A gyerekekkel megismertük a társas kapcsolatokat. Mit is jelent, hogy hogyan tudjuk kialakítani.
Körbeálltunk, megfogtuk egymást kezét, és különfélébbnél különfélébb alakzatokat alakítottunk ki együtt. Ezzel is kialakíva egymás között a társas kapcsolatokat.
Társas kapcsolatok ápolása
Foglalkozásunkon beszéltünk a barátságról, kapcsolatainkról, azok ápolásáról. Egy szép szó, odafigyelés, kedves gesztus sokat segíthet egy rosszabb napon is.
Legot használva szíveket készítettünk, amellyel nem csak az egymás iránti szeretetünket fejeztük ki, hanem lehetőséget adtunk arra is, hogy más rászoruló gyerekeket támogassunk.
A közösségi médiában megosztott Legoból kirakott szív és minden #BuildToGive hashtag használatával egy rászoruló családnak adományoznak egy doboz Legot.
Beszélgettünk a társas kapcsolatok fontosságáról a barátságról, ki miért kedveli, mit szeret a legjobb barátjában. Mindenki nagyon szépen megfogalmazta miért szereti a barátját.Majd ezután a gyerekek rajzoltak és hajtogattak egy képes lapot a barátjuknak.
Végül meghallgattuk Bagdi Bella: Ha boldog vagy…című dalát
A társas kapcsolatok témán belül megvitattuk,miért fontos odafigyelni a másikra. Miért fontos,hogy a társadnal őrangyala lehess. A témán belül sikerült megvitatnunk néhány fogyatékosságot is, hogyan figyeljünk a másikra és hogyan tudjuk megkönnyíteni a hétköznapjaikat.
Jó barát drágább az aranynál
A novemberi boldogságóráink ismét arra adtak lehetőséget, hogy egy, a testi és lelki egészségünk megóvása szempontjából nagyon fontos témát járjunk körbe a gyerekekkel.
A program által kínált segédanyagok bőségesek és ötletgazdagok, inspirálók, nehéz közülük választani. Mindig az az érzésem, milyen kár, hogy nem fér bele a heti két-három boldogságórába minden nagyszerű javaslat, ötlet.
Kis csapatom a novemberi három boldogságóránkon megint csak élénken vett részt, és alkotó szellemben oldotta meg a feladatokat, ötletesen vitatta meg a felmerülő kérdéseket.
November 14-én is relaxációs gyakorlattal kezdtük az órát („Napra forgó napraforgó”). Jó megtapasztalni, hogy a gyerekek egyre ügyesebben képesek feloldódni, és a nap során felgyülemlett stresszt kiengedni magukból. Ebben a kellemesen ellazult állapotban üdítően hatott Bagdi Bella dala (Jobb veled a világ). Ezután csoportokban dolgoztak a gyerekek. A társas kapcsolatokról szóló négy-négy idézetet kaptak, kiválasztották közülük a csoport minden tagjának leginkább tetszőt, és megmagyarázták, miért erre esett a választásuk, mit üzen nekik az adott mondás. Lehetőséget kaptak arra, hogy mindenki elmondhassa véleményét a társas kapcsolatok fontosságáról. Ezután ötletbörze következett, alapmotívumának a hatszögletű, szabályos lépsejtet választottam, hiszen a méhek közismerten együtt dolgozó, szorgos állatok. A csoportok egy-egy központi fogalomhoz (a lépsejt közepe) gyűjtöttek rokon értelmű, azonos jelentésmezőbe tartozó szavakat (barát, rokon, család, társ). A megtalált szavakat az előre elkészített hat-hat lapocskára írták fel, és a központi fogalom köré, mint egy virág szirmait ragasztották fel. A négy virágszálunkat szorgos kis kezek egy kis virágos kertben rendezték el a felirattal együtt: „Számíthatunk egymásra”. Ezek után elolvastuk a Szókratészről és a tripla szűrőről szóló történetet. A gyerekek örömmel beszélgettek az ő mindennapi életükhöz is közel álló történetről, és ügyesen megfogalmazták a tanulságát is. A hatékonyra sikerült foglalkozást Bagdi Bella dalának éneklésével zártuk.
Másnap, november 15-én folytattuk az előző napi témánk kifejtését. Most is relaxációval indítottunk, lassú visszafelé számolással szabadultunk meg a nap során felgyülemlett feszültségektől. Majd az előző órán olvasott szókratészi történet alapján csoportmunkában próbálták meg a gyerekek képileg is megjeleníteni, hogyan nézhetne ki a hármas szűrő, és mi marad, ha a híreszteléseket, mendemondákat átrostáljuk rajta. A kész alkotásokból tabló készült a tanterem falára, hogy arra emlékeztesse őket, mennyire fontos a társas kapcsolatainkban az őszinteség és a tolerancia. Ennek kapcsán beszélgettünk a tolerancia nemzetközi napjáról is (november 16.) Ezután gondolattérképen megtervezték, mi lenne a barátság, ha tárgy, növény, állat, szín lenne. Majd az ötletdús megoldásaikat ismertették egymással a csoportok. A „Mennyire ismeritek egymást?” kérdőív nagy lelkesedést váltott ki belőlük. Serényen gyűjtögették a neveket az egyes állításokhoz. Nem felejtkeztünk meg a kedvesség világnapjáról (november 13.) sem, ennek apropóján mindenkinek 3-3 smileyt adtam, amit azoknak ajándékozhattak, akik a héten kedvesek voltak hozzájuk. Példamutatásként, hogy nem kell mindig nagy dolgokkal kifejezni megbecsülésünket a másik iránt, egy-egy apró ajándékot adtam nekik (papírvonalzó, füzetcímke, matrica, órarend stb.), amiket boldogan fogadtak. Arra biztattam őket, hogy a maguk által készített kis ajándékokkal (rajz, idézet) lepjék meg a számukra fontos személyeket.
November 21-én volt a hónap harmadik boldogságórája. Izomlazító, stresszcsökkentő relaxációval indítottunk ismét. Ezután a gyerekek megfogalmazták, mi a jó barát öt legfontosabb tulajdonsága. Színes tollal fel is írták ezeket egy-egy kézrajz ujjaira, majd a kis rajzokat, „barátságötösöket” kartonlapra ragasztgatták fel, közben összehasonlították, ki milyen tulajdonságot tart a legfontosabbnak. Iskolánk november 20-án ünnepelte névadónk, Sári Gusztáv napját. Ehhez kapcsolódva elkészítettük iskolánknak, mint a társas kapcsolataink egyik legfontosabb helyszínének a rajzát. Felhőkbe gyűjtöttük össze, melyek az iskolánk azon erősségei, amelyekkel biztosítani tudja, hogy zavartalan, kiegyensúlyozott lehessen a gyerekek, felnőttek kapcsolata. A gyűjtött szavak kezdőbetűiből névadónk nevét olvashatjuk össze: segítőkészség, állhatatosság, ragaszkodás, inspiráció, gondoskodás, udvariasság, szeretet, támogatás, átgondoltság, védelem. A foglalkozást és a hónap témájának feldolgozását a Jobb veled a világ dal vidám éneklésével zártuk.
A foglalkozásokon együtt megbeszéltek és az osztálytermünk falát díszítő közös alkotásaink arra emlékeztetik a gyerekeket nap mint nap, hogy kapcsolataink tudatos ápolására figyelnünk kell, ha testileg, lelkileg egészséges, harmonikus, boldog emberek szeretnénk lenni.
Papp Judit
a Sári Gusztáv Általános Iskola és AMI
5. b osztályának (Víg Team) osztályfőnöke
Kaba, 2023. 11. 27.
A téma feldolgozása a Barátságklinika és a Micsoda alakok feladat segítségével történt. Élveztük! 🙂
A gyermekek folyamatosan figyelik a környezetükben jelenlévőket (társakat, felnőtteket egyaránt) hogy megtanulják tőlük, amit csak lehet. Ezt szem előtt tartva úgy szervezzük a gyermekek életét, hogy a pozitív minták gyakran ismétlődjenek, bevésődjenek, ezekkel tudjanak azonosulni és a későbbiekben megjelenjen viselkedésükben.
A Tulipán csoport jól szocializált gyermekekből tevődik össze. Számon tartják egymást és a felnőtteket is, észreveszik hiányukat. Az egyik csoporttársunkat otthon baleset érte, sokáig nem jött óvodába, ezért úgy döntöttünk, hogy a gyorsabb gyógyulása érdekében üzeneteket küldünk neki, tele jókívánságokkal. Nagy volt az öröm, amikor megkapta üzenetünket, a szülők el is érzékenyültek. Elhatároztuk, hogy ezentúl, hosszabb hiányzás esetén minden gyermeknek küldünk gyógyító üzeneteket.
Szívesen segítik egymást és a felnőtteket is, lehet rájuk számítani. A reggeli gyülekező alkalmával a Pihe-puha sarokban elmondják érzéseiket, vigasztalják, aki zaklatottabban érkezik, tudnak örülni egymás sikereinek.
Több alkalommal beszélgettünk a társas kapcsolatokról, kisfilmeket néztünk meg közösen, zenét hallgattunk, idézeteket olvastunk a barátságról és sokat játszottunk. Mielőtt a Milyen barát/barátnő vagy te? tesztet elvégeztük volna, egy ötletbörzét tartottunk, hogy mit is jelent számukra a barátság, és ezekből néhányat a szófelhőbe le is jegyeztünk.
Csupaszivek csoportunkkal elbeszélgettünk a hónap témájáról. Közösen megállapítottuk, hogy a családon kívül számukra a legfontosabb társas kapcsolat a barátság. Időnk legnagyobb részét együtt töltjük, szeretetben, barátságos légkörben. Szeptembertől alkotunk egy nagy szerető egymást segítő osztályközösséget. A suliban lévő események közös élménye egyre jobban összekovácsolja a társaságot. Sosem unatkozunk, mivel itt vagyunk egymásnak! Ragaszkodunk egymáshoz, segítjük egymást. A jelmondatunk: A barátomat segítem, tisztelem és szeretem. Együtt mindenre képesek vagyunk.