Társas kapcsolatok ápolása
Társas kapcsolatok ápolása
Társas kapcsolatok ápolása
Milyen kapcsolataink vannak? Miért fontosak számunkra ezek a kapcsolatok? kérdésekkel kezdtem a hónap témájának feldolgozását. A beszélgetés során a kapcsolatok értékeire, pozitív hatásaira is rámutattam.
A kézikönyvben található táblázatot kitöltötték a gyerekek, majd a Görög mese a barátságról című történetet dolgoztuk fel. A tanmese tanulsága különösen kézzel fogható volt a gyerekeknek, hiszen elég gyakran szembesülnek azzal, hogy vagy ők mondanak negatív állításokat társaikkról vagy róluk mondanak féligazságokat mások.
A közösséghez tartozás szemléltetéseként elkészítették a tanulók a kezük lenyomatának segítségével a csoport tablóját. A különböző színek a személyiségek sokszínűségét, különbözőségét érzékeltették.
A foglalkozás zárásaként meghallgattuk a hónap dalát.
A Boldogságóra programjával színesített etikaóránkon megrajzoltuk a szívtérképeinket, kik állnak közel a szívükhöz, majd elkészítettük a csapatunk közös láncát, ami az összetartozásunkat szimbolizálta. A gyerekek készítettek egymásnak barátságkarkötőt is.
A gyerekek négy csoportban dolgoztak. A ” Micsoda alakok” feladatot oldották meg,a javaslat szerint.Nagyon élvezték a közös munkát és gyönyörű képek készültek.
A boldogságóra program 3. hónapjának témája: társas kapcsolatok ápolása, melyet heti tervnek megfelelően valósítottam meg.
Cél, feladatrendszer: A gyermekek ismerjék meg a társas kapcsolatokban rejlő boldogító erő felszabadításának módjait, váljék mindennapi életük részévé! Ismerjék fel, hogy szükségünk van egymásra! Kiemelt fejlesztési terület, differenciált fejlesztést igénylők: interperszonális kapcsolatok alakítása, társas kapcsolatok ápolása, egymásra figyelés képességének a fejlesztése, alkalmazkodó képesség fejlesztése, kezdeményező készség fejlesztése.
Hétfőn a foglalkozást a kezdő relaxációval kezdtük: „hintaszék”. Ez rendkívül vonzó volt a gyermekeknek, a jókedv, a lazító hatás egyértelműen jelentkezett. A hintázás ritmikus mozgása segít a nyugalom elérésében, oldja a szorongást, segít a félelmek, feszültségek leküzdésében. Ezért minden nap elvittük a gyermekeket különböző játszóterekre is, ahol egyéni és csoportos, együttműködést kívánó lengő hintákat is előszeretettel használhatták. A relaxáció után a már megismert boldogság mondóka következett. Felelevenítettük az előző hónapok témáit, majd áttértünk a társas kapcsolatok fontosságára. A társas kapcsolatok és a boldogság közötti oksági viszonyra. Arra, hogy minden boldog kapcsolat alapja a szeretet! Miért is vágyunk egymás társaságára? Szükségünk van egymásra! A beszélgetés után eljátszottuk „Kis barátom, hogy vagy? ” játékot. Ezután a Szomorú Szilárd és Boldog Blanka szituációs játékot. A szomorú, bánatos társaikat kellett megvigasztalni. Kedden a Bezzeg Andrea: Tavaszi ébresztő verses mesét hallgathatták meg a gyerekek, majd ehhez kapcsolódóan Bagdi Bella: Isten éltessen, boldog Szülinapot! című zenével köszöntöttük mi is a mesében szereplő medvét. Szerdán és egész héten szabad játékidőben is készítettünk barátságkarkötőket, barátság nyakláncokat. Megtanítottam nekik a „körmöcskézést”, vagyis a zsinórkötést. A gyermekek imádják, sorozatban készültek a szebbnél szebb munkák. Van aki egyet, van aki több ékszert is ajándékozott a társainak, készültek otthonra is a felnőtteknek, óvodán kívüli barátoknak egyaránt. Kérdeztem a gyerekeket, hogy kinek mit jelent ez a karkötő, milyen érzéseket vált ki belőlük: „ragaszkodást, összetartozást, barátságot, szeretetet, gyengédséget…stb.” Minden nap magukon hordják, viselik, óvják, védik. Az összetartozást saját rajzokon is megjelenítették. A délelőtt végén újra zenéltünk: Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek.. című dalt énekeltük, játszottuk nagy jókedvvel, utánzó mozgással.
Csütörtökön Ferenczei Éva: Süni irigy lesz című bábjátékát dramatizáltuk. Beszélgettünk arról, hogy konfliktusok esetén milyen kompromisszumos megoldásokat találhatunk, hogyan oldjuk a feszültségeket, hogyan érjünk célt a kölcsönös elfogadáson, kommunikáción keresztül. Készültek tovább az „ékszerek” is. Pénteken zárásként pókhálót készítettünk fonal segítségével. „Azt szeretem benned, hogy…” Mindenki kedves dolgot fogalmazott meg a társának. Megbeszéltük, hogy ez a pókháló is az összetartozásunkat jelképezi. Egész héten biztattuk őket arra, hogy a rendelkezésükre álló játékokból, eszközökből közös alkotásokat hozzanak létre. A kész alkotásokban közösen gyönyörködtek, majd másnap folytatták lehetőség szerint. Felragasztottuk a Boldogságvár harmadik lépcsőfokára a társas kapcsolatok jelképét.
Családi kupont készítettünk,melyben feltüntettük,hogy milyen szeretetteli dolgot ajánlunk fel a hozzánk közel álló személynek.
Törteli Szent István Király Általános Iskola
Társas kapcsolatok ápolása
1-ES SZÁMÚ NAPKÖZIOTTHON, NAGYKÁROLY
Társas kapcsolatok a mindennapokban
Óvodás korban, 3 – tól 6 éves korig a gyermek társas kapcsolatai nagy fejlődésen megy keresztül. Éppen ezért tevékenységünk célja az volt, hogy felhívjuk a gyermekek figyelmét a társas kapcsolatok fontosságára. Ennek érdekében beszélgetést kezdeményeztünk a társas kapcsolatokról, valamint megosztottuk a gyerekekkel, hogy a kutatások szerint nem a kapcsolati hálónk mérete, hanem az azt alkotó kapcsolataink minősége számít. Azaz hogyan és milyen gyakran veszünk részt közös tevékenységekben a barátainkkal, megosztunk-e egymással mély gondolatokat és személyes érzéseket, valamint nyújtunk-e érzelmi-lelki támogatást barátainknak, csoporttársainknak vagy rokonainknak. A tevékenységet egy közös csaptépítő őszi sétával folytattuk, meglátogattuk a városi piacot, ahol kedvünkre gyönyörködhettünk a szebbnél szebb színes virágokban, valamint az ősz adta gyümölcsökben és zöldségekben.
A napunkat a hónap dalával zártuk, amire a gyerekek együtt táncoltak, különböző kézfogó formákat használva.