Minden boldogságóránál szeretem a közös játszás élményét a gyerekekkel, amikor én is bele tudok feledkezni a pillanatba. A társas kapcsolatok ápolása is egy olyan téma, ami „megfogható” a gyermekek számára, hiszen közvetlen érzékelik és érzik azt, milyen jó érzés a barátainkkal együtt lenni, együtt játszani. Sokat beszélgettünk arról, hogyan érzik magukat barátaik körében, milyen érzés, amikor kedves, segítőkész velük a barátjuk és arról is, milyen érzés, amikor valamiért megbántódnak, szomorúak a másik miatt. Átadtunk kőrben egymásnak ölelést, kézfogást, azt is elmondtam nekik, hogy nemcsak az esik jól a másiknak amikor adod az ölelést, hanem fontos azt fogadni is. A tavaszi ébresztő hónap mese elolvasása után eljátszottuk a gyerekekkel a mesét, öröm volt látni, ahogy minél több ötlettel igyekeztek a „szülinapos medvének” a kedvére tenni egy sütivel, egy kedvességgel. Elkészítettük a barátság ujjlenyomatos kártyákat, egyesével jöttek hozzám a gyerekek, jó volt őket hallgatni, ahogy mesélnek nekem kinek ki a barátja, miért. Utána pedig lesték a papírokat kinek mennyi ujjlenyomata gyűlt össze. Szerencsére mindenkinek volt a papírján ujjlenyomat és nem volt szomorúbb az sem, akinek esetleg kevesebb lett, mert megbeszéltük, hogy nem a mennyiség, hanem a minőség számít. Hogyha egy szomorúbb, rosszabb napja van csak nézzen rá a papírjára, jusson eszébe, hogy a barátai szeretik és máris jobb kedvre tud derülni. Remélem eszükbe fog ez jutni a későbbiekben is. Eltáncoltuk a hónap dalát is, utána pedig alkottunk közösen különböző térformákat, van amit én javasoltam, van amit a gyerekek. Ezt a gyakorlatot élvezték szerintem a legjobban a héten. Színes papírokból mindenki készített a barátjának képeslapot, melyet egyénileg meghajtogattak és kidekoráltak zsírkrétás rajzokkal, utána pedig odaadták a legkedvesebb barátjuknak. A hét zárásaként jógáztunk, ahol a páros gyakorlatokkal meg tudtuk koronázni boldogságórás hetünket. Amikor ezt a beszámolót próbáltam befejezni és megfogalmazni a mondandóm végét valahogy nem jöttek a szavak. Aztán ránéztem a naptáramra. Ez az idézet állt annak a papírnak/hétnek az oldalán, amikor boldogságóráztunk: „A gyermektársaság gyógyír a lélekre.” És tényleg 🙂 Mert jobb velük a világ! 🙂
Társas kapcsolatok ápolása
Az óvodai csoportokban nagyon fontos, hogy kialakuljanak a baráti kapcsolatok. A gyerekek saját maguknak mindig megtalálják azt a társat/társakat akivel jól érzik magukat, akikkel szívesen játszanak. Gyakran szerveznek óvodánk kívüli programokat, meghívják egymást születésnapra, vagy csak egy derűs délutánra. Ehhez készítettünk „szeretet képeslapokat”. A gyerekek egymásnak rajzoltak, díszítettek, majd átadták a barátoknak a képeslapokat.
A Társas kapcsolatok ápolása témakörét a „Napimádás” relaxációval, zenehallgatással és beszélgetéssel kezdtük.
Meséltem óvodásaimnak életem barátságairól. Magamat egy közvetlen, alkalmazkodó, társasági embernek tartom. Mindig szükségem volt egy olyan emberre, akivel megoszthatom életem történéseit: boldogságaimat, bánataimat. Természetesen már az óvodában egymásra találtam egy kislánnyal (Emőke), akivel a későbbiekben együtt jártunk középiskolába és a mai napig jó kapcsolatot ápolunk. Büszke vagyok arra, hogy van egy 35 éve tartó barátságom (Zsuzsi), mely még az általános iskolai tanulmányaim alatt szövődött. Maximális bizalmi viszony van köztünk és bármikor számíthatunk egymásra. Ez hatalmas kincs az életben! A mai napig tartjuk a kapcsolatot, mindig ugyanonnan folytatjuk a beszélgetést, ahol befejeztük. A későbbiekben, a középiskolában (Niki, Timi) és a főiskolán (Csilla) is jó barátságokat kötöttem. Boldog időszakot tudhatok magam mögött, melyben nagy szerepet játszottak a barátok. Nagyon fontos számomra, hogy a kolléganőimmel is jó viszonyt ápoljak. A kollektíva nagyon jól együttműködik, gyakran töltjük együtt szabadidőnket. Sokat nevetünk és viccelődünk egymással. És nem utolsó sorban az édesanyámat, húgomat és leendő sógornőmet is barátaim közé soroltam, akik nagyon fontos szerepet játszanak az életemben. Ők azok, akikben teljes mértékben megbízom!
A gyerekeket arra kértem, meséljenek ők is a barátjukról. Örömmel tapasztaltam, hogy mindenki megemlített valakit, akivel szívesen tölti idejét. Előjöttek pozitív és negatív érzelmek is a barátság fogalmával kapcsolatosan (pl.: öröm, boldogság, harag, sértődöttség). Megbeszéltük, hogyan lehet ezeket az érzéseket helyén kezelni, az esetleges vitákat rendezni.
A beszélgetőkörben eljátszottuk a „Kis barátom, hogy vagy?” játékot, majd egy ölelést adtunk a mellettünk ülőnek.
Ezután előkerült egy süni, egy nyuszi és egy maci báb. A gyerekek örömmel fogadták a „Süni irigy lesz” című bábjátékot, melyet Melinda nénivel és Ági nénivel nagyon jó hangulatban adtunk elő.
Természetesen elmeséltem Bezzeg Andrea meséjét és megoldottuk a munkafüzet feladatait is.
A gyerekek barátság karkötőt és gyűrűt készítettek egymásnak.
Fontos számomra, hogy a csoportba járó gyerekek szüleivel is jó kapcsolatot ápoljak, hiszen rám bízták gyermekeiket. A nevelési év folyamán több alkalom nyílik arra, hogy megerősítsük kapcsolatainkat. Márton napi lámpás felvonulást, adventi készülődést, tojáskereső túrát szervezünk minden évben. Úgy tapasztaltam, hogy a szülőknek is nagy szükségük van ezekre a közösségépítő programokra.
Összegezve: Fontos, hogy legyenek barátaid, jó emberi kapcsolataid! Jó érzés, ha számíthatsz valakire, aki meghallgat! Köszönöm, hogy vannak barátaim!
November a társas kapcsolatok hónapja volt. Ennek keretében arról beszélgettünk, milyen kapcsolataink vannak, mely közösségek tagjai vagyunk.
Az ember társas lény. Ezt nagyon jól tudja az 2.k osztály is! 🙂 Miután megbeszéltük, hogy kik állnak hozzánk legközelebb, kik azok akik boldoggá teszik mindennapjainkat, hogy milyen fontosak az életünkben a barátaink, a szeretteink, a gyerekek papírt és színesceruzát ragadtak és egy olyan személynek hajtogattak, színeztek, aki az elmúlt időszakban sokszor felvidította, pozitív energiát adva segítette őket a hétköznapokban.
A hálájukat szavakba, mondatokba öntötték, mellyel meg is ajándékozták társaikat.
A gyerekek megrajzolták a képeslapot, amit örömmel adtak oda az egyik csoportba járó kisgyermeknek, aki aznap valamilyen jót cselekedett velük. A téma feldolgozásánál nagyon okos dolgokat mondtak, átbeszéltük a közeli és a kicsit távolabbi társas kapcsolatainkat, a családi és a baráti kapcsolatok fontosságát, pozitív hatását az életünkre. Ezekután eljátszottuk a Kis barátom hogy vagy? című játékot. Nagyon élvezték és örültek, hogy megölelhették a mellette ülőt és elmondhatták neki, hogy a barátja. A Süni irigy lesz című mesét bábbal adtam elő, örömmel hallgatták, teljesen belefeledkeztek, még a nehezen kezelhető gyermekeket is lekötötte.
A harmadik téma a társas kapcsolatok ápolása volt. Erről a témáról könnyebb volt beszélni hiszen közösségbe járnak a gyerekek és az ,hogy milyenek egymással az döntően befolyásolja az egész napjukat.A foglalkozást relaxációval kezdtük ‘az én hangon’. beszélgettünk arról milyen jó hogy vannak barátaink akiket szeretünk.’ alig várom hogy jöjjön a barátom és együtt autózzunk’ –
Fogalmaztak meg ehhez hasonlót a gyerekek. Eljátszottuk utána a ‘kis barátom hogy vagy című játékot ‘és aki szomorú volt megvigasztaltuk. faleveleket színeztünk és az összetartozásunkat és a barátságunkat kör alakítással fejeztük ki. Letöltöttem Bagdi Bellának ha ha boldog vagy című számát és kör alakítás közben ezt hallgattuk.Kiscsoportosok vagyunk de az érzelmeket már nagyon jól ki tudják fejezni és meg is tudják nevezni, ebben nagyon sokat segít a boldogságóra.
Barátságpókháló
Ketten együtt
Barátok
Tàrsas kapcsolatok àpolàsa. A közèppontban a csalàd, ès a baràtsàg àllt. A hèt lehetôsèget adott a gyerekek szàmàra, hogy megèlhessèk ezekhez a fogalmakhoz kötôdô pozitîv èrzelmeiket. A szeretetet, a törôdèst, az elfogadàst, a tàmogatàst. Jàtszottunk, nevettünk, szerettünk! Hetünket a szülôk szeretetüzeneteivel zàrtuk! 🥰
Nagyon szuper hetünk volt, a gyerekek játszó csoportjait meghatároztam időnként, hogy ki kivel lehet. Pozitív eredmény született, az egymás számára új társak jó hatással voltak egymásra, ötleteltek, sokat beszélgettek. Nyitottabbak, kedvesebbek lettek egymással. Új barátságok, kapcsolódások alakultak.