Úgy gondolom ez a téma nagyon könnyen feldolgozható és az óvodáskorú gyerekekhez közel álló. Játékos arcizom lazítással kezdtünk, ezután minden gyermek a barátjával/barátaival táncolt Bagdi Bella: Ha boldog vagy…dalára. A közös tánc után körbeültünk a szőnyegen és a „Kis barátom hogy vagy?” játékkal vezettem be a témát. (Korábban már megkértem a gyerekeket, hogy mindenki színezze ki a saját jellel ellátott kis papír-emberkéjét és színezzenek ki közösen egy nagy papír szívet.) Kértem a gyerekeket, hogy mindenki tegye le a szőnyegre a papír emberkét úgy, hogy a barátok közel legyenek egymáshoz. Beszélgettünk arról, kik, miért lettek barátok, miért szeretik a barátjukat. Néha előfordul a csoportunkban, hogy egymásnak azt mondják a gyerekek: „akkor nem leszek a barátod”, erről is beszélgettünk (ki az aki emiatt elszomorodik, mit lehetne ehelyett mondani…stb.)
Ezután meghívtam a gyerekeket bábszínházunkba és kolléganőmmel eljátszottuk A két jóbarát, Röfi és Töfi történetét (Rőfi elkísérte Töfit, a barátját a boltba, mert Töfi félt, hogy találkozik a farkassal).
A bábjáték után a baráti csoportok ( 3 baráti csoport alakult) közösen megépítették fakockákból a malackák házát. A kész alkotásokról mindenki elmondhatta miért tetszik neki.
Barátságlánc készítése: a papírszívecskére ráragasztottuk az emberkéket, mindenki a barátja mellé került, a szívecskére ragasztással pedig összekapcsolódott mindenki, jelképezve a csoport összetartozását.
A foglalkozás lezárásaként képzeletben a boldogságvár harmadik lépcsőfokára léptünk, a barátság jele szimbolizálta ezt.
Társas kapcsolatok ápolása
Ha valahol, akkor a mi osztályunkban voltak bizony beilleszkedési, magatartási gondok több gyereknél is.
A konfliktusok nem új keletűek. Egy óvodából érkező gyerekek összeszólalkozásai, valamint különböző óvodából érkező gyerekek nézeteltérései. Vélt és valós sérelmek, feszültségek. Folyamatosan dolgozunk közösen a társas kapcsolatok javításán. Hogyan? Latba vetettem az összes tapasztalatomat, a boldogságórás módszereket. Abból indulok ki, hogy nincs lehetetlen, mindenkiben érték lakozik. Hiszek a szeretet és türelem erejében.
Úgy vélem le kell kötni a gyerekek energiáit hasznosan, akkor kevésbé tesznek olyan dolgokat, melyek helytelenek, tiszteletlenek. Talán elfogadóbbá válnak társaikkal szemben, ha látják, ki, miben jó és értékes. Olvasóklubot szerveztünk iskolánkban. Egész éven át tartó program, mely még inkább elősegíti a társas kapcsolatok kialakulását, elmélyíti a már meglévő társas kapcsolatokat.
Két tanuló a szervező, alapító, én vagyok a segítő, koordináló, ötletgazda pedagógus. Meséket, történeteket olvasnak fel egymásnak a gyerekek, könyvismertetéseket, könyvajánlásokat tartanak. Ellátogatnak az idősekhez felolvasni, majd az óvodásoknak mesélni. Generációkat hozunk össze. Az idősek meghatódtak, hogy nemcsak felolvastunk nekik, hanem érdeklődtünk, beszélgettünk velük. Megvendégeltek bennünket, kifejezték örömüket. Szeretettel mentünk hozzájuk egy kis mosolyt, boldogságot csempészni egyhangú napjaikba.
Diafilmet néznek, olvasnak, könyvtárba járnak, egyszóval gazdagodnak lelkileg az olvasóklub berkein belül. Nem beszélve arról, hogy mennyi minden fejlődik a kis személyiségükben, képességeikben.
Beszélgetőkör, ölelőkör mellett, már olvasókör is létezik iskolánkban. Ebben a rohanó, mindent behálózó képi, internetvilágban olyan kevés idő jut egymásra, beszélgetésre, mesélésre. Ebből hozunk vissza az olvasással egy kis odafigyelést, egy kis képzeletet, fantáziát, szép beszédet, szövegértést, lényegkiemelést, nyugalmat és elmélyülést, több szeretetet és tiszteletet. Kevesebb indulatot, haragot, durvaságot tapasztalok, mióta útjára bocsátottuk a boldogságos olvasóklubunkat.
Mi ez, ha nem eredmény, siker a javából?
Kívánom, hogy találjon rá mindenki a saját problémáinak legjobb megoldására!
Természetesen az összes gond nem szűnik meg, nem múlik el egy szempillantás alatt, de amennyiben alakul, elmozdul pozitív irányba, akkor már optimisták lehetünk. Jó úton járunk.
Hálás vagyok, hogy mi ezen az úton elindultunk.
Aki beteg lesz az osztályunkból, annak kis rajzokkal kedveskedünk, hogy hamarabb meggyógyuljon. Sokat jelent mindenkinek, amikor ágynak dönti a betegség. Mi így is kifejezzük a szeretetünket.
Azon vagyunk kollégáimmal, hogy mindent behálózzon, átszőjön a sok boldogságos pillanat iskolánkban. Mióta BOLDOG ISKOLA lettünk, minden évben egyszer, vagy kétszer elnyertük a megtiszteltetést, hogy a hónap csoportjai lehettünk. Büszkeséggel tölt el bennünket, hogy elismerik a munkánkat.
2023. November
A társas kapcsolatok hónapja
A múlt héten egy kicsit az önbizalom programra ráhangolódás képpen a folyosóra tettem táblát, melyet két részre osztottam, és fel lehetett írni az arra járóknak egy legjobb tulajdonságot, és egy olyat, amin változtatna, mert nem szereti magában. A hét másik felén pedig a közeljövőben elérendő célokat kellett megosztani velünk. Az előzőre sok felirat került, a második nem volt olyan népszerű. A gyerekekkel mi is távcsövet használva a távoli jövőbe próbáltunk tekinteni, és beszélgettünk céljainkról. Nagyon jól ráéreztek a gyerekek erre, hiszen már foglalkoztunk evvel a témával. Az egyik kisfiú nagyon intim, tulajdonképpen szégyelnivaló témát tűzött ki célnak: „ én a WC-be szeretnék kakilni…. Most liberóba szoktam!”
Boldogság-hét:
Hétfői napot avval kezdtem, hogy megcsináltam a folyosóra a Barátság-Hidat. Sárga napraforgó virágokat tettem ki, mert a barátságnak egyik jelképe a sárga napraforgó, ugyanúgy, mint a sárga rózsa is. Kicsi lány, és fiú színezőket vágtam ki, amit kiraktam a kisasztalra, és a feladat az, hogy „színezd ki barátodat, írd rá a nevét, vagy jelét, és tedd ki a Barátság-hídra.
A gyerekek a barátjukat a szobában színezték ki, amiből Barátság kört alkottunk, és utána élőben is körbenálltunk kézen fogva. Volt aki a szüleit is kiszínezte. A ládikából kivettük Dórit, és Nórit a barátját is. Keresték Danit a harmadikbarátjukat, akit még reggel eldugtam. Meg is találtuk a magnó tetején. A válasz arra, hogy mit keresel ott fenn, egyszerűen az volt, hogy 2felmásztam, de nem tudok lejönni!” Persze Dóri, és Nóri segítettek neki. Beszélgettünk, mi is a barátság, miért jó, ha van barátunk, és mi lenne, ha nem lenne. Nagyon ügyesen megfogalmazták már sokan. A mese mesekönyvből volt, úgy álltak, mindenki lásson: Találd ki mennyire szeretlek! Az ismert mesesorozat könyvből. Interaktív is volt egy kicsit, és valóban megfogalmazták benne, hogy mennyire szeretik egymást. Utána kicsit mi is játszottunk ezzel, és olyan cukik voltak, hogy még a plútó, és a világűr is szóba került (a világűr végtelen): „Annyira szeretlek, mint ide a plútó, meg vissza!”
Meghallgattuk a Hahó együttes Barátság című zenéjét, és táncoltunk Bella Jobb veled a világ zenéjére. Dórit, Nórit, Danit is megtáncoltatták.
Kedden megkérdeztem, hogy kik azok, akikre mindig számíthatunk? Mondták a barátokat, és a szüleiket. Akkor kiszínezzük anyut, meg aput. El kellett venni egy lány, és egy fiú színezőt, és valós színeket használva színezni. Amikor elkészültek, megkértem a lányokat, rakják ki ezeket a képeket is a szőnyegre, készítsenek kiállítást. Őket is kör alakban tették ki, mint tegnap a Barátság kört. Jól nézett ki. Elpakoltunk, leültünk a szőnyegre, és A só című népmesét meséltem el. Utána körbeálltunk, kialakítottuk a Barátság-körünket. Elindítootunk egy posta üzenetet kézszorítással. Azt mondtam, adjuk tovább azt a szeretet üzenetet, hogy „mindenkinek legyen jóbarátja!”, és ha visszaér Déneshez, akitől indítottuk, akkor az valóra fog válni. És sikerült! A következő jókívánságot Mira mondta: „Mindenki legyen boldog!” Ez is sikerült!
A posta után Szeretet alagút következett, ezt nagyon szeretik, két kivétellel mindenki végigment, a legtöbben tapsot, és csikizést kértek. Megtanultuk a Repülj velem… dalt tánccal, táncoltak még egyet szabadon is. Gyümölcs, és finomság evés közben megkérdeztem tőlük, hogy mi volt a mai napban a legjobb? A színezés, és a tánc! A Barátság hídon gyűlnek a színezések, pont láttam, ahogy az egyik anyuka egy másik csoportból, felemeli kislányát, Esztit, hogy ki tudja ragasztani a képet.
Szerdán a reggelt színezéssel kezdtük, mert még reggeli előtt szerettem volna, ha minél többen elkészítik a szivecskét, aminek a közepébe a szívednek legkedvesebb valakit kellett belerajzolni, aztán kiszínezni. Sokan családjukat, szüleiket rajzolták, volt aki kutyusát, és hörcsögét. Reggeli után elindultunk a közeli kutyamenhelyre, ahova az előző héten már elkezdtük gyűjteni az adományokat. Ezeket felpakoltuk a kiskocsinkra, és elhúztuk. Nagy örömmel fogadtak a kutyák, négyet meg is simogathattak, játszhattak velük, és jutifalatot is oszthattak. Nagyon élvezték, el sem akartak jönni. Sokat beszélgetünk a szegényekről, rászorulókról, és a hontalan állatokról. Megbeszéljük, hogy adni jó, és hogy a kutyák örülnek nekünk, azért kell leküzdenünk a sajnálat érzését, mert ezzel nem tudunk segíteni, cselekedni kell. Meg különben is akik itt vannak, már aránylag jó helyen vannak, mert itt azért figyelnek rájuk, nem éheznek, és ha betegek, ellátást kapnak. Büszke vagyok a gyerekeimre, a szüleikre, mert szépen támogatták az eseményt, és a gyerekek olyan örömmel hozták a kutya „kaját”, hogy felvidult a szívünk. Mekkora szeretet, és segítőkészség van ezekben a gyerekekben! A Boglárka Csoportot is vittük magunkkal, Ők is kitettek magukért. Hiszen a kutya az ember legjobb BARÁTJA! (Mondom ezt két mentett kutya gazdájaként.)
Csütörtök a torna napja, ma kis technikai akadály miatt a szobánkban tornáztunk. A szokásos bemelegítés után, amit babzsákkal csináltunk, páros gyakorlatok következtek. A feladatokat kézfogással kellett megoldani, azt elengedni nem lehetett. Hogy nehezebb legyen, a másik kézbe babzsák volt. Így kellett leülni, mászni, guggolni, hasalni, asztalra ülni. A babzsák ritmus tapsoláshoz is jó volt, csak akkor kettőt vettünk a kezünkbe. Bekapcsoltuk Bella Tükör dalát, és a körben állt asztalon, combunkon, vállunkon, vagy a babzsák összeütögetésével daloltuk a dalt, és adtuk a lüktatést, vagy ritmust hozzá. A játék székfoglaló volt, a kiesők szabadon táncoltak, míg a többi harcolt a székért. Reggeli után a barátok ketten, hárman összeültek, és barátság szalagot színeztek. Olyan színezőt kaptak, ahol a gyerekek egymás kezét fogva sorban állnak, itt mindenki színezte a barátait, és a végén összeragasztottuk hosszú szalaggá. A színezés közben megérkezett a Boglárka csoport, akiket már vártunk, és bekapcsolódtak ebbe a tevékenységbe. A Barátság szalagot a két csoport összes gyermeke tartotta, olyan hosszú lett. Ebből is láttuk, milyen sokan vagyunk, és milyen sok barátunk van. Következett a Pötty Könyv, ami interaktív játákkönyv, egész egyszerűen feladatokat kell csinálni, és a sárga pötty a könyvben mindig változik. Vagy eltűnik, vagy sok lesz, kicsi, elcsúszik, megnő, átváltozik a színe, sötét lesz mögötte, fújni, nyomkodni, tapsolni, rázni, dőlni kell, stb. A búcsúzás előtt kis nasi, és ajándék nyaklánc osztás volt, megcsináltam fóliázóval a társas kapcsolatok jelét, szalag rá, és kész. Az elköszönés után a Tulipán csoportom még mesét hallgatott, Szabó Zsolt: Barátaim az oviban (érzelmi intelligenciát fejlesztő mesék) könyvből, és természetesen ők is kaptak nyakláncot. A kérdésre, hogy mi volt a napban a legjobb, az hogy átjött a Boglárka csoport, és a színezés.
A pénteki napot palancsinta sütéssel kezdtük, már korán reggel el kellett kezdeni, hogy mindenkinek jusson. A reggelit nutellás palacsintával fejeztük be, és még ebéd utánra is jutott. Volt barátságkör színező, három féle is, a lufis tettszett nekik a legjobban. A pakolás után lehetett választani két mese közül, az egyik a Találd ki mennyire szeretlek következő meséje, és a másik a tegnapi barátaim az oviban következő része. Az előbbit választották, amiből kettő mesét is kértek. A mese után barátság kört alakítottunk, egyesével körben indítva megfogták egymás kezét, és mondani kellett: „Azért szeretlek, mert….mikor ez körbeért, akkor visszafelé indítottuk el a baráti ölelést, a mellettük állót megölelték, és ezt továbbadták. Ez nagyon cukira sikerült, főleg amikor egy kicsi, meg egy nagyobb állt egymás mellett, és lehajolt a nagyobb a picihez. A könnyem is kicsordult. Következett Bella tánca, Repülj velem. Nagyon élvezik!! Elbúcsúztunk Dóritól, Nóritól, és Danitól. Kívántunk nekik szépeket, jókat, pl. „legyetek jó barátok, vigyázzatok egymásra!” A héten a legjobb, ami velük történt népszerűség szerint sorolva: menhely, Boglárka csoport véndégül látása, tánc, színezés. Persze egy kis táncra még volt idő, Nótás Mikulás Gryllustól, és Alma zenekar Mikulása. Teljesen maguktól egy kis kígyót alakítottak ki a tánchoz, utána meg kört, mondjuk a második táncról már néhány fiú lemorzsolódott.
A folyosón most gyűlt össze a legtöbb ragasztás,, a Barátság Híd népszerű volt.
Az osztályban készült szociometriai felmérés tapasztalatainak megbeszélése, a kérdésekkel kapcsolatos érzések megosztása után a társas kapcsolatok boldogító hatásáról beszélgettünk. Ezután két kérdésről beszélgettek a gyerekek párban 30 másodpercig, majd arrébb ültek eggyel a gyerekek, hogy megtörténjen a beszélgetőpartner csere. A kérdések: Mikor mentél először egyedül valahova? Milyen érzés volt? Hova utaznál legszívesebben? Mivel és kivel utaznál?
A „rapidrandis” beszélgetés után megalkottuk közösen a Bölcsek Tanácsának ajánlását, 5 jó tanácsot a társas kapcsolatok ajánlásáért.
Ózdi József Attila Gimnázium, szakgimnázium és Kollégium
A Társas kapcsolatok témát novemberben két alkalommal dolgoztuk fel. Csoportmunkában a diákok táblázatot készítettek az optimista és a pesszimista beállítottságú ember jellemzőiről. Megcsinálták a Hunopti – tesztet, mindenki elmondta, mennyire érzik igaznak a pontszámok mutatta eredményt. Volt páros munka, filmrészlet vetítése, megbeszélése, idézetek megbeszélése; video vetítése a „hug me” – mozgalomról. Ez olyan nagy sikert aratott, hogy a diákok öleléssel búcsúztak egymástól és tőlem. Egy hét múlva az osztály tanulói- gyakorlati feladatként „szeretethálót” építettek (az osztály tagjai egymásnak dobták a fonalat, s aki dobta, mindig elmondta, mit szeret a másikban). Utána elmondták a diákok, mennyire jólestek nekik a „szerető” üzenetek. A fotókat feltöltöttem.
Kiscsoportunkban különösen fontos, a társas kapcsolatok kialakítása, erősítése. A közös játékok, együtt átélt élmények segítenek a közösséghez való tartozás jó érzésének elérésében.
A boldogságóránkat a „Fújj- fújj” c. relaxációval kezdtük. Ez a játék kapcsolódott heti témánkhoz: Őszi időjárás jellemzői. Körben ültünk és a „Mozdulatok körbeadása” játékot játszottuk. Először egy kismackót kellett körbe adni, majd simogatást, ölelést. Beszélgettünk arról, kit szoktak megölelni. Kicsik lévén, szinte mindenki az anyukáját mondta. Megbeszéltük, mi az óvodánk neve, mi a csoportunk neve. Másnap az egyik kislány séta közben megszólalt: „-Mi csoporttársak vagyunk!”
A barátság fogalmát a kicsik még nem tudják definiálni és arra a kérdésre, hogy van e barátod kivétel nélkül a testvérüket nevezték meg. A hónap dalát örömmel énekeltük, mozdulatokkal kísértük. A játékokon való osztozkodást is tanulni kell, főként így kiscsoport kezdetén. A Süni irigy lesz c. bábjátékban sok kisgyermek magára ismerhetett. Később a hét folyamán konfliktus esetén többször előkerült a Süni példája. A mesével való érzelmi azonosulás segített a gyerekeknek a szokás, -szabályrendszer jobb elfogadásában. A héten Szutyejev: A gomba alatt c. meséjét báboztam a gyerekeknek. Ami szép, pozitív példa a mások segítésére, a közösségi összetartásra: „-Kis helyen is elférnek, akik szeretik egymást.”
Elkészítettük a csoport barátságláncát. Az emberfigurákat a csoport névadójába, egy tulipánba ragasztottuk bele. Az elkészült alkotást az öltöző faliújságjára tettem ki. A gyerekek örömmel mutatták szüleiknek a mi csoportunk barátságláncát.
A hónap során elvégzett feladatok:
November a társas kapcsolatok, a barátságok ápolásának hónapja, varázsszava pedig a „szív szava”, a munkafüzet 40. oldalán található rejtvény megfejtése: SZERETLEK! Sokat beszélgettünk arról, hogy az emberi kapcsolatok alappillére a család, utána jönnek a rokonok, osztálytársak, barátok, távolabbi ismerősök. De nem feledkeztünk meg kedves háziállatainkról sem, hiszen a legtöbb esetben ők is családtagnak számítanak, szeretjük őket. Ezután töltöttük meg nevekkel „A kör közepén” című feladat alapján a Boldogságórás munkafüzet 47. oldaláról fénymásolt koncentrikus körök sávjait. Középre került az ÉN, köré pedig kifelé haladva: CSALÁD +házikedvencek, rokonok, barátok, ismerősök. Az „Udvarias vagyok” (Mf. 48. oldal) című feladattal pedig azt nyomatékosítottuk, hogy különböző helyzetekben hogyan bánhatunk a legkedvesebben embertársainkkal, hogyan lehetünk udvariasak, figyelmesek, megértőek velük.
Azt is megbeszéltük, hogy igazi barát „nem terem minden bokorban”, nem könnyű rátalálni. „A róka és a farkas a lakodalomban” című mesét is elolvastuk ennek kapcsán (Mf. 41-42. oldal), ami nem éppen egy mintaszerű barátságot mutat be, de jó lehetőséget adott arra, hogy összegyűjtsük az igaz barátság ismérveit. Ezeket a táblára és a füzetbe is leírtuk (szeretet, megbecsülés, együttműködés, megértés, béke, önzetlenség, egyetértés, alázat, megbocsátás, őszinteség, bizalom, elfogadás, vidámság, együttérzés). Ezek alapján készült el a „barátságötös”, vagyis mindenki körül rajzolta a saját kézfejét egy üres füzetlapon, majd az ujjakra a számára legfontosabb 5 dolgot írta le a gyűjtés alapján. Azt kértem, hogy mindenki gondoljon a szeretteire, és a tenyérbe olyan szimbólumokat rajzoljon, amikről a szeretet, a baráti érzések jutnak eszébe (szív, nap, felhő, virág, szivárvány, pillangó… stb). Színezés közben Bagdi Bellától hallgattuk és vele együtt énekeltük a hónap dalát, a „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek!” című nótát, amit már régóta ismerünk, és mindig jókedvre hangol minket. Relaxálás céljából megtanultuk a „szivárványlégzés” technikáját is (Boldogságóra Önbizalom Kézikönyv 50. oldalán található gyakorlat), ami nagyon tetszett a gyerekeknek, kellemesen ellazultak tőle és mostantól önállóan is gyakorolhatják, ha zaklatottak és megnyugvásra vágynak.
Az „Összetartó izé” című feladat kapcsán egy tablót készítettünk a tantermünk ajtajának belső oldalára: mindenki kapott egy sablont, ami egy gyerekfigurát ábrázolt. A feladat az volt, hogy képzeljék bele a legboldogabb önmagukat és színezzék ki olyan színekkel, amikkel örömüket leginkább ki tudják fejezni. Utána körben felragasztottuk az ajtóra a figurákat, így egy emberláncot alkottunk. A kör közepébe pedig felírtuk a jelmondatunkat: „Együtt egymásért!”. Alá az „1 Mindenkiért, Mindenki 1-ért!” felirat került. Ez a tabló egész tanévben emlékeztet minket az összefogás fontosságára. Az emberláncot november 13-án, a Kedvesség világnapján” élőben is megalkottuk. Megfogtuk egymás kezét, majd elindítottunk egy kézszorítást, amit tovább kellett adni a szomszédunknak (A címátadó ünnepségen tetszett meg ez a gyakorlat, már ott elhatároztam, hogy meg fogom valósítani a gyerekekkel is). Az összetartozásunkat ezzel a játékkal ünnepeltük meg, hiszen közösen örültünk a szorító jelzés visszaérkezésének.
Idén is készítettünk „barátságkarkötőt”: egyszerűen színes fonaldarabkákat kötöttünk egymás csuklójára, amivel a közös, boldogságórás együttműködésünket, összefogásunkat jelképeztük. A fonalakat elől hagytam a teremben, így a következő napokban is szívesen kötözgették egymás kezére a barátság jegyében. A „Hajtogattam Neked” című feladat mintájára pedig kedves képeslapokat, üdvözlőkártyákat írtunk/rajzoltunk egyéni elképzelés alapján, amiket mindenki a számára kedves személyeknek ajándékozhatott (barátok, barátnők, apa, anya, tanító néni).
A november is tartalmasan, boldogan telt el, mindenki kellemes élményekkel gazdagodhatott és jól érezte magát a foglalkozásokon.
Boldogságóráink nagy előnye, hogy dramatikus játékokon keresztül megtaníthatom a gyermekeket az érzelmeik felismerésére, kezelésére, feszültségeik oldására … illetve társaikat figyelve vegyék észre, ha valaki segítségre szorul, és hogyan tudnak segíteni másokon. Így fejleszthető az érzelmi intelligenciájuk.
November hónapban a kapcsolatteremtésre fókuszáltunk, hogyan ismerhetjük fel mások érzelmeit, hogyan tudunk kölcsönös örömöt adó kapcsolatot létrehozni és fenntartani – kezdik megérteni, hogy a másik ember gondolatai, érzései az övétől eltérők lehetnek. Ez a napi életünkben is egyre jobban észrevehető – vigasztalják egymást, megkérdezik társuktól mi a baj, kézen fogva segítenek egymásnak. Nagy segítségemre van Boldog Dóra és nővére, Boldog Nóra. Az ő párbeszédükön keresztül könnyebben megnyilvánulnak, kinyílnak a gyermekek. Még hosszú út áll előttünk, de az elvetett magok most már csíráznak.
A társas támogatás témakörében a barátságról beszélgettünk. Hogyan kötötted az első barátságodat? Meddig tartott a barátság? Mi tartotta össze? A konkréttól az általános felé haladtunk rangsorolás feladattal. Általában mi tartja össze a barátságokat? A következő fogalmakat kellett rangsorolni értékrendjük szerint: szeretet, társismeret, közös élmények, megbocsátás, bizalom, őszinteség, elfogadás. Első helyre a bizalmat helyezte az osztály, minden társas kapcsolat alapjaként. A témát a támasz gondolatával folytattuk. Feltettem egy kérdést, ismerik-e azt a szót, hogy gardedám? Nemleges volt a válasz. A gardedám szó a középkorból ered, amikor a társaságba induló hölgyeket mindig elkísérte legalább egy férfirokon, idősebb nő vagy szolga. Gyermekkorunkban mi idősebbek gyakran hallottuk, hogy nehéz helyzetekben, vagy kórházi vizsgálatokkor vigyünk magunkkal egy „gardedámot”, aki lelkileg is támogat minket. A társas támogatás kifejezés leginkább kifejezi, hogy a támasz minden tartalmas emberi kapcsolat lényegi része. A következőkben kifejezéseket húztunk ki, ezeket magyaráztuk el: kötődés, bizalom, összetartás, odafigyelés, tapintat, támogatás.
Szerinted a tanuláson kívül mi minden van, ami hozzájárul az önbecsülésedhez? Mi mindenben vagy jó a tanuláson kívül? Melyek az erősségeitek? Milyen sikereitek voltak? Gyűjtsétek össze! Ezekre a kérdésekre kerestük a választ, majd egy fontos ponthoz érkeztünk: A Te önértékelésedet milyen külső tényezők befolyásolják? Egyáltalán, jó –e, hogy önértékelésünk csak külső tényezőkre támaszkodjon? Arra jutottunk, hogy nem a válasz. Nagyon negatívan érinthet, ha a külső körülmények folyamatosan negatív visszajelzéseket adnak. Mit kell hát megerősíteni magunkban? Személyes növekedés/ Feltétel nélküli önértékelés/ Feltétel nélküli önszeretet fogalmait és definícióit párosítottuk össze.
Az órát azzal zártuk, hogy megjelenítettük osztályunkat egy képen, közben elmondtam a gyerekeknek: A bizonytalanság az élet része. Nem feltétlenül kell mindig minden helyzetben jónak lenni vagy jól teljesíteni! Az önbizalom nem azt jelenti, hogy tökéletesnek gondoljuk magunkat, hanem azt, hogy az erősségeink mellett tisztában legyünk a gyengeségeinkkel és elfogadjuk azokat is, miközben erősségeinkre építkezve próbáljunk megfelelni az élet kihívásainak. Önbizalmunkat folyamatosan erősítsük és ne csak a külső visszajelzésekre építsük önértékelésünket! Önmagunkat elfogadó lelkülettel tudunk csak szeretettel fordulni mások felé.
A Boldogságóra harmadik órájához érkeztünk. A gyermekek az oviban kerülnek először közelebbi kapcsolatba egymással, itt fedezik fel először egymás társaságát, itt alakulnak a baráti kapcsolataik. A mi csoportunk, a Harangvirág csoport ebben az évben középső csoport lett. A csoportunk bővült új kisgyermekekkel, akik más csoportokból érkeztek hozzánk. Óvodapedagógusként elsődleges feladatom volt, hogy jó kis közösséget alakítsak ki, ahová mindenki szeret járni, tiszteli a másikat, ahol baráti kötődések alakulnak ki. Megszokott kis közösségünket az új gyermekek érkezése átalakította, sokat sírdogáltak főleg érkezéskor. Célom volt, hogy ők is minél hamarabb a beilleszkedjenek a csoportba, szeressé a kialakult közösségünket. A Boldogságóra jó alkalmat adott arra, hogy mindenki jól érezze magát, felszabaduljon egy kicsit, oldódjanak a gátlások. A kolleganőm is szeretett volna bekapcsolódni, mert ő még nem vett részt Boldogságórán, így meghívtam őt is szerezzen tapasztalatokat. A foglalkozás megkezdéséhez már reggeli időben kihelyeztem a varázsládára Boldog Dórát. A gyerekek, ahogy érkeztek, mosollyal fogadták Dóra bábot, kérdezgették, ma milyen mesét hozott, mit fognak játszani. Úgy éreztem, hogy lelkesen várják a nap eseményeit. A kezdő „Meleg fészek”relaxációs gyakorlathoz, a mesepárnáikat használták, mely kiválóan segítette őket a ráhangolódásban. Utána elhelyezkedtünk a szőnyegen és meghallgattuk Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek dalát, melyre vidám mozdulatokkal táncoltak. A „Kis barátom, hogy vagy” játékot élvezettel játszották. Figyeltek egymásra, előfordult, hogy egymást utánozták. A barátok egymás mellett helyezkedtek el, így még jobban érezték magukat, keresték egymás társaságát, hagytam őket, hogy szabadon dönthessenek. Örömmel tapasztaltam, hogy egymással szemben segítőkészek voltak, senkit nem közösítettek ki. A társakhoz való kötődésüket megmutatták egy-egy baráti mosollyal, kézfogással. Szeretettel beszéltek egymáshoz, rávezető kérdésekkel segítettem őket. Elkészítettük a barátságláncunkat.
Harangvirágformába helyeztük el, ezzel is erősíttettük a csoportunk nevéhez való kötődést, összetartozását. A kiszínezett emberfigurákat úgy helyezték el a virág kelyhébe, ahogyan ők választanak barátokat a csoportban. Középre magunkat tettük, mert nekünk mindenki egyformán fontos. A „Harangvirágosak vagyunk” alkotásunkat a bejárati ajtóra helyeztük el, hogy szülők is láthassák, milyen jó a Harangvirág csoportba járni. Boldog Dóra mesére hívó csengettyűje megszólalt, közösen elmondtuk a mondókát, majd mágneses táblán szemléltetve előadtam a mesét. A mesét figyelmesen hallgatták, bátran nyilvánították ki saját véleményüket, érzésüket. Boldog Dóra mindenkihez odament egy baráti simogatásra, ezzel is fokoztam a hangulatot. A legérdekesebb játék a Barátságkarkötő átadása jelentette. A karkötőt már előző nap elkészítettük, fokozott érdeklődéssel várták az eseményeket. Mindenki annak adta oda, akihez baráti kapcsolat fűzte. Boldogsággal töltött el, hogy mindenki kapott karkötőt, az új kisgyermekekről sem feledkeztek meg. Sokat dicsértem őket ezért, pozitívan erősítettem őket, hogy figyeltek a társaikra. A társas kapcsolatok jól alakulnak a csoportunkban. Olyan kedvesek voltak, hogy a felnőttekről sem feledkeztek meg, mi is kaptunk karkötőket, melyeknek úgy örültünk, mint egy kisgyermek. A kolleganőm elégedettségét fejezte ki, hogy milyen jól érezte magát, megköszönte, hogy részese lehetett ennek az élménynek. Javasoltam a gyermekeknek, hogy más csoportba járó gyermekeknek, otthoni ismerőseiknek, testvérüknek, szüleiknek is adjanak barátságkarkötőt. Visszajelzést kaptam szülőktől, hogy mennyire örülnek a Boldogságórának, mert a gyermekük lelkesen, vidáman mesél róla. A Boldogság várára közösen feltettük a barátság jelét. Csoportunk a kezdeti nehézségek után lassan közösségé kezd alakulni, ahol a kisgyermekek szeretik egymás társaságát, szívesen barátkoznak egymással, mi pedig segítjük őket abban, hogy jól alakuljanak a társas kapcsolataik. Terveim között szerepel még, egy szociometriai felmérés elvégzése, Postás játékkal, mely még jobban szemlélteti, a társas kapcsolatok alakulását a Harangvirág csoportban.