Honnan tudom? 🙂
Mutogatással (rövid activityben) felelevenítettük ezeket az állapotokat, az alábbi
sorrendben: 1. veszélyben van, 2. feszült, 3. izgul, 4. éber, 5. óvatos, 6. összpontosít, 7.
bizakodó, 8. ellazult, 9. kíváncsi, 10. nyitott, 11. nyugodt, 12. pihen. Eljátszottuk és ügyesen kitalálta a csoport. A gyerekek nagyon élvezték a feladatot és ügyesen ki is találták ezeket a nehéz szavakat.
Megküzdési stratégiák
A megküzdési stratégiákat (6) örömmel vállaltuk, így a Babócás farsangi hetünkbe beépítettem a boldogság perceket is. Kezdetben egy kis bemelegítő mozdulatokkal indítottuk a napot, majd felvettük a „legvidámabb szemüvegünket” és elmondtuk a „Hipp, hopp hopp, itt vagyok…mozgásos játékunkat. A szivárvány-híd segítségével (egy kedves család támogatásával) összetettebb mozgásokat hajtottunk végre: „meg tudom csinálni!” elvet követve. A papírszínház inspirálta a papírsárkányunk elkészítését, és a „Gyere velem vigyáz ránk…” hívogató versikénkkel a levegőbe szálltunk, megkerestük a barátainkat, akiket Manó úrfi „eldugott”. Levélben tájékoztatta a gyerekeket, hogy a hangoskodásuk miatt kénytelen volt kiköltözni a csoportszobából és magával vitte a gyerekek kedvenc plüssfiguráit (Babócát, Bogyót, Bölcs baglyot) Feladatként utasításokat (Manó úrfi megkeresése, neki szemüveg készítése; farsangi dal eléneklése; a tanult vers elmondása; a levélkupac alatt lévő katicák felkutatása; tánc-zenélő számok…) határozott meg, melyet a gyerekeknek végre kellett hajtani, ha szerették volna visszakapni a barátaikat. A legvidámabb szemüveg segítségével rengeteg feladat, móka és mese várt ránk. A beöltözéssel (pillangó-és katicaszárnyak, csigaház) mesejelenetet improvizáltak önállóan a gyerekek. A kiszebáb égetéssel, mint népi szokással űztük el a telet, és farsangi mulatsággal, ügyességi játékokkal zártuk le a farsangi hetet.
Tartalmas, életvidám, mozgalmas hetek vannak mögöttünk, mely nagyon jól sikerült, a gyermeki képzelőerőre épült, így még vonzóbbá vált a kis manósok számára.
Ózdi József Attila Gimnázium, szakgimnázium és Kollégium
Felvezető történettel és annak megbeszélésével kezdtük az órát ( A szamár története). Tisztáztuk, hogy mit is jelent a megküzdés, ill. annak két fő típusa, a problémaközpontú és az érzelmi központú megküzdés. A típusokra saját és irodalmi példákat is hoztak a tanulók. Gyakoroltuk az „apró feszültségoldókat”, majd a munkafüzet segítségével feladatokat csináltak a tanulók: legutóbbi problémájuk leírása: elsődleges és másodlagos értékelés;majd a Megküzdési Mód Preferencia Kérdőívet töltötték ki. Óra végén meghallgattuk Bagdi Bella A zenés relaxáció c. dalát, ill. a tanulók elkészítették a beadandót: neten keresett , küzdésről szóló idézeteket beszéltünk meg, és ezekből tablót készítettek.
A csoport érdeklődve hallgatta meg az Aranykulcs című mesét. Helyesen azonosították a királylány érzelmeit a történet eseményei során, felmutatták a megfelelő érzelmet jelentő képeket. Saját életükből is tudtak mondani olyan történeteket, hogy mit voltak képesek megtenni azért, hogy elérjék céljukat.
A Modern Megküzdés feladatot osztályunk a túlzott telefonhasználat köré csoportosította. Utaltak arra is, hogy ez is függőség, mint az alkoholizmus. Mindezek helyett lehet érdekes és hasznos tevékenységeket végezni, amelyek közül mindenki megtalálhatja a neki valót: a természet szépségeiben gyönyörködni, mozogni, olvasni.
Ez a téma sok fejtörést okozott, mert ami a szívünket nyomja, arról nehéz beszélni.
Először arról beszélgettünk a gyerekekkel, hogy milyenek általában egy-egy napjai. Milyen nehézségekkel találkoznak.
Ezután mindenki kapott egy színes lapot és és a saját problémáit, nehézségeit kellett leírni, erre akár személy nevét is felírhatta, akivel nem találja a közös hangot, nem tudnak egy jó viszont kialakítani.
Én már előre dolgoztam kicsit, így volt három hajónk. Ezekbe a hajókba kellett mindenkinek a saját problémáit belepakolni ( a megírt papírokat kellett jó alaposan összegyűrni és ráhelyezni a hajótérbe.
Az óra második felében a hajók a vitorláit készítettük el. Ezek a vitorlák nem csak a szél miatt kellenek, hanem ezen azokat a megoldási javaslatokat írtuk össze, amik segíthetnek a problémáik feldolgozásában, megoldásában, elengedésében.
A hajókat is kidíszítettük.
Mivel mi egy szegedi iskola vagyunk, a Tisza várost szeli ketté, ezért ezeket a hajókat mi elengedjük, és remélhetőleg a problémáink is tovaszállnak.
I. BEV.: Relaxációs gyakorlat: „Rágógumi gyakorlat.”
II. FŐRÉSZ: – Beszélgetés a témában.
– „Ne keseregj!” gyakorlat. Ötletbörze.
– „Hol érzem a feszültséget” gyakorlat.
– „Csodálatos segítők” gyakorlat.
– „Megküzdés szivárványa” közös elkészítése.
III. BEF.: Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó! című dalának közös éneklése, eljátszása.