A gyerekeknek nagyon tetszett ez a feladat.:)))
Társas kapcsolatok ápolása
A novemberi foglalkozást az ősz jegyében terveztem, szerves részét képezte a heti tematikánknak. A foglalkozást relaxációs gyakorlatokkal kezdtük, amit Boldog Dóra irányított, majd pedig táncoltunk egy nagyot Bagdi Bella dalára. Ha már így együtt voltunk , akkor kipróbáltuk hogy mozognak a halak. Nagyon jó kis játék kerekedett belőle, szorosan egymás mellett, egymásra figyelve szavak nélkül nem is olyan egyszerű ez a fajta mozgás, de kis gyakorlás után már sokkal jobban ment a csoportnak.
Sarkadi Sándor versét már jól ismerték a gyerekek, zenehallgatás közben gyönyörű, színes, alkotások születtek, melyekből kiállítást rendeztünk.
Levetítettem a gyermekeknek a Bogyó és Babóca c sorozat első részét, mely a barátságról szól. Nagyon jól látták a gyermekek, hogy mindkét főszereplő egyformán önző módon viselkedett, a megoldást pedig a kukac hozta el számukra.
Ezután megbeszéltük, hogy a csoportban ki-kivel van jó barátságban, és kivel van ellentéte. Hogy megjavítsuk ezeket a barátságokat létrehoztunk egy varázsgépet, melynek két bemenete van, egy barátságokat megjavító varázs része, és egy kimenete, ahol már a jóbarátok tudnak kijönni.
Sikerült minden elromlott barátságot megjavítani, a már megszokott mondókával és varázslással.
Míg meghallgattuk Bagdi Bella dalát, barátság virágokat készítettek a gyerekek. Viráguk közepére a saját jelüket rajzolták , majd annyi szirmot rajzoltak, ahány barátjuk a csoportban van, és azoknak a jelét bele rajzolták a szirmokba.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Mindennapjaink legnagyobb részét társas közegben töltjük. A személyes kapcsolatok fontosak a hétköznapi tevékenységeink elvégzéséhez, hozzájárulnak testi, lelki jólétünkhöz. A gyermekek többnyire tisztában vannak érzéseikkel, de nem minden esetben tudják a megfelelő módon kifejezni.
A témával kapcsolatban a tükörjátékot valósítottuk meg a gyermekekkel. A játékot követően megbeszéltük, hogy mikor tudtak jól együttműködni egymással – ha figyeltek a másikra-, és mi az ami megnehezítette.
Beszélgettünk a „Szerethető vagyok” feladat témaköreiről is. Saját magukról nehezen fogalmaztak meg jó tulajdonságokat de társaiktól szívesen fogadták a pozitív megerősítéseket.
Sokat beszélgetünk a gyerekekkel a mindennapokban a társas kapcsolatok fontosságáról. Arról, hogy hogyan viselkedjünk a társainkkal, barátainkkal, a körülöttünk élőkkel. Milyen fontos tulajdonságok szükségesek a jó viszony ápolásához. A gyerekek saját osztályközösségünk életéből hozták a példákat, amikor segítőkészek, türelmesek, együttérzők, empatikusak, toleránsak voltak egymással. A kis esőcsepp története megerősítette őket abban, hogy „együtt minden könnyebb.” Ennek alapján készültek a rajzok az oázisról.
Novemberben a kiemelt témához kapcsolódóan sok „társas játékot” játszottunk, amelyeket a rossz idő miatt a tanteremben is meg tudtunk valósítani. A játékok többsége előkerült már az osztályfőnöki órákon, kedvelt a gyerekek körében. A játékokon keresztül gyakoroltuk az együttműködést, a szabályok elfogadását és betartását is.
Kiemelten foglalkoztunk a barátság témakörével, megbeszéltük, hogy a barátság érték, nagyon kell rá vigyázni, ápolni kell.
Az elfogadás, a mindenki másképp egyforma típusfeladatokban került elő.
Bagdi Bella dalai most is nagy sikert arattak.
Ismételten Genially-ban játékosított formában szerkesztettem össze a hónap kihívásait, amelyekre több alkalommal is visszatértünk.
Novemberi témánk a társas kapcsolatok voltak a csoportunkban. A táérsas kapcsolatok a gyermekek szocializációjának az egyik alappillére. Az együttlét, a közös játék, egymás segítése, bátorítása, elfogadása, szeretete a közös boldogság forrásunk.
A gyerekeket beszélgető körre hívtam Bagdi Bella : Szép nap ölelj át zenéjére. Már nagyon jól ismerika dalt és spontán utánozva egymást lótusz ülésben, relaxálva pihentek a gyerekek. Nagyon megható számomra, hogy mennyire könnyen elcsendesednek a zene hatására, kikapcsolnak, lelassul testük s szellemük egyaránt. Miután elmmeséltem Nekik Bartos Erika meséjét a barátságról, közösen beszélgettünk arról , hogy ki melyik szereplővel ért inkább egyet, és miért?
Nagyon érdekes gondolatok fogalmazódtak meg részükről. Ezután halacskákká változva, rajként mozogtak a teremben, úgy, hogy mindig ez előző vezető nevezte meg a következőt, aki irányítja a csoportot. Nem is olyan könnyű együtt mozogni, úgy hogy senki sem szakadjon le.
Ezután Bagdi Bella: Jól érzem boogie dalát hallgatva, elkészítették a gyerekek a barátság javító gépeiket. Fantáziadús alkotások születtek.
A gyerekek nagyon élvezték a játékot, azóta többször is előkerül a szünetekben.
A hónapban több lehetőség kínálkozott a téma körbejárására. A gyerekek szeretnek együtt tevékenykedni, kis csoportokban dolgozni. Ezt kihasználva történt az ábrázoló tevékenység, melynek során sok szép alkotás született. Játékidőben a külső világ tevékeny megismerése során termések és termények alkalmazásával történt a téma kibontása.
Az osztályon belüli társas kapcsolatok feltérképezése céljából tanulóim kitöltöttek egy kérdőívet. Válaszaikat csak én, mint osztályfőnök olvastam el. Az eredmények azt mutatták, hogy a jobb közösség kovácsolása céljából szükségünk van csapatépítő játékokra, foglalkozásokra.