A gyerekekkel megküzdési szivárványt készítettünk.
Megküzdési stratégiák
Megküzdési stratégiák
1. A tanulók felsorolták, hogy milyen megküzdési módokat ismernek, majd csoportosítottuk ezeket.
3 csoport lett:
1.legyőzöd
2.megpróbálom
3.elkerülöm.
Körben ültünk az asztalnál. Kártyát húzott mindenki először az első szóhoz, majd jött egy idézet, hogy megerősítsük, hogy meg kell oldani a feladatokat. Majd jött a 2. kör és a harmadik. A harmadik körben a Jobb Veled az Alapítvány önbizalomkártyájával erősítettük meg a képet.
Majd átbeszéltük, hogy mi fontos a sikeres megküzdéshez:
Hiszek saját magam értékességben
Minden nap nyitott szívvel ébredek
Igent mondok az előttem álló feladatokra
Látom magam előtt a célt
elfogadom és szeretem magam a fejlődés minden szakaszában
Hála
Magabiztos vagyok
1. A szamaras mesét dolgoztuk fel:
fontos gondolatok, amik a tanulóktól jöttek:
Ne add fel, Küzdés fontos, Mindig van remény! Utolsó percig küzdeni kell! Legyél elkötelezett és ne add fel soha!
A hónap témája a megküzdési stratégiák.
A pillangó csoportban a témát a hónap dalával kezdték meg, Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó! Majd meghallgatták a hónap meséjét, majd megbeszélték a mesét. A gyerekek elmondhatták, hogy mitől félnek, majd ezt le is rajzolták. A katica csoportban a mese meghallgatásával kezdődött a boldogságóra. A gyerekek elmesélték a félelmeiket, amit utána le is rajzolhattak, mindenki kapott egy állatott ábrázoló matricát amit ráragaszthattak a rajzukra, bátorító, megsegítő jelzéssel. A foglalkozás lezárásaként meghallgatták a hónap dalát. A mókus csoport is a mesével kezdte meg a foglalkozást, majd ők a munkafüzet sárkányos színezőjét színezték ki. A gyerekek a hónap dalára mozogtak, a mozdulatsorokat óvó néni mutatta meg a gyerekeknek. A maci és a süni csoport az énekkel kezdte meg a foglalkozást, majd meghallgatták a hónap meséjét Bezzeg Andrea: Aranykulcs, a mese után átbeszélték a meséhez kapcsolódó kérdéseket. A téma lezárásaként a munkafüzet feladatlapját kapták meg a gyerekek, mindenki azt színezte ki ami a leginkább rá jellemző, ki mit csinál ha szomorkodik.
Februárban a megküzdési stratégiák álltak az óra középpontjában. Első osztályosok révén Lao-Ce kínai filozófus történetét fejeztük be. A gyerekek teljesen pozitívan álltak a történet befejezéséhez. Majd kipróbáltuk a különböző állati állapotokat és megbeszéltük, hogy ki, hogyan szokta érezni magát az osztályban. Ezek után különböző szorult helyzeteket játszottunk el és hozzájuk kapcsolódó érzéseiket fogalmazták meg a gyerekek. Szorongás, feszültség enyhítésére a lazulást választották. Az gyerekek ellazultak Bagdi Bella dalára. Mindenki lerajzolta, hogy mikor szokott igazán ellazult állapotban lenni. Nem utolsósorban, megvizsgáltuk a tobzoskát is, akinek több megküzdési stratégiáját is megtalálták a gyerekek.
A Mi csoportunkban is jelen van a konfliktus , nèzeteltérés . Ezen a héten a megküzdési stratègiákkal foglalkoztunk , amik hozzásegítenek bennünket egy boldogabb , nyugodtabb és kiegyensúlyozottabb élethez. 🌅Fontosnak tartjuk, hogy már gyermekkorban megtanulják a gyermekek, hogy hogyan tudnak szembenézni a kihívással, kudarccal és a problèmával.
Bagdi Bella :” Ellazulni jaj de jó “dal nagy sikert aratott a gyermekek körében is ! A dal hallgatása közben a gyerekek tényleg “ellazultak” , pihentek és kizárták a külvilágot, csakis magukkal foglalkoztak! 🎶🎵 Biztos vagyok benne, hogy ezt a dalt rendszeresen fogjuk hallgatni és énekelni !😊
Morcosság helyett boldogság
A februári boldogságóráinkon a megküzdés témakörét jártuk körül. Szomorú, hogy a gyermekek is mennyire érintettek a stresszes helyzetekben, és az, mennyire nincsenek felvértezve arra, hogyan küzdjenek meg a felbukkanó problémákkal.
A februári első boldogságórát Bagdi Bella relaxációs gyakorlatával, a Pozitív élmények újraélésével indítottuk. Most még leginkább a kellemes melódiájával volt a kis ötödikesekre hatással a dal, mint a fő mondanivalójával, de érzékelhetően többeket elgondolkoztattak a hallottak, és próbáltak elmerülni az átélt vagy átélendő kellemes emlékek tengerében. Majd elmeséltem nekik a kútból szabaduló szamár történetet, és beszélgettünk a mese erkölcsi tanulságáról. Ügyesen párhuzamba állították a gyerekek a történetet az ismert mondással: ha bezárul mögötted egy ajtó, keress egy másikat, vagy mássz be az ablakon. Ezután egy, a stresszkezelési módszerekre rákérdező kérdőívet oldottunk meg. Azt tapasztaltam, hogy problémáik kezelésére a gyerekek inkább az érzelemközpontú, viselkedéses stratégiákat alkalmazzák (akárcsak a felnőttek többsége). Ezután beszélgettünk a stresszről, arról, hogy mi okozza, hogyan lehet csökkenteni; tárgyaltunk a megküzdési technikákról (problémaközpontú és érzelemközpontú), az egyes stratégiák előnyeiről, hátrányairól. Megbeszéltük, melyik megküzdési módokat tudnák ők is alkalmazni a mindennapjaikban. Ezután a gyerekek egy csoportja egy tablót készített Így küzdj meg a nehézségekkel! címmel. Képeket kellett társítaniuk olyan tanácsokat tartalmazó feliratokkal, amelyek segítségükre lehetnek a problémák kezelésében: pl. beszélgess a barátaiddal, keress érzelmi támaszt a családodnál, vezess naplót és írd ki magadból a feszültséget stb. Miután az összetársított gondolatokat elrendezték egy kartonlapon, ismertették a többiekkel is a megszívlelendő tanácsokat. Óra végén kipróbáltuk a stressz elleni villámrelaxációt, amelyet a gyerekek is egyszerűnek és hatásosnak éreztek.
A második boldogságóránkat a helyes légzést bemutató és gyakorló feladattal kezdtük. Ezután a megküzdéssel kapcsolatos idézeteket osztottam szét a gyerekek között, amelyeket ügyesen értelmeztek. Megnéztünk egy kisfilmet a tobzoskákról, majd megbeszéltük, mi segíti ezeket a furcsa kis állatokat a védekezésben, túlélésben. Egy csoport tablót készített a tobzoska jellemzőiről, majd bemutatták társaiknak az elkészült művet. Megemlékeztünk arról, hogy minden február harmadik szombatja a tobzoska világnapja, amikor a figyelem ezekre fokozottan védett állatkákra terelődik. Készítettünk egy „osztálykönyvet” is, amelyben azokat a tevékenységeket jelenítették meg a gyerekek, amelyek nekik örömet okoznak, amelyek segítenek nekik kiszabadulni egy időre a mindennapok taposómalmából. A kis könyv az osztályteremben van elhelyezve, hogy bármikor elővegyék, lapozgassák, ötleteket merítsenek belőle a feszültségük csökkentésére. Kipróbáltunk néhány apró és gyors feszültségoldó gyakorlatot is (pl. sóhajtás, ásítás, éneklés, helyben futás, papírgyűrögetés).
Végül gyakoroltuk, mennyire tud inspiráló és nyugtató hatású lenni ránk az, ha pozitív mondatokat mondogatunk magunknak a lehető legteljesebb átéléssel („Jól érzem magam a bőrömben, szeretem azt, aki vagyok”, „Mindennap történik valami jó dolog, és ezt észre is veszem”, „A legjobbra számítok minden helyzetben” stb.). S hogy mindig segítségükre lehessenek, leporelló formájában odaadtam nekik ezeket a bátorító-boldogító gondolatokat.
Bízom benne, hogy a beszélgetéseink segítik a gyerekeket abban, hogy érezzék, képesek megküzdeni a problémáikkal, és hogy a legnehezebb helyzetekből is mindig mutatkozik kiút, csak nekik is tenniük kell azért, hogy erre rátaláljanak.
Papp Judit
a Sári Gusztáv Általános Iskola és AMI
5. b osztályának (Víg Team) osztályfőnöke
Kaba, 2024. 02. 16.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvoda Könd Utcai Telephely
Boldogságóra foglakozás során először a gyermekek megismerték az Aranykulcs című mesét. Majd saját labirintust építettek, székek és mesefonál segítségével, ahol különböző félelmeiket győzhették le. Mozgásos kihívások során mesefonálon végig haladva, egy-egy kulcsot összegyűjtve szimbolikusan megszabadulhattak félelmeiktől. Majd a tevékenység zárásaként mindenki megvarrhatta a saját aranykulcsát és zenére szabad táncos improvizációt folytattak.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Bácska u Telephely
A foglakozást Bagdi Bella: Ellazulni jaj, de jó című zenéjének meghallgatásával kezdtük. Ezt követően beszélgettünk a mindennapi tevékenységek során adódó konfliktusokról, „akadályokról” és azok megoldásainak lehetőségeiről, illetve arról hogyan lehet megküzdeni ezekkel az akadályokkal. Az érzelmek kifejezésének gyakorlására is alkalmas volt a munkafüzetben található kis arcok ,melyekre rárajzolhatták a saját arckifejezéseiket a különböző érzelmek kifejezésekor. A gyerekek nagyon élvezték, sokat nevettek amikor mindenki megmutatta, hogy hogyan szokott mérges vagy fáradt lenni. A végén mindenki elmondta, hogy ki az, aki nehezebb helyzetekben segítséget ad nekik, illetve ki nyugtatja meg őket. legtöbben az anyukájukat és az óvónénit mondták.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Bácska u Telephely
A foglakozást Bagdi Bella: Ellazulni jaj, de jó című zenéjének meghallgatásával kezdtük. Ezt követően beszélgettünk a mindennapi tevékenységek során adódó konfliktusokról, „akadályokról” és azok megoldásainak lehetőségeiről, illetve arról hogyan lehet megküzdeni ezekkel az akadályokkal. Az érzelmek kifejezésének gyakorlására is alkalmas volt a munkafüzetben található kis arcok ,melyekre rárajzolhatták a saját arckifejezéseiket a különböző érzelmek kifejezésekor. A gyerekek nagyon élvezték, sokat nevettek amikor mindenki megmutatta, hogy hogyan szokott mérges vagy fáradt lenni. A végén mindenki elmondta, hogy ki az, aki nehezebb helyzetekben segítséget ad nekik, illetve ki nyugtatja meg őket. legtöbben az anyukájukat és az óvónénit mondták.
Mindenki elkészítette magának a saját szivárványát, amely feszült helyzetekben segíti a mélylégzést.