Az osztatlan csoportunkban különösen fontos szerepe van a pozitív társas kapcsolatok kialakításának, hiszen az elmúlt év végén 11 gyermek elballagott, jöttek kiscsoportosok helyettük, és másik két csoportból is kerültek át hozzánk gyermekek szeptemberben. Sok kedves játékkal segítettük az ismerkedést. (Pl.: Ölelő kör, névismétlős, azért vagy a barátom…, Koszorú, koszorú) Az „Egy csónakban ülünk” című játékban nagyon élvezték a gyermekek, hogy egymás után ülve, egy-irányba kell dőlniük. Nagyon jó érzés, hogy a gyermekek elfogadták egymást. Sajnos sok kis gyermek alig beszél és van egy gyermekünk, aki komoly készség, képesség lemaradással küzd. A társai ennek ellenére nagyon szeretik, biztatják, segítik őt a csoportunkban.
Társas kapcsolatok ápolása
Prügyi Mesevár Napköziotthonos Óvoda
A foglalkozást Bagi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dalával kezdtük. Megbeszéltük, hogy miért van szükségünk egymásra, a családra. Eljátszottuk a Kis barátom, hogy vagy? című játékot, majd Barátságláncot készítettünk, barátságkarkötőt fontunk. Állatkertet építettünk, ahol az állatok békében élnek egymás mellett. A végén pókhálót készítettünk fonalból, elmondtuk, hogy miért szeretjük a másikat. Nagyon jól szórakoztunk a foglalkozáson.
Nagykárolyi 1-es számú napköziotthon
A novemberi hónap témája a „Társas kapcsolatok”, ezért a Bogyó és Babóca csoportba járó gyermekek meghallgatták Titi Hajnalka „Anna és a varázslatos zongora” című meséjét. Ebben a mesében, a gyermekek megismerhették Anna nagymamájának varázslatos zongoráját, mely csodatevő ereje abban rejlett, hogy képes volt megváltoztatni az időjárást a zenéjével. Amikor Anna mosolyogva zongorázott, a zongora dallamára az ablakon keresztül besütött a nap, és melegítette a padlást, annak ellenére, hogy előtte hideg, felhős idő volt. Ha szomorú dalt játszott, észrevette, hogy az ablakon keresztül esni kezdett az eső. Anna izgatottan gondolta, hogy milyen sok szép dolgot tehetne ezzel a zongorával. Talán segíthetne a szegény embereknek és az állatoknak, akik szenvednek a hidegtől vagy a szárazságtól. Így is volt, mivel a mese további részében tanúi lehettünk annak, hogy Anna vidám zongorajátéka hogyan mentette meg a fán rekedt oposszum családot, melyet Anna kutyusa, Gavallér ugatása nem engedett lejönni.
A mese végén Anna nagymamája megfogalmazza, hogy nem szabad a zongorán túl sokat játszani, mert annak ereje nem végtelen:
„Ha túl sokat játszol rajta, akkor elfogyhat a varázsa. És ha nem figyelsz arra, hogy mit játszol rajta, akkor bajt okozhatsz magadnak és másoknak is. Ez a zongora nem játék. Ez egy nagy felelősség.”
A mesében párhuzamot lehetne vonni a zongora és a barátság között, melyet ápolni kell, hiszen ha nem megfelelően beszélek és viselkedem a barátommal, akkor az a barátság egy idő után „el fog fogyni”, mint a zongora hangja.
A gyermekekkel megbeszéltük, hogy a zongora az egy hangszer és az ütős hangszerek családjába tartozik, annak ellenére hogy húrjai vannak. Ezt követően hajtogatási technikával minden gyermek készített egy zongorát, melyet a legjobb barátjának ajánlott fel azzal a mondattal, hogy „Hajtogattam neked egy zongorát, mert te vagy a legjobb barátom!”
A foglalkozás végén közösen elénekeltük a „Süss fel, nap” című mutogatos éneket.
Ebben a hónapban, miután meghallgattuk jó hangulatban a „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek” című dalt, beszélgető kör keretében eljátszottuk a „Kis barátom, hogy vagy?” játékot. Nagyon jó és egyedi válaszokat adtak a gyerekek egymásnak. Ezt követően meghallgatták Bezzeg Andrea: Tavaszi ébresztő című meséjét. A mese tanulságát levonva, továbbmélyítettük a gyerekek társas kapcsolatait. A témához kapcsolódóan a gyerekek a barátjukkal elkészítették a barátság karkötőt. Ahogy a fonal szálai egybe fonódtak, ezek a barátságok, társas kapcsolatok is egyre erősebbek lettek a közös tevékenykedés által, illetve egymást segítve.
Boldog Dòra segítségével beszèlgettünk a társas kapcsolatok formáiròl (csalàdi,baràti). Boldog Dòrával nyíltan osztottàk meg érzelmeiket.
Utàna baràtsàg-ujjlenyomatot készítettünk. Közösen körbe ültük a nagy asztalt,mindenki kapott egy szívecskés papírt,amire baràtai ujjlenyomatait gyüjthette.Vègén megállapítottuk,hogy szerencsére mindenkinek sok barätja van.
Egy másik alkalommal lerajzolta mindenki,hogy kit szeret,ki az aki fontos számàra.
Nagyon szèp gondolatok kerültek felszínre a tèma feldolgozása során.
Foglalkozást vezető: Iglainé Kádár Orsolya
Foglalkozás címe: Kapcsolatok
Életkor: 5.-6. év
Fő didaktikai feladatok: Bagdi Bella: Hálával ismétlése, játéka invitálás a dallal.
– Páros játék (fogj kezet a barátoddal, simítsd meg a barátod vállát, érintsd össze a barátoddal a térded, stb…) Ismert testrészek felelevenítése.
– Család, barát, kapcsolat fogalmának tisztázása, beszélgetés során.
– Család témájú színező színezése.
– Kisebb, nagyobb fogalom tisztázása, kapcsolódó feladatlap segítségével.
– Mozgásos játék megismétlése ismert zene segítségével.
Felhasznált források: https://www.youtube.com/watch?v=6yWpmWKwcvM
Bagdi Bella Bezzeg Andrea: Boldogságóra Készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet 3-6 éveseknek (Imi Print Nyomda, Nyíregyháza)
Nagyon jót beszélgettünk a barátságról, a társas kapcsolatokról. Majd mivel hamarosan itt a Mikulás, így mikulást hajtogattunk, színeztünk, és ezekkel ajándékozták meg egymást. Bagdy Bella boldogságdalával igen jó hangulatot teremtettünk magunknak!
Reggeli beszélgetőkörrel ” Kisbarátom, hogy vagy ” kezdtük a mindennapjainkat, mely segítségével érdeklődtünk társaink hogyléte felől . Ezáltal a gyerekek ” valahová” tartozási szükségletét kielégítettük, fontosnak érezhetik magukat. Közösséget építünk, mely bizalommal teli légkört eredményez. 🙂
Az ilyen beszélgetések alkalmával tanulgatják a gyerekek az egymásra való odafigyelést, a meghallgatást és a nyilvánosság előtti megszólalás készségét.
Elmeséltem nekik a Süni irígy lesz cimű mesét, majd bábok segítségével közösen eljátszottuk a történetet. Átbeszéltük, hogy a szereplők hogyan viselkedtek. Megoldást kerestünk a helytelen viselkedésre.
A gyerkekkel beszélgettünk arról, hogy milyen szokás jellemzi a baráti kapcsolatokat. Valamint arról, hogy mi jellemzi a gyerek- gyerek, szülő- gyerek valamint szülő- szülő közötti kapcsolatot.
Közösen tököt faragtunk🎃 és közben jókat😁 kacagtunk.
Elkészítettük a ” Barátságos csoportunkat” , melyhez minden kisgyerek szinezett egy gyerek figurát, amely saját magát ábrázolja.
Majd elhelyeztük a figurákat annak megfelelően, hogy ki kivel szeret játszani és mit. A plakátot kihelyeztük a csopoetunk ajtajára, hogy a szülők is lássák és tudják, hogy mi egy barátságos csoport vagyunk.
A gyerekek meghallgatták és elénekelték mozgással kisérve a hónap dalát. Ezután Lili kétségei című interaktív mesét dolgoztuk fel. Vidám hangulatban „hajtogattam neked” egy varázscsigát, melyet mindenki elajándékozott egy osztálytársának.
Társas kapcsolatok ápolása a csoportunkban mindennapos tevékenység. Szerencsés helyzetben vagyunk mivel a gyerekek akik ebben a csoportba járnak összekovácsolt kis társaságot alkotnak. Örömmel hallgatták végig Szelli manó kalandjait, elkísérték a Süveghegyre, s közben beleélték magukat kalandjaiba.