Ebben a hónapban a Megküzdési stratégiák volt a boldogságórák témája.A nagyobbak a Türelmetlen nyulacska c. mesét hallgatták majd beszélték meg.Felelevenítették, megfigyelték a tavaszi időjárás jellemzőit a mese kapcsán, majd azon ötleteltek hogy vajon mivel játszottak , foglalatoskodtak a nyulacskák amíg várták a tavaszt. A kisebbek beszélgető körön beszélgettek a meséről s arról hogy kinek mi okozott a legnagyobb problémát, kihívást a nap folyamán s hogyan oldották meg ezt a problémát.A kiscsoportosok az erdei állatok mozgását utánozták a különböző mozgásos játékok során, majd magaslest építettek és az állatok képeit nézegetve s még másnap is beszélgettek a szóba került állatokról.
Megküzdési stratégiák
Témára hangolódás- beszélgetőkör: hogyan tudunk megküzdeni valami cél elérése érdekében?
Bagdi Bella: Ellazulni jaj, de jó… zenés relaxáció
Mesére hívó mondóka.
Mese: A türelmetlen nyulacska
Mesefeldolgozás segítő kérdésekkel.
Mozgás: Állati állapotok
Vizuális tevékenység: Medve apó mozaik ragasztással.
A gyerekek, tinédzserek esetében igen gyakran az iskola a stresszforrás. A rajtuk lévő nyomás, a nagy elvárások következtében a fiatalok olyan helyzetbe és környezetbe kerülhetnek, amiben úgy érezhetik, nem szabad megállniuk, és ahol nem önmagukért, hanem az eredményeikért fogadják el őket. Iskolai stresszet okozhat, pl.: az iskolai nyomás,
a motiváció megtalálása a tanuláshoz,
a félelem a lemaradástól,
az iskolai terhelés okozta feszültségek,
az idői nyomás, stb. A felsős osztályok már úgy érzem a bizalmuk a fogadott, el merik mondani a gondjaikat, bajokat, de az örömeiket is! Bizalmas, megtartó közeget próbáltam az évek során teremteni a számukra.
Nap, mint nap éreztetem velük, hogy biztonságban vannak, szeretem és tisztelem őket, vigyázok és figyelek rájuk, és velem bármit megoszthatnak. Ez az egyik legjobb módja a stressz ellensúlyozásának. A közelség érzése és a tudat, hogy szeretik és elfogadják őt, kiemelten fontos a számukra.
A stresszes helyzeteket mindig meg szoktuk beszélni a gyerekekkel, így rá látnak a szükségleteikre, megoldást találunk rá együtt. A pedagógussal való beszélgetés során segítem a gyerek önmagával való kapcsolódását, igényeinek kifejezését, és mutatok a mindennapokban példákat a stresszel való megküzdésre.
A gyerekekkel rengeteget beszélgettünk a megküzdési stratégiákról és azok leküzdéséről. Teszteket is töltöttek ki annak érdekében, hogy saját képességeiket, nehézségeiket és erényeiket feltérképezzék. Összefoglaltuk azokat a stratégiákat, amelyek leginkább követhetőek lehetnek egy-egy probléma feloldásában.
Nem régen volt a Parasport Napja, ennek aropójából is megbeszéltük mennyi mindennel megküzdenek az életük során a fogyatékos emberek, de ők még is példaértékűen helyt állnak, sikereket is elérnek, és egy percre nem adják fel!
Rajzokat is készítettek róluk a tanulók!
A boldogságóra program hatodik hónapja a megküzdési stratégiákról szólt. Ezt a viszonylag nehéznek mondható témakört a gyermekek nyelvére igyekeztünk lefordítani. Meghallgattuk a hónap dalát /Ellazulni jaj de jó! / és közös tánccal hangolódtunk a foglalkozásra. A hónap dalában szerepelt az egymás iránti vigasz, a megölelés, ezért a dalt hallgatva ezeket is gyakoroltuk a gyerekekkel. Ezek a gesztusok eddig kevésszer jelentek meg a mindennapjainkban, de most nagyon tetszett a gyermekeknek és nagy örömmel gyakorolták, miként fogják nehéz helyzetben, megvigasztalni egymást. Beszélgetőkör keretében megbeszéltük kinek milyen félelmei vannak, ami lehet fizikai és lelki is egyaránt. A gyerekekkel meghallgattuk az Aranykulcs c. mesét, majd ezt követően a nagyobb gyermekek ki is színezték az ahhoz tartozó illusztrációt. Mivel aprólékos rajzról van szó, így több nap is előkerült a színező. A gyerekekkel 2 csapatot alkotva fa építőkockák segítségével tornyot építettünk, majd a cápatámadás c. játékot is játszottuk. Ez annyira tetszett a gyerekeknek, hogy szinte minden nap játsszuk. A nagyobb gyermekekkel kiszíneztük azt a figurát is, ahol adott színnek megfelelő érzést éreznek, ezt meg is beszéltük. Szeretnénk a későbbiekben elérni, hogy gyermekeink úgy induljanak neki egy problémának, hogy „megtudom csinálni”.
Az órát megelőzően online kilüldtem a Via „Erősségek felmérése” tesztet, amit a gyerekek otthonukban töltöttek le.
A foglalkozást a „Földelő tudatos jelenlét” gyakorlattal kezdtük. Ezt követően megbeszéltük mit jelentenek a megküzdési stratégiák. A gyerekek elmondhatták, hogy mivel küzdenek meg nap mint nap.
Ezután megnéztük a Via teszt eredményeit és az erősségkártyák segítségével megnéztük, hogy ki miben jó, illetve hogyan használhatja fel erősségeit arra, hogy a gyengébb képességein javítson. Mindenki mondhatott az erősségkártyák segítségével egy történetet, amiben az ő fő erőssége korábban megnyilvánult.
Végül az „Ellazulunk” gyakorlattal fejeztük be az órát.
Segíthetek?
A foglalkozást a fogalom megközelítésével kezdtük saját tapasztalat alapján. Beszélgettünk a reménytelennek tűnő helyzetekről, és arról, hogy ki , mi tud segíteni a megoldásban. Mit tudunk , mit szoktunk tenni ilyen helyzetekben.
Megismertük A bugyelláris, a pipa meg a süveg című mesét, majd csoport munkában feldolgoztuk.
Lerajzolták a „segítőjüket”, majd labirintus versenyt rendeztünk.
Élvezetes volt a lezáró vakkígyó játék is.
A boldogságprogramunk hatodik hónapja a megküzdési stratégiák hónapja.
Pillangóölelés relaxációval kezdtünk. Ez segítheti megnyugvásunkat a stresszes helyzetekben. Igazi kedves kis pillangókat alkottunk kezeink segítségével, mely mellkasunkra szállt, megnyugodott a kis pillangó majd felszállt.
Ezután köszöntöttük Boldog Dórát, megölelgettük, majd a Tükördalra jót mozogtunk, táncoltunk.
Felelevenítettük a hónap meséjét az Aranykulcs c. mesét,ez bevezetett bennünket a téma feldolgozásába. Megbeszéltük, ha nehéz helyzetbe kerülünk, ugyanúgy rossz érzések kerítenek hatalomba, mint a mesében. Elmondtuk, hogyan nyugodhatunk meg, mit csinálhatunk.
Ezekután a gumiember játék következett, ami nagyon örömteli és vicces játék volt.
A Bátorságpróba játékunk igazán izgalmas és kalandos volt. Érkezett egy levél Pók nénitől, amiben az állt, hogy néhány játékunkat elvette, mert nagyon hangosak voltunk. -a játékok eltűnését már reggel észrevettük!-
A próbákat kiállva kaphattuk vissza a játékokat. Énekeltünk, verseltünk, csomag érkezett játékot játszottunk, majd négyszer megismételve mondtuk el, hogy nem hangoskodunk többet Pók néni! Ezekután megtudtuk, hogy hol vannak az elveszett játékaink. Kiálltuk a próbát így visszakaptuk őket. Nagy örömmel fedeztük fel a fejlesztő szobánkban a játékainkat.
A boldogságóránkat nagy öleléssel zártuk és folytattuk vidáman a napunkat.
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
A különböző erdei állatok bőrébe a kiskertünk környékén láttam legideálisabbnak, hogy eljátsszák a gyerekek az ijedt nyuszikat, a settenkedő rókákat, az ébredező medvebocsokat, a veszélyre figyelmeztető őzeket és jóllakott vaddisznókat. A műfüves téren egyszerre jelenítették meg a különböző karaktereket.
A kiskertben a járda egy „szűk folyosóként” szolgált, itt az ijedt, veszélyben élő állatokat mutatták be. Ez volt számukra a legnehezebb.
Nagyon élvezték, egy játékként fogták fel, a szűkebb tér, fokozta az izgalmat, a tágabb, nyugtatólag hatott és láthatták egymást. Kedvencük a jóllakott vaddisznó pozíció lett, a végén ebben hagytam őket pár percig relaxálni, szükségük van az ellazulásra, mert mindig pörögnek.
Érdekes volt, hogy nem volt kiemelkedő, hogy melyik állat helyzetében érzik magukat a leggyakrabban, nagyon megosztott volt a véleményük.
A bátorság tanulható? Igen! Tanulható és fejleszthető! Nap, mint nap segítek a gyerekeknek a határozott és bátor viselkedés elsajátításában. A gyermek megtanul kiállni önmagáért és azért, amit helyesnek tart, lesz bátorsága új dolgokat kipróbálni, új barátokat szerezni, saját döntéseket hozni. Olyan – a valós életből vett – szituációs játékokat játszunk,amelyekkel a gyerekek nap, mint nap találkoznak. Tagadhatatlan, hogy felgyorsult világunkban a gyerekek is egyre nagyobb nyomásnak, stresszes helyzeteknek vannak kitéve. Az én, pedagósus és a szülő felelőssége, hogy megtanítsa a gyerekeknek, hogyan küzdhetnek meg ezzel. Nagyon fontos, hogy megtanítsuk nekik, hogy lehet hibázni és az életben bármikor újra lehet kezdeni, ne hasonlítgassuk mással, mert nem a verseny a cél. Továbbá meg kell adni nekik a kellő figyelmet, legyen idő beszélgetésre, játékra és mesére, ezek mind fejlesztik a gyerek kreativitását, szociális készségeit, érzelmi intelligenciáját. Célom nem az, hogy a gyermekek figyelmen kívül hagyják a negatív dolgokat, hanem hogy megtanulják élvezni a körülöttük lévő világot, értékelni a családot és a barátokat, hogy bátran próbáljanak ki új dolgokat, és kitartóak maradjanak még akkor is, ha nem alakul minden a terveik szerint. Sokat beszélgettünk erről a gyerekekkel, a szituációs játékok, Bagdi Bella hónap dala is segített abban, hogy a gyerekek megértették a téma lényegét, hogy soha ne adják fel, mindannyiuk értékes kincsei a világunkban!
Megküzdési stratégiák témakörét az ő kis mindennapjaik feltárásával kezdtük.
Mivel küzdenek? Mi az, ami nehéz a számukra? Milyen megoldás van rá?
Nagyon tetszett nekem ez a tudatosság, hogy feltárultak a megküzdéseik, melyre megoldást tudunk kínálni közösen.
Bagdi Bella lazító gyakorlatát az 1. és 3. osztályban is meghallgattuk.
Volt olyan gyermek, aki nagyon fogékony rá, volt olyan is, aki nyugtalanabb volt a hallgatása közben. De pozitív volt a visszacsatolás, mind a két osztályban.
A harmadikos csoportomban örök sláger a lufis játék, ahol a fonalon kell tartani a lufit.
Itt is megküzdenek, de nagyon nagy élvezettel.
Annyira jó látni, hogy észre se veszik, azt hogy hogy figyelnek egymásra és, hogy biztatják egymást.
Mivel a lufi szeretete ilyen hatalmas, azt találtam ki, hogy írjuk rá, hogy mivel küzdenek meg.
Volt egy lufi, amin a 3. osztály kihívása szerepelt illetve a hét minden napjára egy.
A lufit akkor durranthatták ki, ha azzal megküzdöttek.
Jöttek is mindennap, hogy kipukkasztották az aktuálisat.
Összegzésként elkészítettünk az iskolánkat, ahol egy hét mindennapi kihívásai szerepeltek, de volt egy olyan terem, amiben az ehhez szükséges megoldókulcsokat gyűjtöttük össze.
Úgy gondolom, ez méltó zárása volt a hónapunknak.