A foglalkozás elején egy mesét hallgattak meg a gyerekek Lao-Ce kínai filozófus története alapján. Ehhez kapcsolódóan mondták el véleményüket az öregember jószerencséjéről, vagy balszerencséjéről. Saját kis életükből hoztak példákat a jó és rossz dolgok váltakozására, ezek megoldására. Kis erdei állatokká változtak át, néma test és arcjátékkal kifejezve az állatok lelki állapotát. Ezután meghallgatták az „Ellazulni jaj de jó!” c. dalt. Majd egy kedves gesztust, jó cselekedetet mutogattak el. A foglalkozás végén lerajzolták a kedvességük címerét is. Ismét egy tartalmas, élvezetes foglalkozást sikerült létrehoznunk, ahol mindenki jól érezte magát.
Megküzdési stratégiák
Boldogovi program – Mackótestvér
Februárban igen nehéz témával, a megküzdéssel, kihívásokkal való szembenézéssel foglalkozunk. Ezt mi az oviban „Haragűzőnek” hívjuk. Mindenki lehet mérges, rossz kedvű, de fontos, hogy másnak ne okozzunk rossz érzést, vagy fájdalmat vele. Helyette inkább tanuljuk meg elűzni:
Szorítás – elengedés: erősen ökölbe szorítjuk a kezünket, nagy levegőt veszünk és miközben messzire fújjuk a haragot, a kezünkből is messzire dobjuk.
Légző gyakorlat: kezünkbe veszünk egy buborékfújót, nagy levegőt veszünk és belefújjuk a haragot, rossz kedvet, ami a buborékkal messzire száll.
Haragűző lehet még: éneklés, tánc, ugrálás, kiabálás, de egy jó kis rajzfilm is képes feldolgozni a problémát.
Ezt tettük az oviban is. Tornatermünkből mozit rendeztünk be és mind a hat csoporttal közösen megnéztük a Mackótestvér c. rajzfilmet, melyben a gyerekek megismerhették, hogy a kis medvebocs hogyan boldogul a szorult helyzetekben.
A szülőket is bevontuk a megküzdési stratégia témába. Hétvégi kihívásnak kapták, hogy barkácsoljanak otthon, együtt, valami „macisat”. Ebből kiállítást rendeztünk óvodánkban. Jutalom, a dajka nénik által elkészített nutellás macis szendvics volt.
Zsadányi Református Általános Iskola
Első osztály
A Boldogságóra Program 6. hónapjának témája: Megküzdési stratégiák, valamint az önbizalom programból a gyermekek probléma megoldó képességének fejlesztése. (2024. 02. 09.)
Az első osztályban a mesterprogramom részeként Boldogságórákat tartok az óvoda-iskola átmenet megkönnyítése érdekében minden hónapban egy pénteki napon. A gyermekeknek általában nehéz a váltás, az átmenet egyik intézménytípusból a másikba.
Az elsősök éppen szüneten voltak. Volt, aki bent volt az osztályban a helyén ült. Az egyik kisfiú, aki Boldog Dórát szokta fogni a mese alatt, mindig odaszalad hozzám és megölel. Ekkorra már a többiek is bejöttek és kérdezték, vagy inkább megállapították, hogy Boldogságóránk lesz?
Mondtam, hogy igen, de ekkorra, már mindenki bent volt és rendezgette a padon a könyveit. A tanító néni megkérte a gyerekeket, hogy pakoljanak össze, csak a tolltartót hagyják az asztalukon. Sajnos, nem tudtunk átmenni a tornaterembe, mert foglalt volt, ezért az osztályteremben a helyükön ülve oldottuk meg a zenehallgatást, a relaxációs gyakorlatok elvégzését és az ellazulást. A tanító néni is kedveli ezeket a tornákat, relaxációs gyakorlatokat, így ő is velünk együtt végzi. A zenék is nagyon tetszenek neki és a gyerekeknek egyaránt. Nagyon kreatívak a gyerekek, sokszor mosolyogva végezték, de koncentráltak, ahogy végig néztem az osztályon, illetve ahogy én is velük együtt csináltam. A mese ismerős volt egyik másik gyermeknek, hiszen ők már hallhatták nagycsoportos korukban az óvónénitől. Meg is kérdeztem tőlük, hogy emlékeztek-e erre a mesére, de nem mindenki felelt igennel. Bábot is vittem, hogy eljátszhassák a gyerekek. Választottunk egy királylányt, egy sárkányt, egy boszorkányt, egy királyfit, akik a bábokat mozgatták. Tetszett a gyerekeknek, a végén megtapsolták a bábokat mozgató társaikat. A mese végén az egyik kisfiú megkérdezte, hogy: – „Emlékszel Anikó néni, hogy voltatok itt Ildikó nénivel is bábozni? Mikor hozod el őt is megint, hogy ketten mesét mondjatok?
Mondtam, hogy igen emlékszem és megpróbálom Ildikó óvónénit is elhozni legközelebb, hogy együtt játszhassunk, mint régen az óvodában is.
Így váltunk el a gyerekektől és a tanító nénitől, hogy kitalálunk egy közös programot! Reméljük, hogy sikerülni fog!
Ildikó óvónéninek elmondtam a gyerekek kérését és örömmel mondta, hogy legközelebb ő is eljön velem az Iskolába a volt óvodásaihoz.
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus
Zsadányi Tündérkert Óvoda
5537 Zsadány, Béke utca 56.
Katica csoport
Nagycsoport
A Boldogságóra Program 6. hónapjának témája: Megküzdési stratégiák, valamint az önbizalom programból a gyermekek probléma megoldó képességének fejlesztése. (2024. 02. 09. péntek)
A nagycsoportban mindig azon a héten tartok Boldogságórát, amikor a középső csoport témahete van. A pénteki napon megyek hozzájuk és velük is mozgással kezdjük a tevékenységet. Most az ellazulni jaj, de jó című zenét használtam bemelegítésnek, illetve relaxációnak, ellazulásnak. Mindig szeretettel várnak a gyerekek, most is így volt. A mese meghallgatása után velük is végig mentünk azon az úton, amit a királylány végig járt. Szeretnek mozogni, ezért nem volt nehéz rávenni a gyerekeket a játékra. A játék végén az egyik gyermek azt kérte, hogy az előző zenét hallgassuk meg, mert az is nagyon tetszett neki. Ezért meghallgattuk még a: Van nekem egy álmom című Bagdi Bella zenét és mozogtunk rá, amit kitaláltunk koreográfiának az előző hónapban.
Köszönöm nagycsoportosok, hogy ilyen kedvesek és aranyosak vagytok!
Jól éreztük magunkat!
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus
Zsadányi Tündérkert Óvoda
5537 Zsadány, Béke utca 56.
Méhecske csoport
középső csoport
A hatodik hónap témáját a medvehéttel együtt dolgoztuk fel. A Boldogságóra Program 6. hónapjának témája: Megküzdési stratégiák, valamint az önbizalom programból a gyermekek probléma megoldó képességének fejlesztése. (2024. 02. 05.- 09.-ig)
Meghallgattuk az ellazulni jaj, de jó című dalt (Bagdi Bella) és végig követtük az instrukciókat, úgyhogy ellazultunk, vagy éppen megfeszítettük az izmainkat. Nagyon jó érzés volt!
A medve hétre a gyerekek hoztak kisebb, nagyobb plüss mackókat és medvebarlangot készítettünk nekik. Nagyon kedvelik, az ilyen helyeket. Mi az egyik körasztalt terítettük le, aminek volt egy bejárata és egy kijárata. Felhasználtuk az építéshez a műanyag kockákat is. Nagyon szeretnek építeni, kis területeket kijelölni a játék számára.
Az Aranykulcs című (Bezzeg Andrea) mesét használtuk fel a játékhoz. A medve barlanghoz egy labirintuson keresztül vezet az út. Hogy megtaláljuk a plüss mackóinkat, végig kellett menni nehéz terepen, a gyalogösvényen. Feladatokat kellett megoldani a fejlesztő játékkal a Mozgáskotta elnevezésű kis négyzeteken végig lépkedve. Jobb láb, bal láb, ugrálás, számolás, békaugrás, forgás. Mindenféle mozgásforma megtalálható benne. Nagy figyelmet igényel, de közben jól érzi magát a gyermek. Volt, aki felnőtt segítségét kérte, ha nem sikerült az egy lábon való ugrálás. Amikor ezeken túljutottunk, akkor át kellett úszni egy kis folyón. Egy kék színű ruhát terítettünk a szőnyegre, ami a folyó volt. Amikor mindezeken átjutottunk, akkor még mindig voltak előttünk akadályok, de ahogy azokat is leküzdöttük, megláttuk a barlang bejáratát, ahol megtaláltuk a mackóinkat. Nagyon tetszett a gyerekeknek, ezért többször is körbementek, vagyis megpróbáltak a labirintuson túljutni. Az egész hetünk jó hangulatban telt.
A mesét a héten többször elmondtam a gyerekeknek és a dalt is, amit Róza királylány énekelt, mi is elénekeltük. Találtam ki hozzá egy dallamot, ami a gyerekeknek nagyon fülbemászó dallam volt, így a labirintuson való átkeléskor énekelgették, mert hamar megjegyezték.
Az egyik kislány a csoportban (aki nagyon jó képességű és választékosan beszél) megjegyezte, hogy: „Anikó néni! Ez a mese jó hosszú volt, de nagyon jó, tetszik nekem!”
Színeztünk, énekeltünk, jókat játszottunk a héten is. Medvebarlangot építettek a gyerekek Legóból, nagy műanyag kockából. Medve-zsúr volt a babakonyhában: sütés-főzés, terítés.
Várjuk a következő hónap témáját és a Boldogság Világnapját, amit már nem csak a csoportban, hanem az egész óvoda bevonásával közösen képzeljük el a kollégáimmal együtt!
Március 4.-én Kistérségi Óvodák értekezlete lesz nálunk és az egyik előadó én leszek a Boldogságóra Program bemutatásával. Nagyon örültek a kollégák, mert ők még nem ismerik ezt a Programot, ezért nagyon kíváncsiak rá!
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus
Februári Boldogságóra foglalkozásomat a Megküzdési Stratégiák köré építettem fel. Boldog Dóra ismét ellátogatott a csoportunkba. A gyerekek izgatottan várták már, mert szerették volna neki elmondani, hogy a csoportunkból eltűntek a kedvenc játékbabáik, amivel játszani szoktak. A gyerekek fantáziáját ez az egész szabad játék idejében foglalkoztatta, hogy hová lehettek a babáik. (Reggel eldugtam őket a Boldogságóra kedvenc játékunk kiszabadítása – bátorságpróba! játékához.) Egy kislány ügyesen megoldotta azt, hogy ne legyenek baba nélkül, mert behozta a csoportba a zsákjából, szerencsére mert a kedvenc babáját hozta be aznap épp alvókának. Boldog Dóra figyelmesen hallgatta meg a gyerekeket és megerősítette őket abban, hogy biztosan lesz majd egy olyan bátorság próba, amelynek keretén belül meg fogják találni az összes babájukat. Relaxációs gyakorlatként tudatosan a „Malomkörzést” választottam. Szerettem volna ezzel a gyakorlattal is erősíteni a gyerekekben azt, hogy ha meg is kell küzdenünk egy dologért vagy bármiért az életben, akkor is mindig az élet napos oldalát lássák, és azt erősítsék meg mindig magukban és hogy előre fele haladjanak, mint a malom. Ezt a gyakorlatot teljesen átszellemülve végezték a gyerekek. Utána megtanítottam a gyerekekkel Bagdi Bella: Ellazulni jaj, de jó dalát. Aztán szólt a dal és közben, ahogyan énekeltük úgy végeztük a mozdulatsorokat. A gyerekeknek nagyon tetszett ez az éneklés és együtt mozgás, koncentráltan végezték együtt a feladatot. A gyerekek észrevettek a játékaik között egy borítékot, így azt ki kellett bontani, ezért utána a Kedvenc játékunk kiszabadítása – bátorságpróba! játék következett a gyerekek legnagyobb örömére. 3 próbatételt kellett teljesíteniük, hogy elindulhassanak megtalálni kedvenc játékbabáikat. 1. közös éneklés (Farsang volt az óvodában a múlt héten, így esett a választás az Itt a Farsang áll a bál című dalra.) 2. közös versmondás (Czeglédi Csilla: Itt a farsang, áll a bál, Jancsi bohóc táncot jár! című verset mondtuk és mutattuk el közösen a gyerekekkel) 3. mozgásos feladatok. A gyerekek kiállták a próbatételt ezért elindulhattak a csoportszobában megkeresni a babáikat. Nagyon leleményesek voltak és hamar ráleltek a kedvenc babáikra. Összegyűjtötték őket és a szőnyegre helyezték el. Boldog Dóra nagyon megdicsérte a gyerekeket, amiért így megküzdöttek ezekért a nagy becsben tartott babákért. Beszélgetőkörrel folytattuk tovább, beszélgettünk a Megküzdési Stratégiákról. A lényegét meg tudtam értetni a gyerekekkel, okos válaszokat mondtak a kérdéseimre. Érzelmekről is beszélgettünk a gyerekekkel és meg is mutatták őket az arcaikon. Könyvet is ajánlottam nekik: Gaston érzelmei: Boldog vagyok, Szomorú vagyok…stb. Boldog Dóra megszólalta a szélcsengőjét és mondókájával meséhez hívta a gyerekeket. Nagy meglepetésemre a gyermekek végig tudták hallgatni a mesét, majd a végén két gyermek kiválaszthatta a bábjaink közül a királylányt és a király bábot. A mesét mivel figyelmesen hallgatták végig a kérdéseimre választ adva rájöttem, hogy megértették a mese lényegét. A Boldogságóra Munkafüzetében lévő játékos feladatot felhasználva készítettem el egy gyermek segítségével Hogy mitől érzem jól magam? ötletek felragasztását, melyet ki is tettünk a csoportszobában lévő szekrényünkre. Ismertettem a gyerekekkel, hogy mi került fel a papírra, s az volt a játék, hogy oda kellett állniuk valamelyikhez és el kellett mondaniuk, hogy miért azt választották. Nagy örömömre a tévét nézek papírhoz csak három gyermek állt. Következő játékunk előtt beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy ha nehéz helyzetbe kerülünk, ugyanúgy elővesznek a rossz érzések bennünket, ahogy a királylányt a mesében. Szerettem volna tudatosítani a gyerekekben az érzéseket és a testi tüneteit ezért az asztalhoz vezettem őket a Boldogság mondókával és a Boldogságóra Munkafüzetében lévő feladatot oldották meg a gyerekek, kiszínezték az emberfigurát az érzéseiknek megfelelően. Ebből a feladatból egy reális képet kaptam a gyerekek érzelmeiről. Utolsó játékként a Hajótörést választottam, mert ez teljesen bele illet a Pedagógiai Programunkban leírt Mentálhigiénés játékunkba. A gyerekek eljátszották, hogy tengeren vannak, és hogy hajótörést szenvedtek. Csak egy tutajuk maradt, mindenkinek a tutajon kellett maradnia. Vigyázniuk kellett egymásra, nehogy belepottyanjon valaki a tengerbe. Zenére indult a játék. Amikor a zene elhallgatott a mindig kisebbre hajtott tutajon kellett maradniuk. A végén már szorosan ölelve fogták egymást, megmenekültek a cápáktól. Mivel nagyon ügyesen végezték el a feladatot, így mindenki beléphetett a Boldogságvár 6. lépcsőfokára. A gyerekek nagyon büszkék voltak magukra. Családoknak továbbadtam ezt a témát, mégpedig úgy, hogy egy nehéz pillanatot, és egy boldog pillanatot rajzoljanak le.
Törteli Szent István Király Általános Iskola
Állatok bőrébe bújtunk és utánoztuk őket.
Törteli Szent István Király Általános Iskola
Állatok bőrébe bújtunk és utánoztuk őket.
Elérkeztünk az 2024 második témaköréhez: a megküzdési stratégiákhoz. A gyerekekkel mindig átismételjük az előző hónapok témáját. Így tettünk most is. Felelevenítettük az előző hónapban kitűzött céljainkat. Beszélgettünk arról, hogy kitartásra van szükségünk ahhoz, hogy el is érjük azokat. Meg kell küzdenünk az akadályokkal, amik elénk gördülnek. Elmondtam a gyerekeknek, hogy az én életemben is voltak, vannak és lesznek nehézségek, melyekkel szembe kellett/kell néznem. Az élet ilyen. Meg kell próbálnunk mindent, hogy leküzdjük a felmerülő nehézségeket és soha nem szabad feladni!
Februárban négy héten át a színek világában kalandoztunk. Minden tevékenységet a színek köré terveztem. Szinte minden feladat megoldásakor előjött a Boldogságóránk témája. Volt, akinek az ollóhasználattal, volt, akinek a verstanulással kellett megküzdenie.
A testnevelés foglalkozásra igyekeztem a színekkel kapcsolatos játékokat válogatni. A SÁRGA napon a tornateremben mozogtunk. Bemelegítésképp egy képzeletbeli mezőre érkeztünk, ahol virágot szedtünk (törzsdöntés előrehajlással), napocskát és felhőt csiklandoztunk (járás lábujjhegyen). Előkerült a szivárványszínű ernyőnk, ahol a színes labdákat nem szabadott a földre leejteni. Igazi csapatmunka folyt. Színes labdákat is válogattunk ugyanolyan színű karikába. Fantasztikus csapatjátékot láthattam. A kis- és középső csoportosoknak akadálypályát építettem: 1. „Gördülj végig a színes mocsárban (szőnyegen)!”, 2. „Ugorj át a tüzes karikákon (hullahopp karika)!” 3. „Csússz végig a színes padon!” 4. „Lépj fel egy zsámolyra fejeden egy szivárvánnyal (babzsákkal)!” 5. „Mássz át a várfalon (bordásfalon)!”. Természetesen mindezt egy mese köré építettem, melyben a Színek királya parancsolt. Öröm volt látni, hogy a gyerekek mindent megtettek azért, hogy végigmenjenek a pályán. Felszabadultan kúsztak, másztak, ugráltak, kitartóan függeszkedtek az előttük lévő akadályokon. A nagycsoportosokkal Melinda néni Twisterezett, ami igazán kihívás volt mindenkinek.
Természetesen Bezzeg Andrea történetét is felolvastam a gyerekeknek, Bagdi Bella „Világomban minden rendben van” című dalát hallgattuk. A relaxációs gyakorlatok közül az arcizomlazítást választottam. A munkafüzet feladatai közül is válogattunk.
Kedvenc plüssjátékainkat is kiszabadítottuk a fogságból. Az elmúlt időszakban a gyerekek nem pakolták vissza a játékokat a helyükre. Arra gondoltam, csinálunk egy próbatételt. Elrejtettem a plüssöket a csoportszobában. Írtam egy levelet, mely azt tartalmazta, hogy a játékok világgá mentek, mert nem tettétek vissza őket a helyükre. Az ovisaim aggódva kezdték keresni őket. Nem értették, miért nem találják őket sehol. Megnyugtattam őket, hogy közös énekléssel, közös verseléssel visszacsalogathatjuk őket. A gyerekek megoldották a feladatokat és a plüssjátékok visszakerültek a helyükre.
A faliújságra a szülőknek néhány pozitív töltetű mondatot függesztettem ki. Szükség esetén bárki letéphetett magának egy-egy ösztönző gondolatot. Örömmel láttam, hogy a szülők bátran választottak a kitett motiváló mondatokból. A témakör befejeztével igencsak megfogyatkoztak a megküzdéshez kapcsolódó gondolatok.
A Boldogságórák hatodik témája megint nagy segítség volt számunkra. Óvodásaim nagyon élvezték ezt a témát, nagyon érdeklődőek és aktívak voltak.A „Megküzdési stratégiák” témakört remekül beillesztettem az óvodai projektembe.