvégzése és a dalunkat eléneklése után hamar rá is tértünk erre a nagy kérdésre. Mi is annak a szónak a jelentése, hogy ” társas”, mit is jelentjet az, hogy „társas kapcsolatok ápolása”? Nagyon aranyosan próbálták megközelíteni a szó jelentését. Elhangzott, hogy olyan, mint a társasjáték. És valóban! Többen játszák, egymásra vagyunk utalva és olykor segíteni is kell egymásnak ahhoz, hogy tovább tudjunk lépni. Nagyon érdeklődve figyeltek minden szavamra, látszott rajtuk, hogy valóban elgondolkodnak a kérdéseimen. Igaz, hogy a csoport már másodszor vesz részt a Boldogságórán, hiszen a tavalyi évben, akkor még középsősökként, ennek a szónak a megfogalmazása nehézkesen, vagy leginkább nem is nagyon ment, azonban most meglepően aktívan és ” felnőttesen” válaszoltak. Ezt kihasználva el is indítottam a „Kis barátom, hogy vagy?” játékot és sok kisgyermek, már nagyon szép, kerek mondatokban válaszolt és elég gyakran hallhattuk azt is, hogy miért érzi magát jól, esetleg rosszul. Segítségül hívtam Szomorú Szilárdot és Boldog Blankát és eljátszottunk néhány játékot azzal kapcsolatban is, hogy mi történik akkor, ha valaki nagyon boldog, tudsz e vele örülni? Vagy ha valaki nagyon szomorú, meg tudod e vígasztalni? A mindennapi életből hoztunk példákat és nagyon kedvesek voltak egymással. Nem látszott rajtuk, hogy kárörvendőek vagy irigyek lettek volna. Türelmesek, barátságosak, és kitartóak voltak egymással szemben. Elkészítettük a barátságláncot illetve a barátságkarkötőket és nagyon figyeltem arra, hogy minden kisgyermek csuklóján ott díszelegjen a fonalból készült kötelék! Ezt követően megérkezett hozzánk Boldog Dóra, aki egy újabb tanulságos mesével örvendeztetett meg minket. Boldog Dóra meséje után megépítettük a közös kis várunkat, abban játszottunk egy kicsit, majd kiszíneztük a témánk jelét, felragasztottuk a 3. lépcsőfokra és záró énekként a Pozitív Gyerek vagyok című dalocskára táncoltunk!
Újabb élménnyel gazdagodhattunk azt hiszem. Nekem jó volt látni azt, hogy mennyire megtudnak nyílni egymás előtt, eltudják fogadni egymást, sokkal kevesebb a konfliktus, barátságok szövődnek, várják egymást reggelente az ajtóban, ragaszkodnak, tudnak szeretni, igénylik a TÁRSAS KAPCSOLATOKAT!
Társas kapcsolatok beszámoló 2022.11.18.
A társas kapcsolatok mindig is a szívügyem volt, ez az a képességük a gyerekeknek, mely alapja lehet a felnőtt korukban a munkahelyükön a jó munkahelyi viszonyok megalapozásának, együttműködő jó kollegális viszony kialakításának.
Úgy gondolom, ha már gyermekkorban nyújtunk nekik mintákat, ötleteket adunk, hogy bizonyos helyzeteket, hogy lehet jól megoldani, illetve elültetjük a kis magocskákat, előbb utóbb a magból palánta lesz, palántából majd egészséges növény, végül ők maguk arathatják le a termést a sikeresség tükrében.
November hónapjában próbáltam olyan meditatív feladatokat választani, mely segíti ezt a folyamatot.
A vezetett meditációk során mindig kapcsolódniuk kellett bizonyos személyekhez. A játékokat is úgy választottam, melyben kölcsönös figyelemre, együttműködésre volt szükség.
Minden osztálynál meghallgattuk a hónap dalát https://www.youtube.com/watch?v=ugFvhdvPAhs, melyet el is játszottunk a dalban foglaltak szerint.
Annyira szeretem, mikor lelkesen kapcsolódnak a dalhoz.
A kisebb korosztálynál az Öreg néne őzikéjét https://www.youtube.com/watch?v=H8JuhucG4I4 tekintettük meg, kötetlenül eszmét cseréltünk a benne lévő értékekről.
Sokat beszélgettük az osztályközösségben betöltött helyükről, szerepükről, egymással és az osztályon kívüli kapcsolataikról.
Játékaink között szerepelt:
– tükörjáték (egymást utánozták a mozdulataikkal)
– pókháló játék fonallal (ahol a fonal a kapcsolati háló a gyerekek közt a fonal mozgatásával kell fenntartaniuk a lufit, akkor a legügyesebbek, mikor a lufit a fonalon tudják tartani)
– élő pókháló (kört alkotnak a gyerekek, kinyújtják a kezüket mellső középtartásba, majd kis lépéseket tesznek egymás felé csukott szemmel, majd megfognak egy kezet. Mikor már mindenki kezet fogott, kinyitják a szemüket és elkezdik kibogozni, hogy újra egy kört alkothassanak.
– Szerethető vagyok (egy gyermeket kiválasztunk az osztályból, aki kiül az társai elé. Majd mindenki elmondják egyesével, miért szereti őt. A játék addig tart, amíg tudnak mondani pozitív tulajdonságokat)
– Varázsgép (párosan rajzolnak egy olyan gépet, ami megjavítja a barátságot) 1.o
Bal felső képen: „Kisvakond segít meggyógyítani a barátságokat, a varázs eszközével.”
Jobb felső képen „Ez egy olyan gép, amibe bemegy az ember. Van 3 gomb, attól függ, milyen súlyos a probléma, úgy kell megnyomni, a megfelelő színű gombot)”
Bal alsó kép: „Ez egy olyan Hellin gép, aminek a csövét a szívbe kell dugni és a csillagok fénye meggyógyítja a barátságot.”
Jobb alsó kép: „ Ebbe a gépbe, ha bemegyünk, akkor a rossz érzések, a méreg, ami a képen zöld színű, kimegy a gépen kívülre és mikor kijövünk a szívünk újra boldog.”
Olyan kis kreatívak és fantáziadúsak, igazi Kishercegek.
Fontosnak tartom a karitatív tevékenységeket is. Előző tanévben is bekapcsolódtunk a MosolyManók karácsonyi ajándék gyűjtésébe. Ahol a gyerekek a többi osztályt (az egész iskolát) is bevonva végezték a gyűjtést, ezzel is támogatva a rászoruló gyermekek karácsonyát szebbé tevő tevékenységet.
Fontosnak tartom, hogy az empatikus és szociális-készségüket fejlesszem, a segíteni tudás, a szervezés, együttműködés, mások támogatása mind természetben, mind pedig anyagi javakban.
Érezzék meg, hogy milyen jó adni és kapni is.
Célul tűzték ki még, azt is, hogy az idén több ajándékdobozt gyűjtsenek, mint tavaly.
Nagyon büszke vagyok rájuk, mert ebben az évben már teljesen önállóan végzik a tevékenységet, összedolgozva, megbeszélve egymással ki melyik feladatrészt végzi a gyűjtés során. Bízom benne, hogy jövőre, mikor már szárnyaim alól kikerülnek a diákjaim maguktól lesz igényük és észreveszik, hogy kinek van szüksége segítségre, majd támogatják azoknak, akinek testi- lelki segítségre van szükség.
A pozitívity sem maradhatott el, egyre ügyesebben tudják a feladatokat megoldani önállóan, nagyon szeretnek szívecskéket gyűjteni.
Úgy gondolom, hogy a novemberi hónapunk nagyon sokféle tevékenységet adott a számunkra, melyet igazán szívvel lélekkel tudtunk végezni.
A Társas kapcsolatok ápolása témakörét relaxálással és beszélgetéssel kezdtük. A gyerekeket arra kértem, fogalmazzák meg, mit jelent számukra a barátság.
„A barátommal szeretjük egymást, összeölelkezünk és megpusziljuk egymást.”
„Együtt játszunk, autózunk, meg mindent játszunk.”
„Együtt megyünk a játszóra.”
„Segít nekem kirakni a kirakót.”
„Nekem az anyukám a legjobb barátom.”
Örömmel tapasztaltam, hogy mindenki megemlített valakit, akivel szívesen tölti idejét. „Szépen játszunk, de van amikor összeveszünk.” – szólt közbe egy kislány. Előjöttek pozitív és negatív érzelmek is a barátság fogalmával kapcsolatosan (pl.: megértés, boldogság, harag, sértődöttség). Megbeszéltük, hogyan lehet ezeket az érzéseket helyén kezelni, az esetleges vitákat rendezni.
A gyerekek barátság karkötőt és nyakláncot készítettek egymásnak, barátság szívecskét rajzoltak egymás kezére. Ovisaim meghallgatták Bezzeg Andrea meséjét, Bagdi Bella dalait és megoldottuk a munkafüzet feladatait is.
Én is meséltem az óvodásaimnak gyerekkori és felnőttkori barátságaimról. Elmondtam nekik, hogy mindig fontos volt számomra a barátság. Legyen egy olyan személy mellettünk, akivel megoszthatjuk örömünket, bánatunkat, titkainkat. Büszke vagyok arra, hogy nekem van egy 34 éve tartó barátságom. A mai napig tartjuk a kapcsolatot, mindig ugyanonnan folytatjuk a beszélgetést, ahol befejeztük. Maximális bizalmi viszony van köztünk és bármikor számíthatunk egymásra. Ez hatalmas kincs az életben!
Nagyon fontos számomra, hogy a körülöttem lévő emberekkel jó kapcsolatot ápoljak. Óvodánkban a kolléganőimmel nagyon jó viszonyban vagyunk. A kollektíva nagyon jól együttműködik, sokszor segítjük egymás munkáját, sokat viccelődünk. Gyakran szervezünk közös programokat (nőnap megünneplése, kirándulások, karácsonyi összejövetel) is.
Szintén nagyon fontosnak tartom, hogy a csoportba járó gyermekek szülei között is közvetlen kapcsolat alakuljon ki. Ennek érdekében gyakran szervezek közös programokat (adventi készülődés, tojáskereső túra, lámpás felvonulás) a családoknak. Úgy tapasztaltam, hogy a szülőknek is szükségük van ilyen közösségépítő programokra. Nagyon sokan eljönnek ezekre a rendezvényekre és jól érzik magukat, megismerik egymást.
Összegezve: Jó érzés, ha vannak barátaid! Jó érzés, ha valakinek te lehetsz a barátja!
A téma feldolgozását relaxációval kezdtem. A gyerekek most elbohóckodták eleinte. Ma valahogy kevésbé voltak együttműködőek. Többször, lassan végeztük el relaxációs gyekorlatokat, s ez lenyugodtak az elevenebb gyerekek is. Irányított kérdésekkel beszélgetést kezdeményeztem. A témához kapcsolódó mese elmondása után mindenki lerajzolta a barátját a csoportból. Közben lejátszottam a témához kapcsolódó dalt.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
A gyerekek kedvelik Bartos Erika meséit örömmel fogadták a Barátságról szóló mesét is, amelyet miután elmeséltünk többen megfogalmazták a véleményüket. Elmondták, hogy ők mit tettek volna, mit kellett volna tenni. Elhangzott a hónap dala is valamint Sarkadi Sándor: Édes ősz című verse is.
A csoport néhány lelkes tagja megtervezte majd elkészítette azt a varázsgépet, amely képes megjavítani minden elromlott barátságot sőt minden csínytevést is helyrehoz.
A gyerekek nagyon ügyesen dolgoztak együtt két csapatban, mindkét csapat választott magának egy-egy vezetőt, tervezőt az ő vezérlésükkel készültek a munkák, amelyek a végén csatlakoztak egymáshoz.
A foglalkozást Bagdi Bella „Jól érzem magam” dalával kezdtünk, boogi-t jártak a gyerekek.
Bartos Erika :Bogyó és Babóca barátság című meséjét hallgatták meg.
A mesét megbeszéltük és lerajzolták mi tetszett a mesében.
Zárásként meghallgatták a Bagdi Bella :” Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek” és táncoltak rá.