Meghallgattuk és átbeszéltük Lili kétségei című történetet. Érdekes történeteket meséltek a gyerekek. Illetve kipróbáltuk a kézfogó formákat. Gyerekek ötletesen megoldották a kért formákat. Illetve mindenki készített egy képeslapot a legjobb barátjának. Ezek elkészítését is élvezték a gyerekek.
Társas kapcsolatok ápolása
A hónap témája lehetőséget teremtett arra, hogy az éppen aktuális problémákhoz kapcsolódóan beszélgessünk a társas kapcsolatokról, és különbséget tegyünk a családi, rokoni, baráti, párkapcsolati és ismerősi viszony között. Átbeszéltük, hogy milyen tulajdonságokkal rendelkezik egy jóbarát, mindezt konkrét helyzetekhez kötve.
Olvastunk mesét a sündisznóról, aki arra vágyott, hogy megsimogassák. Elcsodálkoztak a tanulók, hogy a süni minden vágya az volt, hogy megsimogassák, mégsem hagyta, hogy a kislány megtegye ezt, sőt megszúrta őt. Kérdéseimre válaszolva jutottak arra a következtetésre, hogy a süni mégsem volt gonosz. Társaink nem gonoszságból bántanak, lehet mögötte szomorúság és félelem.
Testnevelés órán páros jógagyakorlatokon keresztül tapasztalták meg az együttműködést, az összehangolt munkát.
Játszottunk Tükörkép játékot, ahol mindkét szerepbe- vezető és követő- belebújhattak. A tanulók többsége a vezető szerepét preferálta inkább.
Párban történő beszélgetés során minél több közös és eltérő tulajdonság találása volt a feladat. Ez alapján levontuk a következtetést: mindenki hasonlít valamiben a társaihoz és különbözik is tőlük.
Református Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Kiskunhalasi Tagintézménye
November hónapban a Micsoda alakok nevű feladatot valósítottuk meg a csoporttal. A tanulók és felnőttek is mind megrajzolták a maguk vonalait, és így elkészült az Oliva csoport boldogság útja. Valamint többször „buliztunk” a hónap dalára is, ami a gyerekek egyik nagy kedvence.
A novemberi boldogságóránkat „Az én hangom” relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd a „Kicsi vagyok én, majd megnövök én, én leszek a legboldogabb a Föld kerekén!” mondókával hangolódtunk a foglalkozásra. Ezután megkerestük mindenki barátját, akik megölelték egymást. A gyerekek láthatóan örömmel fejezték ki érzelmeiket a társaik felé. Ezután elindítottunk egy ölelőláncot, így még egyszer mindenki átélhette az ölelés jóleső, nyugtató érzését. Ezután Bartos Erika Bogyó és Babóca – Barátság című meséjét hallgatták meg a gyerekek. Sokan ismerték a főszereplőket, ezért teljesen lekötötte a figyelmüket. A történethez kapcsolódva a szőnyeg közepére raktam egy feldíszített széket, amit „Barátságjavító” széknek neveztünk el. A székbe bele tud ülni, akit megbántottak a nap folyamán és az a kisgyerek, aki a konfliktust kezdte oda tud menni a társához és ki tudja engesztelni egy öleléssel, egy simogatással vagy egy jó szóval. A foglalkozást egy közös tánccal folytattuk Bagdi Bella Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dalára. A gyerekek nagyon élvezték a mozgással kísért éneklést. A foglalkozást barátságjavító készülékek gyártásával zártuk, amelyeket geometriai formák összekapcsolásával, illetve zseníliadrót sodrásával tudtak megvalósítani.
Veszprémi Egry Úti Körzeti Óvoda
Csoportomban nagy hangsúlyt fektetek a kapcsolatok építésére. Kapcsolataink milyensége befolyásolja egészségünket, harmonikus életünket.
A boldogságórákat is gyakran kezdjük hívóképekkel, egymás üdvözlésével, átölelésével. Hiszek abban, hogy minél több szeretet adunk magunkból, annál több lesz nekünk. Nincs fontosabb dolog a szeretetnél.
A foglalkozást „ puha, meleg..” relaxációval kezdtük. Ezt követte „ A két kicsi bocs meg a róka” bábjáték. A mese tanulságát gyorsan levonták a gyermekek. A veszekedés, vitatkozás ahhoz vezetett, hogy a róka túljárt a két kicsi bocs eszén. Veszekedni, haragudni mindig kár, az sosem vezet jóra. Megoldásként az igazságos osztozkodást javasolták a gyermekek.
A társas kapcsolatok építését csoportos mozgással folytattuk, majd táncra perdültünk Bagdi Bella dalára „Ha boldog vagy”. Ebből vidám délelőtt kerekedett, hisz együtt lenni jó!
A novemberi Boldogságórát az „Égig érő fa vagyok,….” relaxációs gyakorlattal kezdtük. A gyermekek nagyon várták már Boldog Dórát, aki erre a foglakozásra nem egyedül érkezett, magával vitte legkedvesebb barátját Nórát is . A gyerekeknek egy szituációs játékot adtam elő a két báb segítségével, hogyan lettek barátok, mitől tartós a barátságuk, hogyan osztozkodnak örömükben, vigasztalják egymást szomorúságukban. A gyermekek csillogó szemmel hallgatták a két „kislány” eszmecseréjét. Egymás kezét fogva barátságláncot alkottunk, megbeszéltük a barátság kötelékét, kötődését. Ezt követően Bezzeg Andrea Tavaszi ébresztő meséje következett, majd beszélgetést kezdeményeztem arról, hogy miért fontosak a barátok az életünkben. A gyermekek értelmes, őszinte válaszokat adtak: olyan jó valakinek elmondani, miért vagyok szomorú, örülök, amikor a barátom reggelente öleléssel fogad, nagyon jól tudunk együtt játszani, a barátommal a titkomat is megoszthatom., stb.
A beszélgetés után óvodánk kedvenc dala következett, melyet már minden gyermek jól ismer, erre mozogtunk, énekeltünk. (Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek)
A barátságkarkötő készítése közben is szólt a zene, a gyermekek munka közben is énekeltek. Minden gyermek elkészítette a baráti karkötőt, melyet csoportbeli vagy óvodai barátjának adott át, illetve haza is vihettek belőle az „otthoni” barátoknak.
A hónap témája a társas kapcsolatok ápolása volt, melyre a hála zenéjével kezdtünk ráhangolódni.
A gyerekekkel egymás kezét fogva ültünk a szőnyegen, közben a zenére lassan mozogtunk ellazítva magunkat. A csoportunk plüss szíve ilyenkor mindig ott van a kör közepén, jelezve a boldogságóra tevékenységet. Miután mindenki ellazult a plüss szivecskénk körbeadásával egymástól megkérdeztük, hogy „Kis barátom, hogy vagy?” , ezzel is erősítve az egymásra való odafigyelést.
A gyerekeknek elbáboztam a hónap meséjét, a „Süni irigy lesz” című mesét. Mese után megbeszéltük hogy a szereplők mit érezhettek. A gyerekek elmesélhették, hogy ki az aki volt már hasonló helyzetben, mit érzett amikor megbántotta a barátait és amikor megbocsátottak neki. A gyerekeknek jó érzés volt egymásnak kimondani ezeket a szavakat, ezáltal erősödött is köztük a pozitív kapcsolat. A mese után eljátszottuk a mindenkinek van barátja játékot szeretetfonal segítségével. „Azt szeretem benned..” A gyermekek mondatait felírtam és később a közös alkotásunkhoz csatoltam, hogy a szülők is láthassák gyermekeik érzéseit társaik irányában. Ezután a gyermekek lerajzolták magukat, kivágták a formát és ebből készítettünk egy közös barátságszívet. A tevékenységet a hónap zenéjével zártam, melyet a gyerekek többször is kértek a hónap során.
Téma indítónak elolvastam Bezzeg Andrea Tavasz ébresztő című verses meséjét. Megbeszéltük az állatos viselkedését, majd áttértünk az emberi barátságokra, az osztályon belüli kapcsolatokra. Ezután rövid üzeneteket írtak a legjobb barátaiknak, rajzoltak, majd egy ölelés, egy kézfogás kíséretében átadták egymásnak.