Hálás vagyok … mondókával indítottuk a foglalkozást. Elmentünk közösen a Tulajdonságboltba, ahol akciót hirdettek a jóbarátra jellemző tulajdonságokból, így gyorsan mindet megvettük: őszinte, megbízható, önzetlen, segítőkész, figyelmes. Ezeknek a tulajdonságoknak a segítségével ÖTSOROST készítettünk a barátról.
Tükröt tartottunk magunk elé, és belenézve mindenki elmondta mit szeret magán a legjobban. Nagyon élvezték a gyerekek, és én nagyon örültem, mert mindenki tudott mondani magán szerethető dolgot. A Tükröm, tükröm kört ezzel a mondattal zártuk: Szeretem és elfogadom magam olyannak, amilyen vagyok.
Útra keltünk az Önbizalom-tavához, útközben jól eltapostuk az önbizalomcsapdákat, majd a tóhoz érve, annak tükréből mindenki választott egy rá jellemző pozitív erősséget. (Pozitív erősségek kártyacsomag) Mindenki mesélt egy történetet, amiben megmutatkozott az általa választott tulajdonság.
A csodálatos Kerekerdő lakói segítettek nekünk eligazodni a társas kapcsolatokban. Az Ölelésnap című mesén keresztül megértettük, hogy milyen jó érzés, ha szeretnek minket, milyen melegséggel tölti el szívünket, ha törődnek velünk, hogy nehézségek idején kitartani és segíteni az az igazi erőfeszítés. Bölcs Manóanyó megtanította, hogy a szeretet oltalmaz a félelemtől, és hogy a barátság olyan szent kapocs, ami oltalmaz a magánytól, mert mindig van kihez fordulni baj esetén.
Elhatároztuk, hogy még gyakrabban fogjuk megölelni egymást, hiszen az ölelés a legszebb és legcsendesebb módja annak, hogy kifejezzük azt, hogy szükségünk van egymásra. Az órát egy közös masszírozással zártuk, együtt mondtuk el az Időjárásmesét.
Készítettünk egymásnak BARÁTSÁG CSÁKÓT, majd egy kedves mondat és ölelés kíséretében adtuk oda egymásnak. minden csákón piros szív jelezte a szeretetet, ami összeköt minket.
Társas kapcsolatok ápolása
Meghallgattuk és átbeszéltük Lili kétségei című történetet. Érdekes történeteket meséltek a gyerekek. Illetve kipróbáltuk a kézfogó formákat. Gyerekek ötletesen megoldották a kért formákat. Illetve mindenki készített egy képeslapot a legjobb barátjának. Ezek elkészítését is élvezték a gyerekek.
Meghallgattuk és átbeszéltük Lili kétségei című történetet. Érdekes történeteket meséltek a gyerekek. Illetve kipróbáltuk a kézfogó formákat. Gyerekek ötletesen megoldották a kért formákat. Illetve mindenki készített egy képeslapot a legjobb barátjának. Ezek elkészítését is élvezték a gyerekek.
Meghallgattuk és átbeszéltük Lili kétségei című történetet. Érdekes történeteket meséltek a gyerekek. Illetve kipróbáltuk a kézfogó formákat. Gyerekek ötletesen megoldották a kért formákat. Illetve mindenki készített egy képeslapot a legjobb barátjának. Ezek elkészítését is élvezték a gyerekek.
Meghallgattuk és átbeszéltük Lili kétségei című történetet. Érdekes történeteket meséltek a gyerekek. Illetve kipróbáltuk a kézfogó formákat. Gyerekek ötletesen megoldották a kért formákat. Illetve mindenki készített egy képeslapot a legjobb barátjának. Ezek elkészítését is élvezték a gyerekek.
A hónap témája lehetőséget teremtett arra, hogy az éppen aktuális problémákhoz kapcsolódóan beszélgessünk a társas kapcsolatokról, és különbséget tegyünk a családi, rokoni, baráti, párkapcsolati és ismerősi viszony között. Átbeszéltük, hogy milyen tulajdonságokkal rendelkezik egy jóbarát, mindezt konkrét helyzetekhez kötve.
Olvastunk mesét a sündisznóról, aki arra vágyott, hogy megsimogassák. Elcsodálkoztak a tanulók, hogy a süni minden vágya az volt, hogy megsimogassák, mégsem hagyta, hogy a kislány megtegye ezt, sőt megszúrta őt. Kérdéseimre válaszolva jutottak arra a következtetésre, hogy a süni mégsem volt gonosz. Társaink nem gonoszságból bántanak, lehet mögötte szomorúság és félelem.
Testnevelés órán páros jógagyakorlatokon keresztül tapasztalták meg az együttműködést, az összehangolt munkát.
Játszottunk Tükörkép játékot, ahol mindkét szerepbe- vezető és követő- belebújhattak. A tanulók többsége a vezető szerepét preferálta inkább.
Párban történő beszélgetés során minél több közös és eltérő tulajdonság találása volt a feladat. Ez alapján levontuk a következtetést: mindenki hasonlít valamiben a társaihoz és különbözik is tőlük.
Református Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Kiskunhalasi Tagintézménye
November hónapban a Micsoda alakok nevű feladatot valósítottuk meg a csoporttal. A tanulók és felnőttek is mind megrajzolták a maguk vonalait, és így elkészült az Oliva csoport boldogság útja. Valamint többször „buliztunk” a hónap dalára is, ami a gyerekek egyik nagy kedvence.
A novemberi boldogságóránkat „Az én hangom” relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd a „Kicsi vagyok én, majd megnövök én, én leszek a legboldogabb a Föld kerekén!” mondókával hangolódtunk a foglalkozásra. Ezután megkerestük mindenki barátját, akik megölelték egymást. A gyerekek láthatóan örömmel fejezték ki érzelmeiket a társaik felé. Ezután elindítottunk egy ölelőláncot, így még egyszer mindenki átélhette az ölelés jóleső, nyugtató érzését. Ezután Bartos Erika Bogyó és Babóca – Barátság című meséjét hallgatták meg a gyerekek. Sokan ismerték a főszereplőket, ezért teljesen lekötötte a figyelmüket. A történethez kapcsolódva a szőnyeg közepére raktam egy feldíszített széket, amit „Barátságjavító” széknek neveztünk el. A székbe bele tud ülni, akit megbántottak a nap folyamán és az a kisgyerek, aki a konfliktust kezdte oda tud menni a társához és ki tudja engesztelni egy öleléssel, egy simogatással vagy egy jó szóval. A foglalkozást egy közös tánccal folytattuk Bagdi Bella Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dalára. A gyerekek nagyon élvezték a mozgással kísért éneklést. A foglalkozást barátságjavító készülékek gyártásával zártuk, amelyeket geometriai formák összekapcsolásával, illetve zseníliadrót sodrásával tudtak megvalósítani.