A novemberi téma a társas kapcsolatok volt.
A gyerekek érdeklődők és aktívak voltak. Tapasztalatok, élmények alapján beszélgettünk a témáról, hiszen mindenkinek voltak pozitív vagy negatív élményei, sőt sok esetben tudták is, hogy mi lett volna a rosszul indított kapcsolatok helyes módja. Voltak olvasmányélményeik is a témában. Ezért nem nagyon kellett messzire mennünk a téma feldolgozásában.
Mindezt aztán tudatosabb síkra emeltük az irányított beszélgetések során, ahol is megbeszéltük, hogy mennyit jelent az első benyomás, illetve, hogy mit tehetünk egy helyes kezdés érdekében. Illemszabályok, társadalmi normák, illetve alkalomnak megfelelő kapcsolatfelvétel…. Elrontott helyzetek javítása… Baráti kapcsolatok fenntartása…. Családi kapcsolatok ápolása… A modern élet mennyiben segíti-gátolja ezeket.
Megbeszéltük, hogy mindez mennyire fontos lesz a felnőtt életben is, ezért fontos a társas intelligencia fejlesztése!
Aztán a játékok során több közül is választhattak érdeklődéstől és képességektől függően volt, aki a SZERETHETŐ VAGYOK volt, aki a VARÁZSGÉP és volt aki a GYÓGYÍTÓ ÜZENETEKET találta sajátjának.
Az öreg néne őzikéje külön öröm/jutalom volt számukra! 😊
Társas kapcsolatok ápolása
Társas kapcsolatok ápolása fotópályázat remekei
Társas kapcsolataink ápolása nagyon fontos. Egy kapcsolat ápolásához pedig elengedhetetlen a közös időtöltés. Ehhez nagyon jó alkalmat tud nyújtani egy sütés, főzés, mely közben beszélgethetünk arról, mennyire fontos az emberek számára, hogy társaságban legyenek.
A társas kapcsolatok gyakorlása
Amikor valaki tudja, mi jár a másik fejében, mi mozgatja az illetőt, akkor erősségként jelenik meg a társas intelligencia. Jellemző rá, hogy tisztában van vele, hogy milyen érzések és motiváció lakik benne és a másik emberben, és azzal is, hogy hogyan illeszkedjen a különböző társas helyzetekbe. Egyaránt otthonosan mozog egy tanácsteremben vagy egy portásfülkében, iskolai környezetben vagy egy építkezésen.
A társas intelligenciába nem csak az tartozik bele, hogy tisztában van valaki az érzésekkel, de az is, hogy megfelelő módon ki tudja őket fejezni (vagy ha úgy adódik, szándékosan háttérbe tudja szorítani őket). Ez a fajta tudatosság és jártasság jó alapja a kapcsolatépítésnek. A társas intelligencia segít bennünket abban, hogy jól értelmezzük a különböző élethelyzeteket és mintegy „olvasni” tudjunk az emberekben, illetve hamar felmérjük a társas életben bekövetkező apró és ki nem mondott dolgokat. Az empátia, vagyis a beleérzés képessége abban segít, hogy mások érzéseit átérezzük, szintén fontos összetevője a társas intelligenciának.
Ha kifejezett erősségünk a társas intelligencia, az azt jelenti, hogy hozzá vagyunk szokva ahhoz, hogy mások kommunikációjában észrevegyük mind a verbális, mind a nonverbális jeleket. Nem csak arra figyelünk, ami elhangzik, hanem arra is, hogy hogyan mondja azt a másik. Mérges, szomorú, örömmel vagy félelemmel teli arckifejezéssel? Elnéztek mellettünk vagy felvették a szemkontaktust? A hanghordozásuk erőszakos, célratörő volt, esetleg gyengéd és puha vagy változó intenzitású? Azt is megkérdezhetjük magunktól, hogy mi volt az, amit nem mondtak ki nyíltan abban a beszélgetésben? Vajon az illető a mondandója egy fontos részét megtartotta magának? Zaklatottnak, érdektelennek tűnt vagy teljesen bevonódott a beszélgetésbe?
Amikor a társas intelligencia erősen meghatározza a működésünket, képesek vagyunk követni a saját érzéseinket és azokat is, amelyek a környezetünkben létrejönnek; a helyzethez alkalmazkodva pedig megfelelő választ tudunk rájuk adni. Rugalmasak vagyunk és képesek vagyunk szükség szerint változtatni az interakciónk és a válaszaink stílusán, hogyha a társas helyzet megkívánja.
Gondold végig a következő kérdéseket a társas intelligencia erősségével kapcsolatban:
Melyek azok a társas helyzetek, amelyekből a legtöbb előnyöd származott és te magad hogyan járultál hozzá pozitív módon az ott történő interakciókhoz?
Mikor hasznos számodra, hogy kétszer is ellenőrzöd a másokkal kapcsolatos meglátásaidat? Hogyan végzed el ezt a kettős ellenőrzést?
Számodra mely helyzetekben bizonyult leghatásosabbnak az, ha megosztottad másokkal az érzéseidet? Melyek voltak azok a helyzetek, ahol viszont jobbnak láttad nem kimondani a mások érzéseire vonatkozó megfigyeléseidet?
Forrás: Ryan M. Niemiec és Robert E. McGrath: A karaktererősségek hatalma (részlet)
Ebben a hónapban tehát az egyik legfontosabb témával: A KAPCSOLATAINKKAL foglalkoztunk. Ez nagyon fontos mindennapi életünkben,erősen meghatározza BOLDOGSÁGUNKAT.
4 év alatt mind a gyermekek,mind a szülők nagyon erősen összekovácsolódtak az osztályban. Sajnos nagyon sok nehézséggel találtuk szemben magunkat, együtt dolgoztuk fel ezeket, s ez még jobban erősítette az összetartozásunkat. Igazi mélyérzésű,melegszívű,segítő közösség a mienk. Nagyon büszke vagyok rájuk.
Sokféle módon foglalkoztunk a témával:
1. A legfontosabb: Judit néninek küldjük a rajzokat,üzeneteket,dalokat, pillanatképeket -szeretetünk jeléül. Mindenki tisztában van a szeretet gyógyító,pozitív erejével,s ez nagyon fontos számunkra. Egymást segíteni,támogatni,bíztatni, megfogalmazni s kimutatni az őszinte érzéseinket.Még nagyon öröm adni,mint kapni. Ez nagyon jó érzést kelt.
2.Központi téma volt a BARÁT a hónapban. Sokat beszélgettünk szükségéről,fontosságáról,az értelméről.Mindenki bemutatta szóban és rajzban a barátját. Ki is kellet ezeket találni. Ajándék rajzot is készítettek hálából egymásnak.
3.A hónap során több szülinap volt,s hatalmas társaságokban ünnepelték azt a gyerekek. Másnap csillogó szemmel mesélték el nekem az együttlét örömét.
4.Mindig együtt örülünk egymás sikereinek,megtapsoljuk,megdícsérjük egymást,büszkék vagyunk társainkra. Természetesen mindig meghallgatjuk a sikerhez vezető utat,ami nagyon tanulságos.
5.Szabadidőben boldogan játszanak együtt,ezek a pillanatok kincset érnek,legyen közös építés,éneklés,,rajz,foci vagy fociskártya.
6.Szakkörön körben ülve nagyon sokat beszélgettünk a barát fontosságáról ,a rengeteg közös élméynről.A gyerekek arcán természetesen látszott az öröm,a boldogság,amit egymásnak jelentenek.
7.A hónap végén sajnos én is beteg lettem , s elmondhatatlanul sokat jelentett a felém áradó szeretet mind a gyerekektől,mind a szülőktől,mind a kollegáktól. Megtapasztaltam magam is a szeretet gyógyító erejét. Hálás vagyok ennek a drága közösségnek!!!!
Csemete liget Napközi otthonos Óvoda
A gyerekekhez egyik legközelebb álló téma a barátság és a baráti közösségek születése, fenntartása.
Csoportunkra is jellemzőek a mèly barátságok, a gyerekek közötti szeretetkapcsolatok kialakulása. Fiúk és lányok között egyaránt kialakuló érzés motiválja őket arra is, hogy van akihez tartoznak, van akivel szeretnek játszani, beszélgetni. Több gyermek emiatt is!! Szeret oviba járni, mert várja a barátja.
A barátság karkötőt elkészítettük egymásnak, valamint a „Barátság pókháló ” is nagyon szövevényesen alakult.
A Süni irigy lesz című mesét baàbozással tettük meg szemléletesebbè számukra.
Nagyon sok tapasztalattal lettek gazdagabbak a kis cinegèk az érzések és viselkedésük beszélgetések alapján.
Csemete liget Napközi otthonos Óvoda
A gyerekekhez egyik legközelebb álló téma a barátság és a baráti közösségek születése, fenntartása.
Csoportunkra is jellemzőek a mèly barátságok, a gyerekek közötti szeretetkapcsolatok kialakulása. Fiúk és lányok között egyaránt kialakuló érzés motiválja őket arra is, hogy van akihez tartoznak, van akivel szeretnek játszani, beszélgetni. Több gyermek emiatt is!! Szeret oviba járni, mert várja a barátja.
A barátság karkötőt elkészítettük egymásnak, valamint a „Barátság pókháló ” is nagyon szövevényesen alakult.
A Süni irigy lesz című mesét baàbozással tettük meg szemléletesebbè számukra.
Nagyon sok tapasztalattal lettek gazdagabbak a kis cinegèk az érzések és viselkedésük beszélgetések alapján.
Boldogság ovi
Az ünnepre Mikulásra való készülődés szorosabbra fűzte a csoport kapcsolatait.A gyermekkel meggyújtottuk az Adventi koszorú 1.gyertyáját. Megfogalmazták,hogy ki a barátjuk és miért.Beszélgettünk arról,hogy mi a feladata egy barátnak.A gyerekek lerajzolták barátjukat és milyen ajándékot adnának neki ajándékba.Sok kisgyermek odarajzolta magát is, közös játékukat rajzolták le.Megfogalmazták,hogy titkokat mondanak el egymásnak,ha szomorúak megvígasztalják egymást,és szülinapi buliba hívják el a barátjukat.Igyekeztem tudatosítani bennük,hogy egy barát mindig mellettünk van és segít nekünk.Nem vagyunk egyedül.Megemlítettem a zümmögő csoport fontosságát, számíthatunk egymásra a kis közösségünkre.A gyerekek kiválasztották egyénileg ki az akivel nem nagyon beszélgetnek a csoportban és miért.Úgy gondolom ezzel sikerült még közelebb hozni a csoport gyerekeit egymáshoz.
„Add tovább az ölelést!” játékkal kezdtük a foglalkozást. A gyerekek szívesen vettek részt a játékban. Örömmel tapasztaltam, hogy nem közösítenek ki senkit, nem tesznek különbséget egymás között.
Öszintén és egyszerűen fogalmazták meg, hogy miért van szükség barátokra.
„Barátokra azért van szükség, hogy ne unatkozzunk.”
Izgalommal színezték ki a kivágott papírfigurákat és alkottuk meg közösen a csoport barátságláncát. Kedves téma volt a gyerekek számára.
Kehidakustányi Deák Ferenc Napköziotthonos Óvoda
November a társas kapcsolatok hónapja. Ebben a hónapban egy ölelés fontosságáról szóló mesét hallhattak a gyerekek, az Örömnapok című könyvből (Lukács E.). Ebből kiderül, hogy az ölelés mennyi mindenre gyógyír, és mennyi-mennyi érzelmet lehet vele kifejezni. Már egészen kiskortól fontos, hogy a gyerekeket e szerint vezetgessük az útjukon, és ne haraggal, düh-vel próbálják megoldani a nehézségeket. Amikor a mese végén a társaikon kívül Csupaszív-et is megölelhették, az is beszédes volt számunkra. A csoporton belül vannak a lányok és a fiúk között is barátságok, amelyekbe sokszor már játék közbe sem engedik be a 3. vagy 4. társukat. Ilyenkor megpróbálunk beszélgetni a helyzetről, amely után aztán legtöbbször jó hangulatú, közös játék alakul ki.
Novemberben, mint már hét éve is ezt tesszük, közösen megünnepeljük a Magyar Nyelv Napját, amikor a mi óvodánk vendégül látja a község területén működő óvodák kis óvodásait és az őket elkísérő óvónéniket.Azért írok erről az eseményről, mert számunkra ez a legtipikusabb példája a társas kapcsolatok alakításának. Ez alkalommal kilenc csoport 110-120 gyereke van együtt.
Idén a Móra Ferenc: A cinege cipője című verset mondta 112 gyerek egyszerre, ezt megelőzte a csoportok bemutatkozása egy-egy őszi verssel és énekkel. Hogy együtt töltött idő még emlékezetesebb maradjon a gyerekek számára, meghívottunk a Guzsalyos együttes megajándékozott az „Aprók táncházával”.
Természetesen a hónap dalát nemcsak mi hallgattuk egész hónap folyamán, hanem megismertettük a többi gyerekkel is.