Novemberben a társas kapcsolatokról beszélgettünk. Igazából, megbeszéltük, milyen a jó barát, hogyan alakulnak ki a baráti kapcsolatok, mi alapján választunk barátot, milyen konfliktusok adódhatnak barátok között, hogyan lehet könnyen és gyorsan megoldani azokat, mit jelent a megbocsátás. Ezekről a témákról még sokat fogunk beszélgetni az év folyamán!
A diákok szerint, a jó barát segítőkész, bátor, vicces. Nem sűrűn váltogatják barátaikat, ez nagyon jó. Közös érdeklődési kör, vagy hasonló tulajdonságaik miatt választják barátaikat. Ha konfliktusok adódnak közöttük, gyakran kérik felnőtt segítségét. Természetesen a diákoknak nagyon fontos a családjuk. De koruk miatt és talán az iskola miatt is, a baráti kapcsolatok szerepe meghatározó az életükben.
A foglalkozások elején és végén énekeltünk – Jobb veled a világ, Ha boldog vagy…
Két történetet olvastam el nekik – Igaz történet egy barátságról: egy mozgássérült lányról szól és osztálytársairól , Mese a sündisznóról, aki arra vágyott …: egy szúrós süniről szól és egy kislányról, aki a barátja lesz.
Megnéztünk egy rövid videót is – Mi lenne a karácsonnyal szeretet nélkül? -ez is egy tüskés süniről szól.
Kézműveskedtünk – szívecskéket gyártottunk, barátság-karkötőt fontunk és mézeskalácsot sütöttünk több osztállyal együtt.
Készülünk a hegyvidéki adventi vásárra és az iskolai karácsonyi vásárra is. Várjuk az adventet, hogy milyen jó cselekedetekkel tudjuk megajándékozni szeretteinket!
Társas kapcsolatok ápolása
Társas kapcsolatainkat szeptember óta alakítjuk, ápoljuk.
Tartottunk szülinapi bulit, kirándultunk, sokat játszunk, beszélgetünk.
A gyerekek elfogadta mint új óvó nénit, egyre jobban megismertük egymást az év előre haladtával. A Ficánka csoport tagjai már 4 éve együtt járnak – egy gyerek kivételével így már egy jól összeszokott csapat alakult ki.
A társas kapcsolatok témakörét egy ismerkedő játékkal indítottuk, ami fontos az érzelmi intelligencia fejlesztéséhez is. Az ajtón belépve a gyerekek bemutatkoztak egyesével, elmondták nevüket, jelüket és hogy melyik csoportba járnak, majd helyet foglaltak a szőnyegen. A többiek köszöntötték az éppen érkezőt, „jó hogy itt vagy!” felkiáltással.
Ezután elindítittam egy kört, aminek a címe: „Azt szeretem benned, hogy…”. A gyerekek kedves gondolatokat fogalmaztak meg egymásnak. Az „add tovább” játék következett, amiben egy-egy mozdulatot kellett átadni a gyerekeknek a mellette ülőnek. Ezután egy hívókép segítségével érzelmeket ábrázoló kis emberfejeket mutattam fel. A gyerekeknek ki kellett találni, hogy mit látnak és arcukkal is leutánozták.
Következett a – ki milyen foglalkozást választ, mi lesz ha nagy lesz?! – beszélgetés. Választásaikat meg is indokolták, volt aki be is öltözött az adott foglalkozáshoz.
Végül a szőnyeg közepére tettem plüss állatokat és mindenki választhatott belőle egyet. A játék címe: „Mi lennél ha egy napra állat lehetnél és miért?”. Szinte mindenki más állatot mondott. Ezt a játékot nagyon élvezték és olyan gondolatokat fogalmaztak meg, például aki a kutyát választotta, hogy hűség, szépség, barátság. De születtek olyan megfogalmazások is, hogy bátorság, erő. Főleg pozitív tulajdonságok. Volt aki a választott állatot le is rajzolta. Ezt a napot, projektet egy kis bábozással zártuk, mindenki bábozott egy rövid jelenetet a számára kedves állattal.
November hónapban a társas kapcsolatainkra helyeztünk nagyobb hangsúlyt. A Micsoda alakok játékkal egymás lapjára rajzolva törekedtünk az együttműködésre, toleraniára, empátiára. Egyedi képeslapokat készítettünk, melyeket egymásnak ajándlkoztunk. A december 13-i Kedvesség világnapja alkalmából mozaik szívecskékkel kedveskedtünk egymásnak. Feldolgoztuk a Lili kétségei című interaktív mesét. Ezeken az alkalmakon mindig különleges, mély beszélgetések alakulnak ki közöttünk olyan érzésekről, melyekkel a hétköznapokon sajnos nem mindig tudunk eleget foglalkozni. Törekedtünk arra, hogy az egészséges önbecsülésünket alakítsuk, fejlesszük.
Szélcsengő megszólaltatása után megérkezett Boldog Dóra. Beszélgettek a gyermekekkel a társas kapcsolatokról, barátokról. Megbeszélték, hogy miért olyan fontosak a társas kapcsolatok és azt, hogy miért olyan jó annak, akinek van/vannak barátai. A gyermekek nagyon őszinték voltak hozzá, nagyon jó dolgokat mondtak a barátságról. Boldog Dórával azt is felelevenítették, hogy a Boldogságvár hányadik lépcsőfokára léphetnek, ha elvégzik ügyesen a feladatokat.
Az első játékunk egy mentálhigiénés játék volt: Rég játszottunk egymással. Fonott kosárban laminált piros szívek lettek elhelyezve, amiből minden gyermek vehetett egyet. Boldog Dóra azt mondta a gyermekeknek, hogy arra kíváncsi, hogy hogyan tudnak játszani egymással. Ki kellett gondolniuk, hogy a szívet kinek szeretnék odaadni. Oda kellett adni a kiválasztott gyermeknek a szívet és meg kellett mondani neki, hogy miért őt választotta. Az átadott szív után megölelték egymást a gyermekek. Ez a játék sok mindent megmutatott a gyermekekről, szívem csordultig volt szeretettel.
Boldogságmondókával mentünk körbe a szőnyegen, melyet nagyon szeretnek mondani és mutogatni a gyermekek.
Relaxációs gyakorlattal folytattuk: „Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok… kitárom a világom. A relaxációs gyakorlatban a jóga gyakorlat elemeit is el tudták mélyíteni magukban, melyet átéléssel végeztek.
Bagdi Bella: „Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek” című dalt énekeltük és mutogattuk el közösen, a hónap során többször kérték még ezt a dalt a gyerekek, kedvencükké vált.
Boldog Dóra mesébe hívó mondókáját mondta el a gyermekeknek. Bábjátékként a Süni irigy lesz című mesét meséltem el nekik. A feltett kérdéseimre életkorukhoz képest nagyon okos válaszokat mondtak. Beszélgetéseink alapján azt állapítottam meg, hogy nagyon megértették a mese mondanivalóját.
A Héterdő és időjárás masszázs mentálhigiénés és kapcsolatépítő, kapcsolaterősítő játékokat játszottuk a gyermekekkel, melyekben a társas kapcsolatok erősítése volt a célom.
Barátság-ujjlenyomatokat készítettek a saját barátaikról. A barátság ujjlenyomatokat átalakították saját barátaikra, és mellé rajzolták az óvodai jelüket.
Kiszínezték Hálás vagyok a barátaimért feladatlapot.
Foglalkozás végén megbeszéltük, hogy ki hogyan érezte magát a mai délelőttön.
Boldog Dóra elköszönt a gyermekektől.
Ráhangoló beszélgetőkör
Mesére hívó mondóka
Mese: Miből merít a Mikulás erőt?
Tánc, zene: Jól érzem magam
Tánc: Ha boldog vagy…
Befejező beszélgetés.
A 8.b osztály tanulói “ Társas kapcsolatok ápolása” témakörét dolgozták fel.
Ennek a filmnek az elkészítésében felhasználtuk a Budapesti Nagycirkuszba történő kirándulásunk adta lehetőséget.
A téma egy része az emberi társas kapcsolatokat mutatja be a csoportunk közös programján keresztül. Hiszen egy szép napot töltöttünk el, s izgalmas cirkuszi élményekkel lettünk gazdagabbak.
Az emberi kapcsolatok mellé becsempéztünk egy kis ember és kisállat közti kapcsolatot is. Ez is társas kapcsolat, sok-sok szeretettel…
A társas kapcsolatokon belül a barátságot választottam a Boldogságóra témájának, mert az egyik hálóban két lány, akik nagy barátnők, annyira összevesztek az őszi szünet előtt, hogy még az egyikük másik szobába költözése is felmerült. Mindig is összekaptak időnként, de ennyire még sosem. A célom az volt, hogy megmutassam nekik, hogy a legjobb barátságban is előfordulhat, hogy a felek csinálnak valamit, amit utána maguk is megbánnak, s ilyenkor a szeretet erejével jó megbocsátani egymásnak.
Bemelegítő kérdések: Vannak barátaid? Jó, hogy vannak barátaid? Miért jó, hogy vannak barátaid? Ez utóbbira a válaszokat már nem szóban mondták csak, hanem táblafilccel írták fel. (Mivel nagyon elhasznált filcekkel írták fel, a fotón nagyon rosszul látszik, hogy mit írtak, de mellé begépeltem, hogy olvasható legyen, és a diák összesítésének végére tettem, ahol volt hely.)
Ezután a jó barátok tulajdonságait írták be a ppt-be, a táblázatba. Majd párban dolgoztak, összehasonlították a jó és a rossz barátok jellemzőit. Kis cetliken kaptak állításokat, és be kellett őket sorolniuk, illetve egy valós történetet, vagy egy szituációt mondani hozzá.
Ezután csoportban munkálkodtak. Kaptak több képet, melyek barátnőket ábrázoltak különböző helyzetekben, illetve egy-egy kijelentést arról, hogy milyen a jó barátnő, és meg kellett találniuk a szövegek képi párját, és ismét egy szituációval alátámasztani, megmagyarázni a jelentésüket.
Ezután Palotás Petra Barátnők című novelláját olvastam fel nekik, időnként megállva, kérdéseket feltéve nekik. Megérintette őket, mert síri csöndben hallgatták. Az első egység után megkérdeztem: Milyennek ismertük meg a lányokat? Jó barátnők-e? Konkurálnak, néha akaratlanul is megbántják egymást. Ismerős volt ez számukra a saját életükből is.
A második megállásnál arról érdeklődtem: Milyennek látjuk őket jelen helyzetben? Mit gondoltok mi lesz a folytatás? A szereplők most is versenyhelyzetben vannak, de némi féltékenység ellenére támogatják egymást. A diákok közül volt olyan, aki ráérzett az egyik lány betegségére, de ekkor még maga sem értette, miért gondolja, inkább csak érezte ezt.
A harmadik etapnál azt kérdeztem: Mit gondoltok, mi lesz a befejezése a történetnek? Ezt a fordulatot nem találták ki a diákjaim. Kiderült a betegség, valamint, hogy az érintett lány, aki emiatt kiesett a versenyből, szurkol a barátnőjének, aki mégis helyzetbe hozza egy gesztussal a barátnőjét, pontosabban nagy valószínűséggel saját magát is esélytelenné tette. Beszélgettünk a barátságról, mi fér bele, mennyi rivalizálás, mennyi megbántás. Mivel lehet ellensúlyozni, miért maradnak meg a nagy barátságok akkor is, ha becsúszik valami negatívum. Mindenesetre törekedni kell, hogy szeretetünk olyan mértékű legyen, hogy eleve elkerüljük ezeket, amennyire csak lehet.
Végezetül kaptak a tanulók egy képeslapot kép nélkül (barackrózsaszín, almazöld és halványsárga lapra nyomtattam ki, hogy választhassanak). A címzésnél a legjobb barátnőmnek felirat állt, ide írták a nevét, illetve folytatódott, hogy aki…Ide a barátnőjük 5 pozitív tulajdonságát írhatták, a túloldal üres volt, ide maguk rajzoltak le valamit, amivel egy kedves, közös emléküket idézték fel. Kértem őket, hogy november 13-án a kedvesség világnapján, adják is oda a legjobb barátnőjüknek.
A két lány bizonyos tekintetben magára ismert. A képeslapot is egymásnak adták. Mikor mondtam nekik kettőjüknek, hogy miattuk választottam a barátságot témánkul, megilletődtek. Szerencsére újra szent a béke közöttük. Sajnáltam volna, ha ez a nagy barátság, ami kollégiumi éveik kezdete óta fennáll köztük, most megszakad, de még inkább bíztam a barátságuk, az egymás iránti szeretetük erejében.
Később elmesélve azt állapították a csoport tagjai, hogy jó időnként kifejezni egy-egy ilyen figyelmes gesztussal, mint ez a képeslap, hogy mit jelentenek egymásnak. Ahol olyannak adták, aki szintén csinált, érdekes volt, hogy ugyanazokat a pillanatokat tartották-e emlékezetesnek. Azok pedig, akik csoporton kívülinek adták, nagy meglepetést és örömet okoztak vele.
novella: https://www.womagic.hu/kultura/baratsag-novella/
képek a csoportmunkához: https://kreativcsirke.hu/egyeb/10-dolog-ami-csak-a-legjobb-baratnokre-jellemzo/
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Helyszín: M. 19., 316-os tanulószoba
Téma: Társas kapcsolatok ápolása
Cím: Kapcsolatok hálójában
Foglalkozásvezető: Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár
A foglalkozás célja volt, kollégistáink ismerjék fel, hogy a társas kapcsolatok ápolásának milyen pozitív hatásai vannak személyiségükre.
A foglalkozásra való érzelmi és értelmi ráhangolódásként a Halott Pénz együttes Mielőtt feladnád című számát hallgattuk meg közösen. Feladatuk volt, hogy meghatározzák a szám tartalmából, hangulatából, hogy mi lesz a találkozásunk témája. PPT-n maguk előtt látták a tanév összes Boldogságórás témáját, ezek közül kellett, hogy megtalálják a Társas kapcsolatok címet. Ösztönösen ráéreztek.
A résztvevők következő feladata volt meghatározni egy mondatban, mit gondolnak, miért fontosak kapcsolataink a boldogságunk szempontjából.
A vélemények meghallgatása után megtekintettük közösen – a foglalkozásvezető által összeállított – egy PPT-n, hogy a pozitív pszichológia tudománya mit mond a társas kapcsolatok ápolásának pozitív hatásairól, illetve, hogy miért fokozza boldogságérzetünket a kapcsolatok ápolása.
Harmadik feladatként a társas támogatottságukat ismerhették meg egy rövid teszt segítségével. Tanári magyarázattal a teszt végén.
Utolsó feladatként egy rövid, de tanulságos történetet hallgattak meg a foglalkozáson résztvevők A számla címmel egy anya és gyermeke kapcsolatának egy részletéről. (Forrás: Tanulságos Történetek Tárháza)
Mindenki megfogalmazhatta számára milyen tanulsága volt a történetnek. Emellett, ő hogyan oldotta volna meg.
Meghatóan szép és komoly véleményeket fogalmaztak meg a foglalkozáson résztvevők.
A találkozásunk vége előtt még mindenki elmondhatta, szerinte mire volt jó ez a program.
Készítette: Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár