A Társas kapcsolatok témát novemberben két alkalommal dolgoztuk fel. Csoportmunkában a diákok táblázatot készítettek az optimista és a pesszimista beállítottságú ember jellemzőiről. Megcsinálták a Hunopti – tesztet, mindenki elmondta, mennyire érzik igaznak a pontszámok mutatta eredményt. Volt páros munka, filmrészlet vetítése, megbeszélése, idézetek megbeszélése; video vetítése a „hug me” – mozgalomról. Ez olyan nagy sikert aratott, hogy a diákok öleléssel búcsúztak egymástól és tőlem. Egy hét múlva az osztály tanulói- gyakorlati feladatként „szeretethálót” építettek (az osztály tagjai egymásnak dobták a fonalat, s aki dobta, mindig elmondta, mit szeret a másikban). Utána elmondták a diákok, mennyire jólestek nekik a „szerető” üzenetek. A fotókat feltöltöttem.
Társas kapcsolatok ápolása
Kiscsoportunkban különösen fontos, a társas kapcsolatok kialakítása, erősítése. A közös játékok, együtt átélt élmények segítenek a közösséghez való tartozás jó érzésének elérésében.
A boldogságóránkat a „Fújj- fújj” c. relaxációval kezdtük. Ez a játék kapcsolódott heti témánkhoz: Őszi időjárás jellemzői. Körben ültünk és a „Mozdulatok körbeadása” játékot játszottuk. Először egy kismackót kellett körbe adni, majd simogatást, ölelést. Beszélgettünk arról, kit szoktak megölelni. Kicsik lévén, szinte mindenki az anyukáját mondta. Megbeszéltük, mi az óvodánk neve, mi a csoportunk neve. Másnap az egyik kislány séta közben megszólalt: „-Mi csoporttársak vagyunk!”
A barátság fogalmát a kicsik még nem tudják definiálni és arra a kérdésre, hogy van e barátod kivétel nélkül a testvérüket nevezték meg. A hónap dalát örömmel énekeltük, mozdulatokkal kísértük. A játékokon való osztozkodást is tanulni kell, főként így kiscsoport kezdetén. A Süni irigy lesz c. bábjátékban sok kisgyermek magára ismerhetett. Később a hét folyamán konfliktus esetén többször előkerült a Süni példája. A mesével való érzelmi azonosulás segített a gyerekeknek a szokás, -szabályrendszer jobb elfogadásában. A héten Szutyejev: A gomba alatt c. meséjét báboztam a gyerekeknek. Ami szép, pozitív példa a mások segítésére, a közösségi összetartásra: „-Kis helyen is elférnek, akik szeretik egymást.”
Elkészítettük a csoport barátságláncát. Az emberfigurákat a csoport névadójába, egy tulipánba ragasztottuk bele. Az elkészült alkotást az öltöző faliújságjára tettem ki. A gyerekek örömmel mutatták szüleiknek a mi csoportunk barátságláncát.
A hónap során elvégzett feladatok:
November a társas kapcsolatok, a barátságok ápolásának hónapja, varázsszava pedig a „szív szava”, a munkafüzet 40. oldalán található rejtvény megfejtése: SZERETLEK! Sokat beszélgettünk arról, hogy az emberi kapcsolatok alappillére a család, utána jönnek a rokonok, osztálytársak, barátok, távolabbi ismerősök. De nem feledkeztünk meg kedves háziállatainkról sem, hiszen a legtöbb esetben ők is családtagnak számítanak, szeretjük őket. Ezután töltöttük meg nevekkel „A kör közepén” című feladat alapján a Boldogságórás munkafüzet 47. oldaláról fénymásolt koncentrikus körök sávjait. Középre került az ÉN, köré pedig kifelé haladva: CSALÁD +házikedvencek, rokonok, barátok, ismerősök. Az „Udvarias vagyok” (Mf. 48. oldal) című feladattal pedig azt nyomatékosítottuk, hogy különböző helyzetekben hogyan bánhatunk a legkedvesebben embertársainkkal, hogyan lehetünk udvariasak, figyelmesek, megértőek velük.
Azt is megbeszéltük, hogy igazi barát „nem terem minden bokorban”, nem könnyű rátalálni. „A róka és a farkas a lakodalomban” című mesét is elolvastuk ennek kapcsán (Mf. 41-42. oldal), ami nem éppen egy mintaszerű barátságot mutat be, de jó lehetőséget adott arra, hogy összegyűjtsük az igaz barátság ismérveit. Ezeket a táblára és a füzetbe is leírtuk (szeretet, megbecsülés, együttműködés, megértés, béke, önzetlenség, egyetértés, alázat, megbocsátás, őszinteség, bizalom, elfogadás, vidámság, együttérzés). Ezek alapján készült el a „barátságötös”, vagyis mindenki körül rajzolta a saját kézfejét egy üres füzetlapon, majd az ujjakra a számára legfontosabb 5 dolgot írta le a gyűjtés alapján. Azt kértem, hogy mindenki gondoljon a szeretteire, és a tenyérbe olyan szimbólumokat rajzoljon, amikről a szeretet, a baráti érzések jutnak eszébe (szív, nap, felhő, virág, szivárvány, pillangó… stb). Színezés közben Bagdi Bellától hallgattuk és vele együtt énekeltük a hónap dalát, a „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek!” című nótát, amit már régóta ismerünk, és mindig jókedvre hangol minket. Relaxálás céljából megtanultuk a „szivárványlégzés” technikáját is (Boldogságóra Önbizalom Kézikönyv 50. oldalán található gyakorlat), ami nagyon tetszett a gyerekeknek, kellemesen ellazultak tőle és mostantól önállóan is gyakorolhatják, ha zaklatottak és megnyugvásra vágynak.
Az „Összetartó izé” című feladat kapcsán egy tablót készítettünk a tantermünk ajtajának belső oldalára: mindenki kapott egy sablont, ami egy gyerekfigurát ábrázolt. A feladat az volt, hogy képzeljék bele a legboldogabb önmagukat és színezzék ki olyan színekkel, amikkel örömüket leginkább ki tudják fejezni. Utána körben felragasztottuk az ajtóra a figurákat, így egy emberláncot alkottunk. A kör közepébe pedig felírtuk a jelmondatunkat: „Együtt egymásért!”. Alá az „1 Mindenkiért, Mindenki 1-ért!” felirat került. Ez a tabló egész tanévben emlékeztet minket az összefogás fontosságára. Az emberláncot november 13-án, a Kedvesség világnapján” élőben is megalkottuk. Megfogtuk egymás kezét, majd elindítottunk egy kézszorítást, amit tovább kellett adni a szomszédunknak (A címátadó ünnepségen tetszett meg ez a gyakorlat, már ott elhatároztam, hogy meg fogom valósítani a gyerekekkel is). Az összetartozásunkat ezzel a játékkal ünnepeltük meg, hiszen közösen örültünk a szorító jelzés visszaérkezésének.
Idén is készítettünk „barátságkarkötőt”: egyszerűen színes fonaldarabkákat kötöttünk egymás csuklójára, amivel a közös, boldogságórás együttműködésünket, összefogásunkat jelképeztük. A fonalakat elől hagytam a teremben, így a következő napokban is szívesen kötözgették egymás kezére a barátság jegyében. A „Hajtogattam Neked” című feladat mintájára pedig kedves képeslapokat, üdvözlőkártyákat írtunk/rajzoltunk egyéni elképzelés alapján, amiket mindenki a számára kedves személyeknek ajándékozhatott (barátok, barátnők, apa, anya, tanító néni).
A november is tartalmasan, boldogan telt el, mindenki kellemes élményekkel gazdagodhatott és jól érezte magát a foglalkozásokon.
Boldogságóráink nagy előnye, hogy dramatikus játékokon keresztül megtaníthatom a gyermekeket az érzelmeik felismerésére, kezelésére, feszültségeik oldására … illetve társaikat figyelve vegyék észre, ha valaki segítségre szorul, és hogyan tudnak segíteni másokon. Így fejleszthető az érzelmi intelligenciájuk.
November hónapban a kapcsolatteremtésre fókuszáltunk, hogyan ismerhetjük fel mások érzelmeit, hogyan tudunk kölcsönös örömöt adó kapcsolatot létrehozni és fenntartani – kezdik megérteni, hogy a másik ember gondolatai, érzései az övétől eltérők lehetnek. Ez a napi életünkben is egyre jobban észrevehető – vigasztalják egymást, megkérdezik társuktól mi a baj, kézen fogva segítenek egymásnak. Nagy segítségemre van Boldog Dóra és nővére, Boldog Nóra. Az ő párbeszédükön keresztül könnyebben megnyilvánulnak, kinyílnak a gyermekek. Még hosszú út áll előttünk, de az elvetett magok most már csíráznak.
A társas támogatás témakörében a barátságról beszélgettünk. Hogyan kötötted az első barátságodat? Meddig tartott a barátság? Mi tartotta össze? A konkréttól az általános felé haladtunk rangsorolás feladattal. Általában mi tartja össze a barátságokat? A következő fogalmakat kellett rangsorolni értékrendjük szerint: szeretet, társismeret, közös élmények, megbocsátás, bizalom, őszinteség, elfogadás. Első helyre a bizalmat helyezte az osztály, minden társas kapcsolat alapjaként. A témát a támasz gondolatával folytattuk. Feltettem egy kérdést, ismerik-e azt a szót, hogy gardedám? Nemleges volt a válasz. A gardedám szó a középkorból ered, amikor a társaságba induló hölgyeket mindig elkísérte legalább egy férfirokon, idősebb nő vagy szolga. Gyermekkorunkban mi idősebbek gyakran hallottuk, hogy nehéz helyzetekben, vagy kórházi vizsgálatokkor vigyünk magunkkal egy „gardedámot”, aki lelkileg is támogat minket. A társas támogatás kifejezés leginkább kifejezi, hogy a támasz minden tartalmas emberi kapcsolat lényegi része. A következőkben kifejezéseket húztunk ki, ezeket magyaráztuk el: kötődés, bizalom, összetartás, odafigyelés, tapintat, támogatás.
Szerinted a tanuláson kívül mi minden van, ami hozzájárul az önbecsülésedhez? Mi mindenben vagy jó a tanuláson kívül? Melyek az erősségeitek? Milyen sikereitek voltak? Gyűjtsétek össze! Ezekre a kérdésekre kerestük a választ, majd egy fontos ponthoz érkeztünk: A Te önértékelésedet milyen külső tényezők befolyásolják? Egyáltalán, jó –e, hogy önértékelésünk csak külső tényezőkre támaszkodjon? Arra jutottunk, hogy nem a válasz. Nagyon negatívan érinthet, ha a külső körülmények folyamatosan negatív visszajelzéseket adnak. Mit kell hát megerősíteni magunkban? Személyes növekedés/ Feltétel nélküli önértékelés/ Feltétel nélküli önszeretet fogalmait és definícióit párosítottuk össze.
Az órát azzal zártuk, hogy megjelenítettük osztályunkat egy képen, közben elmondtam a gyerekeknek: A bizonytalanság az élet része. Nem feltétlenül kell mindig minden helyzetben jónak lenni vagy jól teljesíteni! Az önbizalom nem azt jelenti, hogy tökéletesnek gondoljuk magunkat, hanem azt, hogy az erősségeink mellett tisztában legyünk a gyengeségeinkkel és elfogadjuk azokat is, miközben erősségeinkre építkezve próbáljunk megfelelni az élet kihívásainak. Önbizalmunkat folyamatosan erősítsük és ne csak a külső visszajelzésekre építsük önértékelésünket! Önmagunkat elfogadó lelkülettel tudunk csak szeretettel fordulni mások felé.
A Boldogságóra harmadik órájához érkeztünk. A gyermekek az oviban kerülnek először közelebbi kapcsolatba egymással, itt fedezik fel először egymás társaságát, itt alakulnak a baráti kapcsolataik. A mi csoportunk, a Harangvirág csoport ebben az évben középső csoport lett. A csoportunk bővült új kisgyermekekkel, akik más csoportokból érkeztek hozzánk. Óvodapedagógusként elsődleges feladatom volt, hogy jó kis közösséget alakítsak ki, ahová mindenki szeret járni, tiszteli a másikat, ahol baráti kötődések alakulnak ki. Megszokott kis közösségünket az új gyermekek érkezése átalakította, sokat sírdogáltak főleg érkezéskor. Célom volt, hogy ők is minél hamarabb a beilleszkedjenek a csoportba, szeressé a kialakult közösségünket. A Boldogságóra jó alkalmat adott arra, hogy mindenki jól érezze magát, felszabaduljon egy kicsit, oldódjanak a gátlások. A kolleganőm is szeretett volna bekapcsolódni, mert ő még nem vett részt Boldogságórán, így meghívtam őt is szerezzen tapasztalatokat. A foglalkozás megkezdéséhez már reggeli időben kihelyeztem a varázsládára Boldog Dórát. A gyerekek, ahogy érkeztek, mosollyal fogadták Dóra bábot, kérdezgették, ma milyen mesét hozott, mit fognak játszani. Úgy éreztem, hogy lelkesen várják a nap eseményeit. A kezdő „Meleg fészek”relaxációs gyakorlathoz, a mesepárnáikat használták, mely kiválóan segítette őket a ráhangolódásban. Utána elhelyezkedtünk a szőnyegen és meghallgattuk Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek dalát, melyre vidám mozdulatokkal táncoltak. A „Kis barátom, hogy vagy” játékot élvezettel játszották. Figyeltek egymásra, előfordult, hogy egymást utánozták. A barátok egymás mellett helyezkedtek el, így még jobban érezték magukat, keresték egymás társaságát, hagytam őket, hogy szabadon dönthessenek. Örömmel tapasztaltam, hogy egymással szemben segítőkészek voltak, senkit nem közösítettek ki. A társakhoz való kötődésüket megmutatták egy-egy baráti mosollyal, kézfogással. Szeretettel beszéltek egymáshoz, rávezető kérdésekkel segítettem őket. Elkészítettük a barátságláncunkat.
Harangvirágformába helyeztük el, ezzel is erősíttettük a csoportunk nevéhez való kötődést, összetartozását. A kiszínezett emberfigurákat úgy helyezték el a virág kelyhébe, ahogyan ők választanak barátokat a csoportban. Középre magunkat tettük, mert nekünk mindenki egyformán fontos. A „Harangvirágosak vagyunk” alkotásunkat a bejárati ajtóra helyeztük el, hogy szülők is láthassák, milyen jó a Harangvirág csoportba járni. Boldog Dóra mesére hívó csengettyűje megszólalt, közösen elmondtuk a mondókát, majd mágneses táblán szemléltetve előadtam a mesét. A mesét figyelmesen hallgatták, bátran nyilvánították ki saját véleményüket, érzésüket. Boldog Dóra mindenkihez odament egy baráti simogatásra, ezzel is fokoztam a hangulatot. A legérdekesebb játék a Barátságkarkötő átadása jelentette. A karkötőt már előző nap elkészítettük, fokozott érdeklődéssel várták az eseményeket. Mindenki annak adta oda, akihez baráti kapcsolat fűzte. Boldogsággal töltött el, hogy mindenki kapott karkötőt, az új kisgyermekekről sem feledkeztek meg. Sokat dicsértem őket ezért, pozitívan erősítettem őket, hogy figyeltek a társaikra. A társas kapcsolatok jól alakulnak a csoportunkban. Olyan kedvesek voltak, hogy a felnőttekről sem feledkeztek meg, mi is kaptunk karkötőket, melyeknek úgy örültünk, mint egy kisgyermek. A kolleganőm elégedettségét fejezte ki, hogy milyen jól érezte magát, megköszönte, hogy részese lehetett ennek az élménynek. Javasoltam a gyermekeknek, hogy más csoportba járó gyermekeknek, otthoni ismerőseiknek, testvérüknek, szüleiknek is adjanak barátságkarkötőt. Visszajelzést kaptam szülőktől, hogy mennyire örülnek a Boldogságórának, mert a gyermekük lelkesen, vidáman mesél róla. A Boldogság várára közösen feltettük a barátság jelét. Csoportunk a kezdeti nehézségek után lassan közösségé kezd alakulni, ahol a kisgyermekek szeretik egymás társaságát, szívesen barátkoznak egymással, mi pedig segítjük őket abban, hogy jól alakuljanak a társas kapcsolataik. Terveim között szerepel még, egy szociometriai felmérés elvégzése, Postás játékkal, mely még jobban szemlélteti, a társas kapcsolatok alakulását a Harangvirág csoportban.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Csonkahegyháti Gárdonyi Géza és Szegi Suli Ált. Isk. 1. osztálya
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Süni csoport
A hónap nevezetes napjain Dominóztunk, építettünk belőle különböző alakzatokat. „A kedvesség világnapján” ölelős játékot játszottunk, sokat mosolyogtunk, megbeszéltük, hogyan tudunk kedvesek lenni egymáshoz.
A gyerekek szóhasználatába be is épült: „ez kedves volt”, „köszönöm, kedves vagy” kifejezés.
Játszottuk a pókháló játékot, a gombolyag átadásakor egy kedves, dicsérő mondatot mondtak egymásnak a gyerekek, utána pedig jót bujkáltak a pókháló alatt.
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Süni csoport
A hónap nevezetes napjain Dominóztunk, építettünk belőle különböző alakzatokat. „A kedvesség világnapján” ölelős játékot játszottunk, sokat mosolyogtunk, megbeszéltük, hogyan tudunk kedvesek lenni egymáshoz.
A gyerekek szóhasználatába be is épült: „ez kedves volt”, „köszönöm, kedves vagy” kifejezés.
Játszottuk a pókháló játékot, a gombolyag átadásakor egy kedves, dicsérő mondatot mondtak egymásnak a gyerekek, utána pedig jót játszottunk a pókháló alatt, fölött.
Megálmodtuk az Önbizalom hegyét……majd lerajzoltuk…….majd leírtuk gondolatainkat, kérdéseinket….majd megkérdeztük társainkat…..érdeklődtünk egymás iránt…..beszélgettünk…..nevettünk……pityeregtünk…… EGYÜTT