Kis csoportunk a társas kapcsolatok ápolásának jegyében az osztály tagjai közötti kapcsolatok erősítését tűzte ki célul. Ennek érdekében egy tesztet terveztünk: a körkérdésekből kiindulva kérdéseket írt fel lapokra a novemberben kistanár szerepére vállalkozó két tanuló. A kérdéseket egy kalapba tettük, és a tanulók kihúzták. Megválaszolták az így kisorsolt kérdést és nevüket ráírták. Ezután a kérdés és válasz is felolvasásra került. Az osztály tagjainak feladata az volt, hogy csukott szemmel rámutassanak arra a tanulóra, aki szerintük a választ adta. Sok meglepő válasz született! Amikor viszont egyértelműen ráismertek valakire, megérezhették a beszélgetések igazi fontosságát: ez nem csak időtöltés, közelebb kerülhetünk általa egymáshoz.
Társas kapcsolatok ápolása
Boldogságóránkat a ” Meglengetem a karom…”relaxációs gyakorlattal kezdtük,mely után Ferenczi Éva: Süni irigy lesz meséjéből kindulva beszélgetést kezdeményeztem a barátságról. Beszélgettünk arról, miért fontosak a barátok, mi mindent csinálhatunk együtt, és mit éreznénk a barátaink nélkül. Ezt követően Bagdi Bella : Ha boldog vagy …zene számára csillag kereső útra indultunk, megkeresni a barátság csillagokat, majd mi is átváltoztunk jógacsillagokká. A játék jól motiválta a gyermekeket, lelkesek ,aktívak voltak. Erősítve a csoport kohéziót , elkészítettük a barátság-pókhálóját is. A játék során nagyon ügyesen figyeltek arra, hogy a pókhálóból senki ne maradjon ki. Boldogságóránkat a barátságot jelképező csillagok díszítésével és egy örömtánccal zártuk.
Társas kapcsolatok
A novemberi boldogságórát relaxációs gyakorlattal kezdtük. Megoldottunk a munkafüzet feladatai közül néhányat: megfejtettük a rejtvényt, az udvariasságról és figyelmességről szóló mondatokat alkottunk, feldolgoztuk „A róka és a farkas a lakodalomban” című mesét. Próbálkoztunk egymás lapjára rajzolt alakzatokat kiegészíteni, melyekből egyszerű alkotások születtek. Beszélgettünk a barátságról, majd segítséggel meghajtogattuk a barátságkártyát. A tanulók kérésére készítettünk egy másik kártyát, melyen a fényképeiket helyeztük el az összetartozásuk jelképeként, mert az osztály tanulói nagyon jó kapcsolatban állnak egymással. Alkotás közben meghallgattuk a hónap dalát. Az óra zárásaként eljátszottuk egyik kedvenc játékukat, „Amerikából jöttünk” címmel. Az óra nagyon jó hangulatban telt.
Ebben a hónapban egy különleges módon dolgoztuk fel a havi témánkat. Falunkban Egészségvédelmi Nap szerveződött (már több éve hagyománya van), melybe az iskola is bekapcsolódott. A gyerekeknek egészségtudatos programokat szerveztünk. A boldogságkörös kolléganővel kitaláltuk, hogy a mentális, érzelmi oldalt is szeretnénk e napon fejleszteni játékos formában. Az iskola vezetősége is támogatta az ötletünket. Ezért elkészültek a Jobb veled a világ! tasakok, melyre rákerültek a témák. Elosztottuk az alsó és felső tagozat között a témákat 5-5 arányban. Majd minden diák részére került egy Jobb veled a világ felirattal cerbona szelet a tasakokba. A feladat az volt, hogy minden tanuló abból a tasakból válasszon cerbona csoki meglepetést, amelyik téma közel áll hozzá. Az eredmény a következő lett. Alsó tagozat: 1. helyre a HÁLA, 2. helyre az APRÓ ÖRÖMÖK, 3. helyre TÁRSAS KAPCSOLATOK, OPTIMIZMUS és a BOLDOGÍTÓ JÓ CSELEKEDETEK. Felső tagozat: 1. helyre a CÉLOK ELÉRÉSE került, míg a 2. helyre a MEGBOCSÁTÁS, FENNTARTHATÓ BOLDOGSÁG, és a TESTMOZGÁS került. A MEGKÜZDÉSI STRATÉGIÁK a 3. helyre került. Ebből a játékos ötletből egy apró visszajelzést kaptunk mi felnőttek, hogy a gyermekek az ÉRZELMEK BIRODALMÁBAN mely témákat ismerik vagy akár már gyakorolhatják is a mindennapokban.
Csoportunkban vegyesen járnak fiúk, lányok, kisebbek, nagyobbak. Minden gyerek igyekszik barátot találni, tartozni valakihez, illetve tartozni egy „csapathoz”. Ebben tudunk mi segíteni különböző érdekes tevékenységgel, ahol kis csapatokban érezhetik ezt a csapatszellemet. A közös játék során gyakorolhatják az egymás iránti türelmet, toleranciát, segítségnyújtás örömét. S ilyenkor alakulhatnak ki szinte észrevétlenül a baráti kötelékek is. Ilyen közös, illetve csapatmunkát igénylő tevékenység volt a bogárházak elkészítése, a hóemberkirakó csapatverseny, ahol a munkamegosztást is gyakorolhatták a gyerekek. De idetartozik egy közös baráti várépítés is, ahol már meglévő barátok élhetik át a közös játék élményét.
Társas kapcsolataink mindennapi életünk szerves részei. Kerestük arra a kérdésre a választ, hogy miért egészségesebbek azok az emberek, akiknek erős társas kapcsolataik vannak.
Egymás megismerését erősítő játékként egy-egy kérdést tartalmazó kártyát húztak a gyerekek, amelyekre társaik előtt válaszoltak (pl.: Ki ért meg téged a leginkább? ; Mikor nevettél egy igazán jót utoljára, Ki nevettetett meg?; Hová és kivel utaznál a legszívesebben?; stb.).
Megbeszéltük, hogy az élet nagyon sok területén találkozunk társas kapcsolatokkal, például a családban, az osztályban, baráti társaságban…stb.
Tom Marshall szerint minden emberi kapcsolatnak négy eleme van: a bizalom, a tisztelet, a szeretet, a megismerés/ megértés. Ehhez készítették el a gyerekek egy ház rajzát, amelyen a megfelelő helyekre írták ezt a négy fontos fogalmat és azt, hogy az ő életükben kit/ kiket kapcsolnak ezekhez a fogalmakhoz.
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
A Barátságklinikát nagyon sokféle eszköz felhasználásával építettük meg, több részlet áll rendelkezésre fiataloknak és idősebbeknek, aki igénybe szeretné venné. A bejáratnál egy fogas található. ahol a kabátok levételével már egy teherről meg lehet szabadulni. Az első kialakított résznél plüssállatok próbálják a szomorú, csalódott embereket felvidítani. A 2. résznél egy nyitható szekrénybe lehet belebújni, ahol kicsi kis házak világába lehet elfelejteni minden rossz érzést hátrahagyva, akár a szekrényajtót is magára csuknia.
A 3. résznél egy vár adhat bátorságot, aki gyengének, erőtlennek vagy önbizalomhiányosnak érzi magát. A 4. résznél a környezetünk tisztaságára hívja fel a figyelmet, ha valaki betegségben szenved, nem érzi magáz jól testileg.
Az 5. résznél a tudásra szomjazók találhatnak maguknak lelki táplálékot a könyvek világában. Az utolsó, 6. résznél a sporteszközök adhatnak erőt és önbizalmat, ha kicsinek, gyengének, esetleg ügyetlenebbnek érzi bárki magát.
A felépítés közben az összhang és a munka a közösséget is kovácsolta, jó volt látni az eredményt.
Kis-középső csoport lévén, megpróbáltam a baráti kapcsolatokra fókuszálni, ezen a Boldog órán. A reggeli beszélgető körben játszottuk a „Kis barátom, hogy vagy játékot?”, egy gyermek kivételével, mindenki azt mondta, hogy jól. A kisfiú, azt mondta: „Miért, mondjam azt, hogy köszönöm, jól vagyok, mikor én nem vagyok jól…” . Nagyon meglepődtem, de egyébként teljes mértékben igaza volt. Megkérdeztem, hogy miért nincs jól, amire azt válaszolta, hogy hiányzik neki az apukája. Beszélgettünk kicsit, hogy kinek hiányzik még anyukája, apukája, hol vannak ők most, mit csinálnak, mi mit csinálunk, és természetesen mindenki egyetértett abban, hogy alvás után mindenki láthatja majd az anyukáját és az apukáját. Eszembe jutott a Szomorú Szilárd és Boldog Blanka játék, így erre próbáltam átvezetni őket. Vicces arcokat vágtak egymásnak, hogy szomorú társukat meg tudják nevettetni. A végére szerencsére mindenki mosolygott és vidám volt, úgyhogy eljártuk a barátom és a vidámság táncát zenére. Majd barátság ujjlenyomatokat és barátságláncot készítettünk. A foglalkozás zárásaként pedig együtt közösen, mert nálunk a csoportban az a szabály: „Itt mindenki, mindenkinek a barátja!”, mézeskalács tésztából közösen, liba sütit sütöttünk. Nagyon élvezték a gyerekek, mindenki úgy díszíthette ki, ahogy akarta. Annyira belefeledkeztünk a játékokba, beszélgetésekbe, hogy elfelejtettünk képeket készíteni, így mire eszünkbe jutott, már csak a sütemény készítésénél tudtunk pár fotót készíteni. Végül is ez történik akkor, amikor a boldogság, a boldog pillanatok, a boldog óra magával ragadja az egész csoportot….
Ebben a hónapban a Társas kapcsolatok témát dolgozták fel csoportjaink .A kisebbek a különböző kézfogó formákat gyakorolták.Kört csigaformát falevelet próbáltak formázni . A napocska csoport nemcsak térben próbálta ki a falevél formázását, hanem az avarban való önfeledt játékot is kipróbálhatták.a Katica csoportosok beszélgettek a barátságról, megbeszélték ki és miért a barátjuk. Csodálatos képeslapokkal örvendeztették meg egymást a barátaikat, akik megnevetették, felvidították vagy megvigasztalták őket.
Együtt …..”
Együtt AOU hangokban ! ÁO – zümmögünk egy darabig.
„Dagasztás”- váll felhúzásával ,elengedésével ökölbe zárt karral dagasztunk, majd lerázzuk a lisztet.
Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalra mozgás koreográfiával.
Mese: Egérke piros szegélyes kék kabátja.
Barátságkarkötő készítése.