Barátságklinikát nyitottunk a gyerekekkel, le is rajzoltuk elképzeléseinket. majd csoportokban dolgoztunk különbözőszínekkel közösen rajzoltunk ( Micsoda alakok).
Társas kapcsolatok ápolása
Vigyázzunk barátainkra, társas kapcsolatainkra!
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
Reflexió az óráról
Az óra elején beszélgetőkörrel indítottunk.
Milyen társas kapcsolataink vannak?
(Baráti, családi,rokoni,szomszédi, iskolai.)
Milyen tulajdonságok, dolgok jutnak eszetekbe a családról?
Milyen a jó barát?-kérdéssel közelítettük meg a témát.
Ferenczi Éva:Süni irigy lesz című mese meghallgatása és elbábozása következett.
Beszélgettünk a mese tanulságáról.
Megvitattuk, hogy milyen is egy igaz barát.
Miért vagyunk boldogabbak, vidámabbak, ha vannak barátaink?-kérdésre kerestük a válaszokat.
Megnéztük Marék Veronika Csalirajzok-süni versét, amit önálló rajzolás követett.
A kiosztott csodatükörbe a gyerekek a barátjukat rajzolhatták le az osztályból, amit a többiek kitalálhattak.
Az „Azt szeretem benned” -játékkal folytattuk, ami kapcsán a gyerekek eddig nem ismert sok értékes tulajdonságáról hallhattunk.
Az óra végéhez közeledve a gyerekek nagy kedvenc sorozatából a Bogyó és Babóca címűből néztük meg a Barátság részt.
Megbeszéltük a mese kapcsán, hogy ki milyen barát volt a történetben.
Az órát az Iszkiri zenekar Ugivugi dalával zártuk.
A gyerekek nagyon szeretnek erre a dalra mozogni.
Táncoltunk, énekeltünk a barátainkkal.
A jó hangulatú órát a Hogy érezted magad az órán ? és Mit tanultál?- kérdésekkel zártuk.
A feltöltött képekből is látható, hogy a gyerekek nagyon élvezték az órát.
A csoport abban a korszakban van, amikor nagyon kritikus, nagyon ad a másik véleményére, a barátok, az igazi barátság nagyon sokat jelent számukra. A foglalkozást a barátság fogalmának tisztázásával kezdtük. Beszélgettünk a családról, milyen szoros kapcsolatot ápolnak szülőkkel, testvérekkel, rokonokkal. Többen elmondták sérelmeiket 1-1 alkalom kapcsán. Végül egy vidám játékkal mélyítettük el a kapcsolatainkat.
Foglalkozásterv 3. – Társas kapcsolatok ápolása
Boldogságóra vezetője:
Faragó-Flaskay Szabolcsné
Monori Tesz-Vesz Óvoda, 2023/2024
Katica csoport, vegyes korcsoport
Szervezési feladatok csoportszoba előkészítése:
-érzelem kifejező képek bekészítése
-színes ceruzák, ollók, papír,
Ráhangolás:
Kis barátom, hogy vagy? Körben ülünk és sorban a mellette jobbra ülőtől megkérdezi a gyermek, hogy „Kis barátom, hogy vagy?” A mellette ülő válaszol, majd ő teszi fel ugyanezt a kérdést a tőle jobbra lévőnek.
Mit csinálnak a barátok?
– szeretik egymást
-megbocsájtanak egymásnak
-segítenek egymásnak
-meghallgatják egymást
-együtt játszanak, sokat nevetnek
Páros gyakorlatok:
-Húzz koma engemet,
Én is húzlak tégedet,
Amelyikünk elesik
Az lesz a legkisebbik.
Többször párcsere, a kapcsolatok fejlesztése céljából.
Relaxáció:
Ég a gyertya ég, el ne aludjék, aki lángot látni akar, mind ide jöjjék.
Kicsi vagyok én, majd megnövök én, én leszek a legboldogabb a Föld kerekén.
(A gyerekek megszokták, hogy ha meggyújtok egy gyertyát és elkezdem énekelni az Ég a gyertya kezdetű dalt valamilyen tevékenység veszi kezdetét, a tevékenység végén elfújják a gyertyát, ez keretet ad a tevékenységnek.)
Leülünk a szőnyegre és meghallgatjuk Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok című dalát.
Mesébe hívó: Egyszer régen nagyon régen, kinn jártam a meseréten. Ahogy keltem, ahogy jártam, tudjátok, hogy mit találtam? Semmi mást csak egy mesét, kezdem is az elejét.
Majd elmesélem M.Rilszkij: Róka koma pórul jár című meséjét.
A mese után megbeszéltük:
-miért jó, ha van barátod
-hogyan segítettek a barátok egymáson
Reflektálás:
Készítsünk Barátság figurát, Mézikét! Rajzolunk, színezünk, kivágunk (minden gyermeknek a képességeihez mérten segítünk)
Téma továbbadása:
– munkafüzet 19. oldalán található feladat otthoni megoldása
Felhasznált irodalom
• Bagdi Bella – Prof. Dr. Bagdy Emőke – Tabajdi Éva:
Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek,
3-6 éveseknek
• Bagdi Bella – Bezzeg Andrea:
Boldogságóra készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet
3-6 éveseknek
Csiga Duo Gyerekzenekar Barátság
•https://www.youtube.com/watch?v=M_fHULba0O4&ab_channel=CsigaDu%C3%B3Gyermekzenekar
A foglalkozáson nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy megbeszéljük miért kell ápolni a társas kapcsolatainkat. Miért jó, ha az ember számíthat másokra. Majd a gyerekek megépítették az általuk megálmodott Barátságklinikát.
A foglalkozás során megbeszéltük, hogy milyen kapcsolatokat ápolunk másokkal, és hogy miként lehet a másokkal való kapcsolatunkat gondozni. Összegyűjtöttük, hogy mi árthat a barátságnak, vagy mi rontja el a családi kapcsolatainkat. A hónap dalát meghallgatva arra kértem a gyerekeket, hogy mondják el, hogy kit éreznek a legjobb barátjuknak, és milyen az ő barátságuk. Végül mindegyikük lerajzolta magát és a barátját.
A tevékenység témája: Társas kapcsolatok ápolása
Korosztály: óvodás vegyes csoport 3-7 éves korosztály
Létszám:26 fő
Előzmény: beszélgetőkör, Mi az hogy barát? Neked ki a barátod?
Fő didaktikai feladatok: társas kapcsolatok ápolása, közösség építés, egymás iránti odafigyelés, pozitív érzelmek alakítása társaik iránt.
Foglalkozást kezdő relaxáció: tankönyv 39.oldal „Hervad a virágom, éled a virágom..”
Foglalkozást kezdő közös éneklés: Tavaszi szél vízet áraszt..című dal
Nyugodt, derűs légkör megteremtése, érzelmi ráhangolódás a foglalkozásra.
Téma bevezetése:
A munkafüzet 18. oldalán lévő színezése közben beszélgetés arról, hogy mit jelent az hogy barátság és miért jó az, ha az ember nem magányos, hanem vannak barátai.
Téma feldolgozása mesével:
Mesegyertya meggyújtása
Bogyó és Babóca: Barátság
Azért ezt a mesét hoztam ma a gyerekeknek , mert nagyon szeretik a Csiga fiú és a kis Katica lány történeteit.
-Hogyan lettek ők barátok?
-A barátok mindig segítik egymást?
– Szerintetek milyen egy igaz barát?
További kérdések a mesével kapcsolatban.
Téma lezárása:
Szervusz kedves barátom… Népi párválasztós játék eljátszása.
-Ki kit választott párnak és miért?
A foglalkozás lezárása:
A barátság jelének színezése, barátságháló készítése közösen.
A foglalkozást záró ének:
Csiga Duó Gyermekegyüttes: Barátság
TÁRSAS KAPCSOLATOK ÁPOLÁSA
A foglalkozást egy új relaxációs játékkal indítottuk, melynek célja a megfeszítés, ellazítás gyakorlása volt. Elképzeltük, hogy előttünk található egy tál tele félbevágott citromokkal! Megkértem a gyerekeket, hogy válasszanak és vegyenek ki egyet. Első körben jobb kézben fogtuk meg a „citromot”, és kezdődhetett a kéz ökölbeszorítása, ezzel préselve ki a gyümölcs levét. 5 másodperc után elengedtük, megpihentünk. A gyakorlatot többször egymás után elvégeztük. A jobb kéz után átvettük a citromokat a balba, így folytattuk a facsarást, majd kipróbáltuk mindkét kéz bevonásával is.
A témát egy telefonos játékkal vezettük be. „Felhívva” barátunkat érdeklődtünk egymás felől, elmondtuk hogyan érezzük magunkat, megköszönve a hívást és érdeklődést.
A téma feldolgozásához Balogh Edit: A Barátság című mesét választottam. A mesehallgatás után arról beszélgettünk, miért is olyan jó érzés az, ha vannak barátaink, amit már a gyermekek maguk is ügyesen megfogalmaztak, melyek később a barátság virágra is felkerültek.
Ezt követően megbeszéltük, hogy milyen jó is Méhecske csoportosnak lenni, mert itt barátokra lelhetünk és sosem kell magányosnak érezni magunkat. Muffinpapírból készítettük virágokat, a köré ragasztott méhecskék pedig a barátainkat jelképezték.
A foglalkozást a „Ha boldog vagy” dal közös eléneklésével, mutogatásával zártuk le.