Társas kapcsolatok ápolása
Társas kapcsolatok ápolása
Novemberben a társas kapcsolatokkal foglalkoztunk. Beszélgettünk arról, hogy a társas kapcsolatok egyik legfontosabb szerepe a támasznyújtás feszült, szenvedéssel teli időkben. A társas támogatás elengedhetetlen segítség ahhoz, hogy meg tudjunk birkózni az élet kihívásaival és kudarcaival. Beszélgettünk arról, hogy milyen a jó barát? , az igaz barátság ismérveiről. A gyerekek meglepetés levelet írtak egymásnak, amiben leírták gondolataikat a barátságról. A levélben apró saját készítésű ajándékokat is elrejtettek. Mindenkinek sikerült mosolyt csalni az arcára.
Az első osztályosok társas kapcsolatai nagyon képlékenyek, kevés kitartó barátságot lehet köztük érzékelni. Azonban nagyon elfogadóak, toleránsak és együttműködőek. Nagy eredménynek tartom, hogy meg tudták határozni a társas kapcsolatok különböző területeit.
Beszélgettünk a közösségi élményekről, a barátok fontosságáról. Elképzeltünk egy barázságklinikát az idősek és a gyerekek számára, megfofgalmaztuk, hogy ide milyen problémákkal jöhetnek, kik dolgazzanak itt, milyen berendezések legyenek. Lerajzolták a barátjukat a kedvenc tevékenysége közben, Nem maradhatott el a közös játék sem, amelynek végrehajtása közben erősen kellett koncwntrálniuk egymásra.
Taszári Körzeti Általános Iskola
A társas kapcsolatok folyamatosan alakulnak az évek során. Akik tavaly még jóban voltak, ma már nem biztos, hogy úgy látják egymást, mint egy éve. A családi kapcsolatok erősek, és ebben a korban már értékelni is tudják a gyerekek. Képesek megfogalmazni, kiben bíznak, milyen téren erősítik őket a társak és ők társaikat.
A hónap dalának meghallgatása után körkérdéseket fogalmaztak meg a gyerekek. Kérdéseiket felírták külön-külön cetlikre, majd berakták egy sapkába.
Mindenki húzott egy kérdést, amit feltett a társának, majd ő is megválaszolta. Néhányan a saját maguk által írt kérdésre feleltek, ami nem jelentett problémát, hiszen többször is körbevittük a sapkát, amiből újabb kérdést húztak ki.
Olyan dolgokat tudtak meg egymásról, amit egy átlagos beszélgetés során nem osztanak meg másokkal.
Véleményük szerint ez még közelebb is hozta őket egymáshoz, amire nagy szükségünk is volt, hiszen egy kislány szülei településünktől távol kaptak munkát, s hogy együtt maradhassanak, elköltözött a család. A váratlan esemény miatt az eddig jól működő kapcsolatokat át kell alakítani, hogy senki ne érezze magát egyedül.
A társas kapcsolatok ápolásánál Süni történetét báboztam el a gyerekeknek, majd mivel mindenki szeretett volna szerepelni, többször is eljátszottuk a mesét. Megbeszéltük, hogy a barátok hogyan viselkednek egymással. Kézfogással köszöntötték a barátok egymást a Szervusz kedves Barátom.. kezdetű dallal. Mindenki színezett egy nagy szívet és odaadhatta annak aki a legjobb barátja, majd meg is indokoltuk, hogy miért is adtuk annak a személynek a szívet, akit választottunk. Duplóból farmot épített két barát ahol az állatokat közösen gondozták. Igyekeztünk minél több nézőpontból feldolgozni a hónap témáját és úgy gondolom sikerült is.
A foglalkozáson először a Körkérdéseink című feladatot végeztük el. A terem elrendezéséből adódóan mi nem kört alkottunk, hanem két sorban álltak a diákok egymással szemben. Feltették a kérdéseket, majd azokról beszéltünk is röviden. Megtudtuk például, hogy nagy részük először 9-10 évesen maradt otthon teljesen egyedül és ez már nem keltett bennük kellemetlen élményeket. Nagyon sokat nevettek a kérdésen, ami arra vonatkozott, hogy hogyan néznek ki, miközben zenét hallgatnak, mindenkinek voltak ehhez kapcsolódó vicces történetei a társakról. Sokat nevettünk. A másik gyakorlatra – Biztonságos vezetés – óra vége előtt került sor. Volt egy vezető és egy önként jelentkező, akinek bekötöttük a szemét. A többiek pedig „akadályokat” képeztek társuk előtt. Megfogalmazták a feladat után, hogy érdekes élmény volt. Vezetőnek és vezetettnek lenni sem volt mindig kellemes, sőt, akik akadályozták a mozgást, nekik is érdekes volt a szituáció. A bizalommal kapcsolatban fogalmaztak meg gondolatokat. Bekötött szemmel nehéz volt a társak között sétálni, nem tudva ki áll előtte, hová vezeti a társa. A feladat során a jókedv jellemző volt, élvezték a gyerekek, így, hogy mindenkit végig bevontunk a játékba.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A novemberi boldogságórákon a Társas kapcsolatok ápolásáról beszélgettünk a gyerekekkel. Megállapítottuk, hogy mindennapi tevékenységeink legnagyobb részét társas közegben töltjük (baráti, családi, iskolai…), hiszen társas lények vagyunk. Ezek a kapcsolatok az egészségünk és a lelki jólétünk szempontjából is nagyon fontosak. Boldogságérzetünket is fokozzák. Többféle kapcsolatrendszer működését jártuk körbe és ezek közül a baráti és a családi kapcsolatok lettek a leghangsúlyosabbak. Olyan tulajdonságokat soroltak, melyek a jó baráttal kapcsolatos elvárásaikat jellemzik. Mindezek folyamatos törődéssel, ápolással tarthatók fent. A társas kapcsolatokban gyakran előfordulnak konfliktusok, problémák is, melyek közös akarattal, kedvességgel, őszinteséggel megoldhatók. A róka és a farkas a lakodalomban c. mese nem egy mintaszerű barátságot mutatott be. Az alábbi kérdésekre kerestük a válaszokat: Vajon barátságnak mondható-e egy ilyen kapcsolat? Mi felháborító a róka viselkedésében? Miért volt felelős a farkas is a történtekért?
Ebben a hónapban nagyon sok olyan játékot is játszottunk, melyek a társas kapcsolatok fontosságára helyezték a hangsúlyt:
• Táviróoszlop
• Szoborpark
• Sziámi
• Hajtogattam Neked!
• A hóbortos társaság
• A kedvesség világnapja (nov. 13.)
• Név-kör
• Zsipp-zsupp
• Hogy tetszik a szomszédod?
• Karmesterjáték
• Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek! c. dal éneklése, koreográfiával kísérve
Beszámoló
Boldogságóra: 3. Társas kapcsolatok ápolása
Az óra időpontja: 2023. november
Résztvevők: 3. osztály
Az ember életében talán az egyik legfontosabb a társas kapcsolatok minősége. Ezzel a témával szinte folyamatosan foglalkozunk nem csak a november hónapjában. Megbeszéltük, hogy kell cselekedni annak érdekében, hogy mindenkinek jó legyen. Ha épp konfliktus van, próbáljuk mindig megbeszélni, megoldani. Fontos, hogy társas kapcsolataink minőségiek legyenek, s ezért bizony tenni kell. Új játékot játszottunk, melynek a lényege, hogy körben állva egy babzsákot adunk a kiválasztott osztálytársnak. Ha valakinek odaadjuk a Haragszom rád! vagy a Kedvellek téged! mondatot kell mondani. Aki kapta az visszakérdez: Miért? A válaszadás után újabb gyereknek kell adni a babzsákot és a nekiszánt mondatot újra elmondani egészen addig, amíg mindenki sorra nem kerül. Az osztályom tanulói közül mindenki a Kedvellek téged! mondatot választotta, s az indoklás elhangzása mindenkinek a személyiségét erősítette. Barátság témában képeslapot is terveztünk, s a kiválasztott személynek átadták a gyerekek. A hónap témája még jobban erősítette az egymásra figyelést és az egymáshoz való alkalmazkodást.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)