Csoportomban nagy hangsúlyt fektetek a kapcsolatok építésére. Kapcsolataink milyensége befolyásolja egészségünket, harmonikus életünket.
A boldogságórákat is gyakran kezdjük hívóképekkel, egymás üdvözlésével, átölelésével. Hiszek abban, hogy minél több szeretet adunk magunkból, annál több lesz nekünk. Nincs fontosabb dolog a szeretetnél.
A foglalkozást „ puha, meleg..” relaxációval kezdtük. Ezt követte „ A két kicsi bocs meg a róka” bábjáték. A mese tanulságát gyorsan levonták a gyermekek. A veszekedés, vitatkozás ahhoz vezetett, hogy a róka túljárt a két kicsi bocs eszén. Veszekedni, haragudni mindig kár, az sosem vezet jóra. Megoldásként az igazságos osztozkodást javasolták a gyermekek.
A társas kapcsolatok építését csoportos mozgással folytattuk, majd táncra perdültünk Bagdi Bella dalára „Ha boldog vagy”. Ebből vidám délelőtt kerekedett, hisz együtt lenni jó!
Társas kapcsolatok ápolása
A novemberi Boldogságórát az „Égig érő fa vagyok,….” relaxációs gyakorlattal kezdtük. A gyermekek nagyon várták már Boldog Dórát, aki erre a foglakozásra nem egyedül érkezett, magával vitte legkedvesebb barátját Nórát is . A gyerekeknek egy szituációs játékot adtam elő a két báb segítségével, hogyan lettek barátok, mitől tartós a barátságuk, hogyan osztozkodnak örömükben, vigasztalják egymást szomorúságukban. A gyermekek csillogó szemmel hallgatták a két „kislány” eszmecseréjét. Egymás kezét fogva barátságláncot alkottunk, megbeszéltük a barátság kötelékét, kötődését. Ezt követően Bezzeg Andrea Tavaszi ébresztő meséje következett, majd beszélgetést kezdeményeztem arról, hogy miért fontosak a barátok az életünkben. A gyermekek értelmes, őszinte válaszokat adtak: olyan jó valakinek elmondani, miért vagyok szomorú, örülök, amikor a barátom reggelente öleléssel fogad, nagyon jól tudunk együtt játszani, a barátommal a titkomat is megoszthatom., stb.
A beszélgetés után óvodánk kedvenc dala következett, melyet már minden gyermek jól ismer, erre mozogtunk, énekeltünk. (Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek)
A barátságkarkötő készítése közben is szólt a zene, a gyermekek munka közben is énekeltek. Minden gyermek elkészítette a baráti karkötőt, melyet csoportbeli vagy óvodai barátjának adott át, illetve haza is vihettek belőle az „otthoni” barátoknak.
A hónap témája a társas kapcsolatok ápolása volt, melyre a hála zenéjével kezdtünk ráhangolódni.
A gyerekekkel egymás kezét fogva ültünk a szőnyegen, közben a zenére lassan mozogtunk ellazítva magunkat. A csoportunk plüss szíve ilyenkor mindig ott van a kör közepén, jelezve a boldogságóra tevékenységet. Miután mindenki ellazult a plüss szivecskénk körbeadásával egymástól megkérdeztük, hogy „Kis barátom, hogy vagy?” , ezzel is erősítve az egymásra való odafigyelést.
A gyerekeknek elbáboztam a hónap meséjét, a „Süni irigy lesz” című mesét. Mese után megbeszéltük hogy a szereplők mit érezhettek. A gyerekek elmesélhették, hogy ki az aki volt már hasonló helyzetben, mit érzett amikor megbántotta a barátait és amikor megbocsátottak neki. A gyerekeknek jó érzés volt egymásnak kimondani ezeket a szavakat, ezáltal erősödött is köztük a pozitív kapcsolat. A mese után eljátszottuk a mindenkinek van barátja játékot szeretetfonal segítségével. „Azt szeretem benned..” A gyermekek mondatait felírtam és később a közös alkotásunkhoz csatoltam, hogy a szülők is láthassák gyermekeik érzéseit társaik irányában. Ezután a gyermekek lerajzolták magukat, kivágták a formát és ebből készítettünk egy közös barátságszívet. A tevékenységet a hónap zenéjével zártam, melyet a gyerekek többször is kértek a hónap során.
Téma indítónak elolvastam Bezzeg Andrea Tavasz ébresztő című verses meséjét. Megbeszéltük az állatos viselkedését, majd áttértünk az emberi barátságokra, az osztályon belüli kapcsolatokra. Ezután rövid üzeneteket írtak a legjobb barátaiknak, rajzoltak, majd egy ölelés, egy kézfogás kíséretében átadták egymásnak.
Solymári Óvoda-Bölcsőde, Napsugár Óvoda
Társas kapcsolataink ápolása kihívások elé állított minket idén, legalábbis, ami az óvodai mindennapokat illeti. Sokan voltak betegek, többen nem jöttek az őszi szünetben, mert a nagyobb testvérük is otthon töltötte ezt az időszakot a családi fészek melegében. De milyen jó is bekuckózni a családdal, életünk egyik legfontosabb társas kapcsolatforrásával…
Hoztak is a gyerekek boldog élményeket, például, hogy „Anya a Jó reggelt dallal keltett.”.
A boldogságórákon a család mellett a barátságok és az óvodai közösség kaptak még kiemelt szerepet.
Szeretetkörben simogattuk egymás hátát, oda és vissza is, adtunk és kaptunk is a melegségből. Játszottunk „becsapósdit”, amikor 3 állításból kellett kitalálni, hogy melyik a hamis. Mondanom sem kell, hogy a gyerekeket nem lehetett átverni. 🙂
Bagdi Bella: Jobb veled a világ dalát hallgatva olajkrétával és vízfestékkel alkottunk csupaszín szíveket családtagoknak, csoporttársaknak azt üzenve nekik, hogy Jobb velük a világ!
Beszélgettünk az emberek sokféleségének szépségéről és arról, hogy mindenki értékes valamiért.
Összegyűltünk a családokkal egy Gágogó mulatságra az óvoda udvarán Márton nap alkalmából, hogy együtt énekeljünk, táncoljunk és lámpásokkal járjuk körbe az óvodát.
Megismertük Gréti, a csillagorrú vakond történetét, amelyben a barátok és a család összefogása segít a főhősnek megmenekülni.
A kedvesség világnapján elmondhatták egymásnak a gyerekek egy papírszív körbeadásával, hogy ki kit és miért tekint a barátjának.
És persze táncoltunk, énekeltünk: fel-felcsendült a Jó reggelt… a játék közben is, nem egyszer, de legalább majdnem minden nap; mindenkinek megmutattuk, hogy boldogok vagyunk; a Pozitív gyerek vagyok… pedig a top lista élén elmaradhatatlan volt.
Végül a Szeretetkörből Szeretetlánccá kapcsolódtunk mindannyian, az óvoda apraja és nagyja, hívtuk a bölcsődéseket is és a betegségből visszaérkezőket sem hagytuk ki, kiszíneztük, kidíszítettük magunkat és akárhányszor felnézünk a falra, ahol összekapaszkodnak hasonmásaink, arra gondolunk, hogy micsoda szerencsénk van ebben a nagy, összetartó szeretetben, amiben a mi óvodánk nap, mint nap él. <3
Batthyány Lajos Általános Iskola Géza Fejedelem Tagiskolája
A másodikosaimmal arról beszélgettünk, hogy mennyire jó, ha vannak olyan barátaink, akikre számíthatunk, akik szeretnek és elfogadnak bennünket olyannak, amilyenek vagyunk. Miközben összegyűjtöttük mindazokat a jellemzőket, amelyek egy igazán jó barátra illenek, elgondolkodtak a gyerekek a saját barátságaikon. Meséltek a pozitív illetve negatív élményeikről, amiket ők már megtapasztaltak egy-egy baráti kapcsolat közben. Majd a „barátság sálját” kötöttük az általunk készített mókás hóemberek nyakába.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola
Fekete István, A tölgyfa című írásával ismerkedtünk meg. Ebben az olvasmányban két osztálytárs kapcsolatát beszéltük meg. Mi jut eszedbe, ha a „barátság” szót hallod? Mit kell tenni, ahhoz, hogy ápoljuk a baráti kapcsolatunkat? Ilyen kérdések segítségével vezettem be a társas kapcsolatok fejezetét. Elmondtuk a barátságról tanult versikénket is. ” A barátság aranyfonál, de ha egyszer elszakad, össze lehet ugyan kötni, de a csomó megmarad.” Fontosnak tartottam a helyes beszéd alkalmazását egy kommunikációs kapcsolatban.
Furtai ÁMK Bakonszegi Zöldliget Óvoda
A társas kapcsolatok ápolása témakör feldolgozását a csoportban nagyban segítette Barátság robot közös elkészítése, aki kedvességéről, barátságáról volt híres. Nagyon nagy kedvvel készítettük el közösen újrahasznosításra törekedve, ennek a fontosságát előtérben tartva. A robot nagyban hozzájárult a gyerkekekkel való együttműködés, kapcsolatápolás, konflkiktuskezelés segítésében. A ráhangolódás, relaxáció, mesélés, éneklés, táncolás, improvizáció mind támogatta a gyerekek együttműködő képességét, társas kapcsolatainak ápolását.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Nagykereki Tagóvoda
A boldogságóránk havi témáját, új játékok segítségével dolgoztuk fel. A „Barátság-padlás” A csoportszobából egy tárgyat választottak a gyerekek és a tárgy nevében egy -egy történetet meséltek a barátságról, ami a csoportotokban történt. Az óvoda padlására gyűjtjük, ha nagyok lesznek a padlásról előkerült játékok a barátságaitokról szóló történetekre emlékeztetnek majd. A „Kézfogó formák” játékkal anélkül, hogy elengedték volna egymás kezét, különböző formát alkottunk. Kineveztünk egy babát a csoportban, aki Boldog Dóra szerepébe lépett. Boldog Dóra vegyesen osztott meg nehezebb és örömtelibb élményeket, gondolatokat is és kereste a gyerekekkel a kapcsolódási pontokat. Beszélgettünk a gyerekekkel a családi kapcsolatokról, meséltünk saját családunkról. Ismét nagyon jó hangulatban telt a boldogságóránk.