Társas kapcsolat alapjai házrajz illusztációban
Társas kapcsolatok ápolása
Jó barát drágább az aranynál
A novemberi boldogságóráink ismét arra adtak lehetőséget, hogy egy, a testi és lelki egészségünk megóvása szempontjából nagyon fontos témát járjunk körbe a gyerekekkel.
A program által kínált segédanyagok bőségesek és ötletgazdagok, inspirálók, nehéz közülük választani. Mindig az az érzésem, milyen kár, hogy nem fér bele a heti két-három boldogságórába minden nagyszerű javaslat, ötlet.
Kis csapatom a novemberi három boldogságóránkon megint csak élénken vett részt, és alkotó szellemben oldotta meg a feladatokat, ötletesen vitatta meg a felmerülő kérdéseket.
November 14-én is relaxációs gyakorlattal kezdtük az órát („Napra forgó napraforgó”). Jó megtapasztalni, hogy a gyerekek egyre ügyesebben képesek feloldódni, és a nap során felgyülemlett stresszt kiengedni magukból. Ebben a kellemesen ellazult állapotban üdítően hatott Bagdi Bella dala (Jobb veled a világ). Ezután csoportokban dolgoztak a gyerekek. A társas kapcsolatokról szóló négy-négy idézetet kaptak, kiválasztották közülük a csoport minden tagjának leginkább tetszőt, és megmagyarázták, miért erre esett a választásuk, mit üzen nekik az adott mondás. Lehetőséget kaptak arra, hogy mindenki elmondhassa véleményét a társas kapcsolatok fontosságáról. Ezután ötletbörze következett, alapmotívumának a hatszögletű, szabályos lépsejtet választottam, hiszen a méhek közismerten együtt dolgozó, szorgos állatok. A csoportok egy-egy központi fogalomhoz (a lépsejt közepe) gyűjtöttek rokon értelmű, azonos jelentésmezőbe tartozó szavakat (barát, rokon, család, társ). A megtalált szavakat az előre elkészített hat-hat lapocskára írták fel, és a központi fogalom köré, mint egy virág szirmait ragasztották fel. A négy virágszálunkat szorgos kis kezek egy kis virágos kertben rendezték el a felirattal együtt: „Számíthatunk egymásra”. Ezek után elolvastuk a Szókratészről és a tripla szűrőről szóló történetet. A gyerekek örömmel beszélgettek az ő mindennapi életükhöz is közel álló történetről, és ügyesen megfogalmazták a tanulságát is. A hatékonyra sikerült foglalkozást Bagdi Bella dalának éneklésével zártuk.
Másnap, november 15-én folytattuk az előző napi témánk kifejtését. Most is relaxációval indítottunk, lassú visszafelé számolással szabadultunk meg a nap során felgyülemlett feszültségektől. Majd az előző órán olvasott szókratészi történet alapján csoportmunkában próbálták meg a gyerekek képileg is megjeleníteni, hogyan nézhetne ki a hármas szűrő, és mi marad, ha a híreszteléseket, mendemondákat átrostáljuk rajta. A kész alkotásokból tabló készült a tanterem falára, hogy arra emlékeztesse őket, mennyire fontos a társas kapcsolatainkban az őszinteség és a tolerancia. Ennek kapcsán beszélgettünk a tolerancia nemzetközi napjáról is (november 16.) Ezután gondolattérképen megtervezték, mi lenne a barátság, ha tárgy, növény, állat, szín lenne. Majd az ötletdús megoldásaikat ismertették egymással a csoportok. A „Mennyire ismeritek egymást?” kérdőív nagy lelkesedést váltott ki belőlük. Serényen gyűjtögették a neveket az egyes állításokhoz. Nem felejtkeztünk meg a kedvesség világnapjáról (november 13.) sem, ennek apropóján mindenkinek 3-3 smileyt adtam, amit azoknak ajándékozhattak, akik a héten kedvesek voltak hozzájuk. Példamutatásként, hogy nem kell mindig nagy dolgokkal kifejezni megbecsülésünket a másik iránt, egy-egy apró ajándékot adtam nekik (papírvonalzó, füzetcímke, matrica, órarend stb.), amiket boldogan fogadtak. Arra biztattam őket, hogy a maguk által készített kis ajándékokkal (rajz, idézet) lepjék meg a számukra fontos személyeket.
November 21-én volt a hónap harmadik boldogságórája. Izomlazító, stresszcsökkentő relaxációval indítottunk ismét. Ezután a gyerekek megfogalmazták, mi a jó barát öt legfontosabb tulajdonsága. Színes tollal fel is írták ezeket egy-egy kézrajz ujjaira, majd a kis rajzokat, „barátságötösöket” kartonlapra ragasztgatták fel, közben összehasonlították, ki milyen tulajdonságot tart a legfontosabbnak. Iskolánk november 20-án ünnepelte névadónk, Sári Gusztáv napját. Ehhez kapcsolódva elkészítettük iskolánknak, mint a társas kapcsolataink egyik legfontosabb helyszínének a rajzát. Felhőkbe gyűjtöttük össze, melyek az iskolánk azon erősségei, amelyekkel biztosítani tudja, hogy zavartalan, kiegyensúlyozott lehessen a gyerekek, felnőttek kapcsolata. A gyűjtött szavak kezdőbetűiből névadónk nevét olvashatjuk össze: segítőkészség, állhatatosság, ragaszkodás, inspiráció, gondoskodás, udvariasság, szeretet, támogatás, átgondoltság, védelem. A foglalkozást és a hónap témájának feldolgozását a Jobb veled a világ dal vidám éneklésével zártuk.
A foglalkozásokon együtt megbeszéltek és az osztálytermünk falát díszítő közös alkotásaink arra emlékeztetik a gyerekeket nap mint nap, hogy kapcsolataink tudatos ápolására figyelnünk kell, ha testileg, lelkileg egészséges, harmonikus, boldog emberek szeretnénk lenni.
Papp Judit
a Sári Gusztáv Általános Iskola és AMI
5. b osztályának (Víg Team) osztályfőnöke
Kaba, 2023. 11. 27.
A téma feldolgozása a Barátságklinika és a Micsoda alakok feladat segítségével történt. Élveztük! 🙂
A gyermekek folyamatosan figyelik a környezetükben jelenlévőket (társakat, felnőtteket egyaránt) hogy megtanulják tőlük, amit csak lehet. Ezt szem előtt tartva úgy szervezzük a gyermekek életét, hogy a pozitív minták gyakran ismétlődjenek, bevésődjenek, ezekkel tudjanak azonosulni és a későbbiekben megjelenjen viselkedésükben.
A Tulipán csoport jól szocializált gyermekekből tevődik össze. Számon tartják egymást és a felnőtteket is, észreveszik hiányukat. Az egyik csoporttársunkat otthon baleset érte, sokáig nem jött óvodába, ezért úgy döntöttünk, hogy a gyorsabb gyógyulása érdekében üzeneteket küldünk neki, tele jókívánságokkal. Nagy volt az öröm, amikor megkapta üzenetünket, a szülők el is érzékenyültek. Elhatároztuk, hogy ezentúl, hosszabb hiányzás esetén minden gyermeknek küldünk gyógyító üzeneteket.
Szívesen segítik egymást és a felnőtteket is, lehet rájuk számítani. A reggeli gyülekező alkalmával a Pihe-puha sarokban elmondják érzéseiket, vigasztalják, aki zaklatottabban érkezik, tudnak örülni egymás sikereinek.
Több alkalommal beszélgettünk a társas kapcsolatokról, kisfilmeket néztünk meg közösen, zenét hallgattunk, idézeteket olvastunk a barátságról és sokat játszottunk. Mielőtt a Milyen barát/barátnő vagy te? tesztet elvégeztük volna, egy ötletbörzét tartottunk, hogy mit is jelent számukra a barátság, és ezekből néhányat a szófelhőbe le is jegyeztünk.
Csupaszivek csoportunkkal elbeszélgettünk a hónap témájáról. Közösen megállapítottuk, hogy a családon kívül számukra a legfontosabb társas kapcsolat a barátság. Időnk legnagyobb részét együtt töltjük, szeretetben, barátságos légkörben. Szeptembertől alkotunk egy nagy szerető egymást segítő osztályközösséget. A suliban lévő események közös élménye egyre jobban összekovácsolja a társaságot. Sosem unatkozunk, mivel itt vagyunk egymásnak! Ragaszkodunk egymáshoz, segítjük egymást. A jelmondatunk: A barátomat segítem, tisztelem és szeretem. Együtt mindenre képesek vagyunk.
A novemberi boldogságórák témája a társas kapcsolatok ápolása volt. Főként a barátságról és a családi kapcsolatokról beszélgettünk.Mindenki elkészítette a saját barátságnyakláncát,majd rajzokban is megjelenítettük a barátság főbb jellemzőit ,illetve a családi kapcsolatokról is színes ,érdekes rajzok születtek.Közösen fogalmaztuk meg és többször is elmondtuk a jelszavunkat:A barátság jobban gyógyít,mint bármilyen csodacsepp.Eldöntöttük,hogy ezt jól az eszünkbe véssük!
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda, Közművelődési Intézmény és Könyvtár
1.Közös játék-barátság szövés fonal segítségével.
2. Interaktív relaxáció-masszázs labda segítségével páros gyakorlatok. Egymás hátán labda legörgetése, majd csere. Jó lehetőség a bizalom kialakulására. Ezt következően együtt való mozgás gyakorlása, váltott párokkal.
Ragacs játék-páros
3. Csapat feladat. Azonos játékeszközből egy közös alkotás készítése. Volt kisgyerek, aki képtelen volt az együtt működésre és voltak, akik nagyon jól irányították a többieket.
4. Képek segítségével megbeszéltük, hogy hogyan működnek a kapcsolatok./jó, rossz/
5.Mese a süniről, aki irigy lett.
6. Hónap dala
Elkészítettük a Micimackó csoport barátságláncát. Barátságköröket alkottunk, ahol a csoporton belüli szorosabb baráti kapcsolatok is megfigyelhetőek voltak. A barátságszív átadásával megfogalmazták a gyermekek, hogy miért tekintik egymást barátjuknak. A boldogság, szeretet átadását a már megszokott ölelő kör segítségével adtuk át egymásnak. A „Ha boldog vagy…” dalt közösen énekeltük és mozgással is kísértük.
Novemberi boldogságóránkat relaxációval indítottuk. Ez követően meghallgattuk Mohamed Fatima barátságról szóló dalát, melynek címe Ott leszek…Nagyon nagy sikert aratott a gyerekek körében ez a ritmusos dal. Megbeszéltük, hogy miről szól és a dal értelmezésének segítségével jutottunk el ehavi témánkhoz a Társas kapcsolatok gyakorlásához. Megbeszéltük miért van szükség a társas kapcsolatainkra, kik a legfontosabbak számunkra és miért. Hogy milyen is a jó barát? Összegyűjtöttük ún. „Barátságleltár” keretén belül. Érdekes, hogy 2.osztályos gyerekekről lévén szó, mégis egyértelműen kifejezték, hogy a legfontosabb alappillére a barátságnak és a társas kapcsolatainknak a SZERETET. Ezt követte a „szeretetzuhany” feladatunk, ahol mindenki hátára írólapot tűztünk csipesszel, majd rá kellett írni, az adott illető egy jó tulajdonságát. Amikor elolvasták a róluk írt pozitív tulajdonságokat-elmondásuk alapján- meglepődtek, örömmel töltötte el őket. Az órát a „Micsoda alakok” rajzos feladattal zártuk. Itt csoportokban dolgoztak, instrukciók alapján, mindig tovább kellett adni a lapot és annak megfelelően kikellett egészíteni a rajzot. A csoportok tagjai jól együtt tudtak dolgozni, ám az elején kissé nehezen értették meg a feladatot. Jó hangulatú óra volt.