Megálmodtuk az Önbizalom hegyét……majd lerajzoltuk…….majd leírtuk gondolatainkat, kérdéseinket….majd megkérdeztük társainkat…..érdeklődtünk egymás iránt…..beszélgettünk…..nevettünk……pityeregtünk…… EGYÜTT
Társas kapcsolatok ápolása
A diákokkal megvitattuk,hogy pontosan mik is a társas kapcsolataik és hogyan ápolják őket.
Ezután pedig a hosszú táv játékot alkalmaztam. Nagyon jól sikerült, sok közös vonást felfedeztek gondolataikban,ötleteikben. 🙂
Társas kapcsolatok ápolása
1. Relaxációs gyakorlat: „Napra forgó a Napraforgó
2. Színeket megérinteni egymáson
Valaki mond egy színt és azt a színt meg kell érinteni a másik ruháján, cipőjén…
3. Téma kibontása körben ülve
Miért vágyunk mások társaságára?
Miért fontosak a kapcsolataink a boldogságunk szempontjából?
Mit jelent a barátság/valakinek a barátjának lenni?
Ki az, akire bármikor és igazán számíthatok?
Mit jelent az empátia?
Ki az, akit felhívhatok, ha baj van?
4. A legelső barátság
A tanulók végig gondolják, hogy kivel, mikor, hogyan kötötték az első barátságukat. Mi tartotta/tartja össze a barátságokat?
5. Közös rajz
A tanulók párban, becsukott szemmel, egy közös tollal (mindketten ugyanazt a tollat fogják), egy lapra, megadott szempontok alapján együtt rajzolnak.
6. Közös ölelés
Az ölelés fontosságának megbeszélése (napi 4-8-12), majd egy nagy, közös ölelés.
7. Jót írni
Mindenki kap egy szívet és egy dicséretet, egy jókívánságot ráír, amit kiteszünk az osztályban és bárki, bármikor elolvashatja. Zene: The Rembrandts – I’ll Be There For You
8. Házi feladat: Ajándékozz élményt! Válassz ki valakit és lepd meg valamilyen élménnyel!
9. Bagdi Bella: Jobb veled a világ c. dalának meghallgatása, éneklése
Nagyon fontos számunkra a jó kapcsolatok kialakítása. Mivel sok kiscsoportos van, ezért még nagyobb feladat a közösség kiépítése. Minden reggel Bagdi Bella Ha boldog vagy c. dalára kezdjük a napot. Már a kicsik is kívülről tudják, nagyon szeretik. A torna foglalkozáson bátorságpróbákat kellett teljesíteniük, különböző akadálypályákon keresztül. Elolvastam Szőlő Szőlő Szelli meséjét, ami megihlette az egyik 5 éves kislányt és lerajzolta, ahogy a másik manóval megy a Süveghegyre.
A nemzetközi napok közül november 20-át, a gyermekjogok világnapját választottam ki az óra témájaként.
A UNICEF honlapján kerestem háttéranyagot, feladatokat és képeket az óra előkészítésekor.
https://www.unicef.org/child-rights-convention/convention-text-childrens-version
Angolul tartottuk az órát, ráadásul bemutató óra volt a Nemzetközi Érettségi Program nyílt napján.
Rövid bevezető után, fotókat néztünk meg gyerekekről és megbeszéltük, milyen jogaik vannak vagy hiányoznak. Ehhez segítségként kártyákat kaptak a jogokkal, amelyeket a fotókkal kellett párosítani.
Ezután végeztük el a javasolt feladatot az elképzelt jól működő városról. Csoportokban dolgoztak a tanulók, majd előadták az elképzeléseiket.
A gyerekek kiválasztottak nekik tetsző formákat, amelyeket színes papírokra kinyomtattam. Ezeket közösen kivágtuk, miközben beszélgettünk a társas kapcsolatok fontosságáról. Minden tanuló kapott 2 kivágott formát, amelyre ráírt egy igét, melléknevet vagy főnevet, amelyről a neki kedves személy jut eszébe.
Társaskapcsolatok hónapját Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalával kezdtük, melyet minden csoportomban meghallgatunk.
Majd a beszélgetőkörök alkalmával beszéltünk arról, hogy mi hogyan kapcsolódunk a társainkkal.
Mi kell hozzá, hogy kapcsolódjunk? Mi kell a barátsághoz és mit kell tenni, hogy egy jó kapcsolat kialakuljon?
Évek óta részt veszünk a Mosolymanók ajándék cipősdoboz akcióban, ahol segítünk mosolyt csalni egy rászoruló gyermek arcára.
Egy láthatatlan fonallal kapcsolódunk egymáshoz, az adakozó és az adományozó.
Az ötödik osztályosok már rutinos szervezők, ennek a támogatásnak.
Ebben a tanévben azzal egészítettem ki, hogy az első osztályból választottak maguk mellé egy tanulót és együtt vettek részt a szervezésben, hogy a két osztály is részt tudjon venni benne. Így erősítve a társakkal való kapcsolódásukat.
Az elsős csoportommal készítettünk egy-egy élethű nagyságú gyermeket, ezzel is már egy közös kapcsolódás alakult ki közöttük. Együtt munkálkodtak rajta. Majd az ötödikes csoportommal kiegészítettük, hogy mi az, ami két embert összekapcsolt.
A jó kapcsolódás szívből jön ezt, a két figura között a szívüket fonallal kötöttük össze jelképesen.
A harmadikos csoportomban, a felkínált lehetőségek közül is választottam, a micsoda alakok című feladatot, ahol jó volt látni, hogy ők ezt a feladatot mennyire élvezik. Felszabadultak és elgondolkoztak a formákon. Ezt követően készítettek rajzot arról, hogy ők kikkel kapcsolódnak, majd megosztották egymással.
A kis elsősökkel pedig elmentünk az oviba, hogy kapcsolódjanak újra az óvó nénikkel, dadusokkal és gyermek társaikkal. Ők már itt kezdték a boldogságórákat.
A gyerekek a hívogató zenére gyorsan körém gyülekeztek. Beszéltünk róla, hogyan érzik magukat a csoportban, kik a barátaik, mit szeretnek együtt csinálni, miért barátok. Az előkészített emberalakokat igyekeztek valósághűen kiszínezni, azután elkészítettük a barátságláncot. A gyerekek kérésére többször meghallgattuk és eljátszottuk a hívózenét: Bagdi Bella: Ha boldog vagy…
TÁRSAS KAPCSOLATOK
Ebben a hónapban a társas kapcsolatok jelentőségét jártuk körbe a 2/B tanulóival. Középiskolás diákok számára nagyon fontos a barátság kérdése.
A lányok számára az volt a feladat, hogy írjanak a hozzájuk közel álló csoporttársukról 1-1 pozitív gondolatot, olyan tulajdonságot, amiért szeretik és fontosnak tartják a kapcsolatukat.
Mielőtt hozzáfogtak volna egy – egy jó tulajdonság, számukra kedves történet leírásába, arról beszélgettünk, hogy az életünket mennyi kapcsolat hálózza be, és ez a hálózat óvja meg őket, teszi nyitottabbá, közvetlenebbé, bátrabbá.
A rendelkezésre álló idő eltelte utána lányok nagy lelkesedéssel olvasták a kedves gondolatokat.
Már a harmadik lépcsőfokra érkeztünk. A társas kapcsolatok hónapjában vagyunk.
Újra közénk érkezett Boldog Dóra, akit megszeretgettünk és örültünk hogy eljött közénk.
Boldogságóránkat relaxációval kezdtük. (Almát szedj ügyesedj,szőlőt szedj ügyesedj-nyújtóztunk-hajoltunk-)
Kedvenc perceink következtek, ahol a Jól érzem magam… zenére mozogtunk, ugráltunk, táncoltunk jókedvűen.
Majd egy kedves mesét hallgattunk Bogyó és Babóca barátságáról. Megbeszéltük a mese folyamatát, és ehhez kapcsolódott a téma feldolgozása is. Mi emberek, társas lények vagyunk, és szükségünk van a közösségre, a társas kapcsolatokra. Életünk nagy részét közösségben töltjük. A barátság oltalmaz bennünket a magánytól, szükségünk van egymásra, a pozitivitásra.
A legfőbb eszköz: a szeretet.
Majd az Állatok az erdőben játék következett. Sokféle állatkává változtak a gyerekek és elbújtunk az őszi erdőbe, oduba, avarba, fába stb…
A meleg fészek relaxáció során minden kisgyermek egy párnát kapott és ez személyesítette meg a meleg puha fészket. Becsuktuk a szemünket és elképzeltük, hogy egy meleg puha fészekben vagyunk, mely lágy tollpihével ölel körbe bennünket. Összekucorogtunk és magunkhoz öleltük a párnát. Megpihentünk, majd lassan nyújtózkodva felébredtünk, és felültünk. Hívni, szólítani kezdtük a mamáinkat akik hamarosan eljöttek értünk.
Beszélgettünk arról hogy kivel lehetne, kivel szertnénk egy fészekben lakni.
A foglalkozás végén a barátságkarkötő elhelyezésével választottunk barátot.
Szabadidőben szeretet virágot színezhettünk.