A Boldogságóra november hónaphoz tartozó témaköre a társas kapcsolatok ápolása.
A TANAK 1. osztály tanulói megismerkedtek a „Napimádás” nevű relaxációs gyakorlattal és Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dalával. Ezek után Bezzeg Anna: Tavaszi ébresztő című verses meséjének feldolgozására került sor, aminek segítségévvel sikerült a barátság témakörét is átbeszélnünk a gyerekekkel. Nagyon aktívak és ügyesek voltak az egész órán.
Talán az óra csúcspontja az volt, amikor egymással szembe állva a gyerekek elmondták, hogy barátaik miért fontosak számukra. Az óra végét színezéssel, énekléssel zártuk.
Társas kapcsolatok ápolása
Hatodikos osztályommal az igazi barátságról és a barátok, baráti kapcsolatok ápolásáról beszélgettünk. Éppen volt egy aktuális konfliktus az osztályban, aminek megoldását ez az óra segítette.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A hónap témája: társas kapcsolatok. Nagyon fontos a pozitív társas kapcsolat kialakítása az osztályon belül, hiszen egy jó közösségbe szívesen járnak a gyerekek, könnyebben megy a tanulás is, ha egymást támogatják, segítik, biztatják.
A foglalkozást egy élő barátságlánc kialakításával kezdtük. Örömmel tapasztaltam, hogy alig tudták eldönteni a gyerekek ki mellé álljanak, mert nagyon sok barátjuk van. Ezután mindenki kapott egy előre megrajzolt gyerekfigurát, amelyet saját ruházatuk, hajszínük stb. szerint kiszíneztek, kivágtak, majd az élő barátságlánc mintájára a figurákat felragasztották egy lapra.
Végezetül megbeszéltük hogyan viselkedjünk társainkkal, hogyan lehetnek jó barátok, milyen nagy szerepe van a figyelmességnek, a segítőkészségnek, és a kedvességnek.
November – Pozitív kapcsolatok
Olvasás órán feldolgoztunk egy tanmesét, Bátorságpróba címmel. A történet az erdei állatok között zajlott, melynek lényege, hogy a környezetünkben lévő emberek (állatok) pesszimista, lekicsinylő gondolatai mennyire befolyásolják a tetteinket, a munkánkat. Egy béka tudott csak felmászni a falon az ötvenből, mert ő süket volt. A belső hangjára figyelt, nem hallotta a sok negatív megjegyzést.
Boldogságóránkon felidéztük az elmúlt órán olvasott történettel. Meghallgattuk a hónap dalát, melyben élvezettel énekeltünk, mozogtunk együtt az előadóval. Idézetet, mottót adtunk az órának, mely szöveg részekre volt darabolva és kiraktuk közösen a táblára. Megírtuk, hogy ki tartozik a szívkörünkbe: család, rokonok, barátok, ismerősok nevei kerültek a kis szívhalmazokba. (Autista tanulómat ezeken az órákon nagyon nehezen tudom kinyitni, elzárkózik, lapján anya és apa neve szerepelt.) Barátsághoz, közös, pozitív kapcsolat kiépítéséhez milyen tulajdonságok, képességek kellenek – szavak olvasása, válogatása, másolása. Elkészítettük az osztály barátságfáját.
Óra végén a Szupererő társasjátékból kiválogattuk, hogy milyen kártyákra van szükségünk ahhoz, hogy egy jó hangulatú, egymást segítő, építő, pozitív közösségé váljunk. (érdekesség: képekkel már szívesen jelezte az autista tanuló is, hogy mi fontos neki.) Kitettük a teremben és ettől a naptól minden pillanatban figyeljük egymást, kinek mi az erőssége, hol vettük észre, hogy pozitív hatással volt ránk.
A foglalkozást relaxációval indítottam, aminek köszönhetően a gyermekek elcsendesedtek, megnyugodtak. Boldog Dóra köszönt nekünk, üdvözölt bennünket, majd átvarázsolt minket napraforgóknak. A gyerekekkel megbeszéltük, hogy a napraforgó mindig arra fordul, amerről a napocska süt. Jobbra, balra, előre és hátra nyújtózkodtunk, aminek köszönhetően izmaink egy kicsit nyúltak, a komfortérzetünk pedig erősödött.
A hónap dalát kétszer is meghallgattuk, hiszen a gyermekeknek nagyon tetszett a mozgással kísért dalt, mely emlékeztette őket a „Ha jó a kedved tapsolj nagyokat” kezdetű dalra. A hangulatunk felfokozódott, a kedvünk mosolygós vidám lett Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek dalának köszönhetően.
A „Kis barátom, hogy vagy?” című játékkal bevezettem a gyermekeknek a társas kapcsolatok ápolását, mint témakört. Megbeszéltük, hogy milyen fontos a másikról érdeklődni és milyen jól esik a másiknak, ha meghallgatjuk. A baráti kapcsolatokat helyeztem központi témába. A gyermekek elmondták, hogy miért is jó, ha vannak barátaink. A gyermekek gondolatait képekkel illusztráltam, majd a mágnestáblán található szívbe helyeztük őket.
A reggeli időszakban minden gyermek készített egy barátságkarkötőt, amit lehetősége volt oda adni egy kis barátjának szeretete jeléül. A gyermekek magas érzelmi intellektussal rendelkeznek. A kis szemükön láttam, hogy átadás előtt figyelték, hogy ki az, akinek nincs a kezén karkötő és azokból a gyermekekből választottak megajándékozott félt, akinek még „üres” volt a csuklója. Így oka fogyottá vált az általam készített karkötők sokasága, melyek azért készültek, hogy senki ne maradjon ajándék nélkül.
A tevékenység zárásaként felhelyeztük a gyermekekkel a Boldogság vár harmadik lépcsőfokára a Társas kapcsolatok szimbólumát, majd megszámoltuk, hogy hány lépcsőfok vár még ránk ahhoz, hogy bejussunk a Boldogság várba.
Dóra elköszönt tőlünk, majd kellemes adventi készülődést kívánt nekünk, hiszen a téma továbbadásaként óvodánk másik intézményével közös adventi gyertyagyújtást szerveztünk, melynek köszönhetően a gyermekek társas kapcsolatai tovább fejlődhetnek.
Az első órát lazító gyakorlattal kezdtük:” Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…” Aztán meghallgattuk, elénekeltük a hónap dalát. Ezeket a dalokat nagyon szeretik a gyerekek, közösen is énekeltünk. Utána átbeszéltük a barátság, szeretet, társas kapcsolatok elméleti hátterét. Megoldottuk a munkafüzet feladatait: „A kör közepén”, „Udvarias vagyok”. Újra meghallgattuk a hónap dalát, ezalatt többen színeztek egy képet, amin gyerekek együtt, egymással játszottak. Az első órát meditációval zártuk.
A második óra elején ismét beszélgettünk a társas kapcsolatokról. Megbeszéltük, a táblára kigyűjtöttük, hogy milyen társas kapcsolataik vannak (család; barátok/barátnők; osztálytársak/iskolatársak; rokonok; ismerősök stb). Mindenki körberajzolta a kezét, pasztellkrétával kidíszítette. Elkészítettük a tablót, a kezekből egy virág „fejét” készítettük el, a szárra ráírták a gyerekek: szeretet, a levelekre pedig rákerültek a különböző társas kapcsolataik. A második órát meditációval zártuk.
A harmadik órát mesével kezdtük. Mesehallgatás során David Litchfield: „A mackó és a zongora” meséjét hallgattuk meg. Ezután megbeszéltük a mese tanulságát. Ismét meghallgattuk a hónap dalát, közben befejezték a színezést. A zárókörben megfogalmazták, hogy milyen gondolattal lettek gazdagabbak. A harmadik órát is meditációval zártuk.
Ez a téma ebben a hónapban nagyon aktuális volt az osztályomnál. Az utóbbi időben elharapózott a gyerekek körében az egymás bántása, piszkálása (szóval, tettel). Ezek a foglalkozások is elősegítették, hogy ismét kedvesebben, barátságosabban forduljanak egymáshoz.
A társas kapcsolatok ápolása témahónapban minden nap elénekeltük, és mozdulatsorokkal gazdagítottuk Bagdi Bella Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dalát. Ezt a boldogságot sugároztuk egymás felé is. Megbeszéltük, hogy milyen az ember, ha boldog, vagy szomorú. És ez milyen hatással van ránk, illetve környezetünkre.
A gyerekekkel ezen témát összekapcsoltuk a téli álomra készülő állatokkal. A kicsik körében megismerkedtünk az ősz egyik jellegzetességével, a színes levelekkel. Megbeszéltük, hogy ezek a levelek mire is jók. Például remek téli pihenőt rejthet a sünik számára.
A nagyokkal pedig egy társasjátékot készítettünk, és amikor már mindent megtudtunk a sündisznókról, életmódjukról…stb., akkor segítettünk neki megfelelő búvóhelyet keresni a hideg tél ellen.
Ezzel hívtuk fel a figyelmet a társas kapcsolatokra, hogy milyen jó, hogy vannak barátaink, van valaki mellettünk, hogy nem vagyunk egyedül. És, ha ezt a kapcsolatot szeretjük, teszünk érte, hogy jó legyen, akkor boldogok vagyunk. Boldognak lenni pedig jó!
Zsadányi Református Általános Iskola
Első osztály
Boldogságóra 3.
Társas kapcsolatok ápolása
Az elsősök már látták az ablakból, hogy érkezem hozzájuk, így hamar összepakoltak a padokról, hogy legyen helyünk. Ahogy kivettem a táskámból Boldog Dórát, az első padban ülő kisfiú azonnal magához is vette. Ő szokta fogni, ő vigyáz rá, amíg beszélgetünk egymással. A játékos feladatokat mindig kedvelik, hiszen ők már iskolások és már sok betűt megtanultak, már „majdnem mindent” el tudnak olvasni. Az óvoda – iskola átmenet segítése a célom az első osztályban a Boldogságórákkal. A gyermekek önbizalmának erősítése nagyban hozzájárul az iskolai teljesítményükhöz. Amikor beszéltem az iskola igazgatójával és a fenntartójával, akkor megerősítettek abban, hogy jó dolog a kezdeményezésem, mert ők is úgy látják, hogy a gyermekek kedvelik és a szülőknek is jó véleményük van a Boldogságórákról. A gyermekek többsége otthon elmeséli, hogy milyen volt a napjuk és a Boldogságórákról mindig pozitívan beszélnek. A baráti kapcsolatok erősebbek az iskolában, itt már tudatosabban segítenek egymásnak a gyerekek. A tanító néni is örül ezeknek a tevékenységeknek. Szívesen bent marad és ő is tevékenyen részt vesz a játékokban. Ez azért jó, mert később is tudják folytatni az elkezdett témát. Mindig jó a hangulat az osztályban.
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus
Zsadányi Tündérkert Óvoda
5537 Zsadány, Béke utca 56.
NAGYCSOPORT
A nagycsoportosok már készültek a Boldogságórára. Összepakolták a játékaikat és a szőnyegen vártak engem, hogy kezdhessük a relaxációs tornát. Elmondhatom, hogy még azok a gyermekek is bekapcsolódtak a tevékenységbe, akik egyébként rendbontók, hangosak és többször kerülnek konfliktusba társaikkal. Mindenki csinálta az általam mutatott gyakorlatokat. Közben hallgattuk Bagdi Bella zenéjét és mozogtunk rá! Beszélgettünk a barátságról, a családi kapcsolatokról is. Megállapítottuk, hogy majdnem minden gyermek a barátja mellé került, amikor leültünk a szőnyegre beszélgetni.
A fogápolás előadáson és a fogorvosnál is voltak a nagycsoportos gyermekek, mert egészséghét volt az óvodában.
A mese megbeszélés után asztalhoz ültünk és mindenki készíthetett barátság karkötőt. A feladat az volt, hogy kilenc darab szívószálat számoljon maga elé és annyit kell felfűzni a fonalra. Nagyon ügyesen csinálták, pedig nem volt könnyű. Volt, aki gyorsan és volt, aki lassabban haladt, de egyedül elkészítette. Figyeltem és leellenőriztem, hogy meg van-e mindenkinél a kilenc darab szívószál a fonálon. Akinél kellett, annak segítettem, de olyan is akadt, akinek a mellette ülő barátja segített a számlálásban. Jól éreztük magunkat, mialatt készültek a barátság karkötők. Egy gyermeket sem kellett figyelmeztetni a helyes viselkedésre amíg a tevékenység tartott. A két „rendbontó” gyermeket magam mellé ültettem a mese alatt és jól tettem, mert a figyelmük elkalandozott, így vissza tudtam őket vezetni a mesébe anélkül, hogy felbeszakítottam volna.
Ismét volt egy hangulatos Boldogságóránk! A gyermekek egyre magabiztosabbak, vállalkozóak, beszédesek. Még a félénkebb gyermekek is szívesen beszélnek, megosztják gondolataikat, érzéseiket velem és a társaikkal.
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus
Siófoki Széchenyi István Általános Iskola Kiliti iskolarész
Az első foglalkozáson a téma bevezetésekor a munkafüzet feladatai közül választottam. Miután megbeszéltük, mivel is foglalkozunk majd ebben a hónapban, kitalálóst játszottunk. Egy fontos hozzátartozóról (családtag, vagy barát) kellett néhány mondatot megfogalmazni, a többieknek pedig kitalálni, kiről is van szó. A feladatot én kezdtem, hogy segíthessek a gyerekeknek, miről érdemes beszélni. Nagyon élvezték a játékot, bár nem volt egyszerű, hiszen elsős gyerekeknek még nincs olyan gazdag szókincse. Ezután megbeszéltük, milyen tulajdonságokkal rendelkezik egy jó barát, majd felolvastam A róka és a farkas a lakodalomban című mesét. Ezután kérdések segítségével megbeszéltük, hogy a róka miért nem volt jó barát. Hogy nem viselkedhet egy igaz barát? A „szoborpark” játékban párokban jelenítették meg a gyerekek a szeretet, a harag, a kibékülés, megbocsátás szobrait. Mivel nem akartak választani, így mindenki megjelenítette az összes érzést. Az arckifejezéseik szerintem nagyon sokatmondóak lettek. A következő foglalkozást sikerült relaxációval kezdeni, bár ebben még nem vagyunk profik. A „napimádás” gyakorlatot csináltuk több-kevesebb sikerrel. Ezután a gyerekek nagy örömére mozgásos játékok következtek. Miután átbeszéltük még egyszer az aktuális témát, a „fagyott babzsák” játékot játszottuk. Mozgás, egyensúlyozás és egymás segítése. Nagyszerű csapatépítő játék! Mindenki figyelt és igyekezett segíteni megfagyott társain. Végül a „kíváncsi vendég” című játékban hóbortos társasággá változtunk. Általában az én ötleteim alapján választottunk közös szokásokat, de amennyire élvezték a gyerekek, biztosan fogunk még ilyet játszani máskor is, amikor már az ő ötleteiket használjuk fel. Ami nem maradhat el soha, az a zene és az éneklés. Többször is szoktuk énekelni „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek”, nem csak boldogságórán! Akár óra közben pihenésképp is énekeljük. Ezen kívül volt még egy nagyon jó napunk, amikor iskolai szinten rendhagyó ének óra és koncert keretében nálunk járt Miklósa Erika operaénekesnő. Erre az alkalomra az egész iskola közösen énekelte a Valahol Európában c. musicalből A zene az kell című dalt. Erre több hétig készültünk, így valóban sokat énekeltünk. Nagyon megható és boldogító volt ez a közös éneklés! A művésznő saját oldalán hosszasan emlékezett meg nálunk tett látogatásáról.