Boldogságóráink nagy előnye, hogy dramatikus játékokon keresztül megtaníthatom a gyermekeket az érzelmeik felismerésére, kezelésére, feszültségeik oldására … illetve társaikat figyelve vegyék észre, ha valaki segítségre szorul, és hogyan tudnak segíteni másokon. Így fejleszthető az érzelmi intelligenciájuk.
November hónapban a kapcsolatteremtésre fókuszáltunk, hogyan ismerhetjük fel mások érzelmeit, hogyan tudunk kölcsönös örömöt adó kapcsolatot létrehozni és fenntartani – kezdik megérteni, hogy a másik ember gondolatai, érzései az övétől eltérők lehetnek. Ez a napi életünkben is egyre jobban észrevehető – vigasztalják egymást, megkérdezik társuktól mi a baj, kézen fogva segítenek egymásnak. Nagy segítségemre van Boldog Dóra és nővére, Boldog Nóra. Az ő párbeszédükön keresztül könnyebben megnyilvánulnak, kinyílnak a gyermekek. Még hosszú út áll előttünk, de az elvetett magok most már csíráznak.
Társas kapcsolatok ápolása
A társas támogatás témakörében a barátságról beszélgettünk. Hogyan kötötted az első barátságodat? Meddig tartott a barátság? Mi tartotta össze? A konkréttól az általános felé haladtunk rangsorolás feladattal. Általában mi tartja össze a barátságokat? A következő fogalmakat kellett rangsorolni értékrendjük szerint: szeretet, társismeret, közös élmények, megbocsátás, bizalom, őszinteség, elfogadás. Első helyre a bizalmat helyezte az osztály, minden társas kapcsolat alapjaként. A témát a támasz gondolatával folytattuk. Feltettem egy kérdést, ismerik-e azt a szót, hogy gardedám? Nemleges volt a válasz. A gardedám szó a középkorból ered, amikor a társaságba induló hölgyeket mindig elkísérte legalább egy férfirokon, idősebb nő vagy szolga. Gyermekkorunkban mi idősebbek gyakran hallottuk, hogy nehéz helyzetekben, vagy kórházi vizsgálatokkor vigyünk magunkkal egy „gardedámot”, aki lelkileg is támogat minket. A társas támogatás kifejezés leginkább kifejezi, hogy a támasz minden tartalmas emberi kapcsolat lényegi része. A következőkben kifejezéseket húztunk ki, ezeket magyaráztuk el: kötődés, bizalom, összetartás, odafigyelés, tapintat, támogatás.
Szerinted a tanuláson kívül mi minden van, ami hozzájárul az önbecsülésedhez? Mi mindenben vagy jó a tanuláson kívül? Melyek az erősségeitek? Milyen sikereitek voltak? Gyűjtsétek össze! Ezekre a kérdésekre kerestük a választ, majd egy fontos ponthoz érkeztünk: A Te önértékelésedet milyen külső tényezők befolyásolják? Egyáltalán, jó –e, hogy önértékelésünk csak külső tényezőkre támaszkodjon? Arra jutottunk, hogy nem a válasz. Nagyon negatívan érinthet, ha a külső körülmények folyamatosan negatív visszajelzéseket adnak. Mit kell hát megerősíteni magunkban? Személyes növekedés/ Feltétel nélküli önértékelés/ Feltétel nélküli önszeretet fogalmait és definícióit párosítottuk össze.
Az órát azzal zártuk, hogy megjelenítettük osztályunkat egy képen, közben elmondtam a gyerekeknek: A bizonytalanság az élet része. Nem feltétlenül kell mindig minden helyzetben jónak lenni vagy jól teljesíteni! Az önbizalom nem azt jelenti, hogy tökéletesnek gondoljuk magunkat, hanem azt, hogy az erősségeink mellett tisztában legyünk a gyengeségeinkkel és elfogadjuk azokat is, miközben erősségeinkre építkezve próbáljunk megfelelni az élet kihívásainak. Önbizalmunkat folyamatosan erősítsük és ne csak a külső visszajelzésekre építsük önértékelésünket! Önmagunkat elfogadó lelkülettel tudunk csak szeretettel fordulni mások felé.
A Boldogságóra harmadik órájához érkeztünk. A gyermekek az oviban kerülnek először közelebbi kapcsolatba egymással, itt fedezik fel először egymás társaságát, itt alakulnak a baráti kapcsolataik. A mi csoportunk, a Harangvirág csoport ebben az évben középső csoport lett. A csoportunk bővült új kisgyermekekkel, akik más csoportokból érkeztek hozzánk. Óvodapedagógusként elsődleges feladatom volt, hogy jó kis közösséget alakítsak ki, ahová mindenki szeret járni, tiszteli a másikat, ahol baráti kötődések alakulnak ki. Megszokott kis közösségünket az új gyermekek érkezése átalakította, sokat sírdogáltak főleg érkezéskor. Célom volt, hogy ők is minél hamarabb a beilleszkedjenek a csoportba, szeressé a kialakult közösségünket. A Boldogságóra jó alkalmat adott arra, hogy mindenki jól érezze magát, felszabaduljon egy kicsit, oldódjanak a gátlások. A kolleganőm is szeretett volna bekapcsolódni, mert ő még nem vett részt Boldogságórán, így meghívtam őt is szerezzen tapasztalatokat. A foglalkozás megkezdéséhez már reggeli időben kihelyeztem a varázsládára Boldog Dórát. A gyerekek, ahogy érkeztek, mosollyal fogadták Dóra bábot, kérdezgették, ma milyen mesét hozott, mit fognak játszani. Úgy éreztem, hogy lelkesen várják a nap eseményeit. A kezdő „Meleg fészek”relaxációs gyakorlathoz, a mesepárnáikat használták, mely kiválóan segítette őket a ráhangolódásban. Utána elhelyezkedtünk a szőnyegen és meghallgattuk Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek dalát, melyre vidám mozdulatokkal táncoltak. A „Kis barátom, hogy vagy” játékot élvezettel játszották. Figyeltek egymásra, előfordult, hogy egymást utánozták. A barátok egymás mellett helyezkedtek el, így még jobban érezték magukat, keresték egymás társaságát, hagytam őket, hogy szabadon dönthessenek. Örömmel tapasztaltam, hogy egymással szemben segítőkészek voltak, senkit nem közösítettek ki. A társakhoz való kötődésüket megmutatták egy-egy baráti mosollyal, kézfogással. Szeretettel beszéltek egymáshoz, rávezető kérdésekkel segítettem őket. Elkészítettük a barátságláncunkat.
Harangvirágformába helyeztük el, ezzel is erősíttettük a csoportunk nevéhez való kötődést, összetartozását. A kiszínezett emberfigurákat úgy helyezték el a virág kelyhébe, ahogyan ők választanak barátokat a csoportban. Középre magunkat tettük, mert nekünk mindenki egyformán fontos. A „Harangvirágosak vagyunk” alkotásunkat a bejárati ajtóra helyeztük el, hogy szülők is láthassák, milyen jó a Harangvirág csoportba járni. Boldog Dóra mesére hívó csengettyűje megszólalt, közösen elmondtuk a mondókát, majd mágneses táblán szemléltetve előadtam a mesét. A mesét figyelmesen hallgatták, bátran nyilvánították ki saját véleményüket, érzésüket. Boldog Dóra mindenkihez odament egy baráti simogatásra, ezzel is fokoztam a hangulatot. A legérdekesebb játék a Barátságkarkötő átadása jelentette. A karkötőt már előző nap elkészítettük, fokozott érdeklődéssel várták az eseményeket. Mindenki annak adta oda, akihez baráti kapcsolat fűzte. Boldogsággal töltött el, hogy mindenki kapott karkötőt, az új kisgyermekekről sem feledkeztek meg. Sokat dicsértem őket ezért, pozitívan erősítettem őket, hogy figyeltek a társaikra. A társas kapcsolatok jól alakulnak a csoportunkban. Olyan kedvesek voltak, hogy a felnőttekről sem feledkeztek meg, mi is kaptunk karkötőket, melyeknek úgy örültünk, mint egy kisgyermek. A kolleganőm elégedettségét fejezte ki, hogy milyen jól érezte magát, megköszönte, hogy részese lehetett ennek az élménynek. Javasoltam a gyermekeknek, hogy más csoportba járó gyermekeknek, otthoni ismerőseiknek, testvérüknek, szüleiknek is adjanak barátságkarkötőt. Visszajelzést kaptam szülőktől, hogy mennyire örülnek a Boldogságórának, mert a gyermekük lelkesen, vidáman mesél róla. A Boldogság várára közösen feltettük a barátság jelét. Csoportunk a kezdeti nehézségek után lassan közösségé kezd alakulni, ahol a kisgyermekek szeretik egymás társaságát, szívesen barátkoznak egymással, mi pedig segítjük őket abban, hogy jól alakuljanak a társas kapcsolataik. Terveim között szerepel még, egy szociometriai felmérés elvégzése, Postás játékkal, mely még jobban szemlélteti, a társas kapcsolatok alakulását a Harangvirág csoportban.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Csonkahegyháti Gárdonyi Géza és Szegi Suli Ált. Isk. 1. osztálya
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Süni csoport
A hónap nevezetes napjain Dominóztunk, építettünk belőle különböző alakzatokat. „A kedvesség világnapján” ölelős játékot játszottunk, sokat mosolyogtunk, megbeszéltük, hogyan tudunk kedvesek lenni egymáshoz.
A gyerekek szóhasználatába be is épült: „ez kedves volt”, „köszönöm, kedves vagy” kifejezés.
Játszottuk a pókháló játékot, a gombolyag átadásakor egy kedves, dicsérő mondatot mondtak egymásnak a gyerekek, utána pedig jót bujkáltak a pókháló alatt.
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Süni csoport
A hónap nevezetes napjain Dominóztunk, építettünk belőle különböző alakzatokat. „A kedvesség világnapján” ölelős játékot játszottunk, sokat mosolyogtunk, megbeszéltük, hogyan tudunk kedvesek lenni egymáshoz.
A gyerekek szóhasználatába be is épült: „ez kedves volt”, „köszönöm, kedves vagy” kifejezés.
Játszottuk a pókháló játékot, a gombolyag átadásakor egy kedves, dicsérő mondatot mondtak egymásnak a gyerekek, utána pedig jót játszottunk a pókháló alatt, fölött.
Megálmodtuk az Önbizalom hegyét……majd lerajzoltuk…….majd leírtuk gondolatainkat, kérdéseinket….majd megkérdeztük társainkat…..érdeklődtünk egymás iránt…..beszélgettünk…..nevettünk……pityeregtünk…… EGYÜTT
A diákokkal megvitattuk,hogy pontosan mik is a társas kapcsolataik és hogyan ápolják őket.
Ezután pedig a hosszú táv játékot alkalmaztam. Nagyon jól sikerült, sok közös vonást felfedeztek gondolataikban,ötleteikben. 🙂
Társas kapcsolatok ápolása
1. Relaxációs gyakorlat: „Napra forgó a Napraforgó
2. Színeket megérinteni egymáson
Valaki mond egy színt és azt a színt meg kell érinteni a másik ruháján, cipőjén…
3. Téma kibontása körben ülve
Miért vágyunk mások társaságára?
Miért fontosak a kapcsolataink a boldogságunk szempontjából?
Mit jelent a barátság/valakinek a barátjának lenni?
Ki az, akire bármikor és igazán számíthatok?
Mit jelent az empátia?
Ki az, akit felhívhatok, ha baj van?
4. A legelső barátság
A tanulók végig gondolják, hogy kivel, mikor, hogyan kötötték az első barátságukat. Mi tartotta/tartja össze a barátságokat?
5. Közös rajz
A tanulók párban, becsukott szemmel, egy közös tollal (mindketten ugyanazt a tollat fogják), egy lapra, megadott szempontok alapján együtt rajzolnak.
6. Közös ölelés
Az ölelés fontosságának megbeszélése (napi 4-8-12), majd egy nagy, közös ölelés.
7. Jót írni
Mindenki kap egy szívet és egy dicséretet, egy jókívánságot ráír, amit kiteszünk az osztályban és bárki, bármikor elolvashatja. Zene: The Rembrandts – I’ll Be There For You
8. Házi feladat: Ajándékozz élményt! Válassz ki valakit és lepd meg valamilyen élménnyel!
9. Bagdi Bella: Jobb veled a világ c. dalának meghallgatása, éneklése
Nagyon fontos számunkra a jó kapcsolatok kialakítása. Mivel sok kiscsoportos van, ezért még nagyobb feladat a közösség kiépítése. Minden reggel Bagdi Bella Ha boldog vagy c. dalára kezdjük a napot. Már a kicsik is kívülről tudják, nagyon szeretik. A torna foglalkozáson bátorságpróbákat kellett teljesíteniük, különböző akadálypályákon keresztül. Elolvastam Szőlő Szőlő Szelli meséjét, ami megihlette az egyik 5 éves kislányt és lerajzolta, ahogy a másik manóval megy a Süveghegyre.