A hónap témája a társas kapcsolatok ápolása volt, melyre a hála zenéjével kezdtünk ráhangolódni.
A gyerekekkel egymás kezét fogva ültünk a szőnyegen, közben a zenére lassan mozogtunk ellazítva magunkat. A csoportunk plüss szíve ilyenkor mindig ott van a kör közepén, jelezve a boldogságóra tevékenységet. Miután mindenki ellazult a plüss szivecskénk körbeadásával egymástól megkérdeztük, hogy „Kis barátom, hogy vagy?” , ezzel is erősítve az egymásra való odafigyelést.
A gyerekeknek elbáboztam a hónap meséjét, a „Süni irigy lesz” című mesét. Mese után megbeszéltük hogy a szereplők mit érezhettek. A gyerekek elmesélhették, hogy ki az aki volt már hasonló helyzetben, mit érzett amikor megbántotta a barátait és amikor megbocsátottak neki. A gyerekeknek jó érzés volt egymásnak kimondani ezeket a szavakat, ezáltal erősödött is köztük a pozitív kapcsolat. A mese után eljátszottuk a mindenkinek van barátja játékot szeretetfonal segítségével. „Azt szeretem benned..” A gyermekek mondatait felírtam és később a közös alkotásunkhoz csatoltam, hogy a szülők is láthassák gyermekeik érzéseit társaik irányában. Ezután a gyermekek lerajzolták magukat, kivágták a formát és ebből készítettünk egy közös barátságszívet. A tevékenységet a hónap zenéjével zártam, melyet a gyerekek többször is kértek a hónap során.
Társas kapcsolatok ápolása
Téma indítónak elolvastam Bezzeg Andrea Tavasz ébresztő című verses meséjét. Megbeszéltük az állatos viselkedését, majd áttértünk az emberi barátságokra, az osztályon belüli kapcsolatokra. Ezután rövid üzeneteket írtak a legjobb barátaiknak, rajzoltak, majd egy ölelés, egy kézfogás kíséretében átadták egymásnak.
Solymári Óvoda-Bölcsőde, Napsugár Óvoda
Társas kapcsolataink ápolása kihívások elé állított minket idén, legalábbis, ami az óvodai mindennapokat illeti. Sokan voltak betegek, többen nem jöttek az őszi szünetben, mert a nagyobb testvérük is otthon töltötte ezt az időszakot a családi fészek melegében. De milyen jó is bekuckózni a családdal, életünk egyik legfontosabb társas kapcsolatforrásával…
Hoztak is a gyerekek boldog élményeket, például, hogy „Anya a Jó reggelt dallal keltett.”.
A boldogságórákon a család mellett a barátságok és az óvodai közösség kaptak még kiemelt szerepet.
Szeretetkörben simogattuk egymás hátát, oda és vissza is, adtunk és kaptunk is a melegségből. Játszottunk „becsapósdit”, amikor 3 állításból kellett kitalálni, hogy melyik a hamis. Mondanom sem kell, hogy a gyerekeket nem lehetett átverni. 🙂
Bagdi Bella: Jobb veled a világ dalát hallgatva olajkrétával és vízfestékkel alkottunk csupaszín szíveket családtagoknak, csoporttársaknak azt üzenve nekik, hogy Jobb velük a világ!
Beszélgettünk az emberek sokféleségének szépségéről és arról, hogy mindenki értékes valamiért.
Összegyűltünk a családokkal egy Gágogó mulatságra az óvoda udvarán Márton nap alkalmából, hogy együtt énekeljünk, táncoljunk és lámpásokkal járjuk körbe az óvodát.
Megismertük Gréti, a csillagorrú vakond történetét, amelyben a barátok és a család összefogása segít a főhősnek megmenekülni.
A kedvesség világnapján elmondhatták egymásnak a gyerekek egy papírszív körbeadásával, hogy ki kit és miért tekint a barátjának.
És persze táncoltunk, énekeltünk: fel-felcsendült a Jó reggelt… a játék közben is, nem egyszer, de legalább majdnem minden nap; mindenkinek megmutattuk, hogy boldogok vagyunk; a Pozitív gyerek vagyok… pedig a top lista élén elmaradhatatlan volt.
Végül a Szeretetkörből Szeretetlánccá kapcsolódtunk mindannyian, az óvoda apraja és nagyja, hívtuk a bölcsődéseket is és a betegségből visszaérkezőket sem hagytuk ki, kiszíneztük, kidíszítettük magunkat és akárhányszor felnézünk a falra, ahol összekapaszkodnak hasonmásaink, arra gondolunk, hogy micsoda szerencsénk van ebben a nagy, összetartó szeretetben, amiben a mi óvodánk nap, mint nap él. <3
Batthyány Lajos Általános Iskola Géza Fejedelem Tagiskolája
A másodikosaimmal arról beszélgettünk, hogy mennyire jó, ha vannak olyan barátaink, akikre számíthatunk, akik szeretnek és elfogadnak bennünket olyannak, amilyenek vagyunk. Miközben összegyűjtöttük mindazokat a jellemzőket, amelyek egy igazán jó barátra illenek, elgondolkodtak a gyerekek a saját barátságaikon. Meséltek a pozitív illetve negatív élményeikről, amiket ők már megtapasztaltak egy-egy baráti kapcsolat közben. Majd a „barátság sálját” kötöttük az általunk készített mókás hóemberek nyakába.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola
Fekete István, A tölgyfa című írásával ismerkedtünk meg. Ebben az olvasmányban két osztálytárs kapcsolatát beszéltük meg. Mi jut eszedbe, ha a „barátság” szót hallod? Mit kell tenni, ahhoz, hogy ápoljuk a baráti kapcsolatunkat? Ilyen kérdések segítségével vezettem be a társas kapcsolatok fejezetét. Elmondtuk a barátságról tanult versikénket is. ” A barátság aranyfonál, de ha egyszer elszakad, össze lehet ugyan kötni, de a csomó megmarad.” Fontosnak tartottam a helyes beszéd alkalmazását egy kommunikációs kapcsolatban.
Furtai ÁMK Bakonszegi Zöldliget Óvoda
A társas kapcsolatok ápolása témakör feldolgozását a csoportban nagyban segítette Barátság robot közös elkészítése, aki kedvességéről, barátságáról volt híres. Nagyon nagy kedvvel készítettük el közösen újrahasznosításra törekedve, ennek a fontosságát előtérben tartva. A robot nagyban hozzájárult a gyerkekekkel való együttműködés, kapcsolatápolás, konflkiktuskezelés segítésében. A ráhangolódás, relaxáció, mesélés, éneklés, táncolás, improvizáció mind támogatta a gyerekek együttműködő képességét, társas kapcsolatainak ápolását.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Nagykereki Tagóvoda
A boldogságóránk havi témáját, új játékok segítségével dolgoztuk fel. A „Barátság-padlás” A csoportszobából egy tárgyat választottak a gyerekek és a tárgy nevében egy -egy történetet meséltek a barátságról, ami a csoportotokban történt. Az óvoda padlására gyűjtjük, ha nagyok lesznek a padlásról előkerült játékok a barátságaitokról szóló történetekre emlékeztetnek majd. A „Kézfogó formák” játékkal anélkül, hogy elengedték volna egymás kezét, különböző formát alkottunk. Kineveztünk egy babát a csoportban, aki Boldog Dóra szerepébe lépett. Boldog Dóra vegyesen osztott meg nehezebb és örömtelibb élményeket, gondolatokat is és kereste a gyerekekkel a kapcsolódási pontokat. Beszélgettünk a gyerekekkel a családi kapcsolatokról, meséltünk saját családunkról. Ismét nagyon jó hangulatban telt a boldogságóránk.
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
A gyerekek elkezdtek egy rajzot, mindenki tett hozzá valamit és megszületett a végső alkotás.
Pozitív kapcsolatok kiépítése (3. lépcsőfok)
A harmonikus csoportlégkör és a kiegyensúlyozott kapcsolatok kiépítése, a közös játékok megteremtésén és az örömszerzés együttes átélésén keresztül valósult meg. Kiinduló eseményként felelevenítettük a reggeli köszöntési formuláinkat-mindenki választhatott és úgy mondtuk el a „Jó reggelt, jó reggelt…c. versikét, majd „Manó Marci” megjelenésével vicces formát öltöttünk és bemutatkoztunk egymásnak úgy is, hogy a jelünket mondtuk. Igen mókás kis jelenetek születtek. Később Szt. Márton-történetével ismerkedtünk meg, ami „libabál-os” hangulattá alakult át. A mozgásos tevékenységek közkedveltekké váltak, főleg ahogy Mártont kerestük a libaólban. A „Gyertek haza ludaim….; „Nincs itthon a macska, cincognak az egerek…” ügyességi játékaink keretén belül egymást támogattuk. Libát etettek szívószállal-ha helyesen ejtettem ki a szavakat. A régi szokások közül megismerkedtünk és kipróbálhatták a gyerekek a kukoricamorzsolást. Többféle háziállattal barátkoztunk meg, melyek „bőrébe” belebújva eljátszottuk mozgásukat, hangjukat utánoztuk. (állatbarátságok születtek) A bábok segítségével problémákra világítottunk rá, amire megoldásokat kerestünk.
Az önbizalomkártyák segítségével beszélgettünk a barátságról, egymás segítéséről, a kártyán szereplő fogalom jelentéséről, hogy mennyire igaz ránk, amit ott leírtak. Megfogalmazták a gyerekek, ki kinek, miért a barátja, mi jellemzi a jó barátokat, milyen érzés, ha nincs barátod, melyek azok az értékek, ami összeköt bennünket, majd a boldogságóra munkafüzet 18.-19.o.-on lévő rajzos feladatokat oldottunk meg. Arra ösztönöztem a gyerekeket, hogy egyik nap tegyenek valami jót a barátjukért. Volt, aki átadta a helyét a sorban; volt, aki megfogta a kezét a másiknak, ha félt tornázás közben…; volt, aki cukrot hozott; volt, aki mondott egy kedveset a másiknak; volt, aki….stb.
Zárásként túrázni mentünk Manó Marcival a Süveghegyre úgy, hogy belekapaszkodtunk egy kötélbe. Ha akadály elé kerültünk igyekeztünk közösen megoldani a problémákat, közösen gondolkodtunk, engedtünk egymásnak és küzdöttünk egymásért, ha szükséges volt. Az igazság az, hogy még van miért küzdenünk, hiszen olykor-olykor egy-egy szakaszon meghajlott a kötél, sőt egyesek elengedték a biztonságot nyújtó kötelet. Tovább kell építkeznünk!!!