A gyerekek kicsit nehezen azonosították be érzéseiket, azt, hogy miből következtethetnek azokra. Előzetes megbeszélés után már mindenki el tudta mondani és le is írta, hogy honnak tudják, mely cselekedeteikből, viselkedésükből érzéseikből veszik észre mindennapos érzéseiket.
Megküzdési stratégiák
A negyedik osztály februári alkotása a „Jobb veled a világ bolygó!” címet kapta.
A februári boldogságórát elkészítette: Takács Istvánné Ilona
Az iskola mindig kihívás elé állít gyermeket és pedagógust egyaránt. Vannak könnyebb, és vannak nehezebb időszakok. A februári hónapban jó pár dologgal meg kellett küzdenünk, és igyekeztünk sokat beszélgetni is erről. Minden héten többször eljátszottunk egyet-kettőt a Szorult helyzetben szituációkból, amit még kiegészítettem a túlzott telefonhasználat, és az iskolai bántalmazás témájával. Megbeszéltük, hogy ki mikor érzi magát feszültnek, vagy nyitottnak stb. Szó volt arról is, hogy a jószerencse és balszerencse, sokszor csak nézőpont kérdése. Ám, ha úgy érezzük nehéz, akkor sem szabad soha feladnunk a küzdelmet.
A nyolcadik osztály februári alkotása a Gyűjtögetés címet kapta.
A februári boldogságórát elkészítette: dr. Beleznayné Váradi Anett Eszter
A megküzdési stratégiák témát egy relaxációval kezdtük. Az én hangomat utánozták majd irka -firkáltunk egymás hátán és végül rongy babává váltunk.
El szerettük volna énekelni a hónap dalát Hógolyónak a csoport kabalájának,de sajnos nyoma veszett. Nem hagyott mást, mint egy levelet. A gyerekek túl hangosak voltak ezért ki menekült az öltözőbe és a gyerekek alvókáját is el kobozta. Azt az utasítást hagyta hátra, hogy ha három feladatot teljesítenek a gyerekek akkor megkereshetik.
I. Az érzelmeink.- Macis kártyán érzelmek jelentek meg, ezeket megbeszéltük és felragaszthatták a jelüket ahhoz az érzelemhez, amit épp akkor éreztek.
II. Egy vidám dal éneklése- Van nekem egy álmom c. dal.
III. Mozgásos játék- Jön a cápa. Menedéket kell keressenek a cápa elöl és kérhetnek segítséget a társaiktól.
A három feladat teljesítése után megkerestük Hogolyót és az alvókákat. Ezután beszélgettük arról, hogy mi az a megküzdés, hogyan küzdhetünk meg dolgokkal. Elmeséltem nekik egy általam szőtt történetet, amely által könnyebben érteezhető a téma. A foglalkozás levezetéseként élmény rajzot készíthettek és kiszínezték a hónap jelét. Ezt felhelyeztük immár a hatodik lépcsőfokra. Megszámoltuk hány lépcsőfok maradt még.
A megküzdés nagyon elméleti fogalom az elsősök számára. A maguk szintjén azonban nagyon jól kifejtették, hogy mik azok a problémák, akadályok, amelyekkel a mindennapi életükben meg kell küzdeniük. Az állatok utánzásban ügyesek voltak, az érzelmi beleélés nehezebben ment.
A hetedik osztály februári alkotása a Megküzdési stratégiák címet kapta.
A februári boldogságórát elkészítette: Szőllősi István
Úgy vélem, hogy a gyermekek számára a megküzdés a legnehezebb feladat. Minden nap éri őket olyan esemény vagy behatás, ami miatt fontos, hogy elsajátítsanak megküzdési stratégiákat. Még a 6-7 éves korosztály számára is nehéz megbirkózni a kudarccal.
A csoportomba járó gyermekek közül jó néhányan még most is nehezen viselik, ha egy-egy társuk nem velük játszik aznap, vagy nem ő végzett az első helyen stb.
Ebből az okból kifolyólag is igyekeztem minden tőlem telhetőt megtenni, hogy minél könnyebben tudják feldolgozni érzéseiket, oldják feszültségüket, csökkentsék félelmüket.
A foglalkozást, mint minden alkalommal tesszük, most is relaxációval kezdtük. Már ismerik a gyakorlatokat, ezért hagytam, hogy maguk válasszanak, figyelve ezzel érzelmi töltöttségükre.
Bagdi Bella- Ellazulni jaj de jó! dalára megmozgattuk, ellazítottuk magunkat.
Beszélgetőkörben próbáltam kibontani a témát, a kérdések által szépen megfogalmaztuk, hogy mit is jelent a megküzdés. Ebben a hónapban mesemondó versenyen vettünk ismét részt, de most másik 3 gyermek szerepelt nyilvánosan, és küzdötték le lámpalázukat.
Mivel az egyik kislány meséje a „Három kívánság” magyar népmese volt, ezért megkérdeztem tőlük, hogy mi lenne az a három kívánság, amit ők kívánhatnának. A legtöbben tárgyakat kívántak volna, de volt, aki érzelmesebb dolgot kívánt, ami igazán meghatotta szívünket, és el is magyaráztam nekik, hogy lehet ilyen fajta kívánságunk is, nem feltétlenül vágyunk tárgyakra. Ezekért a pillanatokért szeretjük a boldogságórákat, mert sokan ilyenkor nyílnak meg őszintén, és mondják el mi nyomja szívüket.
Tavaly a „hajótörés” játék nagyon tetszett nekik. Most akadálypályával szemléltettem számukra az akadályokat, amiket elénk gördít az élet, és hogyan is küzdjük le azokat. A „székfoglaló” játék aratta a legnagyobb sikert. Bevallom őszintén eddig mindig féltem velük játszani, mert néhány gyerek nagyon nehezen viselte, ha kiesett, és vígasztalhatatlanul sírt bármit mondtam is nekik. Most értették meg igazán, hogy mi is a játék lényege, és mosolyogva mondják nekünk, hogy a következő körben próbál még ügyesebb lenni. Boldog a szívem ilyenkor, és hatalmas öleléseket adunk nekik társaikkal. Büszkék vagyunk rájuk. Azóta számtalanszor játsszuk. Még ők maguktól is. A „cápatámadás” játékot is nagyon élvezték.
Taszári Körzeti Általános Iskola
Felső tagozaton már tisztában vannak a gyerekek a megküzdés fogalmával. A mai alkalommal olyan módokat tanultunk, amelyek segítenek a feszültség, a stressz feoldásában. Nagyon jó, hogy némely gyakorlat a szorongás pillanatában is szinte észrevétlenül elvégezhető.
Megküzdési stratégiák
1. Relaxációs gyakorlat: Tengerészcsomó
2. Megbeszélés körben ülve
Mit jelent a megküzdés szó? Mi jut eszedbe róla?
Mit nevezünk stressznek?
A megküzdés és a stressz szavak jelentését egy tanuló felolvassa az értelmező kéziszótárban.
A tanulók a következő kérdésekre válaszoltak. Majd tippeket adtak egymásnak.
Mi volt a legutóbbi probléma, ami stresszt okozott nektek? Hogyan küzdöttél meg vele?
Mit tehetünk a stressz elkerülése érdekében?
Kinek milyen stresszkezelési módszere van a nehéz időkre? A tanulók párokban dolgoznak. (filc, blue tack, papírcsík, filc)
A tanulók által leggyakrabban használt módszereket felírják egy papírra, majd kiteszik a táblára.
3. Dalok, zeneszámok keresése, hallgatása
A tanulók dalokat gyűjtöttek a különböző érzésekre, mint pl.: boldogság, öröm, magány…
Mindannyian egyetértettek abban, hogy a következő dalok ugyanazt az érzést fejezik ki számukra.
boldogság, öröm – L.L.Junior: Mr. Raggamoffin
bánat, sírás, magány – T.Danny: Utoljára sírtam érted
tánc, éneklés – Lejla: Úgy szeretlek én
4. A két szerzetes című tanmese elolvasása, megbeszélése
Mi a történet tanulsága?
Minek a szimbóluma lehetne a tiltás ellenére megérintett lány?
Van-e olyan dolog, amit már egy ideje hordozunk az osztályon belül, anélkül, hogy beszélnénk róla?
Tudnátok példát említeni, ami hasonlít erre a történetre?
5. Stresszhelyzetek
A tanulók csoportokat alkotnak, majd húznak egy szituációt, amit közösen megbeszélnek, hogy hogyan oldanák meg és eljátszák.
1. A suliban durván ugratnak téged az új frizurád miatt.
2. Leejted a tálcádat a plázában az ennivalóddal együtt. Mindenki téged néz és nevetnek.
3. Nem hívott meg az egyik barátod a szülinapi partijára, pedig te menni szeretnél.
4. A suliban közös fellépéskor elfelejted a saját szövegedet a színpadon. Mély csend van.
6. A sikeres megküzdés hatásai
A tanulók összegyűjtik, hogy milyen pozitív hatásai vannak a sikeres megküzdésnek (elégedettség, megnyugvás, jó érzés, önbizalom, jót aludni….)
7. A hónap dalának meghallgatása
Megkértem a diákokat helyezkedjenek kényelembe és csukják be a szemüket. Ezután meghallgattuk a dalt.