Az e havi boldogságóránkat egy meditációs gyakorlattal kezdtük. A róka és a farkas a lakodalomban című mese felolvasása után beszélgettünk a történetről, majd arról hogy mit jelent a cinkosság, az árulás, a betyár becsület. Ezután párokban dolgoztak tovább. Szoborparkot játszottunk, ezután pedig az Udvarias vagyok szituációs játékot. Elmesélte mindenki, hogy kik azok akik fontosak számukra, le kellett rajzolniuk az egyik legjobb barátjukat az osztályból, a többieknek pedig ki kellett találni kit látnak a rajzon. Az órát ölelés népi játékkal zártuk. Feltettük a társas kapcsolatok jelét a boldogvárunkra.
Társas kapcsolatok ápolása
Fucsán fog hangzani, de a Társas kapcsolatok ápolása hónap feldolgozását idén a Hóembernek se keze se lába című dal ihlette. Gondoltam hangolódjunk egy kicsit a télre és eszembe jutott a dal, majd találtam is hozzá alkotni valót.
Hogyan tudunk úgy kapcsolódni egy máshoz, hogy se kezünk, se lábunk? Hangozott a kérdésem.
El is játszottunk. Mindenki leült egy körbe, és a kezünket hátra kellett rakni, a lábunkat törökülésbe. Először csak néztek rám a kis cukikáim, de aztán felcsillant valakinek a szeme, és kimondta: a lelkünkkel is tudunk kapcsolódni…..
Csodás pillanat volt. Egy perc néma csönd….. Majd végül megfogtuk egymás kezét. Valahogy így mégerősebb volt az érzés. Aztán összeért a lábunk, így még erősebbenek éreztük, de akkor volt igazán erős az elmondásuk szerinte, amikor megcsináltuk az „Ölelő perceket” (bármikor, ha a nap folyamán elkiáltja magát valaki, hogy ölelőperc, vagy látjuk, hogy valakinek szüksége van rá, odaszaladunk hozzá, és csoportosan megöleljük.)
Ezekután az óra hátralevő részében csak színeztek, színeztek és valahogy minden hóember összekapcsolódott, pedig a Hóembernek se keze se lába…….
Fucsán fog hangzani, de a Társas kapcsolatok ápolása hónap feldolgozását idén a Hóembernek se keze se lába című dal ihlette. Gondoltam hangolódjunk egy kicsit a télre és eszembe jutott a dal, majd találtam is hozzá alkotni valót.
Hogyan tudunk úgy kapcsolódni egymáshoz, hogy se kezünk, se lábunk? Hangozott a kérdésem.
El is játszottunk. Mindenki leült egy körbe, és a kezünket hátra kellett rakni, a lábunkat törökülésbe. Először csak néztek rám a kis cukikáim, de aztán felcsillant valakinek a szeme, és kimondta: a lelkünkkel is tudunk kapcsolódni…..
Csodás pillanat volt. Egy perc néma csönd….. Majd végül megfogtuk egymás kezét. Valahogy így mégerősebb volt az érzés. Aztán összeért a lábunk, így még erősebbenek éreztük, de akkor volt igazán erős az elmondásuk szerinte, amikor megcsináltuk az „Ölelő perceket” (bármikor, ha a nap folyamán elkiáltja magát valaki, hogy ölelőperc, vagy látjuk, hogy valakinek szüksége van rá, odaszaladunk hozzá, és csoportosan megöleljük.)
Ezekután az óra hátralevő részében csak színeztek, színeztek és valahogy minden hóember összekapcsolódott, pedig a Hóembernek se keze se lába…….
Ma a társas kapcsolatokról és a barátságról szólt a foglalkozás.Miközben olvastam a Bogyó és Babóca Barátság című meséjét, a gyerekek gyurmából megformázták a szereplőket. Majd közös barátság rajzok készültek úgy, hogy mindenki kapott egy lapot, amire rajzolt valamit, aztán körbementek a rajzok addig, amíg vissza nem ért ahhoz aki elkezdte. 🙂
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola
November
Társas kapcsolatok
„Hiába fürösztöd önmagadban,
Csak másban moshatod meg arcodat.”
(József Attila)
„Az ember társas lény, és csak más emberekkel szövetségben, kapcsolatban élhet teljes életet.”
(Arisztotelész)
Szükségünk van arra, hogy támogató és pozitív emberi kapcsolatokat tudjunk fenntartani és kialakítani. A tartós kapcsolatok kihatnak a szubjektív jóllétünkre. Egészségesebbnek és boldogabbnak érezzük magunkat, ha tudjuk, hogy van kire számítanunk. A másokhoz tartozás alapvető emberi szükséglet.
Fejezd ki nagyrabecsülésedet!
A gyerekek szembefordultak a padtársukkal:
Nagyra becsüllek azért, mert…
Barátságötös
Az én barátom legyen…
A tanulók megfogalmazták azt a számukra öt legfontosabb dolgot, amitől jó egy barátság.
Bizalomkör
Az osztálytársak szorosan egymás mellett állva kört alkottak. Egy tanuló becsukott szemmel a kör közepére állt, és lassan hátradőlt a mögötte álló társakra bízva magát, akik gyengéden elkapták és átbillentették a másik oldalra (harangozás).
November hónapban a társas kapcsolatok ápolása volt boldogságóránk témája. Az óra elején a barátságról beszélgettünk. Kérdésemre, hogy „Ki az igaz barát?” mindannyian lelkesen válaszoltak és szívesen meséltek élményeikről. Ezt követően feladatlapon dolgoztak önállóan, majd megbeszéltük a feladatokat. Végül kaptak egy színezőt, melyen a gyerekek körben álltak, miközben fogták egymás kezét barátságuk, összetartozásuk jeleként. Az elkészült munkákat kitettük a faliújságra.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
A tanulókkal A róka és a farkas a lakodalomban című mesét dolgoztuk fel a társas kapcsolatok témakörben. Vizuális kultúra órán meseillusztrációt készítettek a meséhez.
November hónapban a társas kapcsolatok ápolásával foglalkoztunk. Egy bemutató óra keretében megmutattuk: milyen is egy boldogságóra.
Az óra legkedveltebb feladata a ” melegzuhany „volt. Egy tanuló középen ült egy széken, a többiek jó tulajdonságait sorolták.
„Jó érzés volt ott ülni!”- mindenkinek ez volt a véleménye.
Még az elmúlt hónapban egy nagyon jó kis állattenyésztési kiállításon jártunk, ahol megfigyelhettük elsősorban a háziállatokat. De volt egy nagyon különleges hely ahol nyuszi és kígyó együtt voltak, mint terápiás állatok. Innen indítottuk a beszélgetést felidézve ezt az élményt.
Hogyan élhetünk békésen egymás mellett. És hogyan élhetnének békésen a vadállatok és a háziállatok egymás mellett. Ugye a gyerekek még mindenben hisznek és ebben rejlik az erejük is. Így aztán meg is építették azt a helyet ahol tigrisek és tehenek egymás mellett jól megférnek.
Sokat beszélgettünk arról is, hogy mi emberek mennyi félék vagyunk és mégis milyen jól megvagyunk a világban.