A csoportban szövődő barátságokról és együttjátszásokról beszélgettünk. Miután a gyerekek megnevezték barátaikat és hogy miért tartják barátjuknak egymást, tisztáztuk azt is, hogy nem csak egy barátja lehet egy gyereknek, hanem akár több is. A pókok hálójához hasonlítottuk ezeket a kapcsolatokat. Ezért elkészítettük a kis hálóinkat, amik néha összekapcsolódnak.
Társas kapcsolatok ápolása
November, a Társas kapcsolatok hónapja. Ebben a témában a gyermekek figyelmét arra irányítjuk, hogy ők a társas kapcsolataik felelős szereplői. Többféle kapcsolatrendszer működését körbejártuk, de ezek közül a családi és baráti kapcsolatok voltak a leghangsúlyosabbak.
Az órák megkezdése továbbra is relaxációs zenére történt. Majd a hónap dala eléneklése után, a szőnyegen körbe ülve a „Kis barátom, hogy vagy?” c. játékot mutattam be. Magam is elcsodálkoztam, milyen csendet és egymásra figyelést teremtett ez a játék. De itt nem álltunk meg, fűztem a játékot tovább a tenyérbe rajzolt üzenet átadással. Szinte tapintható lett a csend, a gyerekek koncentrációja. A munkafüzetben barátságvirágot színeztünk, majd az ébredő Mackóval kapcsolatos feladatot oldottak meg a gyerekek. A „Szomorú Szilárd és Boldog Blanka” – szituációs játékon keresztül megvigasztalhatták egy társukat, barátságkarkötőt készítettünk. A foglalkozás zárásaként pedig minden alakalommal elénekeltük a „Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek!”- című Bagdi Bella dalt.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A mai órán a társas kapcsolatok volt a téma. Először beszélgettünk az összetartozás fontosságáról, arról, hogy kapcsolatainkban mennyire fontos az egymáshoz való kötődés, bizalom, barátság. A foglakozás ezután a közös játék keretében zajlott. „Tükörjátékkal” kezdtük, ezután együtt mozogtunk zenére, majd a „Tégy egy lépést felém” játékkal folytattuk. Az óra végén gyógyító üzenetet készítettünk egymásnak.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
November a társas kapcsolatok ápolásának hónapja. Mini csoportos gyermekeim novemberre már beszoktak közösségünkbe, és szeretnek óvodába járni. Nap mint nap tapasztalják, hogy alkalmazkodni kell a társakhoz, felnőttekhez, baráti kapcsolatok is alakulóban vannak.
Ezért fontos, hogy ápoljuk ezeket a kapcsolatokat.
A foglalkozást megelőző relaxáció: Totyog a liba, nagy a galiba.
Ezután a gyerekeknek elbáboztam a Süni irígy lesz című mesét.
– Megneveztük a szereplőket.
– Megszámláltuk őket.
– Megbeszéltük, hogy igaza volt- e Süninek.
Ti mit csináltatok volna Süni helyében (ha új könyvet kaptok)?
Mackó, és Nyuszi megbocsájtottak: baráti gesztus volt tőlük.
Neked ki a barátod? Miért? – közös beszélgetés kezdeményezése.
A foglalkozás végén közösen kertet építettünk Süninek, Mackónak, és Nyuszinak.
A kis pillangókkal meditációval kezdtük Boldogság perceinket. Kiválasztottunk egy bizonyos állathangot, ami először halkan, majd fokozatosan egyre hangosabban zengettünk. Ezt követően a „Jól érzem magam” című dalra táncoltunk, és megalapoztuk a jó hangulatot. Leültünk a szőnyegre és mindannyian forró ölelést adtunk a Boldogság minyonunknak, majd megbeszéltük az előző napon hallgatott Bogyó és Babóca: Barátság című meséjének tartalmát, valamint átbeszéltük, hogy a mesében kinek lehetett igaza és kivel értettünk inkább egyet. Beszéltünk a társas kapcsolatok fontosságát, a közösség erejét és azt is, hogy miért jó, ha vannak barátaink. Átváltoztunk halrajjá és a csoportban együtt, egymást figyelve, összekapcsolódva mozogtunk össze-vissza a teremben, amely nagyon tetszett a kis pilliknek. Elvarázsolódtunk egy erdőbe, ahol kis madarakká változtunk és bebújtunk a pihe-puha és biztonságos fészkünkbe, ahol picit megpihenhettünk. Végezetül barátságkarkötőkkel ajándékoztuk meg egymást.
Szeretetnyelv matrica
Novemberben a csoportommal a feladatok közül a szeretetnyelv matricát választottuk ki, bár ezen kívül is sok-sok játékot játszottunk a foglalkozások alatt. A szeretetnyelv tesztben a gyerekek döntő többségénél a Minőségi idő, vagyis a B válasz dominált. Miután csoportokat alakítottunk ki, megbeszéltük, hogy ez miért is fontos. Az én tanulóim számára a legfontosabb, ha a barátja, családja vele tölti az időt (11-12 éves korosztály). Szeretnek beszélgetni, szeretik a számukra kedves emberek társaságát. Elkészült a matrica is, amelyet közösen terveztek, majd valósítottak meg.
Ki vagy te? Feladatlap is kitöltésre került, nagyon kíváncsian jártak körbe, hogy az osztálytársuk az egyes helyekre milyen választ adott, valamint Bingó játékot is játszottunk, ahol szintén sok új információval lettünk gazdagabbak egymásról.
Szeretetnyelv matrica
Novemberben a csoportommal a feladatok közül a szeretetnyelv matricát választottuk ki, bár ezen kívül is sok-sok játékot játszottunk a foglalkozások alatt. A szeretetnyelv tesztben a gyerekek döntő többségénél a Minőségi idő, vagyis a B válasz dominált. Miután csoportokat alakítottunk ki, megbeszéltük, hogy ez miért is fontos. Az én tanulóim számára a legfontosabb, ha a barátja, családja vele tölti az időt (11-12 éves korosztály). Szeretnek beszélgetni, szeretik a számukra kedves emberek társaságát. Elkészült a matrica is, amelyet közösen terveztek, majd valósítottak meg.
Ki vagy te? Feladatlap is kitöltésre került, nagyon kíváncsian jártak körbe, hogy az osztálytársuk az egyes helyekre milyen választ adott, valamint Bingó játékot is játszottunk, ahol szintén sok új információval lettünk gazdagabbak egymásról.