A megküzdési stratégiák kapcsán beszéltünk a Tolerancia ablakról kapcsolódva korábbi beszélgetésünkhöz, amikor arról volt szó, hogy ki hova teszi magának a lécet magának, sokkal feljebb, kicsit feljebb, vagy ugyanoda, ahol most tart. Már akkor is javasoltam, hogy egy kicsit feljebb érdemes tenni, mint ahol tart, mert ezt még nagy valószínűséggel sikerül megugrani, ugyanakkor fejlődik is. A Tolerancia ablak megismerésével, tanulmányozásával szemléletes magyarázatot is kaptak erre. Elmondták, hogy helyzettől függ, hogy dühöt éreznek, menekülnek vagy lefagynak, de inkább a hiperaktiváció jellemző rájuk.
Ez után a modernkori stresszfaktorokról beszélgettünk. Ők jártasabbak voltak a témában, mint én, ami leginkább érinti őket az imposztorszindróma és a szeretett könyv vagy sorozat befejezése. Ez utóbbiból inkább a könyvolvasás jellemző, ami öröm, az más kérdés, hogy nem a klasszikus irodalmat olvassák, hanem érzelmes történeteket, krimit, de ezek olvasása is fejleszti őket, így örülök neki.
A mérgező pozitivitásnál háborogtak, én is úgy érzem, hogy sok minden, amit találtam róla, nem tűnik rossz cselekedetnek. Ezt próbáltam nekik úgy elmagyarázni, hogy csak a nagyon szélsőséges, nem igazi, a mások létező aktuális fájdalmát tiszteletben nem tartó magatartásra vonatkozik-
Igényelték az őket érintő problémákra a segítséget, ezt is átbeszéltük. Ezeken a linkeken találtam ehhez anyagot:
https://www.tenyek-tevhitek.hu/imposztor_szindroma_miert_erezheti_magat_csalonak.htm
https://index.hu/tudomany/2022/05/20/olvasas-depresszio-uresseg-empatia-karanten/
Megküzdési stratégiák
Sülysápi Móra Ferenc Általános Iskola
A februári boldogságórákon ismét a játékok, zenék, a beszélgetések kerültek előtérbe.
A vidám hangulatú órákon mindenki választhatott, hogy a meghallgatott meséről szeretne rajzot készíteni vagy arról, hogy ő hogyan tud kicsit „kikapcsolódni”, „ellazulni”, „feltöltődni”. 🙂
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Foglalkozás címe: Teher alatt nő a pálma. Megküzdési stratégiák
Évfolyam: 9-15.
Helyszín: M. 19., 316-os tanulószoba
Foglalkozás időpontja: 2024. február 29., 20h
A foglalkozáson célom volt boldogságfokozó stratégiák átadása, hogy kollégistáink az életük során előforduló stresszes, fájdalmas szituációkkal könnyeben tudjanak szembenézni.
A foglalkozásra való érzelmi és értelmi ráhangolódásként egy rejtvényt kaptak a fiúk. A rejtvény megoldásából (Megküzdési stratégiák) kiderült számukra az együttlétünk témája.
Ezt követően feladatlapon dolgoztak tovább.
Meg kellett határozniuk, hogy mit jelenthet a megküzdés szó. Annak ellenére, hogy negatív érzést kelthet bennünk, miért és hogyan tehet boldogabbá minket, ha gyakoroljuk ezt a stratégiát?
Majd egy mondattal le kellett írniuk, hogy mi volt a legutóbbi probléma, ami stresszt okozott az életükben. Ezt a nehézséget elemezniük is kellett a megküzdés elsődleges és másodlagos értékelésével, melyről olvashattak a feladatlapon.
Meg kellett határozniuk, hogy milyen cselekvéseket, lépéseket tesznek a gond megoldása érdekében.
A foglakozás vége előtt tanári magyarázatot tartalmazó PPT-t tekintettünk, beszéltünk meg közösen, mely számba vette, hogy:
– a megküzdés szakkifejezés mire vonatkozik,
– a megküzdés boldogságfokozó stratégia, mert benne rejlik a boldogabbá válás lehetősége,
– a megküzdési módokat (probléma-, érzelemközpontú, szociális támaszkeresés).
A foglakozás vége előtt mindenki elmondhatta, szerinte mire volt jó ez a csoportos együttlét.
Értő módon, kellő komolysággal és humorral dolgozták fel a témát.
Készítette: Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár
Megküzdési stratégiák
A februári boldogságórát relaxációs gyakorlattal kezdtük. A hónap témájának magyarázata, értelmezése az osztály életéből vett példákon keresztül történt. Februárban több program (farsang, versmondó verseny, parasport nap) is volt az iskolában, amely izgalmat, feszültséget, olykor stresszt is okozott egyes tanulók mindennapjaiban. A megerősítés kártyák segítségével megbeszéltük, hogyan nézhetnek könnyebben szembe az előttük álló nehézségekkel, hogyan küzdhetik le félelmeiket. A munkafüzet feladatai közül is megoldottunk néhányat. Megfejtették a rejtvényt, melynek megoldása megerősítette, hogy együtt könnyebb szembenézni a kihívásokkal. A bölcsességek összekeveredett mondatait kirakták helyesen. Megbeszéltük, hogy milyen változásokat tapasztaltak magukon, ha feszültséget éreztek, ezt különböző színekkel jelölték rajzos formában is. Az osztályteremben elvégezték „Állati állapotok” című mozgásos gyakorlatot. Az óra végén meghallgattuk Bagdi Bella „Ellazulni jaj, de jó!” című dalát. Az óra jó hangulatban telt.
A februári Boldogságórán a megküzdési stratégiákról beszélgettünk. Mivel az előző évben már találkoztunk ezzel a fogalommal, ezért könnyen rá tudtunk hangolódni a témára.
A negyedikesek okosan kifejtették, hogy a küzdés mindig valamilyen cél elérése érdekében történik. Különböző játékos feladatok segítségével bővítették ismereteiket a témával kapcsolatban.. A cél eléréséhez vezető úton sajnos gyakran akadályba ütközhetünk, és ez stresszhelyzetet okoz.
A stressz és a szorongás kezelésének többféle módja lehet. A gyerekek párokban kerestek egy-egy javaslatot, gyűjtöttek hozzá érveket, bátorító gondolatokat, majd előadták a többieknek.
Általában minden Boldogságórán alkotunk valami szépet, ami mindenkit jó érzéssel tölt el. Ezúttal kövekre festettünk mosolygós arcokat, illetve festettünk egy csodaszép szivárványt, köré pedig bíztató mondatokat írtunk. Olyan gondolatokat fogalmaztunk meg, amelyek átsegítenek bennünket a nehézségeken.
A foglalkozás során a gyerekek nagyon örültek a sok színes feladatnak, melyek segítségével új tapasztalatokat szereztek.
Az órát bölcsességek értelmezésével indítottuk, majd mindenki a saját életéből mesélt példákat arra, hogyan tapasztalta meg ezeknek a bölcsességeknek az igazságát.
Elemeztük a munkafüzetben található képet is, próbálták a gyerekek megfogalmazni, milyen történet állhat a kép mögött.
A szamár története című mese után megbeszéltük, hogy vannak ugyan nehéz helyzetek az életben, de soha nem szabad feladni, mindig meg kell küzdenünk, hogy a problémáinkat meg tudjuk oldani.
Az óra végén tanultunk egy egyszerű villámrelaxációt is, mellyel a megküzdés során előforduló stresszt könnyedén levezethetjük.
A Következő témánk a megküzdési stratégiák.
Célunk hogy a gyerekek a segítségünkkel nézzenek szembe a kudarcaikkal,félelmeikkel a konfliktusaikat tudják kezelni. Nincs könnyű feladatunk mert a birtoklási vágyuk az együttműködési és alkalmazkodóképességük még nagyon kezdetleges. A héten Már a tavaszra készültünk és a sok sok hiányzás miatt a medvéről szóló verseket dalokat ismételtük át és a hét második felében a medve barlangjába szerettünk volna bejutni de ehhez el kellett készítenünk Varázs nyakláncot. igazi küzdelmet jelentette számukra a nyaklánc felfüzése! Az izgalmakat pedig Bagdi Bellának az Ellazulni jaj de jó dalával zártuk.
A Következő témánk a megküzdési stratégiák.
Célunk hogy a gyerekek a segítségünkkel nézzenek szembe a kudarcaikkal,félelmeikkel a konfliktusaikat tudják kezelni. Nincs könnyű feladatunk mert a birtoklási vágyuk az együttműködési és alkalmazkodóképességük még nagyon kezdetleges. A héten Már a tavaszra készültünk és a sok sok hiányzás miatt a medvéről szóló verseket dalokat ismételtük át és a hét második felében a medve barlangjába szerettünk volna bejutni de ehhez el kellett készítenünk Varázs nyakláncot. igazi küzdelmet jelentette számukra a nyaklánc felfüzése! Az izgalmakat pedig Bagdi Bellának az Ellazulni jaj de jó dalával zártuk.
A Következő témánk a megküzdési stratégiák.
Célunk hogy a gyerekek a segítségünkkel nézzenek szembe a kudarcaikkal,félelmeikkel a konfliktusaikat tudják kezelni. Nincs könnyű feladatunk mert a birtoklási vágyuk az együttműködési és alkalmazkodóképességük még nagyon kezdetleges. A héten Már a tavaszra készültünk és a sok sok hiányzás miatt a medvéről szóló verseket dalokat ismételtük át és a hét második felében a medve barlangjába szerettünk volna bejutni de ehhez el kellett készítenünk Varázs nyakláncot. igazi küzdelmet jelentette számukra a nyaklánc felfüzése! Az izgalmakat pedig Bagdi Bellának az Ellazulni jaj de jó dalával zártuk.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport
A mi kitalálós játékunk Az érzelmi bingóval valósult meg. Dobókocka, sok kártya az eljátszható érzelmekhez, képkockák az érzelmek megnevezéséhez. Érzelmek, amelyeket a képről olvasva eljátszottunk, ki kellett találni, meg kellett nevezni. Az aktivitihez hasonlóan szerepeket játszottunk, de a képek segítségünkre voltak.
Majd egy csipeszelős játékkal zártuk a foglalkozást, a mai napon előfordult érzelmek megmutatásával, majd ehhez fűződően a saját élmények elmesélésével.
Megmutatjuk játékunkat a mellékelt képeken.