A katica nagy csoportban a társas kapcsolatok feldolgozása a szociometriai felméréssel kezdődött amit előre elkészítettem. Ez a csoport 23 főből 4 lány a többi fiú. A fiúk általában egymást választják, lányt egy fiú sem választ, a lányok közül ketten is választottak fiú barátot. A társas kapcsolatok feldolgozása a Ti hogyan vígasztaljátok meg egymást? játékkal indult, ami nagyon nehéznek bizonyult. Kiderült ebből, hogy nem szokták egymást vígasztalni, így ez a játék nagyon hasznos volt a csoport számára. A Süni irígy lesz c. mese után jó példákat hoztak az irígységre, megnyíltak és több gyerek is megfogalmazta, hogy a nap folyamán az irígység hogyan és kik között jelentkezett. Elmondták azt is, hogy mit lehet tenni az irígység ellen. Ezután a Ha boldog vagy… kezdetű dalra lazítottunk, mozogtunk. A végén kialakítottuk az élő Barátságkörünket: a barátok megfogták egymás kezét, volt ahol zárt kört alkottak, illetve volt még egy lánc ahol mindenki egy-egy barátot választott.
Társas kapcsolatok ápolása
Középső csoportomban szeptember óta több baráti kapcsolat alakult ki ezért ezt a témát könnyebben dolgoztuk fel. Ráhangolódásként a „Kis barátom hogy vagy?” játékkal megindítottuk a kommunikációt párbeszédes formában. Majd a Ha boldog vagy…. kezdetű dalra mozogtunk. A Süni irígy lesz c. mesével a barátok közti viselkedést vezettem be, erről nagyon sokat beszélgettünk. Boldog Dóra Szomorú Szilárdot próbálta megvígasztalni egy kis párbeszédes előadásban. Majd a gyerekek is előadhatták ők hogyan vígasztalnák meg barátjukat. A végén egy kis emberfigurát kaptak, kiszínezhették barátjukat ezekkel majd elkészítjük a Barátságkörünket. Ez a téma sikeres volt, hiszen nagyon sok jó hozzászólásuk volt amiből a hallgató gyerekek is okosodhattak.
Sülysápi Móra Ferenc Általános Iskola
A gyerekek már nagyon várták, hogy mikor tartunk a hónapban boldogságórákat. 🙂
Először az adott témáról, a társas kapcsolatainkról, barátságainkról beszélgettünk. Nagyon jó ötleteket javasoltak a hála „egyszerűbb” kifejezésére. Megbeszéltük, hogy képeslapokat fogunk egymásnak hajtogatni, mindenki olyat, amilyet szeretne. Majd zsírkrétával díszíthetnek, néhány gondolatot, vagy akár 1-1 szót ráírhatnak.
Mindenki talált magának társat az osztályban, akinek valamiért köszönetet mondhat, vagy valamiért hálás lehet neki. Meghallgattuk a havi témához kapcsolódó aktuális dalt is. A kedves kis képeslapokat másnap nagy izgalommal adták át egymásnak.
Nagyon jó volt látni, hogy milyen ügyesen fejezték ki a gyerekek a rajzokkal vagy a gondolataikkal, hogy miért fontos számukra a társuk, és milyen örömmel töltötte el őket a másik gyermek öröme. 🙂
Papp Bertalan Ószőlői Általános Iskola
A hónap témája a társas kapcsolatok. Ennek örömére egy pindurit hajtogattak a Pindurok, majd megajándékoztak valakit, aki az elmúlt időszakban sokszor megnevettette, felvidította, vagy megvigasztalta őket. Ezzel fejezték ki hálájukat egymás felé.
(Beszámolónk azért sikeredett ilyen rövidre, mert én még mindig a bokatörésem miatt fekszem itthon, de hálás vagyok Szőkéné Kis Edit tanító néninek, mert ezt a feladatot ő végezte el a gyerekekkel.)
November – a társas kapcsolatok ápolásának hónapja. Érdekes e szemszögből végigtekinteni a csoporton: a szeptember óta eltelt három hónap során hogyan fejlődtek, változtak a meglévő kapcsolatok, alakultak ki új kötődések, születtek új barátságok.
Jó látni – ahogy vegyes csoport révén – a nagyobbak támogatják, segítik a kisebbeket, az eddig többnyire magányosan játszó kisgyermek társat talál, vagy az eddig halkan és keveset beszélőt néha már figyelmeztetni kell, hogy kicsit halkabban szóljon társához; vagy ahogy együtt játszanak, bújócskáznak az udvaron. Szeptember óta van egy kiscsoportos korú gyermek a csoportban aki sajátos nevelési igényű. Jól integrálódott: könnyen teremt kapcsolatot másokkal, vidám, jó kedélyű kislány, de mássága bizonyos dolgokban szembetűnő, még kortársai számára is. A hónapok során a gyerekek megismerték, megszokták, elfogadták másságát, segítik ahogy tudják és ahogy a felnőttektől látják. November elején egy középsős korú autista kisfiúval bővült csoportunk. Az integrálása igazi kihívás elé állítja mind a gyerekeket, mind a csoportban dolgozó felnőtteket. Jellemzően egyedül játszik, időnként ok nélkül odaüt, vagy fellöki társait. Ilyenkor megbeszéljük vele, hogy ez nem helyes magatartás, a kezünkkel simogatunk, ölelünk (megsimogatjuk, megöleljük). Integrációja révén nap-mint nap gyakoroljuk az inkluzív nevelést, de a Boldogságóra program ebben is sokat segít!
A Boldogságórát Bagdi Bella: Ha boldog vagy dalával kezdtük, melyre szabadon mozoghattak egyedül, vagy társsal a gyerekek, majd a mókás arcizom-lazító relaxációs gyakorlattal folytattuk. A jó hangulat ezáltal garantálva volt. Körbe ülve eljátszottuk a „Kis barátom, hogy vagy?”szituációs játékot, majd beszélgettünk arról, kinek ki a barátja, milyen a jó barát. A kézfogó-formák feladat során igyekeztünk kör, háromszög, szívecske formát alakítani, csigavonalba mozogni. A legmókásabb persze az volt, amikor jó szorosra betekertük a kígyót! Mozgás foglalkozásokon gyakran végeztünk páros gyakorlatokat, játszottunk ölelő fogót.
A hónap elején családi délután keretében tartottuk meg hagyományos Márton-napunkat, ahol három generáció együtt készített lámpást, libát, vagy éppen faragott tököt. Aztán az udvaron libakereső játékkal, tűzgyújtással, közös énekléssel, tánccal folytattuk. Mindenkit megvendégeltünk meleg teával, zsíros-hagymás kenyérrel, mézeskalács libával. Aztán az óvoda körül egy jó nagy kört megtéve, lámpással a kezünkben vonulva, mindenkit hazakísértünk. Közben sok lehetőség adódott arra, hogy kötetlenül beszélgessünk egymással, ápoljuk társas kapcsolatainkat.
Nem felejtkeztünk el a kedvesség világnapjáról sem!
A hónap utolsó hetében már mindenki a Mikulás-várás lázában égett, sokat énekeltünk, játszottunk, hangolódtunk az előttünk álló ünnepi hetekre!
Az osztályban beszélgettünk a kapcsolatok fontosságáról. Mit jelent számukra a szeretet, a megértés, a bizalom, a tisztelet fogalma. Rajzoltunk, játszottunk.
A hónap boldogságóráin az idén– a támogató emberi kapcsolatok közül – a barátságra helyeztük a hangsúlyt.
1. Közmondások segítségével összegyűjtöttük, értelmeztük A BARÁT minden lényeges tulajdonságát.
– Mondd meg, ki a barátod, megmondom, ki vagy! = Barátjáról ismerik meg az embert.
(Madarat tolláról, embert barátjáról.)
– Nem mind barátod, aki rád mosolyog. = Nem mind jóakarónk, aki mézes-mázos hozzánk. Nem mindenki őszinte.
– Barátságban egy kis veszekedés olyan jó, mint étekben a bors. = Egy-egy összezördülés is hozzátartozik a barátsághoz.
– Bajban ismerszik meg a barát. = Az igazi barát a bajban is mellettünk áll.
– Új barátért el ne hagyd a régit! = oktalanság az olyan barátot, akinek hűségét már megtapasztaltuk, olyanért elhagyni, akit még nem ismerünk.
– Nehezebb a barátságot fenntartani, mint megkötni. = Könnyű barátságot kötni, nehezebb a barát mellett kitartani.
– Legjobb barátod legjobb idődet veszi (vesztegeti) el. = Ha fontos dolgunk van, akkor sem mondjuk barátunknak, hogy nem érünk rá.
– Jó barát drágább az aranynál. = A jó barát a legnagyobb kincs.
2. Saját példákon keresztül megbeszéltük, milyen az igaz barát, mit tehetünk azért, hogy
jó barátok legyünk.
3. A barátságról összegyűjtött sok-sok ismérv közül mindenki kiválasztotta azt az öt jellemzőt, ami számára a legfontosabb egy barátságban. Így született meg az „Adj egy barátságötöst!” című közös alkotásunk.
„ A barátság az, mi megmutatja nekünk, hogy sem örömünkben, sem bánatunkban nem vagyunk egyedül. ” /Pam Brown/
Az eddigi témák közül ez volt az, ami a legjobban “feldolgozható” volt az osztállyal. Elgondolkodtató és tanulságos eredmények születtek a feladatok megoldásakor. Megbeszéltük, hogy ugyanezeket a feladatokat megcsináljuk majd az év végén is, azzal a céllal, hogy lássuk mennyit fejlődtek a társas kapcsolatok az osztályban – mert azon leszünk az elkövetkező hónapokban, hogy bizony még jobb kapcsolat alakuljon ki az osztályközösségen belül!
Társas kapcsolataink központjában a barátság állt.
Elsőként mindenki a barátjának készített képeslapot. Kedveskedő mondatok írásával, megköszönték barátságukat. Kifejezték egymásnak nyújtott segítségükért a hálájukat.
Ugyanezen a napon játszottunk egy Merj felelni játékot, melynek általános kérdései között elrejtődtek társas kapcsolatokra vonatkozók is.
E napot a társuk személyiségének megrajzolásával zárták. Mindenki kapott egy üres sziluettet, melyben a lapok körbeadogatásával berajzolták osztálytársuk legfontosabb személyiségjegyeit.
Következő napokban a barátság témakört boncolgattuk. Szó esett az együtt töltött időről, a közös érdeklődésről, a felhőtlen együtt nevetésről, a kinevetésről, az összeveszés és kibékülés kérdéséről, az őszinteségről, a bocsánatkérésről, a bizalomról. Hogyan legyenek jó barátok 9 lépésben. Végül barátságteszteket oldottak meg.
Felépítették az idősek és gyerekek panaszait kúráló barátságklinikánkat. S mellé megépítették a Csodapatikát, melyben az emberi negatív tulajdonságok elleni szereket lehetett megvásárolni.
Végül egészségnapunkon stresszkezelési tanácsadáson vettek részt, mely közös ölelkezéssel zárult.