A gyerekek ebben a korban könnyen elkeserednek, megsértődnek. Előszeretettel bántják, piszkálják egymást, sok kudarc éri őket az iskolai tanulásban is. Nagyon fontos,hogy tudatosítsák magukban, hogy milyen tevékenységekkel tudják tompítani az őket ért stresszhatást.
Fürtábrán gyűjtöttük össze azokat a dolgokat, amelyek segíthetnek.Majd mindenki azt a 4-et,5-öt választotta ki, ami neki segít személyesen.
Nagyon fontos óra volt.
Megküzdési stratégiák
Megküzdési stratégiák
A téma feldolgozását megelőzően, elrejtettem a gyermekek néhány kedvenc játékát. Amikor észre vették, hogy kedvencük nincs a helyén, viszont találtak egy borítékot, ami tartalmazta, hogy hogyan szerezhetik vissza azokat. Egyszerű feladatokat állítottam össze a játékok visszaszerzése céljából:
közösen elénekeltük az „Itt a farsang áll a bál…” kezdetű dalt.
játékos mozgással egybekötve is elénekeltük
közösen elmondtuk a farsangi mondókánkat
alagút mászás (székekre rögzített karikák, majd asztalok alatt) átmászva jutottunk a célhoz, aki nem mert az „alagútban” menni, a karikákba lépegetve haladt tovább.
Amikor teljesítették a gyermekek a feladatokat, akkor megkapták a játékokat, és közösen a helyükre tettük azokat. Nagy boldogság volt számunkra, amikor a kihívásokat teljesítve visszakapták a játékokat. Építettünk tornyot, és „Hajótöröttek” játékot is játszottunk. A gyermekek nagyon szerették a játékokat.
Ezután, relaxációs gyakorlatokat végeztünk: „A medve vagyok, cammogok”, és az „Arcizomlazítás játékosan” relaxációs gyakorlatot alkalmaztam. A kis csengettyűt megszólaltatva, mesehallgatásra hívtam a gyerekeket. Elmondtuk a mondókánkat, majd elmeséltem Bezzeg Andrea: Aranykulcs című meséjét. A mese után meghallgattuk Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó dalát, közben színeztünk. Másik alkalommal táncoltunk, és játékos utánzó mozdulatokat végeztünk.
Furtai ÁMK Bakonszegi Zöldliget Óvoda
Ebben a hónapban nagyon sokat játszottunk, tornáztunk mivel nagyon szeretnek a gyerekek mozogni, kihívások elé állni. A tevékenységeink középpontjában a mozgásos kihívások álltak, melyekkel sikeresen megküzdöttek a gyerekek. Játékaink közepette harcoltunk sárkányokkal, gonosz boszorkányokkal, miközben átvarázsolta őket a jótündér lovaggá, hercegnővé, bátor hős állatokká.
Így sokkal vidámabban telt a játék és sikerült beleélni magát mindenkinek a szerepébe. Ehhez nagy segítség volt a farsang adta jelmezek sokasága, fejdíszek és bábokkal való szereplési vágyuk kielégítése.
A pszichológiában megküzdési stratégiáknak nevezik azokat a tipikus megközelítésmódokat, amelyekkel az emberek akkor élnek, amikor egy megoldásra váró problémával, tágabb értelemben bármiféle stresszhelyzettel szembesülnek. Mi leginkább stresszkezeléssel foglalkoztunk, mivel úgy gondolom a szemünk előtt zajló háború mindenki számára lelki feszültséget okozó helyzetet teremtett. Az óra első feladatában az osztály lelki állapotát kutattuk. Az osztály minden tagjának egy olyan kártyát kellett választani, amely az aktuális érzelmeit tükrözi. A feladat kivitelezésére beszélgetőkört alakítottunk.
Ezt követően a rossz dolgokat, a stresszt, amitől meg akarunk szabadulni kis mintás papírdarabkákra írunk. Ezeket összeragasztottuk egy nagy problémává és igyekeztünk minél előbb megszabadulni tőlük. Az iskola udvarán egy szalmabábuba tűzve égettük el és szabadultunk meg a rossz gondolatoktól.
A gyerekekkel ezt az órát is a szokásos ráhangoló meditációval kezdtük. Ez a pár perc különösen fontos, mivel így a korábban már tanult légzőgyakorlatokkal, tudatos mozgással könnyebben rá tudunk hangolódni magunkra. A mai alkalommal a tudatos mozgás gyakorlat után megkérdeztük magunktól azt is, hogy kinek, mit szeretne, mit kíván a teste. Érezhető volt a hezitálás, hirtelen nem tudtak mit kezdeni a nagy szabadsággal, de végül volt, aki lefeküdt, volt, aki táncolt, többen, csak ízlelgették a kérdést, hogy merjék, vagy ne merjék megtenni, mit is kíván a testük. Ezt a gyakorlatot a továbbiakban is szeretném végeztetni velük, mert nagyon fontos, hogy felismerjék és meg merjék élni saját vágyaikat. A gyakorlat után az érzelmekkel játszottunk. Először közösen, majd párban fejeztünk ki érzelmeket kizárólag testbeszéddel, mimikával, nonverbális jelekkel. Végül egy kisgyerek kiállt a csoport elé, a fülébe súgtam, hogy melyik érzelmet mutassa meg a többieknek, akik kitalálták azt. Megbeszéltük, hogy miért fontos az érzelmek felismerése magunkon és másokon, melyik érzelemre hogyan reagálunk. Ennél a pontnál kapcsolódtunk rá a hónap témájára. Rövid meditációval segítettem nekik belehelyezni magukat a harag, düh érzésébe, majd megbeszéltük, ki, mit érzett, hol érezte, végül elmondták, hogy mit szoktak csinálni, ha dühösek, hogy tudják feloldani a haragot. Jó volt hallani, hogy sokan megnyugvást, békét, vigasztalást találnak anya vagy a mami karjaiban. A gyerekek nagyon magas érzelmi intelligenciával tudják kifejezni magukat. Meghallgattuk a hónap dalát, ami kicsit feloldotta a téma által generált feszültséget, a gyerekek felszabadultan táncoltak, énekeltek. Érzelmeket kifejező feladatlapokat oldottunk meg, végül elolvastuk „A bugyelláris, a pipa meg a süveg” című mesét. A mese feldolgozása után rövid relaxációval fejeztük be az órát.
Ebben a hónapban a Farsang jegyében történt a téma feldolgozása. Sokat beszélgettünk arról, hogy ki mitől fél, ki vagy mi az,ami biztonságot jelent számára. Esetleg valakinek vagy valaminek a bőrébe bújva bátrabbnak érzik-e magukat stb. Különféle játékokat játszottunk a csoportszobában, a tornateremben és a természetben is. Különféle felfedező játékokat játszottunk térkép segítségével, hangok követésével. Bajba került alvós játékaikért küzdöttek meg a gyermekek különféle akadályokat teljesítve. Ez a játék tetszett leginkább a gyermekek számára, amely gondolatom szerint azért volt ennyire sikeres, mert a gyermekek a saját kis kedvencükért küzdöttek, tettek meg mindent, hogy visszakerülhessen hozzájuk. Volt olyan gyermek, aki farkas, oroszlán bőrébe bújva (fejdíszt fölvéve) mentette meg kis kedvencét. A gyerekek elmondása szerint a farsangi jelmezek is -elsősorban a fiúk tekintetében-, bátorsággal vértezik föl a viselőjét.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A tanulók összegyűjtötték, hogy milyen nehéz helyzetekbe kerültek életük során. Elmondták azt is, hogyan sikerült kikerülni a ,,pácból”.
Megriadt állati helyzeteket teremtettek az osztályban.
Alsózsolcai Herman Ottó Ált.Iskola és AMI.
Megküzdöttünk ezzel-azzal…