Februárban a megküzdési stratégiákkal foglalkoztunk. A gyermekek szembe nézhettek saját kihívásaikkal, problémáikkal, konfliktusaikkal. Megbeszéltük, hogy nehézség, fájdalom és kudarc nélkül nincs élet, mégis mindig van lehetőségünk ezekkel szembe nézni és sikeresen megküzdeni. Ebben a fejezetben különösen nagy szerepet kaptak Bagdy Emőke kidolgozott relaxációs gyakorlatai. A tevékenységek végén pedig Bagdy Bella:Ellazulni jaj de jó c. dala segített Nekünk az ellazulásban. Kedvenc játékunk a „cápatámadás” volt, mely során a gyerekek megtapasztalhatták hogy együtt , közös erővel sokkal könnyebb megküzdenünk a felmerülő problémánkkal is. A játékot a nagyobb hely miatt a tornateremben játszottuk. Számomra is megható volt amikor a játék végén már 14 kisgyermek állt egyetlen karikában, hogy mindenki megmenekülhessen a cápáktól./lásd.képek/
A foglalkozás során a gyermekek közösen küzdhettek meg a kedvenc játékuk kiszabadításáért./lego/
Az összetartás és az egymás segítése a mai napon példaértékű volt a csoportban./lásd.video/ A gyermekek és a csoportban dolgozó felnőttek is mind pozitív, szívet melengető érzésekkel zártuk a délelőttöt.
Megküzdési stratégiák
Zajzoni Rab István Középiskola
A farsangi mulatságon együtt szórakoztunk, játékosan versenyeztünk, egymást segítve küzdöttünk meg a kihívásokkal.
Különlegesen indult a Cica csoport élete óvodánk vadonatúj épületében. A szokásostól eltérően nem szeptemberben, hanem februárban kezdődött az ismerkedés az új környezettel, az új csoporttársakkal.
Így tehát most igen aktuális a februári Boldogságóra témája, a megküzdési stratégiák
Az éppen 3 éves csemeték részben családból, részben bölcsődéből érkeztek hozzánk, így jól látható volt a különbség az új helyzettel való megküzdés módjában.
Az első napokban minden gyermeknél fel kellett fedezni, mi az, ami segíti őt a kezdeti nehézségek leküzdésében A gyerekek érkezésekor az ismerkedő kérdések nyomán hamar kiderült, ki milyen segítséget igényel. Volt, akinek az ölelés, az értő beszélgetés volt fontos, volt, akit a játékok érdekeltek és önállóan akarta felfedezni a csoportszobát, másoknak a közös tevékenység adott biztonságot, de olyan is volt, aki a babzsákfotel öleléséből figyelte, mi történik körülötte.
Néhány nap elteltével már közösen énekeltünk, mondókáztunk, és vidáman játszottunk az óvoda udvarán.
Vörösmarty M. Általános Iskola
Kiképzés, hát elég vadul hangzik!
De a gyerekek nagyon szeretnek mozogni. Mindig is szerettek mozogni. A mozgás a lételemük. A sok-sok izgő-mozgó az osztályban nehezen ül meg 45 percig. A szünetben sem ülnek, de így még több a konfliktusra okot adó szituáció. A legjobb stresszoldó a mozgás! Fekvőtámasz, guggolás, ugrálás. Kinek mi?
Zsófia Anna Krajnyákné Greutter
A boldogságórán a diákok megértették, hogy a megküzdés olyan alapvető boldogságfokozó stratégia, amelyben benne rejlik a boldogabbá válás lehetősége és ahogyan gondolkodunk, az nagymértékben összefügg azzal, hogy végül mennyire leszünk boldogok. A gyerekek a rajzos feladatban szívesen ábrázolták a felolvasott történet befejezését (boldog). Közben a dal meghallgatása szabaddá tette őket az alkotásban.
Február a megküzdési stratégiák hónapja volt.
Először a 8.b osztályban beszélgettünk a témáról. Ki mit ért ezen. Érdekes volt hallgatni őket mi az amiért meg kell küzdeniük és mi az amit természetesnek vesznek, hogy megkapnak. Majd csoportmunkában dolgoztak. Miért kellett régen megküzdeni bármiért az élet területén, illetve ma. Mi az, amit régen megkaptak és mit ma. Az óra végén meghallgatták, melyik csoport mit gyűjtött. Majd ugyanezt feldolgoztuk a 6.a osztályban is. Érdekes volt látni, hogy mennyire másképp látják 2 év korkülönbséggel a gyerekek, mit jelent: „megküzdeni valamiért”.
Bátorságpróbát kellett kiállniuk a gyerekeknek egy akadálypályán keresztül. Öt kört ment mindenki, mindig egy pici nehezítés került a pályára. Nagyon élvezték, alig akarták abbahagyni. A meséhez készítettem képeket a szereplőkről, helyszínekről, kellékekről. Feszült figyelemmel hallgatták végig. A végén pedig mindenki megalkothatta saját szuperhősét, akit el is neveztek.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Februári témánk a megküzdés volt, beszélgettünk arról, hogy milyen nehéz, ha egy probléma, vagy akadály kerül elénk. A gyerekek elfogadják, hogy ezek is a mindennapjaink része, de ezzel a témával segíthetünk nekik ezekkel szembenézni, és sikeresen megküzdeni. a türelmetlen nyulacska mese után, mi is kisállatokká váltunk, és a mozgásukat utánozva, eljátszottuk a félős nyuszit, a házából kibújó csigát, a settenkedő rókát, a haragos kutyust.
A tanulókkal elolvastuk a mesét. Megbeszéltük a balszerencse és a jószerencse
jelentését. Ezek után két változatot készítettünk a mese folytatásához: egy
jószerencsés és egy balszerencsés változatot.
Ki tudja, ez jószerencse vagy balszerencse? című mese folytatásai
1. változat -jószerencse-
Másnap a gazda fia elkezdte meglovagolni az új lovakat. Az egyik levetette
magáról és a fiú a lábát törte…
A szomszédok így siránkoztak:– Micsoda balszerencse! Mi lesz szegény fiúval?
De a gazda csak ennyit mondott:– Ki tudja, ez jószerencse vagy balszerencse?
A szomszédok nem értették, hogyan mondhat ilyet a gazda.
A fiút elvitték az orvoshoz, aki begipszelte a törött lábat. Miután a gipszet levették
a fiú lábáról, a fiú lassan sportolni kezdett. Kijárt futni. Egyre nagyobb távokat tett
meg, és egyre gyorsabb lett. Úgy megszerette a futást, hogy elindult egy
futóversenyen, amit meg is nyert.
2. változat -balszerencse-
Másnap a gazda fia elkezdte meglovagolni az új lovakat. Az egyik levetette
magáról és a fiú a lábát törte…
A szomszédok így siránkoztak:– Micsoda balszerencse! Mi lesz szegény fiúval?
De a gazda csak ennyit mondott:– Ki tudja, ez jószerencse vagy balszerencse?
A szomszédok nem értették, hogyan mondhat ilyet a gazda.
A fiút elvitték az orvoshoz, aki begipszelte a törött lábat. Sajnos a fiú lába nem jól
forrt össze új gipszet kellett rá rakni. Amikor végre a gipszet eltávolították, a fiú
nehezen tudott rálépni a lábára. Sok torna ellenére is kicsit bicegett a lábára, ami
örökre megmaradt nála.
Vörösmarty M. Általános Iskola
Ez alkalommal színházba látogattunk el, hogy miután élvezettel megnéztük a mese előadást, mások története alapján beszélhessünk a lehetőségekről, eszközökről. Megélt és elszelesztott alkalmakról. Probléma megoldásról. Az előadásnak a gyerekek is aktív részesei voltak. Ezzel is növelve az élményt, az átélést.